Oud 12-10-2015, 21:15
gaminganimal
gaminganimal is offline
Hey,
ik vraag me af of je dierenarts met bioloog kan combineren?
en als het zelfs even kan een extra richting naar de prehistorische dieren en dinosauriërs
samengevat: alle dieren in elk tijd perk!

weet iemand of dit mogelijk is of dat ik het laatste via behulp van boeken en soort van 'zelfstudie' moet gaan doen.

Als iemand me verder kan helpen
PLZZZZ help me!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2015, 21:18
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Voor die beroepen is een mix van NT en NG helemaal goed

Ik zou dan N&G nemen met aardrijkskunde ipv informatica, wiskunde B ipv A(moet sowieso) en natuurkunde als keuzevak.

Edit: Wiskunde B is niet verplicht voor dierenarts, natuurkunde wel
__________________
Time is Illmatic

Laatst gewijzigd op 13-10-2015 om 18:09.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 17:15
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Bij de beroepen die je noemt is het mogelijk om ook alleen NG te doen, al heb je met NT natuurlijk wel een bredere basiskennis, en staan er meer studies voor je open.

Een studie voor dierenarts en bioloog bestaat voor zover ik weet niet. Echter, als je naar de universiteit gaat kun je in je vrije deel wel vakken kiezen die te maken hebben met jouw interesse. Stel: je gaat diergeneeskunde doen, dan kun je vaak nog vakken van biologie erbij kiezen.

Op iets met prehistorische dieren of dinosauriërs te doen kun je biologie of geologie gaan studeren.

Belangrijk om over na te denken: Wil je meer de onderzoekskant in? Dan kun je biologie gaan studeren (lijkt me voor jou meer geschikt dan geologie, aangezien je sowieso biologie overweegt )
Wil je meer in de richting van dierenwelzijn? Dan kun je beter diergeneeskunde gaan doen.

Ga vooral naar open dagen kijken en eens een meeloopdag doen!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 18:48
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Bij de beroepen die je noemt is het mogelijk om ook alleen NG te doen, al heb je met NT natuurlijk wel een bredere basiskennis, en staan er meer studies voor je open.
Je moet er wel op letten dat in N&G natuurkunde niet (op elke school) verplicht is, en dat voor toelating tot diergeneeskunde natuurkunde wel verplicht is. Je moet dus wel natuurkunde als (profiel)keuzevak kiezen als je N&G neemt.

Edit: Wat Durian dus al toevoegde in zijn edit
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 21:49
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Je moet er wel op letten dat in N&G natuurkunde niet (op elke school) verplicht is, en dat voor toelating tot diergeneeskunde natuurkunde wel verplicht is. Je moet dus wel natuurkunde als (profiel)keuzevak kiezen als je N&G neemt.

Edit: Wat Durian dus al toevoegde in zijn edit
Klopt. Maar al doe je natuurkunde als keuzeexamenvak, dan hoef je nog geen NT te doen
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 23:52
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Klopt. Maar al doe je natuurkunde als keuzeexamenvak, dan hoef je nog geen NT te doen
Maar wel heel erg essentieel
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 23:58
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Ja waarom moet je voor geneeskunde eigenlijk wel natuurkunde hebben gehad maar is wiskunde A voldoende?
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 14-10-2015, 00:08
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja waarom moet je voor geneeskunde eigenlijk wel natuurkunde hebben gehad maar is wiskunde A voldoende?
Er zit wel wat natuurkunde in de studie geneeskunde (vakken over fysische processen in het lichaam), maar wat wiskunde betreft alleen statistiek. Wiskunde A is daarom voldoende.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2015, 14:29
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Als ik onvoldoende krijg voor wisB en daarom niet wordt aangenomen op geneeskunde, dan pleeg ik zelfmoord
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 14-10-2015, 18:02
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Als ik onvoldoende krijg voor wisB en daarom niet wordt aangenomen op geneeskunde, dan pleeg ik zelfmoord
Dat zou inderdaad een belachelijke situatie zijn. Echter lijkt mij een deelcertificaat wiskunde A, en daarna geneeskunde doen, beter dan zelfmoord
Met citaat reageren
Oud 14-10-2015, 19:26
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Dat zou inderdaad een belachelijke situatie zijn. Echter lijkt mij een deelcertificaat wiskunde A, en daarna geneeskunde doen, beter dan zelfmoord

Haha, ik moet gewoon voldoendes halen, moet kunnen, mei is nog ver.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 15-10-2015, 10:26
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:

Haha, ik moet gewoon voldoendes halen, moet kunnen, mei is nog ver.
Dat is inderdaad het beste plan. Succes!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2015, 17:33
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ja waarom moet je voor geneeskunde eigenlijk wel natuurkunde hebben gehad maar is wiskunde A voldoende?
Die keuze is tamelijk arbitrair - uiteindelijk maakt de "kennis" die je op de middelbare school opdoet op de universiteit weinig uit. Verder is de studie geneeskunde vrij eenvoudig (qua theorie), dus het is niet alsof je met wiskunde B-kennis echt een voordeel hebt of zo. Ik denk dat ze gewoon mensen met de makkelijkste vakkenpaketten willen weren omdat die gemiddeld gesproken iets minder slim zijn en minder hard werken.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2015, 10:44
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Ik denk dat ze gewoon mensen met de makkelijkste vakkenpaketten willen weren omdat die gemiddeld gesproken iets minder slim zijn en minder hard werken.
Sorry, maar dit slaat echt nergens op.
Ten eerste is het logisch dat voor Geneeskunde bepaalde (o.a. biologische) voorkennis vereist is, die je met een Maatschappij-pakket niet hebt.

Bovendien vind ik het opmerkelijk dat je het hebt over ''makkelijkste vakkenpaketten''. Voor iemand die slecht is in talen is een Maatschappij-pakket met >6 talen anders behoorlijk pittig, lijkt mij. Voor iemand die slecht is in wiskunde zal een natuurpakket met natuurkunde en wis-b lastig zijn. Het is maar nét waar je goed in bent ...

