Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Rekenen geen examenvak, als je een opleiding volgt waarbij rekenen niet belang is!
Mee eens 4 25.00%
Niet mee eens 12 75.00%
Ik weet het niet 0 0%
Alleen voor de studenten die een dyscalculieverklaring hebben 1 6.25%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2012, 18:23
petitierekenen
Avatar van petitierekenen
petitierekenen is offline
Hallo allemaal!

Op school heeft mijn lerares verteld dat ik geen diploma kan halen, als er niks verandert...

Ik ben Tessa en ik heb dyscalculie (rekenstoornis). het gevolg hiervan is dat ik heel slecht ben in rekenen/wiskunde. Voor mij is een som als 6x7 hetzelfde als 32x26 voor iemand die geen dyscalculie heeft. Ik heb geen inzicht in het rekenen, formules foefjes zijn voor mij dan ook geen logia en na een dag ben ik het weer vergeten. Dit frustreert mij enorm en doet me veel verdriet!

Vind je dit ook niet eerlijk dat studenten geen diploma krijgen, omdat ze niet goed in rekenen zijn? Terwijl ze voor de andere vakken voldoendes halen? Het gaat hierbij om de studenten die een opleiding volgen, waarbij rekenen niet van belang is zoals kapster of begeleider worden! Help mij en al die anderen studenten, door deze petitie te ondertekenen. Een petitie is een inzameling van handtekeningen om te laten zien hoeveel mensen het met me eens zijn.
Dit kun je doen via deze link : http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/ het is maar 1 minuut werk! Dit kan ook anoniem..
Deze petitie word overhandigd aan de regering.

Belangrijk: Na het invullen van je gegevens, krijg je een bevestigingsmail. In deze bevestigingsmail moet je klikken op de link, dan kom je nogmaals op de site en moet je weer op bevestigen klikken! Dan pas telt je handtekening mee!

Daarnaast heb ik een eigen site gemaakt!
www.everyoneweb.com/petitierekenen

Het doel van de petitie: Ervoor zorgen dat studenten met dyscalculie vrijstelling krijgen van het rekenexamen, zodat zij toch een diploma kunnen behalen (na hard werken). Waarbij vermeld staat op het diploma, uitzondering van rekenen... zo gaat het ook in belgie!!

Ik hoop dat jullie mij willen helpen =D

Weet je niet wat dit is? lees dit dan even http://www.girlscene.nl/p/6559/dyscalculie._say_what

Op school gaat het super goed, ik haal voor alle anderen vakken achten en negens! Op stage gaat het goed en ik ga er elke dag met veel plezier naar toe!

Maar de regering heeft bepaald dat iedere student op het MBO een rekenexamen (niveau HAVO leerjaar 5) moet maken en met een voldoende moet afronden. Ongeacht van welke opleiding je volgt, het maakt dus niet uit of rekenen belangrijk is in je beroep. Dit gaat mij nooit lukken. Heb ik nu alles voor niks gedaan dan? Ik heb zo mijn best gedaan voor school. Ik vind dit heel erg .. het doet me dan ook heel veel verdriet!

Nu zul je denken, neem dan bijles? Dat is het hele probleem, bijles is voor mij geen oplossing.
Ik heb vanaf de basisschool al bijles gehad en het wilde me maar niet lukken. Mijn ouders en ik begrepen er niks van, toen heb ik me laten testen en er kwam dyscalculie uit. Een stoornis waardoor mijn hersenen anders werken dan die van anderen mensen. Ik heb nu het niveau van de basisschool groep 6!
Hoe kan ik dan ooit havo 5 leren?? niet duss..

Verschillende reacties zijn dat de basiskennis toch wel verwacht mag worden van de leerling. Even voor de duidelijkheid dat vind ik ook! Die basiskennis bezit ik ook, want dit is basisschool niveau! Wat van mij en de anderen studenten verwacht word op VMBO is havo leerjaar 5! Ik vind het dan ook jammer er reacties zijn dat je je best moet doen. Ik heb altijd geknokt voor dit vak!!! Maar het lukt me gewoon niet! Degene die dit zeggen kennen denk ik het verschil niet tussen dyscalculie en ernstige rekenproblemen:

Onderscheid tussen ernstige rekenproblemen en dyscalculie
Ernstige rekenproblemen kunnen ontstaan als er onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd
tussen het (reken)onderwijs en de onderwijsbehoeften van de student. De kenmerken
van het onderwijs sluiten dan niet of onvoldoende aan bij de (aangeboren en verworven)
kenmerken van de student.
Wij spreken van dyscalculie als ernstige rekenproblemen ondanks langdurige deskundige
begeleiding en zorgvuldige afstemming hardnekkig blijken en onveranderd blijven
bestaan.
Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat iemand met dyscalculie het gewoon niet kan ipv zijn best niet genoeg doet!


