Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2002, 20:32
Miss USA
Miss USA is offline
Hoi allemaal!

Sinds dat ik kan schrijven schrijf ik verhaaltjes, dagboeken, vakantiedagboeken en nog veel meer. Sinds mijn negende schrijf ik echt boeken. Ik maak ze alleen nooit af, omdat ik er dan halverwege achter kom dat het toch niet is wat ik wilde. Nu ben ik met boek bezig waarvan ik echt denk: dit is wat. Het gaat over een meisje van 17 jaar die naar Schotland op vakantie gaat. Het is natuurlijk niet erg realistisch om te denken dat mijn boek meteen uitgegeven wordt, maar ik kan altijd een gokje wagen. Weet iemand naar welke uitgeverij(en) je zoiets het beste kan sturen, en hoe groot de kans is dat iemand je manuscript daadwerkelijk leest?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2002, 21:01
Verwijderd
Hey, soulmate of zo? Ik schrijf ook al zo lang ik me kan herinneren en ben zeker van plan ooit iets uit te geven, mocht dat lukken.
Uhm, je kunt het beste je manuscript naar verschillende uitgeverijen sturen met het verzoek het te lezen, o.i.d. Of ze het lezen weet je natuurlijk nooit, maar de kans is groot - hoe moeten ze anders aan nieuwe boeken komen.

Laat je es wat van je lezen, dan?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 18:54
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Mijn vriendin heeft het een keer geprobeerd, die heeft geloof ik de Kindertelefoon () gebeld, en die gaven haar het nummer van Kluitman (= uitgeverij in Alkmaar) en die zeiden: stuur maar op. Ze hebben het gelezen, maar het werd niet uitgegeven. Dus, wat zal ik zeggen. Bel de Kindertelefoon!
__________________
Vandaag is de eerste dag van de rest van mijn leven.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 14:25
Verwijderd
Kluitman is een ruk-uitgeverij, dat raad ik je af...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 14:43
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Lemniscaat is ook wel een goede uitgeverij.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 20:47
oeski
Avatar van oeski
oeski is offline
Hoi. Voor uitgevrijen moet je even naar www.schrijversnet.nl gaan linksonderaan op 100000links klikken, dan op literaire links en dan op uitgeverijen (individuele adressen)
Dan krijg je vanzelf een hele lijst waar je op kan klikken. Heb ik zelf ook bij gekeken.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 21:15
ducky
ducky is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Lemniscaat is ook wel een goede uitgeverij.
die hebben ook wel een hele goede naam, maar ik denk dat het moeilijk is om tussen de schrijvers die daar uitgegeven worden uitgegeven te worden.
De bezige bij is ook heel goed en ploegsma. Ik vind deze twee minder bekend, omdat mijn lievelingsboeken (voorla jeugdboeken) bij lemniscaat vandaan komen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 21:37
Verwijderd
Citaat:
ducky schreef:

die hebben ook wel een hele goede naam, maar ik denk dat het moeilijk is om tussen de schrijvers die daar uitgegeven worden uitgegeven te worden.
De bezige bij is ook heel goed en ploegsma. Ik vind deze twee minder bekend, omdat mijn lievelingsboeken (voorla jeugdboeken) bij lemniscaat vandaan komen.
Bij mij ook, ik heb altijd gedacht dat, mocht ik wat uitgeven, het bij lemniscaat zou moeten zijn. Maar idd, zij stellen zware eisen aan schrijvers...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:47
ducky
ducky is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Bij mij ook, ik heb altijd gedacht dat, mocht ik wat uitgeven, het bij lemniscaat zou moeten zijn. Maar idd, zij stellen zware eisen aan schrijvers...
ik ben nu met een manuscript bezig (heb hier ooit het eerste hoofdstuk neergezet) en het zou mooi zijn als die naar lemniscaat kan, maar dat denk ik niet. Zeker niet omdat het ook niet helemaal in de lijn van de Lemniscaatboeken is (het verhaal moet wel bij de uitgever passen). Denk dat ik het bij Ploegsma ga proberen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 13:24
Verwijderd
Citaat:
ducky schreef:


