Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2010, 20:34
SunnySonja
Avatar van SunnySonja
SunnySonja is offline
Ik heb sinds een tijdje last van slaapverlamming ofzoiets.
Je slaapt half , bent dus toch wel wakker , maar je kan je niet bewegen..
Het is echt heel eng. Ik kan het niet echt goed uitleggen. Het lijkt alsof je vast zit in je eigen lichaam

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming


Iemand hier ervaring mee? Zo ja , hoe kom jij dan 'los' uit die verlamming ? D:
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 21:31
Verwijderd
Iets meer voor lichaam&gezondheid denk ik
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 22:08
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Is het niet zo dat iedereen dat in een bepaalde slaapfase heeft? Al zie ik aan je wikipedia pagina dat dit wel iets anders betreft. Slaapparalyse wordt ook als oorzaak genoemd voor de zogenaamde 'bijna-dood-ervaring', doordat mensen geen controle over hun lichaam hebben en nog half slaapdronken zijn, krijgen ze waanbeelden, dat ze bijvoorbeeld dus boven hun lichaam zweven en zichzelf zien slapen.

Het lijkt me op een zekere manier ook heel gaaf. Alsof je echt in touch bent met je psyche.

Anyway. Voor concrete oplossingen zul je naar de dokter moeten. Die kan ik je in ieder geval niet geven.

EDIT: Man, denk ik een interessant weetje aan te dragen... wordt het op de wikipedia ook helemaal (en beter!) uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 05:38
Verwijderd
De belangrijkste oplossing om slaapverlamming te voorkomen is op tijd naar bed gaan, niet gestressed naar bed gaan (makkelijker gezegd dan gedaan maar oke) en geen slaappillen gebruiken. Dus daar hoef he niet voor naar de dokter, daar kun je zelf voor zorgen.

Wat je kunt doen om er sneller uit te komen weet ik niet, ik heb het zelf nooit gehad. Maar met een beetje geduld komen er vast meerdere ervaringsdeskundigen die daar misschnien wel trucjes voor hebben
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 10:19
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik zoek het bewust op omdat ik hallucineren leuk vind en het vanuit daar nog maar een klein stapje is naar lucide dromen. Maar ik weet niet hoe je het tegen kunt gaan. Wat wel al heel veel helpt is je beseffen dat het geen kwaad kan en dus niet in paniek raken. Als je er heel ontspannen onder blijft zul je waarschijnlijk eerder wegzakken in slaap en er dus eerder minder last van hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 20:09
silentbob
silentbob is offline
ik heb het 1 keer echt gehad voordat ik er ooit van gehoord had, en merkte vrij sbel dat het het best werkt niet opaniekerig te gaan doen en je lichaam langzaamaan weer 'op te wekken', eerst je vingers beginnen te bewegen, dan je hbd, dan je arm etc

verder ook nog een paart keer bijna gehad bij lucide dromenpogingen(en 1 keer mogelijk echt, maar dat was zo'n vage avond/nacht dat ik het moeilijk herinneren kan)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 23:27
SunnySonja
Avatar van SunnySonja
SunnySonja is offline
Citaat:
ik heb het 1 keer echt gehad voordat ik er ooit van gehoord had, en merkte vrij sbel dat het het best werkt niet opaniekerig te gaan doen en je lichaam langzaamaan weer 'op te wekken', eerst je vingers beginnen te bewegen, dan je hbd, dan je arm etc

verder ook nog een paart keer bijna gehad bij lucide dromenpogingen(en 1 keer mogelijk echt, maar dat was zo'n vage avond/nacht dat ik het moeilijk herinneren kan)
ja maar dat is het probleem juist :') ik kan me vingers dan niet bewegen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2010, 10:29
ganralph
ganralph is offline
Heb het ook ongeveer een keer per week.

De laatste tijd ga ik er vaak bij hyperventileren (althans, dat word me verteld ) en dan schudt mijn vriendin me wel wakker, omdat ze bang is dat ik er in blijf oid...
Maar als er niemand naast je ligt, kun je ook zelf wat dingen doen (uit eigen ervaring, heb er nooit een dokter om gevraagd).


Wat het beste werkt is proberen rustig te blijven; concentreer je op een rustige ademhaling (niet gaan hijgen oid - maar gezien mijn eerder opmerking zul je merken dat dat soms niet zo makkelijk is ). Soms is het tijdrekken op deze manier al genoeg om er vanzelf uit te komen. Anders zorgt het kalmer worden er voor dat je bewuster met je gedachten en energie om gaat. Hierdoor kun je je sterker concentreren op je lichaam en zal er uiteindelijk spiertje voor spiertje (Steeds sneller) weer controle over ontstaan. Zoek dus niet per se naar dat ene vingertje, maar probeer je bewust te worden van je lichaam.

Je kunt ook weer toegeven aan je slaap. Je valt dan weer gewoon in slaap en wordt later ook gewoon wakker.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2010, 20:05
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
ja maar dat is het probleem juist :') ik kan me vingers dan niet bewegen
dat kan ook niet gelijk nee, maar je moet eerst rustig blijven en niet in paniek raken en dan langzaamaan dus je vingers proberen te bewegen totdat ze dat doen en dan rustig verder, met de nadruk op rustig en langzaamaan
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 23:38
TBSpatient
TBSpatient is offline
Zeer herkenbaar.

Toen ik rond de 5-6 jaar deze voor de eerste keer had, was ik echt doodsbang!
Je bent bij volle bewijstzijn, maar kan je totaal niet bewegen, zeker omdat ik toen op mijn rug lag was dit echt eng.

Nu heb ik ze zo nu en dan (altijd 'sochtends, onafhankelijk of ik wel of niet uitgerust of gestressed ben) en wat lijkt te helpen, is proberen een enorme kracht te zetten om er uit te komen.

Heeft iets met een stofje te maken wat je lichaam in je spieren spuit als je slaapt, om te voorkomen dat je je dromen letterlijk gaat uivoeren. Bij sommige gaat hier blijkbaar iets mis. Heb hier vorig jaar een uitgebreid verslag over geschreven voor school, mocht iemand geintresseerd zijn laat het maar weten eventueel
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Slaapverlamming
Verwijderd
53 16-07-2016 11:32
Lichaam & Gezondheid Slaapverlamming
Greenscarfed
20 05-01-2012 00:32
Lichaam & Gezondheid Slaapverlamming
Lethe
26 19-08-2007 11:07
Lichaam & Gezondheid slaapverlamming
moon
17 07-12-2006 13:41
Lichaam & Gezondheid Slaapverlamming
Kid Morbid
3 27-02-2006 15:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.