Vergeet dus niet dat dyscalculie in verschillende gradaties voorkomt. De ene student heeft het erger dan de ander! Bijles is dan ook niet voor iedere persoon een uitkomst! Bij mij is het zo dat als mij een som word uitgelegd, kan ik het maken onder begeleiding. Maar moet ik dezelfde opdracht de dag erop weer maken, lukt mij dit niet meer! Ik heb het inzicht niet en daardoor kan ik die formules niet opslaan.

Rekenen komt natuurlijk ook voor in de gehandicaptenzorg, dat klopt. Maar ik hoef toch geen breuken of procenten uit te kunnen rekenen? of de inhoud van een kubus?! De basis bijvoorbeeld klok kijken of de tijd inschatten enz lukt mij wel! En ik loop nu stage, dit gaat harstikke goed, ze zijn dik tevreden over mij.. dat laat toch zien dat ik het kan?

Daarnaast is het niveau dat van je verwacht word op MBO 4 , heel hoog!! HAVO leerjaar 5 word van je verwacht..

[Als laatste heb ik nog een vraag aan de studenten die met hetzelfde probleem zitten als mij!
Zou je mij je verhaal willen sturen? (petitierekenen@hotmail.nl) Wat het met jou heeft gedaan en nog steeds doet! Je schrijft dan een brief aan de regering, vertel ze wat je ervan vind. Zo hopen we de regering wakker te schudden. Deze brieven en de petitie worden overhandigd aan de regering.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2012, 21:17
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Niet zo aanstellen en gewoon leren rekenen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 17:15
Verwijderd
Ik ben zelf ook bar-en-bar slecht in rekenen en het zijn ook altijd de exacte vakken geweest waardoor ik in de problemen kwam en zelfs een keer ben blijven zitten.

Toch ben ik het er niet mee eens. Als we alle vakken laten afvallen waar een individu mogelijk niet begaafd in is blijft er weinig over van de examens. Daarnaast is rekenen dermate doordrenkt in onze samenleving dat ik het nou niet een vak vind dat je mag overslaan (in tegenstelling tot een hoop andere vakken).

Dus nee.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 17:22
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
@ Schrödinger:

