Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2008, 11:30
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
"Mbo-studenten zijn niets minder dan andere studenten en moeten ook zo worden behandeld", zegt voorzitter Fieke Nobel van JOB."

http://www.nu.nl/news/1554020/10/Mbo...jaarkaart.html

Een gevoel bekruipt me dan dat mbo'ers ook keihard moeten gaan terugbetalen als ze een studie niet afmaken!

(dat geldt nu nog niet voor niveau 1&2 dacht ik, wel voor niv 3 en 4 toch??)
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2008, 13:05
light fighter
light fighter is offline
dat lijkt me dan inderdaad niet meer dan logisch! Kwestie van voor wat hoort wat.

Moet eerlijk bekennen dat ik geen zicht het op de uitstroom cijfers van MBO, als het gaat om het verlaten van de opleiding zonder diploma. Maar misschien is dat voor sommige wel een extra stimulans om toch door te zetten en de opleiding af te maken.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 13:19
Verwijderd
Het lijkt me inderdaad niet meer dan logisch dat bij een gelijke behandeling behalve de voordelen ook de nadelen gelden...

(En natuurlijk zijn MBO-studenten niets minder dan andere studenten.)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 17:31
Nyawa
Ik was in de veronderstelling dat alle MBO'ers sowieso ook hun stufi terug moesten betalen als ze binnen een bepaalde termijn geen diploma haalden, maar bij niveau 1 en 2 dus inderdaad niet volgens de site van de IB-groep. Lijkt me ook wel logisch. Ik zie dat je op het MBO3/4 ook binnen 10 jaar een diploma moet halen; dat lijkt me een hele lage eis als je bedenkt dat je dan dus tot je 28e de tijd hebt en op het MBO gemiddeld al op 16-jarige leeftijd begint.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Ik was in de veronderstelling dat alle MBO'ers sowieso ook hun stufi terug moesten betalen als ze binnen een bepaalde termijn geen diploma haalden, maar bij niveau 1 en 2 dus inderdaad niet volgens de site van de IB-groep. Lijkt me ook wel logisch. Ik zie dat je op het MBO3/4 ook binnen 10 jaar een diploma moet halen; dat lijkt me een hele lage eis als je bedenkt dat je dan dus tot je 28e de tijd hebt en op het MBO gemiddeld al op 16-jarige leeftijd begint.
Als je op je 16e begint moet je toch gewoon op je 26e je diploma hebben, anders is het toch geen 10 jaar?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 19:18
Gunkan
Gunkan is offline
Natuurlijk zijn MBOers net zoveel waard als andere studenten.

Iemand merkte echter in een ingezonden brief naar de Metro vandaag terecht iets op. Na hun MBO opleiding kunnen MBOers volledig vergoed nog een HBO opleiding volgen. De briefschrijver stond bij dat dit voor HBOers en een universitaire opleiding niet zo was. Dus daar zit dan misschien enige compensatie voor het gemis van een a twee jaren OV jaarkaart.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 23:11
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Maar krijgen de ouders van die jongeren niet gewoon nog kinderbijslag omdat ze nog onder dag 18 zijn en ik dacht dat stufi (+ov) betekent (dus op het HBO zitten) dat er geen kinderbijslag meer is voor die ouders.
Dus opzich krijgen ze zo ook al geld.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 00:04
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Maar krijgen de ouders van die jongeren niet gewoon nog kinderbijslag omdat ze nog onder dag 18 zijn en ik dacht dat stufi (+ov) betekent (dus op het HBO zitten) dat er geen kinderbijslag meer is voor die ouders.
Dus opzich krijgen ze zo ook al geld.
Alleen is die kinderbijslag natuurlijk veel te weinig voor een treinabonnement.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 00:11
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Natuurlijk zijn MBOers net zoveel waard als andere studenten.