En minder hard werken? Volgens mij moet je om een vwo examen af te ronden hoe dan ook hard werken, en ik merk zelfs dat bij mij op school de échte bèta's veel minder tijd aan school besteden (wiskunde en natuurkunde zijn veel minder 'leervakken' dan bijvoorbeeld geschiedenis en talen. Wiskunde berust vaak op 'kunnen' in plaats van 'kennen'.)

Anyways. Ik denk dat iedereen die een vwo eindexamen wil behalen hard moet werken, en dat je profiel daarbij absoluut niet uit maakt. Harde werkers zijn overal, bij ieder profiel te vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2015, 10:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Nah, voor GENEESKUNDE speelt, naast wat ik zei, wel mee dat je het profiel N&G wat zwaarder maakt door natuurkunde verplicht te stellen. Voor een niet onaanzienlijk deel van de mensen met N&G die geneeskunde willen gaan doen is natuurkunde zeker niet het makkelijkste vak, misschien wel het zwaarste vak.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2015, 20:39
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Sorry, maar dit slaat echt nergens op.
Ten eerste is het logisch dat voor Geneeskunde bepaalde (o.a. biologische) voorkennis vereist is, die je met een Maatschappij-pakket niet hebt.
Zoals ik al aangaf is die voorkennis echt verwaarloosbaar. De kennis die op je de universiteit opdoet is veel specifieker en het tempo ligt dermate veel hoger dat het gewoon niet zo belangrijk is welke kennis je op hebt gedaan op de middelbare school. Dit is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring met een studie die veel zwaarder is dan geneeskunde, maar ik denk dat het voor geneeskunde evenzo geldt.
Citaat:
Bovendien vind ik het opmerkelijk dat je het hebt over ''makkelijkste vakkenpaketten''. Voor iemand die slecht is in talen is een Maatschappij-pakket met >6 talen anders behoorlijk pittig, lijkt mij. Voor iemand die slecht is in wiskunde zal een natuurpakket met natuurkunde en wis-b lastig zijn. Het is maar nét waar je goed in bent ...
Dat is het cliché - de realiteit is natuurlijk dat de talen, zeker op het niveau waarin ze op het vwo gegeven worden, makkelijker zijn dan de exacte vakken. Ik kom met aardig wat bèta-wetenschappers in aanraking en de meesten spreken meerdere talen (vloeiend).
Citaat:
En minder hard werken? Volgens mij moet je om een vwo examen af te ronden hoe dan ook hard werken, en ik merk zelfs dat bij mij op school de échte bèta's veel minder tijd aan school besteden (wiskunde en natuurkunde zijn veel minder 'leervakken' dan bijvoorbeeld geschiedenis en talen. Wiskunde berust vaak op 'kunnen' in plaats van 'kennen'.)

Anyways. Ik denk dat iedereen die een vwo eindexamen wil behalen hard moet werken, en dat je profiel daarbij absoluut niet uit maakt. Harde werkers zijn overal, bij ieder profiel te vinden.
Dat is misschien voor jou het geval, ik heb zelf nooit "hard" gewerkt en ik denk dat je op de universiteit veel problemen zult hebben als je echt "hard" moet werken voor je vwo-diploma. Maar waarschijnlijk overdrijf je gewoon een beetje en heb ik een ander beeld van hard werken. Ik heb overigens ook niet gezegd dat leerlingen met lagere profielen niet/nooit hard werken, maar louter dat leerlingen met hogere profielen gemiddeld gesproken iets harder werken - ze zijn immers gemotiveerder.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2015, 23:27
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Wie of wat zegt dat leerlingen met hogere profielen gemotiveerder zijn? Het lijkt mij dat je juist gemotiveerf bent als je vakken doet die je leuk vind. En wat zijn voor jou "lage profielen" en "hoge profielen".

Oke, als voorkennis onbelangrijk is (daar heb ik zelf namelijk geen verstand van) denk ik wel dat je buiten die kennis bij bèta-vakken een andere manier van denken gebruikt, eb op een bepaalde manier leert redeneren. Dat is althans mijn ervaring.

Over de opmerking dat talen volgens jou makkelijker zijn: Dat is maar net wat iemand moeilijk of makkelijk vind. Ik doelde erop dat de één natuurkunde lastig vind, en de ander een taal. Stel: Jij bent een van de velen die op de middelbare school altijd 3'en voor woordjes so's haalt, en redelijk goede cijfers voor de beta vakken. Dan is een Maatschappij paket toch niet eenvoudiger?

En hard werken is ook relatief. Maar ik heb nooit gemerkt dat mensen met een beta profiel meer tijd besteden aan school dan de alfa's.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 00:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Klopt toch niet helemaal: op het vwo zijn ook voor de bèta-profielen twee (moderne) vreemde talen verplicht, net zoveel als in het profiel C&M en ook op hetzelfde niveau als C&M.
Maar in C&M mag je wel kiezen voor wiskunde-C, wat helemaal niets voorstelt, en heb je verder geen bèta-vakken.

Conclusie: bèta-profielen zijn per definitie moeilijker
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-10-2015, 11:31
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Klopt toch niet helemaal: op het vwo zijn ook voor de bèta-profielen twee (moderne) vreemde talen verplicht, net zoveel als in het profiel C&M en ook op hetzelfde niveau als C&M.
Maar in C&M mag je wel kiezen voor wiskunde-C, wat helemaal niets voorstelt, en heb je verder geen bèta-vakken.

Conclusie: bèta-profielen zijn per definitie moeilijker
Je hebt een punt, maar vergeet niet dat C&M'ers (tot dit jaar toe dan, het is voor de huidige 4e klas afgeschaft.) ook Algemene Natuurwetenschappen hebben moeten volgen, en iedereen moet wiskunde volgen, al mag dat dan wiskunde-c zijn. Bij mij op school is er in het hele leerjaar één leerling die wis-c heeft gekozen, dus in de praktijk komt het erop neer dat gewoon niemand wis-c kiest, behalve één enkel geval.