Ja, dat klinkt zo makkelijk. Maar wat zou jij doen als je écht niet kon rekenen ( En als je dyscalculei hebt, leer je het ook niet, wat je ook doet.) en dit zou betekenen dat je geen diploma kon halen?
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher ā clocher ; des guirlandes de fenętre ā fenętre ; des chaînes d'or d'étoile ā étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 17:35
Verwijderd
Sluit mij aan bij Schrodinger. Gewoon 1000 opgaves maken en je kunt zo 'rekenen'.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 17:42
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Tja, dat is dus niet zo als je dyscalculie hebt. Ik heb sinds ik op het middelbaar zit elke dag bijles, ik besteed bijna al mijn vrije tijd aan wiskunde, heb jaren remedial teaching gedaan en sta nog steeds een 4. Er zijn veel mensen die er zo over denken, of zelfs niet in dyscalculie geloven. Het is misschien ook moeilijk te begrijpen als je het zelf niet hebt. Maar ik heb niet het idee dat ik er veel aan kan doen. Ik sta achten voor alle alpha- vakken, maar kan niet over, laat staan mijn diploma halen als de norm zo blijft.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher ā clocher ; des guirlandes de fenętre ā fenętre ; des chaînes d'or d'étoile ā étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Voor mij is een som als 6x7 hetzelfde als 32x26 voor iemand die geen dyscalculie heeft.
Maar als je een diagnose dyscalculie hebt krijg je extra tijd voor rekentoetsen en dergelijke lijkt me, net zoals dat je met dyslexie extra tijd krijgt? Een soms van 32X26 voor iemand zonder dyscalculie is misschien moeilijk, maar niet onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:03
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Ja, dat klopt. Het probleem is vooral dat je getallen omdraait, het verschil tussen + en x niet ziet, dingen fout overschrijft. ik kan bijvoorbeeld van een 3 een 5 maken zonder het te zien. Het is niet dat ik sommen niet begrijp, maar dat ik fouten maak die ik niet zie. Ik weet niet of dit bij iedereen zo is, maar die extra tijd helpt hier niet zo bij.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher ā clocher ; des guirlandes de fenętre ā fenętre ; des chaînes d'or d'étoile ā étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:05
Verwijderd
Nou ja, dat vind ik een beetje kort door de bocht. Als je het nog eens nagaat in de extra tijd die je krijgt dan lijkt het me dat je het dan prima kan opmerken. Misschien dat je bij een paar dingen wel een fout maakt, maar vast niet bij alles. Dan is zo'n toets toch prima te maken? Je hoeft echt geen 10 te halen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:09
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Ik loop alles drie keer na en haal er bijna nooit fouten uit. Het is niet dat ik mijn best niet doe, als ik wist hoe ik het kon voorkomen, had ik dat allang gedaan.
je hoeft inderdaad geen tien te halen, maar met een vier zijn ze niet tevreden.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher ā clocher ; des guirlandes de fenętre ā fenętre ; des chaînes d'or d'étoile ā étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Ik loop alles drie keer na en haal er bijna nooit fouten uit. Het is niet dat ik mijn best niet doe, als ik wist hoe ik het kon voorkomen, had ik dat allang gedaan.
je hoeft inderdaad geen tien te halen, maar met een vier zijn ze niet tevreden.
Sorry hoor, maar als je bijles hebt en 'al je vrije uren' aan wiskunde besteed, vind ik het super vreemd dat je een 4 staat voor wiskunde. Dat kan ook door faalangst komen, want dat heb ik ook. Dat je daardoor slechter scoort o.i.d.

Je hebt of:

a) verkeerd lopen leren
b) stomme bijles docent gehad
c) te weinig herhaald

Sorry, maar als je talen kunt, kun je prima wiskunde. Je hebt toch ook geen inzicht nodig om te weten dat als je nu 60km per uur gaat en morgen 90km per uur dat je 30km sneller rijdt? Als je dat kunt, kun je prima wiskunde, excuses, rekenen aan.

Zelf is mijn Nederlands niet perfect, maar dat is ook omdat ik geen moeite steek om al die regels te leren kennen. Met zo'n instelling zul je dan ook slecht zijn in zo'n vak. Wat ik wel probeer te doen is gewoon veel boeken lezen. Daarvan word je misschien geen alfa-lord, maar kom je wel een stap verder dan de gemiddelde.

Zie mijn handtekening.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:26
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Citaat:
Sorry hoor, maar als je bijles hebt en 'al je vrije uren' aan wiskunde besteed, vind ik het super vreemd dat je een 4 staat voor wiskunde.
Dat is het ook, en dat heet dyscalculie.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher ā clocher ; des guirlandes de fenętre ā fenętre ; des chaînes d'or d'étoile ā étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:30
Verwijderd
Zelfs met dyscalculie is nog vooruitgang mogelijk. Dus in dat geval zal het toch een kwestie van volhouden zijn. Tuurlijk is het lastig, tuurlijk is het niet leuk, maar ja, that's life.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:31
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Daar heb je absoluut gelijk in, maar als je niet over kunt en geen diploma kunt halen, wat dan?
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher ā clocher ; des guirlandes de fenętre ā fenętre ; des chaînes d'or d'étoile ā étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:34
Verwijderd
Dan doe je toch iets wat een stapje te moeilijk is, en haal je geen diploma. Dan probeer je het net zo lang tot je het wel kan.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Dan doe je toch iets wat een stapje te moeilijk is, en haal je geen diploma. Dan probeer je het net zo lang tot je het wel kan.
Absoluut.

A Quitter never Wins
A Winner never Quits

Dat is mijn levensmotto
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Daar heb je absoluut gelijk in, maar als je niet over kunt en geen diploma kunt halen, wat dan?
Bij een reguliere school heb je allerlei vakken ernaast waardoor het leren voor rekenen/wiskunde wellicht onderbelicht kan zijn. Als dat het geval is kan je op vavo zo nodig één of twee vakken alsnog inhalen, en dan dus een heel jaar tijd uitsluitend in rekenen in steken.