Iemand merkte echter in een ingezonden brief naar de Metro vandaag terecht iets op. Na hun MBO opleiding kunnen MBOers volledig vergoed nog een HBO opleiding volgen. De briefschrijver stond bij dat dit voor HBOers en een universitaire opleiding niet zo was. Dus daar zit dan misschien enige compensatie voor het gemis van een a twee jaren OV jaarkaart.
Dat had ik gelezen en daar heeft hij/zij ook wel een punt mee, maar een beginnende MBO-student heeft hier natuurlijk niks aan. Openbaar vervoer is best wel duur en als je het al niet breed hebt, kan dat behoorlijk lastig zijn. Zeker als de opleiding niet in de buurt is. Daarnaast heb je geen studiefinanciering dus ben je veel afhankelijker van je ouders.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 05:13
Gunkan
Gunkan is offline
Daar heb je natuurlijk gelijk in Vice... Misschien moet dan de regeling voor MBOers meer gelijk worden getrokken aan die van HBOers: meer hulp aan het begin en minder hulp bij een verdere studie. Maar dan krijg je waarschijnlijk klachten dat ze worden beknot in hun doorgroei mogelijkheden.

Hmmm :/
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 07:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Alleen is die kinderbijslag natuurlijk veel te weinig voor een treinabonnement.
Die kinderbijslag komt toch aardig in de buurt van de stufi. Het is niet alsof ze helemaal niks krijgen en enorm zijn achtergesteld.
Iemand op tv zei iets van na een bepaalde afstand een soort trajectkaart. Dat lijkt mij een prima idee. Sowieso, de kans dat ze iets in de buurt kunnen doen is groter en om nu een OV te doen voor heel Nederland kost natuurlijk een vermogen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 08:08
light fighter
light fighter is offline
wat ook een oplossing zou zijn, of het haalbaar is weet ik niet, maar idd een trajectkaart en dan tot de school waar ze naar toe willen.

Over die doorstroom van het mbo naar het hbo, ik meen me te herinneren dat een vriendin van mij die nu in het laatste jaar van haar mbo zit, ook de laatste groep is die ongestoord mag door stromen naar het hbo. Vanaf dus volgend jaar geld dat niet meer ofzo.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 10:19
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Als je op je 16e begint moet je toch gewoon op je 26e je diploma hebben, anders is het toch geen 10 jaar?
Er zijn mensen die op hun 18e de middelbare school afsluiten?

Buiten dat, of ik het nu bekijk als iemand met een gratis OV met een HBO of universitaire opleiding, of als iemand van het MBO, zij hebben ook recht op een gratis OV. Iedereen is gelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Er zijn mensen die op hun 18e de middelbare school afsluiten?
Dat was het punt niet, zij had het over 16 jarigen die tot hun 28e de tijd hadden, waarop ik zei dat dat geen 10 jaar was. Maar ik bedenk me net dat je op het MBO natuurlijk pas vanaf je 18e studiefinanciering krijgt en dan de termijn pas gaat lopen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 11:03
Verwijderd
maar de meeste steden hebben wel meerdere mbo opleidingen in tegenstelling tot hbo en universiteiten, dat is volgens mij meer de reden dat ze geen ov hebben onder de 18, al vind ik het wel scheef...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 11:47
Verwijderd
Wat ik mezelf vandaag nog afvroeg; betalen mensen van het MBO onder de 18 nu instellingsgeld / lesgeld? Ik vroeg mezelf dit af omdat je op het VWO nu eigenlijk (als je gunstig geboren bent) geen lesgeld hoeft te betalen als je gewoon normaal naar school gaat. Ik zou het wel scheef vinden als de deelnemers van het MBO dan dat wel moeten betalen?! (Natuurlijk is het wel logisch dat ze eerder met een opleiding beginnen en ook eerder klaar zijn maar alsnog).
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 12:40
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Wat ik mezelf vandaag nog afvroeg; betalen mensen van het MBO onder de 18 nu instellingsgeld / lesgeld? Ik vroeg mezelf dit af omdat je op het VWO nu eigenlijk (als je gunstig geboren bent) geen lesgeld hoeft te betalen als je gewoon normaal naar school gaat. Ik zou het wel scheef vinden als de deelnemers van het MBO dan dat wel moeten betalen?! (Natuurlijk is het wel logisch dat ze eerder met een opleiding beginnen en ook eerder klaar zijn maar alsnog).
Onderwijsbijdrage
Het les-, cursus- en collegegeld is wettelijk vastgelegd. De hoogte ervan wordt per schooljaar vastgesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). Welke onderwijsbijdrage in uw situatie van toepassing is, hangt af van de schoolsoort en leeftijd van het kind.