Verder moet iedereen in ieder geval één moderne vreemde taal volgen (Engels) en daarnaast bij ons nog minimaal één klassieke taal. Klassieke talen zijn echter zó gestructureerd opgebouwd dat iedere zit een puzzel is die alleen op te lossen is door logisch te denken en te analyseren. Daarom past dat ook juist goed bij bèta leerlingen, evenals bij alfa-leerlingen. Ik denk niet dat bij klassieke talen leerlingen met een alfa-profiel hier voordeel aan hebben en dat het voor hen makkelijker is. Al is dit voorbeeld natuurlijk wel een specifiek voorbeeld voor het gymnasium.
Voor het atheneum kan ik me voorstellen dat het moeilijker is voor een bèta leerling om 2 vreemde talen te doen.

Maar, voor een alfa-leerling is het ook lastig om wiskunde te doen, al is dat dan wiskunde-c én ANW is ook nog verplicht geweest.


Mijn mening is uiteindelijk dat ''moeilijk'' relatief is, en dat het dus niet zo is dat het ene profiel per definitie moeilijker is dan het andere profiel. Het is puur en alleen waar jou interesse ligt, en zo lang je een profiel doet wat je goed ligt is het allemaal wel te doen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:40
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Je hebt een punt, maar vergeet niet dat C&M'ers (tot dit jaar toe dan, het is voor de huidige 4e klas afgeschaft.) ook Algemene Natuurwetenschappen hebben moeten volgen, en iedereen moet wiskunde volgen, al mag dat dan wiskunde-c zijn. Bij mij op school is er in het hele leerjaar één leerling die wis-c heeft gekozen, dus in de praktijk komt het erop neer dat gewoon niemand wis-c kiest, behalve één enkel geval.
Ja, en bèta-leerlingen moeten nog steeds maatschappijleer EN ckv (of kcv) volgen en dat gaat ook niet veranderen (Dat ANW natuurlijk niets voorstelt, laat ik maar even rusten.)

Je zegt het zelf al: het is de vrije keuze van de leerling om wiskunde-C of -A te kiezen. Dat geldt niet voor de moderne vreemde talen.

Dat het op jouw school zo is, wil niet zeggen dat het overal zo is Bovendien, als die alfa-leerlingen denken dat ze wiskunde-A aankunnen en dat willen, dan moeten ze dat vooral doen. Dat doet niets af aan het argument

Citaat:
Verder moet iedereen in ieder geval één moderne vreemde taal volgen (Engels) en daarnaast bij ons nog minimaal één klassieke taal. Klassieke talen zijn echter zó gestructureerd opgebouwd dat iedere zit een puzzel is die alleen op te lossen is door logisch te denken en te analyseren. Daarom past dat ook juist goed bij bèta leerlingen, evenals bij alfa-leerlingen. Ik denk niet dat bij klassieke talen leerlingen met een alfa-profiel hier voordeel aan hebben en dat het voor hen makkelijker is. Al is dit voorbeeld natuurlijk wel een specifiek voorbeeld voor het gymnasium.
Voor het atheneum kan ik me voorstellen dat het moeilijker is voor een bèta leerling om 2 vreemde talen te doen.
Leuk dat je begint over het gymnasium, maar dat is maar een minderheid van het vwo in Nederland. Daarnaast blijft ook op het gymnasium 1 moderne vreemde taal verplicht en bestaat er niet een C-variant daarvan.

Citaat:
Maar, voor een alfa-leerling is het ook lastig om wiskunde te doen, al is dat dan wiskunde-c én ANW is ook nog verplicht geweest.
Maar er is geen Engels-C, Frans-C of Duits-C. Bovendien is ANW niet meer verplicht en zijn ckv (of kcv) en maatschappijleer dat wel.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:41
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wie of wat zegt dat leerlingen met hogere profielen gemotiveerder zijn? Het lijkt mij dat je juist gemotiveerf bent als je vakken doet die je leuk vind. En wat zijn voor jou "lage profielen" en "hoge profielen".

Oke, als voorkennis onbelangrijk is (daar heb ik zelf namelijk geen verstand van) denk ik wel dat je buiten die kennis bij bèta-vakken een andere manier van denken gebruikt, eb op een bepaalde manier leert redeneren. Dat is althans mijn ervaring.
Mijn ervaring is dat je sowieso weinig leert op de middelbare school. Je kunt het ook vergelijken door te kijken naar de VS: het is niet alsof mensen die daar beginnen met geneeskunde studeren dezelfde voorkennis hebben als vwo-leerlingen in Nederland - daar leren ze op de middelbare school nauwelijks meer dan hoe ze hun veters moeten strikken. Toch zijn de afgestudeerde dokters ongeveer even goed als die in Nederland.
Citaat:
Over de opmerking dat talen volgens jou makkelijker zijn: Dat is maar net wat iemand moeilijk of makkelijk vind. Ik doelde erop dat de één natuurkunde lastig vind, en de ander een taal. Stel: Jij bent een van de velen die op de middelbare school altijd 3'en voor woordjes so's haalt, en redelijk goede cijfers voor de beta vakken. Dan is een Maatschappij paket toch niet eenvoudiger?
Tsja. Er zijn gewoon relatief veel minder mensen voor wie de talen een obstakel zijn voor een vwo-diploma. Het afronden van die vakken op vwo-niveau is simpelweg makkelijker voor de gemiddelde leerling. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Citaat:
En hard werken is ook relatief. Maar ik heb nooit gemerkt dat mensen met een beta profiel meer tijd besteden aan school dan de alfa's.
Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen, ik heb de cijfers niet gezien. Maar het ligt m.i. wel voor de hand dat iemand die een zwaarder vakkenpakket kiest wat harder moet werken, gemiddeld gesproken, al zijn leerlingen met hogere profielen gemiddeld gesproken natuurlijk ook getalenteerder, waardoor ze juist weer minder hard hoeven te werken.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:47
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
én om daar nog iets aan toe te voegen (hoe slim ben ik: mijn eigen argumenten onderuit halen ) ANW is (bij ons, althans) vervangen door filosofie. Ook niet echt een leuk vak voor bèta-mensen.