Wat trouwens ongeveer hetzelfde is als ik heb gedaan. Onvoldoendes voor exacte vakken? ---> nog een jaar doen op vavo en zo oceanen van tijd overhebben om het alsnog in mijn hoofd te stampen.


Niet dat ik nog maar íets heb onthouden verder. Vrijwel alles wat met getallen te maken heeft vliegt mijn hoofd uit op het moment dat ik er niet meer direct mee in contact ben. Ik denk dat de gemiddelde brugklasser stukken beter is in rekenen dan ik op dit moment, terwijl mijn vorige beroep vrijwel uitsluitend uit hoofdrekenen bestond. Het blijft gewoon niet hangen bij mij.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 19:49
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik ben het er niet mee eens. Het is natuurlijk lastig voor je dat je rekenen lastig vindt. Volgens mij zijn er voor rekenen dezelfde referentieniveau's als voor taal en ik vind dat je aan het eind van een MBO opleiding ook wel een zeker niveau mag verwachten. Iemand die dyslexie heeft moet toch ook gewoon een bepaald niveau voor Nederlands halen, dat gaan we ook niet ineens afschaffen. Hoe je het ook wendt of keert, je hebt rekenen ook gewoon nodig in de maatschappij. Je staat er misschien niet eens bij stil hoeveel zaken er eigenlijk onder rekenen vallen (kosten schatten in een winkel, schatten hoe lang je onderweg bent als je de afstand weet etc.). Als ik jou was zou ik mijn energie niet stoppen in het opstellen van een petitie en actie voeren om rekenen af te schaffen, maar in extra oefenen. Wellicht kan je individuele begeleiding krijgen en een begeleider die goed hulp kan geven aan jongeren met dyscalculie.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-12-2012, 00:20
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Als je inziet dat 32x26 = 32×(25+1) = 32×25+32 = 8×4×25+32 = 800+32 = 832 kost het nog geen drie seconden.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 01:56
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
@ Schrödinger:

Ja, dat klinkt zo makkelijk. Maar wat zou jij doen als je écht niet kon rekenen ( En als je dyscalculei hebt, leer je het ook niet, wat je ook doet.) en dit zou betekenen dat je geen diploma kon halen?
Als je geen dyscalculei hebt, is het ook erg moeilijk om voor te stellen dat rekenen moeilijk is. Het probleem van cijfers door elkaar halen, snap ik nog wel, maar formules is toch wel weer iets anders. Zeker omdat algemene formules vaak geen cijfers bevatten. Tenminste, dat is mijn ervaring. Je moet die dingen ook niet uit je hoofd leren, maar begrijpen.

Verder is dit iets waarbij je beter mee kunt leren omgaan, dan vermijden. Simpele rekensommen zul je altijd wel tegenkomen. Mensen met dyslexie hebben het zelfde probleem, alleen dan met taal. Het zou dan ook raar zijn dat die groep geen examen hoeft te doen voor vakken zoals Nederlands en Engels.

Hoewel het nooit weg gaat, helpt oefenen wel degelijk. Je moet er alleen positief tegenover staan en vertrouwen in jezelf hebben. Als je van te voren al vanuit gaat dat je faalt, lukt het sowieso niet.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 07:57
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Mensen met dyslectie halen hun diploma ook. Je bent 'slecht' in rekenen. Je bent niet 'hopeloos' in rekenen. Veel doen en je wordt vanzelf beter. Wiskunde kan je leren, net als talen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 11:27
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
@ Schrödinger:

