Oud 17-03-2004, 20:01
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Gistermiddag werd ik ff belaagd door een groepje van 5 jongeren (jongens + meisjes) die het nodig vonden om olieverf over mijn gezicht + kleding heen te smeren. Nu gaat olieverf en zwaar moeilijk uit, of misschien wel helemaal niet.

Ik heb aangifte gedaan van vernieling, maar nu vraag ik me af, kan ik ook geld terug vragen bij de verzekering voor mijn kleren? (trui,broek,jas) of waar wordt dit gedekt?

er zijn wel 2 jongeren aangehouden, die vanmorgen nog vast zaten maar ik zou wel ff willen weten of ik hier nog ooit geld voor krijg??

ps. heb geen idee of dit op de juiste plek staat.. maar ja het gaat over geld dus vandaar deze keuze.
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2004, 20:04
Verwijderd
Van je eigen verzekering niet. Zoek contact met de ouders van die 2 jongens, dan komt het meestal wel goed.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 20:15
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Citaat:
Alex schreef op 17-03-2004 @ 20:04:
Van je eigen verzekering niet. Zoek contact met de ouders van die 2 jongens, dan komt het meestal wel goed.
Ik denk niet dat de politie zomaar dat adres aan mij geeft...
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 20:19
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
koelkastje schreef op 17-03-2004 @ 20:01:
Gistermiddag werd ik ff belaagd door een groepje van 5 jongeren (jongens + meisjes) die het nodig vonden om olieverf over mijn gezicht + kleding heen te smeren. Nu gaat olieverf en zwaar moeilijk uit, of misschien wel helemaal niet.

Ik heb aangifte gedaan van vernieling, maar nu vraag ik me af, kan ik ook geld terug vragen bij de verzekering voor mijn kleren? (trui,broek,jas) of waar wordt dit gedekt?

er zijn wel 2 jongeren aangehouden, die vanmorgen nog vast zaten maar ik zou wel ff willen weten of ik hier nog ooit geld voor krijg??

ps. heb geen idee of dit op de juiste plek staat.. maar ja het gaat over geld dus vandaar deze keuze.
Jij moet de tegenpartij aansprakelijk stellen op grond van artikel 162 uit boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Om iemand met succes aansprakelijk te kunnen stellen met je 4 dingen aan kunnen tonen:
  • Er moet een onrechtmatige daad zijn gepleegd. In jouw geval is dit dus gebeurd, je mag niet de kleding van iemand anders beschadigen.
  • Je moet de onrechtmatige daad de dader aan kunnen rekenen. In jouw geval kan je ook de daders het voorval aanrekenen.
  • Er moet schade zijn. Dit heb je ook, jouw kleding is beschadigd.
  • Er moet causaal verband zijn (de schade moet oorzaak zijjn van de daad). Ook dit is het geval.

Afhankelijk van de leeftijd van de daders kan je óf de daders zelf aansprakelijk stellen en anders de ouders.

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 00:12
Verwijderd
Leuk, maar helaas is het griffierecht van de kantonrechter al meer dan de schadevergoeding die je eventueel (maar niet zeker) krijgt.

Als het gaat om zeer kleine bedragen heeft het gewoon geen zin om naar de rechter te stappen. Je moet sowieso het adres van die gasten achterhalen. Ga gewoon naar hun ouders toe en stel ze aansprakelijk in een formele brief, beetje pompeus taalgebruik, en hoop dat ze zwichten. Doen ze dat niet dan moet je gewoon ff wat meer druk erachter zetten, bluf dat je een advocaat in de arm gaat nemen ofzo. Met een beetje mazzel krijg je het dan van ze los.

Zoals al zei, procederen over zo'n klein bedrag is zinloos.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 07:52
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-03-2004 @ 00:12:
Leuk, maar helaas is het griffierecht van de kantonrechter al meer dan de schadevergoeding die je eventueel (maar niet zeker) krijgt.
Kans lijkt me redelijk groot dat je een vergoeding krijgt, je kan de tegenpartij succesvol aansprakelijk stellen op artikel 162 WvK. In principe heb je geen rechter nodig zoals jij al aangaf, dan heb je ook geen kosten voor het stappen naar een rechter.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 18-03-2004 @ 07:52:
Kans lijkt me redelijk groot dat je een vergoeding krijgt, je kan de tegenpartij succesvol aansprakelijk stellen op artikel 162 WvK. In principe heb je geen rechter nodig zoals jij al aangaf, dan heb je ook geen kosten voor het stappen naar een rechter.
Artikel 162 K luidt:

[1.] Hij, die bij tusschenkomst betaalt, verkrijgt de rechten, uit den wisselbrief voortvloeiende, tegen dengene, voor wien hij heeft betaald, en tegen degenen, die tegenover dezen laatste krachtens den wisselbrief verbonden zijn. Hij mag echter den wisselbrief niet opnieuw endosseeren.