Goed, misschien is een bèta-profiel inderdaad lastiger voor de bèta-leerlingen, dan een alfa-profiel voor de alfa-leerlingen, maar ik blijf erbij dat leerlingen met een maatschappij-profiel niet minder gemotiveerd zijn. (zo zei mijn natuurkunde leraar: al die leerlingen met een maatschappij-profiel voeren niks uit, en ze drinken meer.) Dat blijft echt een waardeloze opmerking.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Tsja. Er zijn gewoon relatief veel minder mensen voor wie de talen een obstakel zijn voor een vwo-diploma. Het afronden van die vakken op vwo-niveau is simpelweg makkelijker voor de gemiddelde leerling. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Dit wil ik nog even onderstrepen: bèta-leerlingen slagen gewoon met Engels, Frans en/of Duits in hun profiel. Stel natuurkunde en scheikunde verplicht voor alfa-leerlingen, en ze zakken bij bosjes.

Of wil je dit ontkennen, Pomeke?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Goed, misschien is een bèta-profiel inderdaad lastiger voor de bèta-leerlingen, dan een alfa-profiel voor de alfa-leerlingen
Een alfa-profiel is ook makkelijker voor bèta-leerlingen dan een bèta-profiel voor alfa-leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:51
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
al zijn leerlingen met hogere profielen gemiddeld gesproken natuurlijk ook getalenteerder, waardoor ze juist weer minder hard hoeven te werken.
Blijft me storen dat je ''hogere profielen'' blijft gebruiken.
Toen je begon over getalenteerde leerlingen moest ik denken aan een aantal leerjaar-genoten van mij. De slimste leerling uit mijn leerjaar, die echt een talent in bèta vakken is, en een aantal olympiades heeft gewonnen, is uiteindelijk E&M gaan doen, omdat zijn interesse vooral daar lag. Waarom zijn mensen met een Natuur-profiel dan per definitie getalenteerder? Getalenteerde mensen kunnen toch ook een E&M profiel kiezen als hun voorkeur daar naar uit gaat. Dan is dat toch niet per definitie uit luiheid, of omdat ze niet hard willen werken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2015, 11:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Blijft me storen dat je ''hogere profielen'' blijft gebruiken.
Toen je begon over getalenteerde leerlingen moest ik denken aan een aantal leerjaar-genoten van mij. De slimste leerling uit mijn leerjaar, die echt een talent in bèta vakken is, en een aantal olympiades heeft gewonnen, is uiteindelijk E&M gaan doen, omdat zijn interesse vooral daar lag. Waarom zijn mensen met een Natuur-profiel dan per definitie getalenteerder? Getalenteerde mensen kunnen toch ook een E&M profiel kiezen als hun voorkeur daar naar uit gaat. Dan is dat toch niet per definitie uit luiheid, of omdat ze niet hard willen werken?
Hij zegt "gemiddeld gesproken", er zijn "uitzonderingen", etc.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:53
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Dit wil ik nog even onderstrepen: bèta-leerlingen slagen gewoon met Engels, Frans en/of Duits in hun profiel. Stel natuurkunde en scheikunde verplicht voor alfa-leerlingen, en ze zakken bij bosjes.

Of wil je dit ontkennen, Pomeke?
Uhm. Niet per se. Ik weet dat het waar is.
Gelukkig ben ik zo verstandig om dat toe te geven.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 11:55
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Hij zegt "gemiddeld gesproken", er zijn "uitzonderingen", etc.
Ja, ja, ik begrijp het. Misschien ben ik een van die uitzonderingen en stoor ik me er daarom zo aan. (Ja ik heb een redelijk vreemd profiel. Ik heb een maatschappij-profiel met bèta-vakken als keuze-examenvak en extra vak)
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 13:04
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Blijft me storen dat je ''hogere profielen'' blijft gebruiken.
Toen je begon over getalenteerde leerlingen moest ik denken aan een aantal leerjaar-genoten van mij. De slimste leerling uit mijn leerjaar, die echt een talent in bèta vakken is, en een aantal olympiades heeft gewonnen, is uiteindelijk E&M gaan doen, omdat zijn interesse vooral daar lag. Waarom zijn mensen met een Natuur-profiel dan per definitie getalenteerder? Getalenteerde mensen kunnen toch ook een E&M profiel kiezen als hun voorkeur daar naar uit gaat. Dan is dat toch niet per definitie uit luiheid, of omdat ze niet hard willen werken?
Ik denk dat je voorbeeld mooi aankaart wat precies het probleem is met die attitude (die jij kennelijk ook onderschrijft) dat de alfa-stromingen gelijkwaardig zijn aan de bèta-stromingen. Ik denk dat wanneer je een bèta-profiel aankan je dit gewoon moet doen, ook als je exacte vakken niet zo interessant vindt. Je beperkt jezelf alleen maar door te kiezen voor een alfa-pakket, en daar kun je dan later weer nadeel van ondervinden; je hebt minder opties voor vervolgopleidingen. Ik ben nu gepromoveerd in de natuurkunde, maar het is niet alsof dat een carrièrepad is geweest dat ik vanaf mijn veertiende heb uitgestippeld, of zo. Wanneer leerlingen kiezen voor het zwaarste vakkenpakket dat ze met niet al te veel moeite aankunnen houden ze ook de meeste opties open en dat lijkt mij in de meeste gevallen de meest verstandige keuze. Probleem is natuurlijk ook dat veel leraren, decanen etc. die op middelbare scholen werken zelf ook een alfa-studie hebben gedaan, waardoor ze ook leerlingen proberen wijs te maken dat ze gewoon moeten kiezen wat ze "interessant" of "leuk" vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 17:30
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Ik denk dat wanneer je een bèta-profiel aankan je dit gewoon moet doen, ook als je exacte vakken niet zo interessant vindt. Je beperkt jezelf alleen maar door te kiezen voor een alfa-pakket, en daar kun je dan later weer nadeel van ondervinden; je hebt minder opties voor vervolgopleidingen. Ik ben nu gepromoveerd in de natuurkunde, maar het is niet alsof dat een carrièrepad is geweest dat ik vanaf mijn veertiende heb uitgestippeld, of zo. Wanneer leerlingen kiezen voor het zwaarste vakkenpakket dat ze met niet al te veel moeite aankunnen houden ze ook de meeste opties open en dat lijkt mij in de meeste gevallen de meest verstandige keuze. Probleem is natuurlijk ook dat veel leraren, decanen etc. die op middelbare scholen werken zelf ook een alfa-studie hebben gedaan, waardoor ze ook leerlingen proberen wijs te maken dat ze gewoon moeten kiezen wat ze "interessant" of "leuk" vinden.
Hmm. Je beperkt jezelf qua studies inderdaad door te kiezen voor een alfa-pakket. Als je niet zo goed weet wat je later wilt doen, en iets in de bèta richting niet uitsluit, lijkt het mij ook absoluut een goede keus om een bèta-profiel te kiezen, mits je het, zoals je al zei, met niet al te veel moeite aankunt.
Maar voor de mensen die op hun 14e wél weten dat ze iets met economie of geschiedenis willen, denk ik dat het absoluut niet verkeerd is om een alfa-profiel te kiezen, ook al kunnen deze leerlingen een bèta-profiel aan. In principe is het dan kiezen tussen 2 opties:
-Toch een bèta-profiel kiezen, 3 jaar lang vakken doen waar je geen bal aan vindt, en dan economie gaan studeren.
-Een alfa-profiel kiezen, vakken doen die je leuk vind, economie gaan studeren.