* Het lesgeld moet betaald worden voor leerlingen die voor het begin van het schooljaar 18 jaar of ouder zijn en een voltijdopleiding volgen in het volwassenenonderwijs (vavo) of de beroepsopleidende leerweg (bol) in het mbo.
* Cursusgeld betalen leerlingen die voor het begin van het cursusjaar 18 jaar of ouder zijn en een deeltijdopleiding in het mbo of vavo volgen.
* Collegegeld betalen studenten in het hoger onderwijs.

Bron: postbus 51

Oja, en zover ik weet ligt het cursusgeld rond de 1000 euro.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 12:59
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Dus, mensen op het MBO onder de 18 hebben dan wel geen OV-kaart, ze hoeven ook geen collegegeld te betalen, wat mensen op het HBO en de universiteit wel moeten.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-05-2008, 14:19
light fighter
light fighter is offline
daarnaast ligt het lesgeld ook nog lager dan op het hbo en uni.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 14:49
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Die kinderbijslag komt toch aardig in de buurt van de stufi. Het is niet alsof ze helemaal niks krijgen en enorm zijn achtergesteld.
Iemand op tv zei iets van na een bepaalde afstand een soort trajectkaart. Dat lijkt mij een prima idee. Sowieso, de kans dat ze iets in de buurt kunnen doen is groter en om nu een OV te doen voor heel Nederland kost natuurlijk een vermogen.
Het vergoeden van een trajectkaart is natuurlijk een mooie oplossing. Zeker voor de studenten die een opleiding (zoals vormgeven) volgen die niet in elke stad te doen is. Eigenlijk zou je dan gewoon die hele OV-studentenkaart kunnen afschaffen en iedereen een trajectkaart geven. Sowieso omdat een groot deel van de studenten dichter dan 80 km ?? van hun studie wonen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 17:54
Verwijderd
En de jaren stufi moeten dan ook 'meetellen' als ze daarna naar het HBO willen. Dus als ze al 4 jaar stufi gehad hebben moeten ze niet ook nog eens 4 jaar voor het HBO krijgen!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:06
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
En de jaren stufi moeten dan ook 'meetellen' als ze daarna naar het HBO willen. Dus als ze al 4 jaar stufi gehad hebben moeten ze niet ook nog eens 4 jaar voor het HBO krijgen!
Maar die regeling is er, volgens mij, vooral om de drempel te verlagen om na het MBO HBO te gaan doen, zodat er meer hoogopgeleiden zijn. En ik denk niet dat ze daar wat aan willen veranderen, als het echt drempelverlagend werkt.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 20:12
Verwijderd
ahum ahum, ik lach mij kapot aan de reacties:
Even voor de goede zaak:
- Ik ben voor OV studentenkaart!