Ja, dat klinkt zo makkelijk. Maar wat zou jij doen als je écht niet kon rekenen ( En als je dyscalculei hebt, leer je het ook niet, wat je ook doet.) en dit zou betekenen dat je geen diploma kon halen?
Nou, dan zou ik dus ķf harder moeten werken, ķf geen diploma halen. Een school moet proberen alles uit een leerling te halen. Wanneer een leerling om wat voor reden dan ook simpelweg niet het talent heeft om een bepaald diploma te halen is de oplossing niet om de eisen van het diploma te verlagen maar de leerling iets te laten doen wat 'ie wél kan. Aparte eisen opstellen voor mensen die dyslexie, dyscalculi of wat dan ook hebben is oneerlijk tegenover mensen die om andere redenen ergens minder goed in zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 11:31
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Tja, dat is dus niet zo als je dyscalculie hebt. Ik heb sinds ik op het middelbaar zit elke dag bijles, ik besteed bijna al mijn vrije tijd aan wiskunde, heb jaren remedial teaching gedaan en sta nog steeds een 4. Er zijn veel mensen die er zo over denken, of zelfs niet in dyscalculie geloven. Het is misschien ook moeilijk te begrijpen als je het zelf niet hebt. Maar ik heb niet het idee dat ik er veel aan kan doen. Ik sta achten voor alle alpha- vakken, maar kan niet over, laat staan mijn diploma halen als de norm zo blijft.
Ik denk dat het meer te maken heeft met je attitude. Het kan natuurlijk best dat je gewoon wat minder talent hebt voor wiskunde en rekenen dan anderen, maar jouw voornaamste probleem is dat je er al vanuit gaat dat je het niet kan en je gaat falen, waardoor je de tijd die je in wiskunde steekt niet efficiënt gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 13:04
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Dat kan best zo zijn, ik steek heel veel tijd in iets dat ik absoluut niet leuk vindt en ik krijg er heel weinig voor terug. Maar vroeger was dat nog niet zo, en toen haalde ik ook alleen maar onvoldoendes. Dit topic gaat overigens over een rekentoets ( en dus niet rekenen in het algemeen) die iedereen moett maken vanaf volgend jaar. Als je er voor zakt, kun je niet slagen. Mijn school kan geen rekenlessen betalen en ze hebben de toets door HAVO 5 laten maken met als resultaat dat driekwart van de deelnemers gezakt is. Ik denk niet dat het slim is om die toets te laten maken, toetsen zijn bedoeld om vaarigheden te testen. Als de regering wil dat de rekenvaardigheid van de bevolking beter wordt, zouden ze geen toets, maar lessen moeten geven.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher ā clocher ; des guirlandes de fenętre ā fenętre ; des chaînes d'or d'étoile ā étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Mijn school kan geen rekenlessen betalen en ze hebben de toets door HAVO 5 laten maken met als resultaat dat driekwart van de deelnemers gezakt is.
Dat is dan een probleem van de school zelf lijkt me? Dat heeft verder niets met dyscalculie te maken.
Citaat:
Ik denk niet dat het slim is om die toets te laten maken, toetsen zijn bedoeld om vaarigheden te testen. Als de regering wil dat de rekenvaardigheid van de bevolking beter wordt, zouden ze geen toets, maar lessen moeten geven.
...doorgaans wordt dat ook allebei gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2012, 14:01
Verwijderd
Als je school je geen goed rekenonderwijs aan kan bieden mag je toch geen diagnose dyscalculie lijkt me ? Dan ligt het aan de school.

Verder, waarom zou het niveau van onderwijs naar beneden moeten omdat een kleine groep mensen anders geen diploma haalt? Ik vind het behoorlijk triest dat 5HAVO niet zo'n rekentoets kan maken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2012, 00:18
Drater
Drater is offline
Rekenen is altijd belangrijk, ook buiten werk.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2012, 01:12
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Op mijn school hebben we al een oefentoets gedaan. In de les zijn we amper bezig mwt rekenen maar we moeten op een site twee maal per week opsrachten maken als oefening voor de toets. Voornamelijk voldoendes bij de oefentoets, geloof ik. Nu nog de echte toets. Ik heb het idee dat je school er weinig moeite in steekt. Mijn.school.doet dat ook niet, maar mijn leraar wiskunde geeft tips en we moeten dan ook die oefeningen maken. Een zo'n oefening, niet meer dan eem paar minuten heb je nodig om het te maken.

En over dyscalculie, dyslecten moeten ook.alles doen. Ze krijgen hulpmiddelen, maar ze krijgen geen vrijstelling.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2013, 21:59
Verwijderd
Iedereen moet gewooon rekenen krijgen (Okal vind ik het een verschrikkelijk vak) maar toch wil je altijd met je rekenmachine/telefoon ofzo in je handen lopen ??

Ik heb dyslexie heb gewoon me vmbo diploma
en ik weet zeker dat zo petitie niet helpt voor dyscalculie (hoe je het ook zegt o_O)

en sws vind ik zo petitie onzin

Laatst gewijzigd op 01-01-2013 om 23:19.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2013, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Als je geen dyscalculei hebt, is het ook erg moeilijk om voor te stellen dat rekenen moeilijk is. Het probleem van cijfers door elkaar halen, snap ik nog wel, maar formules is toch wel weer iets anders. Zeker omdat algemene formules vaak geen cijfers bevatten. Tenminste, dat is mijn ervaring. Je moet die dingen ook niet uit je hoofd leren, maar begrijpen.