In de praktijk komt het er ook vaak op neer dat de vakken die je leuk vindt passen bij studies die je leuk vindt. Wanneer je natuurkunde verschrikkelijk vind, zul je een studie waarbij natuurkunde een verplicht vak is vaak ook niet leuk vinden.

Jou opmerking over decanen kun je ook omkeren: Er zijn ook decanen met een bèta opleiding die bèta-profielen promoten, omdat je daar alle opties voor vervolgopleidingen mee open houdt. Dat klopt, maar als je dan 3 jaar vakken volgt waar je niets aan vind, en uiteindelijk toch een alfa-studie gaat studeren, zie ik daar het nut niet van in.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2015, 21:31
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Hmm. Je beperkt jezelf qua studies inderdaad door te kiezen voor een alfa-pakket. Als je niet zo goed weet wat je later wilt doen, en iets in de bèta richting niet uitsluit, lijkt het mij ook absoluut een goede keus om een bèta-profiel te kiezen, mits je het, zoals je al zei, met niet al te veel moeite aankunt.
Maar voor de mensen die op hun 14e wél weten dat ze iets met economie of geschiedenis willen, denk ik dat het absoluut niet verkeerd is om een alfa-profiel te kiezen, ook al kunnen deze leerlingen een bèta-profiel aan. In principe is het dan kiezen tussen 2 opties:
-Toch een bèta-profiel kiezen, 3 jaar lang vakken doen waar je geen bal aan vindt, en dan economie gaan studeren.
-Een alfa-profiel kiezen, vakken doen die je leuk vind, economie gaan studeren.

In de praktijk komt het er ook vaak op neer dat de vakken die je leuk vindt passen bij studies die je leuk vindt. Wanneer je natuurkunde verschrikkelijk vind, zul je een studie waarbij natuurkunde een verplicht vak is vaak ook niet leuk vinden.

Jou opmerking over decanen kun je ook omkeren: Er zijn ook decanen met een bèta opleiding die bèta-profielen promoten, omdat je daar alle opties voor vervolgopleidingen mee open houdt. Dat klopt, maar als je dan 3 jaar vakken volgt waar je niets aan vind, en uiteindelijk toch een alfa-studie gaat studeren, zie ik daar het nut niet van in.
Hoeveel mensen weten nu op hun 14e al wat ze precies willen en veranderen nooit van gedachten?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2015, 11:09
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Hoeveel mensen weten nu op hun 14e al wat ze precies willen en veranderen nooit van gedachten?
Er zijn er weinig die het exact weten, maar wel een groot aantal die weten dat ze bijvoorbeeld zeker niet iets met natuurkunde/geschiedenis/biologie willen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2015, 12:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Er zijn er weinig die het exact weten, maar wel een groot aantal die weten dat ze bijvoorbeeld zeker niet iets met natuurkunde/geschiedenis/biologie willen.
Vraag is of dat allemaal uiteindelijk ook daadwerkelijk uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2015, 16:56
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Vraag is of dat allemaal uiteindelijk ook daadwerkelijk uitkomt.
Klopt. Ik denk bij een groot gedeelte wel, maar wie weet ...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2015, 18:55
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Er zijn er weinig die het exact weten, maar wel een groot aantal die weten dat ze bijvoorbeeld zeker niet iets met natuurkunde/geschiedenis/biologie willen.
Tja. Mensen veranderen van gedachten. Soms pakken dingen anders uit dan je je had voorgesteld. Daarom: opties openhouden, als het even mogelijk is. Toen ik op de basisschool/onderbouw zat vond ik economie veel interessanter dan natuurkunde, maar heb later toch voor natuurkunde gekozen en dat is (voor mij) goed uitgepakt.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2015, 09:38
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Tja. Mensen veranderen van gedachten. Soms pakken dingen anders uit dan je je had voorgesteld. Daarom: opties openhouden, als het even mogelijk is. Toen ik op de basisschool/onderbouw zat vond ik economie veel interessanter dan natuurkunde, maar heb later toch voor natuurkunde gekozen en dat is (voor mij) goed uitgepakt.
Tsja, dat is iets waar je eeuwig over door kan praten, en wil je er een echt antwoord op vinden, zal een grootschalig onderzoek nodig zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-10-2015, 10:35
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Tsja, dat is iets waar je eeuwig over door kan praten, en wil je er een echt antwoord op vinden, zal een grootschalig onderzoek nodig zijn.
Het is wel min of meer zo dat volgens de huidige stand van de (neuro)psychologie jongeren van deze leeftijd niet goed op de langere termijn kunnen plannen en hun keuzes niet goed kunnen overzien (in ieder geval minder goed dan als ze nog wat ouder zijn). Wat er dus voor pleit om zoveel mogelijk opties open te houden wat betreft profielkeuze.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2015, 11:13
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Wtf man deze discussie
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 21-10-2015, 10:00
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Het is wel min of meer zo dat volgens de huidige stand van de (neuro)psychologie jongeren van deze leeftijd niet goed op de langere termijn kunnen plannen en hun keuzes niet goed kunnen overzien (in ieder geval minder goed dan als ze nog wat ouder zijn). Wat er dus voor pleit om zoveel mogelijk opties open te houden wat betreft profielkeuze.
Het gaat niet alleen om keuzes en plannen, maar ook om natuurlijke interesse. Het gaat hier ook niet om een vaststaande studiekeuze, maar een globaal beeld van welke richting je op wilt.
Dat hebben veel leerlingen. Ik ken eigenlijk slechts één persoon die spijt heeft van deze profielkeuze (en zij ging NG doen, om zo veel mogelijk opties open te houden, bleek ze echt verschrikkelijk te vinden, nu doet ze CM) Voor de rest nooit gehoord dat iemand spijt heeft. Zowel bij Maatschappij stroom als bij Natuur stroom.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2015, 10:00
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Wtf man deze discussie
Ja, best wel erg zijn we bezig he
Met citaat reageren
Oud 21-10-2015, 10:29
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het gaat niet alleen om keuzes en plannen, maar ook om natuurlijke interesse. Het gaat hier ook niet om een vaststaande studiekeuze, maar een globaal beeld van welke richting je op wilt.
Dat hebben veel leerlingen. Ik ken eigenlijk slechts één persoon die spijt heeft van deze profielkeuze (en zij ging NG doen, om zo veel mogelijk opties open te houden, bleek ze echt verschrikkelijk te vinden, nu doet ze CM) Voor de rest nooit gehoord dat iemand spijt heeft. Zowel bij Maatschappij stroom als bij Natuur stroom.
Als je even googlet vind je genoeg (kranten)artikelen van mensen met andere ervaringen.