maar waarom weten mensen niet dat je die reiskosten kan opvoeren bij de fiscus? als je dat doet! wat zit iedereen toch te demostreren
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 20:45
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel scholieren er geen MBO-opleiding gaan doen vanwege hoge reiskosten? Het lijkt een makkelijk excuus om niet meer naar school te gaan (alleen heb je nog de leerplicht t/m 18 jaar). In hoeverre gaan scholieren meer over hun studiekeuze nadenken wanneer ze een OV kaart krijgen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 20:48
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel scholieren er geen MBO-opleiding gaan doen vanwege hoge reiskosten? Het lijkt een makkelijk excuus om niet meer naar school te gaan (alleen heb je nog de leerplicht t/m 18 jaar). In hoeverre gaan scholieren meer over hun studiekeuze nadenken wanneer ze een OV kaart krijgen?
Een oud-klasgenoot van mij heeft zijn studie niet kunnen afmaken, omdat de reiskosten te hoog waren.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2008, 21:01
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Dus, mensen op het MBO onder de 18 hebben dan wel geen OV-kaart, ze hoeven ook geen collegegeld te betalen, wat mensen op het HBO en de universiteit wel moeten.
en als je dat nou gelijk trekt zijn we van een hoop ongemakken af.
lijkt me?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 21:58
Verwijderd
Dan moeten ze daar maar wat aan veranderen. Je academische master moet je zelf betalen wanneer je van een HBO opleiding af komt. Voor mensen met één academische master is het niet eens meer mogelijk om nog iets daarna te doen omdat je dan gaat 'stapelen'. Beetje krom allemaal.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 22:42
Verwijderd
dan eis ik dat aanvullende beurs, niet meer afgeleid mag worden van je ouders hun salaris. ben 21, wettelijk ben ik niet financieel afhankelijk van mijn ouders en dan wordt er alsnog op gelet.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 07:04
Verwijderd
Citaat:
Maar die regeling is er, volgens mij, vooral om de drempel te verlagen om na het MBO HBO te gaan doen, zodat er meer hoogopgeleiden zijn. En ik denk niet dat ze daar wat aan willen veranderen, als het echt drempelverlagend werkt.
Citaat:
Dan moeten ze daar maar wat aan veranderen. Je academische master moet je zelf betalen wanneer je van een HBO opleiding af komt. Voor mensen met één academische master is het niet eens meer mogelijk om nog iets daarna te doen omdat je dan gaat 'stapelen'. Beetje krom allemaal.
Ik vind dat je óf na zowel MBO, HBO en WO nog extra jaren moet kunnen krijgen, óf helemaal niemand. Dit is een scheve regeling.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 11:17
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
dan eis ik dat aanvullende beurs, niet meer afgeleid mag worden van je ouders hun salaris. ben 21, wettelijk ben ik niet financieel afhankelijk van mijn ouders en dan wordt er alsnog op gelet.