[2.] De endossanten, volgende op dengene, voor wien de betaling heeft plaats gehad, zijn bevrijd.

[3.] Indien zich meer personen tot de betaling bij tusschenkomst aanbieden, heeft de voorkeur de betaling, welke het grootste aantal bevrijdingen teweegbrengt. De interveniënt, die desbewust in strijd hiermede handelt, verliest zijn recht van regres tegen hen, die anders zouden zijn bevrijd.

Leg even uit wat hier gebeurt, want zo heel erg ben ik niet thuis in het verzekeringsrecht.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 12:41
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-03-2004 @ 11:00:
Artikel 162 K luidt:

[1.] Hij, die bij tusschenkomst betaalt, verkrijgt de rechten, uit den wisselbrief voortvloeiende, tegen dengene, voor wien hij heeft betaald, en tegen degenen, die tegenover dezen laatste krachtens den wisselbrief verbonden zijn. Hij mag echter den wisselbrief niet opnieuw endosseeren.

[2.] De endossanten, volgende op dengene, voor wien de betaling heeft plaats gehad, zijn bevrijd.

[3.] Indien zich meer personen tot de betaling bij tusschenkomst aanbieden, heeft de voorkeur de betaling, welke het grootste aantal bevrijdingen teweegbrengt. De interveniënt, die desbewust in strijd hiermede handelt, verliest zijn recht van regres tegen hen, die anders zouden zijn bevrijd.

Leg even uit wat hier gebeurt, want zo heel erg ben ik niet thuis in het verzekeringsrecht.
Sorry, ik bedoel het BW

[1] Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergeoden.
[2] Als onrechtmatige daad wordt aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigheidsgrond.
[3] Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.


Maar deze tekst ken je vast wél

Laatst gewijzigd op 18-03-2004 om 12:45.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:21
Verwijderd
Laten we zeggen dat ik Asser-Hartkamp 4-III (de verbintenis uit de wet) op de plank heb staan. Zegt genoeg
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:23
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-03-2004 @ 13:21:
Laten we zeggen dat ik Asser-Hartkamp 4-III (de verbintenis uit de wet) op de plank heb staan. Zegt genoeg


Ik houd me wel bij de wetsartikelen die van belang zijn bij verzekeringen .
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:25
Verwijderd
Verzekeringsrecht is een boeiend vak, ik heb het helaas bij gebrek aan ruimte (zat al aan 88 ECTS) dit jaar niet kunnen volgen, maar volgend jaar komt het er wel van
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:33
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Maar moet ik het dan aan de verzekering melden, of echt achter het adres van die jongens + meisjes zien te komen (weet de namen niet) of af wachten wat de politie doet, omdat er twee zijn opgepakt en deze ook minimaal 1 dag hebben vast gezeten (langer dan die 6 uur voor als je net bent opgepakt)??
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:01
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
koelkastje schreef op 18-03-2004 @ 13:33:
Maar moet ik het dan aan de verzekering melden, of echt achter het adres van die jongens + meisjes zien te komen (weet de namen niet) of af wachten wat de politie doet, omdat er twee zijn opgepakt en deze ook minimaal 1 dag hebben vast gezeten (langer dan die 6 uur voor als je net bent opgepakt)??
Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar je moet de daders schriftelijk aansprakelijk stellen, bij voorkeur aangetekend. (Verzekering heeft er niets mee te maken, de aansprakelijkheidsverzekering dekt geen opzet bij kinderen vanaf 14 jaar).
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:11
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Citaat:
Martin schreef op 18-03-2004 @ 14:01:
Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar je moet de daders schriftelijk aansprakelijk stellen, bij voorkeur aangetekend. (Verzekering heeft er niets mee te maken, de aansprakelijkheidsverzekering dekt geen opzet bij kinderen vanaf 14 jaar).
oke, bedankt
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 01:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 01:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Media en de islam
juno
20 25-11-2005 11:35
Verhalen & Gedichten [verhaal]schrijftstijl
T_ID
10 28-10-2005 22:52
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De zwarte roos
Evil creature
3 31-05-2005 14:14
Vrije tijd Bert van Marwijk krijgt kogels thuisgestuurd
Boogie
43 18-08-2002 23:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.