"Natuurlijke interesse" staat niet vast op 14-jarige leeftijd, dat is het hele punt. Je probeert er nu een woordenspelletje van te maken

Bovendien, nog een ander punt, zal ik even een voorbeeld voor gebruiken. Mijn partner is wiskundige. Hij zou veel makkelijker en tegen een hoger salaris aan de slag kunnen in de financiële wereld dan iemand die economie heeft gestudeerd... Je verhaal over "globale richting" klopt gewoon niet met de werkelijkheid op de arbeidsmarkt.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2015, 17:51
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Het gaat niet alleen om keuzes en plannen, maar ook om natuurlijke interesse. Het gaat hier ook niet om een vaststaande studiekeuze, maar een globaal beeld van welke richting je op wilt.
Dat hebben veel leerlingen. Ik ken eigenlijk slechts één persoon die spijt heeft van deze profielkeuze (en zij ging NG doen, om zo veel mogelijk opties open te houden, bleek ze echt verschrikkelijk te vinden, nu doet ze CM) Voor de rest nooit gehoord dat iemand spijt heeft. Zowel bij Maatschappij stroom als bij Natuur stroom.
Totdat die mensen er achterkomen dat ze met hun alfastudie veel minder kanten op kunnen dan met een exacte richting en een duf administratief baantje moeten gaan doen dat ze helemaal niet leuk vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2015, 19:30
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Als je even googlet vind je genoeg (kranten)artikelen van mensen met andere ervaringen.

"Natuurlijke interesse" staat niet vast op 14-jarige leeftijd, dat is het hele punt. Je probeert er nu een woordenspelletje van te maken

Bovendien, nog een ander punt, zal ik even een voorbeeld voor gebruiken. Mijn partner is wiskundige. Hij zou veel makkelijker en tegen een hoger salaris aan de slag kunnen in de financiële wereld dan iemand die economie heeft gestudeerd... Je verhaal over "globale richting" klopt gewoon niet met de werkelijkheid op de arbeidsmarkt.
Natuurlijk vind je op internet andere ervaringen. Iedereen zet het op internet als ze balen over hun profiel terwijl er een miljoen mensen zijn die niet ontevreden zijn, maar die zetten hun verhaal niet op internet. Lijkt me logisch.

Waar uiteindelijk deze hele discussie om draait, of wat ik misschien probeer te zeggen, is dat een Maatschappij-profiel niet gekozen wordt vanwege een lage motivatie, of luiheid, maar vanwege een specifieke aanleg of belangstelling. Het kan best zo zijn dat je nog maar een globaal beeld van interesse hebt als je 14 bent, maar (bijna) iedere leerling kiest een bepaald profiel met een reden. Die reden hoeft helemaal niet te zijn dat het makkelijker is, of minder moeite kost. Als iemand zich gelukkig en tevreden voelt met een CM/EM profiel, is dat toch oké? Ook al is een NG/NT profiel dan misschien nuttiger wat betreft studiekeuze.

Ikzelf heb ten tijde van mijn profielkeuze enorm lang getwijfeld tussen NG en CM. Eigenlijk wilde ik NG gaan doen, want ik heb altijd gezegd dat ik dokter wilde worden, en biologie is verreweg mijn favoriete vak en ook wiskunde doe ik heel graag.
In scheikunde en natuurkunde ben ik echter een regelrechte ramp. Ik denk, als ik toch NG gekozen had, dat het me best gelukt was om de bovenbouw af te maken met een NG profiel, maar of ik daar gelukkiger van zou worden, vraag ik me heel erg af. Ik had dan geneeskunde kunnen studeren, en dat waarschijnlijk ook gedaan (lijkt me nog steeds geweldig, namelijk), maar dan waren afgelopen 3 jaar een hel geweest.
Dus. Ik heb CM met mijn favoriete vak: biologie. Er is genoeg toekomstperspectief in biologie met een CM pakket. Ik wil mijn 2 belangstellingen combineren, en iets met taal en biologie gaan doen.