precies. Laten ze dan maar eens naar MIJN inkomen gaan kijken
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 23:00
Verwijderd
Citaat:
precies. Laten ze dan maar eens naar MIJN inkomen gaan kijken
gewoon geven die centen! helemaal niks kijken!
dan verlagen ze maar die bijverdiensten gedoe
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 10:37
Verwijderd
Hm, ik weet alleen de verhalen van 2 vriendinnen van mij. Zij hebben allebei het vmbo gedaan en daarna een mbo-opleiding. Omdat ik in een dorp woon, is deze opleiding alleen in de stad en dat is 20 min met de bus en nog 10 min met de metro.
Op hun 16e begonnen ze met deze opleiding en omdat ze hele goede cijfers haalden, mochten ze de opleiding verkort in 2 jaar doen. Een van die vriendinnen werd in april 18 jaar, om de 3 maanden (dacht ik?) krijg je dan ov en studiefinanciering. Maar dat was voor haar dan juni/juli, dus kon ze nog niet eens 1 maand daar gebruik van maken en daarna moest ze het alweer inleveren.
Haar ouders hebben 2 jaar lang een busabonnement betaald en ja dat is heel veel geld.
En natuurlijk mogen ze doorstuderen blabla maar dit is voor hun een hele leuk baan waar ze het naar hun plezier hebben en ze willen helemaal niet doorstuderen.
Verder zullen jullie ook allemaal vast wel gelijk hebben, maar dit vind ik echt oneerlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Hm, ik weet alleen de verhalen van 2 vriendinnen van mij. Zij hebben allebei het vmbo gedaan en daarna een mbo-opleiding. Omdat ik in een dorp woon, is deze opleiding alleen in de stad en dat is 20 min met de bus en nog 10 min met de metro.
Op hun 16e begonnen ze met deze opleiding en omdat ze hele goede cijfers haalden, mochten ze de opleiding verkort in 2 jaar doen. Een van die vriendinnen werd in april 18 jaar, om de 3 maanden (dacht ik?) krijg je dan ov en studiefinanciering. Maar dat was voor haar dan juni/juli, dus kon ze nog niet eens 1 maand daar gebruik van maken en daarna moest ze het alweer inleveren.
Haar ouders hebben 2 jaar lang een busabonnement betaald en ja dat is heel veel geld.
En natuurlijk mogen ze doorstuderen blabla maar dit is voor hun een hele leuk baan waar ze het naar hun plezier hebben en ze willen helemaal niet doorstuderen.
Verder zullen jullie ook allemaal vast wel gelijk hebben, maar dit vind ik echt oneerlijk.
20 min met de bus en 10 met de metro, jezus, dat kun je gewoon fietsen hoor, doe je een keer een uurtje over. Die ouders zijn gek als ze daar een busabonnement voor gaan kopen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 11:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
MBO'ers moeten niet zeiken. Er zijn zoveel MBO scholen door heel het land heen. Dat vergelijken met universiteiten waarvan er voor sommige opleidingen echt maar twee of drie in heel Nederland zijn is de grootste onzin. Een MBO'er kan vanuit mijn woonplaats volstaan met een busabonnement voor twee zones. Ik moet nog even met de bus, de trein en daarna wederom de bus, dat is dus een OV jaarkaart, of een even slecht betaalbare combinatie van andere abonnementen.

Bovendien krijgen ze al elk jaar € 500 cadeau ten opzichte van studenten door hun lagere lesgeld, en komen sommige MBO opleidingen neer op domweg werken met af en toe een college, drie of vier dagen per week. Voor die één of twee dagen dat ze een stukje moeten reizen hebben ze echt geen OV jaarkaart nodig.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 12:31
tonio
tonio is offline
Citaat:
MBO'ers moeten niet zeiken. Er zijn zoveel MBO scholen door heel het land heen. Dat vergelijken met universiteiten waarvan er voor sommige opleidingen echt maar twee of drie in heel Nederland zijn is de grootste onzin. Een MBO'er kan vanuit mijn woonplaats volstaan met een busabonnement voor twee zones. Ik moet nog even met de bus, de trein en daarna wederom de bus, dat is dus een OV jaarkaart, of een even slecht betaalbare combinatie van andere abonnementen.

Bovendien krijgen ze al elk jaar € 500 cadeau ten opzichte van studenten door hun lagere lesgeld, en komen sommige MBO opleidingen neer op domweg werken met af en toe een college, drie of vier dagen per week. Voor die één of twee dagen dat ze een stukje moeten reizen hebben ze echt geen OV jaarkaart nodig.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 16:17
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
MBO'ers moeten niet zeiken. Er zijn zoveel MBO scholen door heel het land heen. Dat vergelijken met universiteiten waarvan er voor sommige opleidingen echt maar twee of drie in heel Nederland zijn is de grootste onzin. Een MBO'er kan vanuit mijn woonplaats volstaan met een busabonnement voor twee zones. Ik moet nog even met de bus, de trein en daarna wederom de bus, dat is dus een OV jaarkaart, of een even slecht betaalbare combinatie van andere abonnementen.