ik ben nu met een manuscript bezig (heb hier ooit het eerste hoofdstuk neergezet) en het zou mooi zijn als die naar lemniscaat kan, maar dat denk ik niet. Zeker niet omdat het ook niet helemaal in de lijn van de Lemniscaatboeken is (het verhaal moet wel bij de uitgever passen). Denk dat ik het bij Ploegsma ga proberen
Hmz, ik ben ook eindelijk weer begonnen, wordt wel een kinderboek. Weet eigenlijk niet of het bij de lemniscaat lijn past, dat ene boek van Thea Beckman, waar zo'n meisje in zo'n betoverd bos komt of zo, was die ook bij lemniscaat? Dan past het nl wel bij de lijn
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 10:32
ducky
ducky is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Hmz, ik ben ook eindelijk weer begonnen, wordt wel een kinderboek. Weet eigenlijk niet of het bij de lemniscaat lijn past, dat ene boek van Thea Beckman, waar zo'n meisje in zo'n betoverd bos komt of zo, was die ook bij lemniscaat? Dan past het nl wel bij de lijn
Een bos vol spoken? IK heb um niet gelezen, maar is wel uiteggeven bij Lemniscaat, dus misschien heb je kans succes ermee... ik ben benieuwd...

mmm, wat ik schrijf heeft meer weg van een boek van Hans Manders (meisje waarvan de moeder is overleden) en dat was bij ploegsma...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:26
Verwijderd
Citaat:
ducky schreef:


Een bos vol spoken? IK heb um niet gelezen, maar is wel uiteggeven bij Lemniscaat, dus misschien heb je kans succes ermee... ik ben benieuwd...

mmm, wat ik schrijf heeft meer weg van een boek van Hans Manders (meisje waarvan de moeder is overleden) en dat was bij ploegsma...
Die ja Ik vergeet altijd de titel, maar ik weet nog wel dat ik het een erg leuk boek vond.

Nou ja, het is niet hetzelfde idee of zo, dat van mij, maar de strekking komt een beetje overeen zeg maar.

Ik las trouwens op de lemniscaat site dat in boeken die bij hun uitgegeven worden de hoofdpersoon een verandering moet doormaken. Of zoiets. *zoekt site op*