Verder is dit iets waarbij je beter mee kunt leren omgaan, dan vermijden. Simpele rekensommen zul je altijd wel tegenkomen. Mensen met dyslexie hebben het zelfde probleem, alleen dan met taal. Het zou dan ook raar zijn dat die groep geen examen hoeft te doen voor vakken zoals Nederlands en Engels.

Hoewel het nooit weg gaat, helpt oefenen wel degelijk. Je moet er alleen positief tegenover staan en vertrouwen in jezelf hebben. Als je van te voren al vanuit gaat dat je faalt, lukt het sowieso niet.
Ik heb het niet en toch vind ik het moeilijk dus niet altijd als je het niet heb kan je je niet voor stellen dat rekenen moeilijk is ...
Met citaat reageren
Oud 01-01-2013, 23:29
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat kan best zo zijn, ik steek heel veel tijd in iets dat ik absoluut niet leuk vindt en ik krijg er heel weinig voor terug. Maar vroeger was dat nog niet zo, en toen haalde ik ook alleen maar onvoldoendes.
Zoals ik al zei: verbeter je houding en je zult veel sneller leren.
Citaat:
Dit topic gaat overigens over een rekentoets ( en dus niet rekenen in het algemeen) die iedereen moett maken vanaf volgend jaar. Als je er voor zakt, kun je niet slagen. Mijn school kan geen rekenlessen betalen en ze hebben de toets door HAVO 5 laten maken met als resultaat dat driekwart van de deelnemers gezakt is. Ik denk niet dat het slim is om die toets te laten maken, toetsen zijn bedoeld om vaarigheden te testen. Als de regering wil dat de rekenvaardigheid van de bevolking beter wordt, zouden ze geen toets, maar lessen moeten geven.
Waarschijnlijk zullen scholen meer rekenles geven wanneer die toets meetelt voor het examen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 22:15
Winstanley
Winstanley is offline
Niet mee eens. Ik heb ook verschrikkelijke moeite met Engels, altijd al gehad en bijles etc. al gevolgd. De rest gaat me makkelijk af. Helaas maar het is niet anders.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 22:30
Verwijderd
Hmm aan de ene kant vraag ik me wel af waarom wiskunde tegenwoordig zo belangrijk is.
Het klinkt een beetje kinderachtig maar ik bedoel we hebben computers rekenmachines en al die dingen tegenwoordig en je gaat mij dus echt niet vertellen dat we dat niet kunnen of mogen gebruiken bij welke baan dan ook.

Maar aan de andere kant, iets begrijpen is natuurlijk beter als iets gewoon uitrekenen.
En ik weet nog dat toen ik in de eerste klas zat bijna niet overging door alleen wiskunde en ik snapte echt de ballen ervan.
Maar nu een paar jaar later na flink wat bijlessen vind ik het nog steeds lastig maar voldoendes haal ik in iedergeval wel.
Dus tja het snappen duurt mischien bij jou 10X langer maar of dat ook een reden is om iets niet hoefen te doen... :/
Met citaat reageren
Oud 03-01-2013, 15:32
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wiskunde is tegenwoordig juist mínder belangrijk op de middelbare school, als je een laag profiel doet hoef je vrijwel geen wiskunde meer te doen. Het is belangrijk dat mensen wiskunde leren omdat bijv. alle ingenieurs en wetenschappers wiskunde nodig hebben. Ik kan tijdens mijn werk heus wel computers gebruiken, maar zonder wiskunde snap ik ook niet wat ik die computer moet laten doen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2013, 16:17
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik ben het er ook niet mee eens. Voor mij was geschiedenis een vreselijk vak. Ik kon er uren op leren, maar ik onthield niks. Ik vond het zo saai dat ik het echt niet kon onthouden. Maar toch heb ik er examen in moeten doen.
Verder mag je bij wiskunde toch een rekenmachine erbij houden? dus dan maakt het toch niet uit of de som 6 x 7 is of 46 x 55? En formules onthouden lijkt mij hetzelfde idee alsof je iets anders uit je hoofd leert?
__________________
What matters most is how you see yourself
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.