Bovendien krijgen ze al elk jaar € 500 cadeau ten opzichte van studenten door hun lagere lesgeld, en komen sommige MBO opleidingen neer op domweg werken met af en toe een college, drie of vier dagen per week. Voor die één of twee dagen dat ze een stukje moeten reizen hebben ze echt geen OV jaarkaart nodig.
Het is een beetje kort door de bocht door gelijk te zeggen dat MBO-studenten geen OV-studentenkaart nodig hebben, omdat er toch overal wel MBO-scholen zijn. Natuurlijk zijn de gangbare opleidingen in elk dorp te volgen, maar voor de gespecialiseerde opleiding moeten de meeste MBO'ers wel een stukje reizen. De dicht bij zijnde opleiding voor mij was 50 km van mij vandaan. Dat is dus 1700 Euro per jaar aan reiskosten.

Echter kwam ik later pas achter dat jonge MBO-studenten vanaf 2005 geen schoolgeld meer hoeven te betalen. Dat is voor de gemiddelde MBO'er natuurlijk ook voordeliger dan een OV-studentenkaart die ze waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken. Daarom lijkt mij een trajectkaart voor MBO'ers die wel moeten reizen een redelijk voorstel.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-05-2008, 18:45
Verwijderd
Citaat:
MBO'ers moeten niet zeiken. Er zijn zoveel MBO scholen door heel het land heen. Dat vergelijken met universiteiten waarvan er voor sommige opleidingen echt maar twee of drie in heel Nederland zijn is de grootste onzin. Een MBO'er kan vanuit mijn woonplaats volstaan met een busabonnement voor twee zones. Ik moet nog even met de bus, de trein en daarna wederom de bus, dat is dus een OV jaarkaart, of een even slecht betaalbare combinatie van andere abonnementen.

Bovendien krijgen ze al elk jaar € 500 cadeau ten opzichte van studenten door hun lagere lesgeld, en komen sommige MBO opleidingen neer op domweg werken met af en toe een college, drie of vier dagen per week. Voor die één of twee dagen dat ze een stukje moeten reizen hebben ze echt geen OV jaarkaart nodig.
Ik zat altijd bijna een uur in de bus om naar school te gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Het is een beetje kort door de bocht door gelijk te zeggen dat MBO-studenten geen OV-studentenkaart nodig hebben, omdat er toch overal wel MBO-scholen zijn. Natuurlijk zijn de gangbare opleidingen in elk dorp te volgen, maar voor de gespecialiseerde opleiding moeten de meeste MBO'ers wel een stukje reizen. De dicht bij zijnde opleiding voor mij was 50 km van mij vandaan. Dat is dus 1700 Euro per jaar aan reiskosten.

Echter kwam ik later pas achter dat jonge MBO-studenten vanaf 2005 geen schoolgeld meer hoeven te betalen. Dat is voor de gemiddelde MBO'er natuurlijk ook voordeliger dan een OV-studentenkaart die ze waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken. Daarom lijkt mij een trajectkaart voor MBO'ers die wel moeten reizen een redelijk voorstel.
gewoon helemaal geen trajectkaart. Wat ik al eerder zei. Het is allemaal fiscaal..dus bij de belastingdienst aftrekbaar. Althans, als je een reisverklaring krijgt natuurlijk, althans..ouders

daarnaast ben ik het met de persoon op wie jij reageert zwaar eens. Je betaalt toch geen schoolgeld? ik denk dat die 1700 euro een goede balans is juist!
stel? je mag kiezen? 1500 euro en een ov jaar kaart of 1700 euro, geen schoolgeld en je krijgt wat terug van de belastingdienst? waar kies jij voor

vind die actie sowieso kort door de bocht...echt een mbo stunt
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 21:50
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Een OV voor mbo-ers lijkt me niet gerechtvaardigd, aangezien een MBO-er in het algemeen minder hoeft te reizen, en sowieso fors lagere studiekosten heeft, en ook nog kinderbijslag en stufi krijgt. Misschien een extra vervoersvergoeding, trajectkaart of kortingskaart? Maar om nu miljoenen te gaan investeren in een OV voor iedereen...