De meeste Nederlandstalige manuscripten worden door de auteurs zelf aan de uitgever aangeboden. Buitenlandse boeken worden soms door buitenlandse uitgevers of agenten aan ons aangeboden; vaak ook vraagt de fondsredacteur boeken aan op grond van recensies in vakbladen. Bij de beoordeling is het voor ons belangrijk dat het boek origineel is, en goed geschreven. De auteur moet beschikken over een goede kennis van het onderwerp waarover hij of zij schrijft. Een kinderboek moet aantrekkelijk zijn voor kinderen in de leeftijdsgroep waarvoor het is bedoeld, en het moet iets méér bieden dan alleen maar een spannend verhaal. Er moet een ontwikkeling in zitten van personen en/of situaties; het moet je stof tot nadenken geven. Kortom: het boek moet je bijblijven als iets dat de moeite waard is om gelezen te worden.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 12:21
ducky
ducky is offline
mmm, dat wist ik neit letterlijk zo, maar is wel lochisch. zeker na het lezen van een aantal Lemniscaatboeken Misschien maak ik toch nog een klein beetje kans bij lemniscaat.... *hoopt heel hard*
(misschien eerst maar het verhaal afschrijven
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 13:39
Verwijderd
Citaat:
ducky schreef:
mmm, dat wist ik neit letterlijk zo, maar is wel lochisch. zeker na het lezen van een aantal Lemniscaatboeken Misschien maak ik toch nog een klein beetje kans bij lemniscaat.... *hoopt heel hard*
(misschien eerst maar het verhaal afschrijven
Ik hoop mee, maar ik mag idd nog heeeeel veel schrijven voor ik iets publiceerbaars heb. Ik ben echt nog maar heel pas begonnen met het (her)schrijven van een verhaal dat echt uitwerkbaar is, van een heel oud idee van me al...
Alleen door die Harry Potter shit (no offense, ik vinnut leuke boeken ) kan ik een paar ideeën wat betreft dit verhaal niet meer uitvoeren, ben ik bang. Een toverschool... er zijn al teveel boeken over, helemaal met de Harry Potter mania, dus dat is balen... naja, dat zou dan toch pas een heel eind verder in het verhaal komen, dus nu maakt het nog niks uit... Toch balen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 15:14
ducky
ducky is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Ik hoop mee, maar ik mag idd nog heeeeel veel schrijven voor ik iets publiceerbaars heb. Ik ben echt nog maar heel pas begonnen met het (her)schrijven van een verhaal dat echt uitwerkbaar is, van een heel oud idee van me al...
Alleen door die Harry Potter shit (no offense, ik vinnut leuke boeken ) kan ik een paar ideeën wat betreft dit verhaal niet meer uitvoeren, ben ik bang. Een toverschool... er zijn al teveel boeken over, helemaal met de Harry Potter mania, dus dat is balen... naja, dat zou dan toch pas een heel eind verder in het verhaal komen, dus nu maakt het nog niks uit... Toch balen.
Das wel balen dan ja... nou ja, als je het weer op een eigen manier brengt... misschien doet het het juist wel, omdat iedereen die sfeeren nu 'cool' vind...
Maar ik schrijf vooral omdat ik het zelf leuk vind en niet in de eerste plaats voor anderen...
Ik ben nu met mijn 3de of 4de verhaal bezig... de eerste heeft een heel leuk idee, maar meot best wel herschreven worden, de ander wordt best aardig naar mijn idee... (heb ik ooit een stuk van neergezet hier (Janne)). De tweede heb ik samen met een vriendin geschreven en naar de mathildawedstrijd gestuurd, maar die was bij nader inzien niet zo goed...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 16:05
oeski
Avatar van oeski
oeski is offline
Ja ik ben ook bezig een lang verhaal te schrijven. Maar volgens mij is lemniscaat wel de moeilijkste uitgeverij om iets uit te laten geven. Daar moet je echt een topschrijver voor zijn. Als ik mijn verhaal wil gaan opsturen wil ik het graag naar Leopold doen, die had ook Tonke Dragt en die boeken vind ik helemaal te gek. Maar je ziet wel dat veel mensen boeken willen uitgeven, dus het zal nog moeilijk worden...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 17:19
Verwijderd
Citaat:
ducky schreef:


Das wel balen dan ja... nou ja, als je het weer op een eigen manier brengt... misschien doet het het juist wel, omdat iedereen die sfeeren nu 'cool' vind...
Maar ik schrijf vooral omdat ik het zelf leuk vind en niet in de eerste plaats voor anderen...
Ik ben nu met mijn 3de of 4de verhaal bezig... de eerste heeft een heel leuk idee, maar meot best wel herschreven worden, de ander wordt best aardig naar mijn idee... (heb ik ooit een stuk van neergezet hier (Janne)). De tweede heb ik samen met een vriendin geschreven en naar de mathildawedstrijd gestuurd, maar die was bij nader inzien niet zo goed...
Ik schrijf ook voornamelijk voor mezelf, anders was ik er niet aan begonnen Ik vind het zelfs heel erg moeilijk om het uit handen te geven aan mensen die nergens iets vanaf weten, en het dan laten beoordelen. Brr, eng, mijn verhalen zijn veel te veel deel van mij daarvoor.