Citaat:
Totdat die mensen er achterkomen dat ze met hun alfastudie veel minder kanten op kunnen dan met een exacte richting en een duf administratief baantje moeten gaan doen dat ze helemaal niet leuk vinden.
En... een administratiebaantje? Weet je wat CM inhoudt? CM is het profiel van de meest sociale types die er bij mij op school rondlopen. Degene die de creatieve kant op willen, en interesse hebben voor muziek, kunsten, taal, onderwijs, geschiedenis, gedragswetenschappen, filosofie, theater en cultuur. En daar is inderdaad weinig werk in, maar het is gewoon even goed zoeken naar de juiste studie, die bij je past, die je leuk vind, en waar enigszins toekomstperspectief is. Een administratiebaantje heeft daar niets mee te maken. Er zijn genoeg banen met CM waar wél werk in is.

(Administratiebaantjes horen eerder bij EM thuis trouwens)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2015, 20:23
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
En daar is inderdaad weinig werk in [...]
Klopt! En wanneer mensen dan moeten kiezen tussen een uitkering trekken of een duf administratief baantje, kiezen ze doorgaans voor het laatste.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2015, 23:12
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Natuurlijk vind je op internet andere ervaringen. Iedereen zet het op internet als ze balen over hun profiel terwijl er een miljoen mensen zijn die niet ontevreden zijn, maar die zetten hun verhaal niet op internet. Lijkt me logisch.
Ik heb het ook over verhalen van decanen, studieadviseurs, etc.

Citaat:
Waar uiteindelijk deze hele discussie om draait, of wat ik misschien probeer te zeggen, is dat een Maatschappij-profiel niet gekozen wordt vanwege een lage motivatie, of luiheid, maar vanwege een specifieke aanleg of belangstelling. Het kan best zo zijn dat je nog maar een globaal beeld van interesse hebt als je 14 bent, maar (bijna) iedere leerling kiest een bepaald profiel met een reden. Die reden hoeft helemaal niet te zijn dat het makkelijker is, of minder moeite kost. Als iemand zich gelukkig en tevreden voelt met een CM/EM profiel, is dat toch oké? Ook al is een NG/NT profiel dan misschien nuttiger wat betreft studiekeuze.
Nee, want kinderen van die leeftijd kunnen zo'n afweging nog niet goed maken. Het is prima te sturen op NG/NT. Je bent zelf 16 en ik snap wel dat het op die leeftijd misschien vreselijk lijkt om 2 of 3 jaar lang een ander profiel te doen, maar het gaat hier (natuur vs maatschappij) uiteindelijk dus wel om een keuze voor in de meeste gevallen de rest van je leven en niet om 2 of 3 jaar... Zeker nu studeren steeds duurder wordt...


Citaat:
Ikzelf heb ten tijde van mijn profielkeuze enorm lang getwijfeld tussen NG en CM. Eigenlijk wilde ik NG gaan doen, want ik heb altijd gezegd dat ik dokter wilde worden, en biologie is verreweg mijn favoriete vak en ook wiskunde doe ik heel graag.
In scheikunde en natuurkunde ben ik echter een regelrechte ramp. Ik denk, als ik toch NG gekozen had, dat het me best gelukt was om de bovenbouw af te maken met een NG profiel, maar of ik daar gelukkiger van zou worden, vraag ik me heel erg af. Ik had dan geneeskunde kunnen studeren, en dat waarschijnlijk ook gedaan (lijkt me nog steeds geweldig, namelijk), maar dan waren afgelopen 3 jaar een hel geweest.
Dus. Ik heb CM met mijn favoriete vak: biologie. Er is genoeg toekomstperspectief in biologie met een CM pakket. Ik wil mijn 2 belangstellingen combineren, en iets met taal en biologie gaan doen.
3 jaar de schoolvakken natuur- en scheikunde versus een 6-jarige studie en beroep die je geweldig lijken? Ik zeg niet dat je iets verkeerd hebt gedaan, absoluut niet, maar dit is echt wel een keuze die de meeste 14-jarigen niet goed kunnen maken.

Citaat:
Er zijn genoeg banen met CM waar wél werk in is.
Noem er eens een paar waar wel veel werk in is?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 02:12
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Gewoon dokter worden jongeuh daarna arts micro-bioloog beetje kloten met micro-organismen jongeuhhhhh
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 02:13
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
JONGEUH
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 17:15
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Klopt! En wanneer mensen dan moeten kiezen tussen een uitkering trekken of een duf administratief baantje, kiezen ze doorgaans voor het laatste.
Ja, dat klopt.
Heeft echter niets te maken met dat mensen die een Maatschappij-profiel doen vaak een administratiebaantje krijgen.


Citaat:
Nee, want kinderen van die leeftijd kunnen zo'n afweging nog niet goed maken. Het is prima te sturen op NG/NT. Je bent zelf 16 en ik snap wel dat het op die leeftijd misschien vreselijk lijkt om 2 of 3 jaar lang een ander profiel te doen, maar het gaat hier (natuur vs maatschappij) uiteindelijk dus wel om een keuze voor in de meeste gevallen de rest van je leven en niet om 2 of 3 jaar... Zeker nu studeren steeds duurder wordt...
Dus. Wat wil je dan precies beweren? Het is wat individuele keuze betreft voor iedere leerling verstandiger om een Natuur-profiel te kiezen, want met een CM profiel kun je minder kanten in en je weet nog helemaal niet waar je interesse ligt, én je kunt geen werk vinden.

Misschien is er van alle CM'ers inderdaad hooguit 20% (denk ik) die later denkt, Hé, natuurkunde, dat was ook wel leuk geweest en dat had ik liever gedaan! Maar veel meer zullen het er niet zijn. Die andere 80% heeft dan toch goed gekozen, of denk jij daar anders over? Hoeveel procent denk jij dat er later terug komt op deze keuze, of er spijt van krijgt?