Citaat:
maar waarom weten mensen niet dat je die reiskosten kan opvoeren bij de fiscus? als je dat doet! wat zit iedereen toch te demostreren
Klopt dit overigens?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 22:40
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
daarnaast ben ik het met de persoon op wie jij reageert zwaar eens. Je betaalt toch geen schoolgeld? ik denk dat die 1700 euro een goede balans is juist!
stel? je mag kiezen? 1500 euro en een ov jaar kaart of 1700 euro, geen schoolgeld en je krijgt wat terug van de belastingdienst? waar kies jij voor
Toen ik MBO deed, heb ik wel degelijk schoolgeld moeten betalen. Dat is pas in 2005 (wat ik al eerder aangaf) afgeschaft. Ik gaf mijn eigen situatie ook alleen als voorbeeld om aan te geven dat niet iedereen met een busabonnementje vanaf kan komen en het lijkt mij best redelijk om de studenten die wel ver moeten reizen een trajectkaart te geven. Dat hoeft natuurlijk niet gratis, maar gewoon met zo'n 20% korting.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 10:24
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
gewoon helemaal geen trajectkaart. Wat ik al eerder zei. Het is allemaal fiscaal..dus bij de belastingdienst aftrekbaar. Althans, als je een reisverklaring krijgt natuurlijk, althans..ouders
Maar er komt wel kinderbijslag binnen, dus volgens mij kan je om die reden de kosten niet aftrekken. Dat is ook zo als je stufi krijgt, dan kan je de studiekosten niet aftrekken. Als ik het goed begrepen heb hoor.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 18:12
Verwijderd
Je hebt altijd uitzonderingsregels en volgens een accountant waar ik de belasting altijd laat doen( wat altijd klopt als ik weer de eindpresentatie krijgt van de belastingdienst)kan dat wel.

maar dit buiten wege.

ik blijf het met T_ID eens.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 11:34
francisco
Avatar van francisco
francisco is offline
Jah vind ik ook student is student
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 20:06
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Een terugbetaalsysteem is GEWOONWEG achterlijk.
Zo gaan mensen nooit proberen hun hoogste niveau te halen dat ze kunnen..
K begrijp waarom die ene nederlandse politicus zei dat hij met Vlaanderen wilde samengaan omdat ze nog zeer veel van het vlaamse onderwijssysteem konden leren.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 21:40
Nyawa
Citaat:
Een terugbetaalsysteem is GEWOONWEG achterlijk.
Zo gaan mensen nooit proberen hun hoogste niveau te halen dat ze kunnen..
K begrijp waarom die ene nederlandse politicus zei dat hij met Vlaanderen wilde samengaan omdat ze nog zeer veel van het vlaamse onderwijssysteem konden leren.
Hmm, in Vlaanderen heeft vrijwel niemand (alleen mensen met heel lage inkomens geloof ik) stufi/tegemoetkoming. Lijkt me nu ook niet helemaal ideaal.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 08:29
Verwijderd
Citaat:
Een terugbetaalsysteem is GEWOONWEG achterlijk.
Zo gaan mensen nooit proberen hun hoogste niveau te halen dat ze kunnen..
K begrijp waarom die ene nederlandse politicus zei dat hij met Vlaanderen wilde samengaan omdat ze nog zeer veel van het vlaamse onderwijssysteem konden leren.
Ja inderdaad, niemand leent, en het aantal (universitair) studenten loopt echt schrikbarend achteruit
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Een OV voor mbo-ers lijkt me niet gerechtvaardigd,
1. aangezien een MBO-er in het algemeen minder hoeft te reizen (...)
2. en ook nog kinderbijslag en stufi krijgt.
1. De vraag is waar dat begonnen is. Reizen MBO'ers minder omdat ze geen OV krijgen, of zouden ze geen OV moeten krijgen omdat ze minder reizen? En minder reizen is ook reizen - er zijn genoeg HBO'ers of universitaire studenten die weinig van hun OV gebruikmaken. Ook maar afpakken die kaart?
2. Je kunt nooit kinderbijslag én stufi tegelijkertijd krijgen. En bovendien krijgen HO-studenten ook studiefinanciering, dus je redenatie klopt niet echt.