Ik heb echt honderden verhalen geschreven, of tenminste begonnen Sinds ik elf was hebben wij een computer gehad, en eerst met word perfect en later met word fanatiek geschreven. Er zijn een heleboel beginnetjes van een paar bladzijden lang, waar ik een idee had en dat later weer opgegeven heb, maar wat ik wel bewaard heb. En ook langere, die ik wel uitgewerkt heb. Met veel ben ik al weer gekapt, trouwens, ik heb de meeste ideeën nog wel achterin mijn hoofd maar doe er nu niets mee.
Die waar ik nou weer aan begonnen ben is al zo'n vijf jaar oud. Ik heb pas geleden eindelijk een idee voor een plot gekregen, en kan er dus weer mee aan de gang (het grootste probleem was dat het verhaal nergens heen ging).
Met een paar vriendinnen doe ik trouwens aan 'schrijfuitdagingen', misschien is dat een idee voor dit forum? Elke maand wordt er een titel bedacht en moet iedereen een (kort) verhaal bij die titel schrijven. Dan kun je later mooi zien hoe verschillend iedereen bij die titel denkt. Het is heel leuk om te doen, zal eens zien of ik een verhaal daarvan kan vinden en hier plaatsen...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 19:29
ducky
ducky is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Ik schrijf ook voornamelijk voor mezelf, anders was ik er niet aan begonnen Ik vind het zelfs heel erg moeilijk om het uit handen te geven aan mensen die nergens iets vanaf weten, en het dan laten beoordelen. Brr, eng, mijn verhalen zijn veel te veel deel van mij daarvoor.
ja, had ik eerst ook heel erg, maar nu veel minder. Ik heb al heel veel verhalen en gedichten geschreven en op een gegeven moment wil je toch weten wat anderen er van vinden. Nu speel ik ook in een band en ik schrijf de teksten, dus dan raak je er aan gewend. Ook mijn gedichten heb ik langzaam aan mensen laten lezen. Dan ook aan kleine wedstrijden meedoen... Daar heb ik ook een prijs mee gewonnen, dat stimuleert ook om te laten lezen.
Mijn verhalen laat ik nog aan bijna niemand lezen, mijn vriendje als eerst eigenlijk en heel soms op het forum...

Citaat:

Ik heb echt honderden verhalen geschreven, of tenminste begonnen Sinds ik elf was hebben wij een computer gehad, en eerst met word perfect en later met word fanatiek geschreven. Er zijn een heleboel beginnetjes van een paar bladzijden lang, waar ik een idee had en dat later weer opgegeven heb, maar wat ik wel bewaard heb. En ook langere, die ik wel uitgewerkt heb. Met veel ben ik al weer gekapt, trouwens, ik heb de meeste ideeën nog wel achterin mijn hoofd maar doe er nu niets mee.
Die waar ik nou weer aan begonnen ben is al zo'n vijf jaar oud. Ik heb pas geleden eindelijk een idee voor een plot gekregen, en kan er dus weer mee aan de gang (het grootste probleem was dat het verhaal nergens heen ging).
Ja, ik ook inderdaad, al schrijf ik ook nog echt veel, en tik dat later uit. Ik heb ook heel veel van die beginnentjes, sommige echt leuk, andere echt hopeloos. Ik heb ook smamen met andere mensen geschreven, ik een hoofdstuk, of een deel, dat si ook wel heel leuk om te doen... omdat je dan plotselingen ideeen van anderen krijgt.

Citaat:
Met een paar vriendinnen doe ik trouwens aan 'schrijfuitdagingen', misschien is dat een idee voor dit forum? Elke maand wordt er een titel bedacht en moet iedereen een (kort) verhaal bij die titel schrijven. Dan kun je later mooi zien hoe verschillend iedereen bij die titel denkt. Het is heel leuk om te doen, zal eens zien of ik een verhaal daarvan kan vinden en hier plaatsen...
Das ook echt een cool idee... IK ben voor!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Ik zoek uitgeverij
Laiva
1 08-11-2014 05:38
Werk, Geld & Recht Vraag over rechten van een boek
Verwijderd
14 20-02-2013 17:58
Verhalen & Gedichten Eigen boeken/werk
Maresa
109 29-12-2006 07:58
Verhalen & Gedichten Hoe gaat dat bij een uitgever?
Ovidius
10 31-01-2004 23:34
Verhalen & Gedichten Stel, je wilt graag je boek laten uitgeven. Hoe pak je dat aan?
Phileine
4 18-07-2003 23:26
Verhalen & Gedichten Uigevers-info
ZuivereZien
1 09-01-2003 12:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.