Citaat:
3 jaar de schoolvakken natuur- en scheikunde versus een 6-jarige studie en beroep die je geweldig lijken? Ik zeg niet dat je iets verkeerd hebt gedaan, absoluut niet, maar dit is echt wel een keuze die de meeste 14-jarigen niet goed kunnen maken.
Ja, maar in mijn geval gaat het wel over een specifieke studie. Ik denk dat er voor 14jarigen een behoorlijk verschil is tussen een studie of studierichting. Daarnaast kan ik nog altijd de gezondheidszorg in door hbo te gaan doen (al is dat natuurlijk wel anders. Het is wel dezelfde sector). Ik weet overigens 100% zeker dat ik geen verkeerde keuze heb gemaakt.

Citaat:
Noem er eens een paar waar wel veel werk in is?
Ik zei niet dat er veel werk in is, maar dat er werk in is.
Maargoed, er zijn er ook een aantal waar veel werk in is:

Er is een enorm tekort aan leraren Duits en leraren in de klassieke talen. Als je dat gaat doen heb je al een baan voor je überhaupt klaar bent met je studie (hé, dat is toch helemaal geen administratiebaantje?!?)
In bedrijfseconomie, fiscaal recht en fiscale economie of econometrie is ook heel veel werk.

Verder is er genoeg werk in bestuur en organisatie, kunstmatige intelligentie, andere bepaalde europese talen en culturen, Nederlandse taal en cultuur, sociale geografie en planologie en taalwetenschap.

En zoals ik al zei kun je ook nog richting hbo, daar is ook veel werk in de verschillende sectoren. Daar kun je nog wel de gezondheidszorg in, en daar is ook veel werk in
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 17:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dus. Wat wil je dan precies beweren? Het is wat individuele keuze betreft voor iedere leerling verstandiger om een Natuur-profiel te kiezen, want met een CM profiel kun je minder kanten in en je weet nog helemaal niet waar je interesse ligt, én je kunt geen werk vinden.
Dank voor deze bevestiging.

Citaat:
Misschien is er van alle CM'ers inderdaad hooguit 20% (denk ik) die later denkt, Hé, natuurkunde, dat was ook wel leuk geweest en dat had ik liever gedaan! Maar veel meer zullen het er niet zijn. Die andere 80% heeft dan toch goed gekozen, of denk jij daar anders over? Hoeveel procent denk jij dat er later terug komt op deze keuze, of er spijt van krijgt?
20% vind ik absoluut niet te verwaarlozen. Bovendien kun je ook iets leuk/interessant gaan vinden, maar dat zul je pas merken als je het ook doet. Al die mensen die als ze 14 zijn C&M kiezen, weten natuurlijk echt niets van natuurkunde. Daarnaast hoef je helemaal niet iets met natuurkunde te gaan studeren, maar het opent wel veel deuren.

Citaat:
Ja, maar in mijn geval gaat het wel over een specifieke studie. Ik denk dat er voor 14jarigen een behoorlijk verschil is tussen een studie of studierichting. Daarnaast kan ik nog altijd de gezondheidszorg in door hbo te gaan doen (al is dat natuurlijk wel anders. Het is wel dezelfde sector). Ik weet overigens 100% zeker dat ik geen verkeerde keuze heb gemaakt.
Hbo is inderdaad iets anders.

Citaat:
Ik zei niet dat er veel werk in is, maar dat er werk in is.
Maargoed, er zijn er ook een aantal waar veel werk in is:

Er is een enorm tekort aan leraren Duits en leraren in de klassieke talen. Als je dat gaat doen heb je al een baan voor je überhaupt klaar bent met je studie (hé, dat is toch helemaal geen administratiebaantje?!?)
In bedrijfseconomie, fiscaal recht en fiscale economie of econometrie is ook heel veel werk.

Verder is er genoeg werk in bestuur en organisatie, kunstmatige intelligentie, andere bepaalde europese talen en culturen, Nederlandse taal en cultuur, sociale geografie en planologie en taalwetenschap.

En zoals ik al zei kun je ook nog richting hbo, daar is ook veel werk in de verschillende sectoren. Daar kun je nog wel de gezondheidszorg in, en daar is ook veel werk in
Overal is wel werk in he

Welke bron heb je gebruikt? Arbeidsmarktprognoses voor bijv. sociale geografie en taalwetenschap zijn "slecht" volgens de meest recente informatie van het Research Centre for Education and the Labor Market (ROA). Ook bedrijfseconomie scoort niet meer dan "matig".

Laatst gewijzigd op 22-10-2015 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2015, 18:09
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
Dank voor deze bevestiging.
Het was meer een vraag dan een bevestiging, alleen vergat ik het vraagteken. Is het volgens jou inderdaad zo dat het voor ieder individu beter is een Natuur-profiel te kiezen?

Citaat:
20% vind ik absoluut niet te verwaarlozen. Bovendien kun je ook iets leuk/interessant gaan vinden, maar dat zul je pas merken als je het ook doet. Al die mensen die als ze 14 zijn C&M kiezen, weten natuurlijk echt niets van natuurkunde. Daarnaast hoef je helemaal niet iets met natuurkunde te gaan studeren, maar het opent wel veel deuren.
Natuurlijk is 20% niet te verwaarlozen, maar wanneer die hele groep CM'ers gekozen had voor een Natuur-profiel, was er uiteindelijk 80% ontevreden, en had spijt van deze keuze. Dat is wat er gebeurt als iedereen een Natuur-profiel kiest.

Citaat:
Hbo is inderdaad iets anders.
Maar als je daar ook tevreden mee bent, en een studie doet die je interesseert betekent dat je een hele boel extra mogelijkheden voor werk hebt.


Citaat:

Welke bron heb je gebruikt?
Voornamelijk de database van Elsevier
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profiel- en beroepskeuze ATH 3
Project S
3 05-12-2012 12:29
Studeren Frans of Duits bij Profiel E&M
ScholierAccount
8 26-03-2011 12:43
Werk, Geld & Recht Jongen van 16 moeten kiesrecht krijgen met een halve stem.
Nastro
29 10-01-2006 10:28
Algemene schoolzaken [Welk profiel?]Programeur
LiqqY
32 05-02-2005 19:54
Algemene schoolzaken Welk Profiel???
Miss. Swann
32 04-02-2005 23:01
Algemene schoolzaken psychoogie en welk profiel?
Shitty_Chicken
23 31-03-2003 21:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.