Ik ben ervoor om MBO'ers ook studiefinanciering en OV te geven (hoogte van de stufi in verhouding met hun lesgeld), met dezelfde regeling voor minderjarige HO-studenten (kinderbijslag wordt stopgezet en het kwartaal daarna krijg je stufi en OV), in plaats van dat je dat pas krijgt na je achttiende.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 23:28
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
1. De vraag is waar dat begonnen is. Reizen MBO'ers minder omdat ze geen OV krijgen, of zouden ze geen OV moeten krijgen omdat ze minder reizen? En minder reizen is ook reizen - er zijn genoeg HBO'ers of universitaire studenten die weinig van hun OV gebruikmaken. Ook maar afpakken die kaart?
2. Je kunt nooit kinderbijslag én stufi tegelijkertijd krijgen. En bovendien krijgen HO-studenten ook studiefinanciering, dus je redenatie klopt niet echt.
Als je posts quote, moet je niet de insteek van die post veranderen.

Ik weet ook wel dat je geen stufi en kinderbijslag tegelijk krijgt (sorry voor de onduidelijkheid), maar dan is het nog zo dat de kosten voor het MBO ook een stuk lager zijn.
En ja, natuurlijk zijn er ook MBO'ers die moeten reizen, maar veel minder dan de gemiddelde HBO'er of universitaire student. Feit is gewoon dat er in de meeste middelgrote steden wél een MBO instelling zit, tegenover gemiddeld maar 3-4 HBO's en 2-3 universiteiten per provincie. Het reizen is dus niet altijd nodig. Ik vind zeker dat er een vervoersvergoeding moet zijn, maar een OV is imho te veel. Het is niet zo dat ik het MBO'ers niet gun, maar het OV brengt nu al heel veel kosten met zich mee.
En ja, misschien moet er ook wel gekeken worden naar het huidige OV voor HBO'ers en univeristaire studenten, maar dat is een andere discussie.

Citaat:
Ik ben ervoor om MBO'ers ook studiefinanciering en OV te geven (hoogte van de stufi in verhouding met hun lesgeld), met dezelfde regeling voor minderjarige HO-studenten (kinderbijslag wordt stopgezet en het kwartaal daarna krijg je stufi en OV), in plaats van dat je dat pas krijgt na je achttiende.
Waarom de regeling veranderen? Daarbij, als je de stufi lager gaat maken, benadeel je die studenten juist.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 23:33
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
maar waarom weten mensen niet dat je die reiskosten kan opvoeren bij de fiscus? als je dat doet! wat zit iedereen toch te demostreren
Nu ben ik nog steeds benieuwd of dit kan of niet.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Waarom de regeling veranderen? Daarbij, als je de stufi lager gaat maken, benadeel je die studenten juist.
Omdat de regeling nu raar is. Voor je acttiende krijg je niks, als je achttien bent ineens wel, en je hebt weinig lesgeld. Dat klopt toch niet? De helft van de MBO'ers heeft daar maar weinig aan bovendien. Als je ze dan toch stufi en OV gaat geven, dan moet je niet kinderachtig gaan doen over leeftijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken MBO'ers minder student dan HBO'ers?
U*NiQ
245 10-02-2016 21:43
Studeren Haat aan mensen die denken dat HBO hoog is.
LizViicious
17 20-12-2012 23:06
Studeren klopt dit?
Verwijderd
9 21-12-2010 17:48
Studeren Studiefinanciering Mbo vs Hbo
FoolWithMonkey
13 15-12-2009 13:48
Algemene schoolzaken Wanneer studeer je eigenlijk??
DP17
88 13-08-2005 12:53
Algemene schoolzaken wanneer ben je student?
matrix21
104 11-04-2003 08:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.