Oud 31-10-2013, 19:57
jvb
jvb is offline
Hoi allemaal,

sinds een tijdje weet ik dat ik een spastische darm heb.
Hierdoor heb ik veel buikpijn en diarree maar soms ook verstopping.
Nu weet ik dat goede voeding heel erg kan helpen maar ik wist niet zo goed wat wel en niet goed voor mij was.
Toen ben ik gaan zoeken op internet maar het is allemaal heel dubbel. De ene site zegt dit en de andere dat. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.
Heeft iemand hier ervaring mee? En wat heb je dan gebruikt om aan die informatie te komen?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2013, 20:12
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook een spastische darm en heb wel wat dingen waar ik niet goed tegen kan maar volgens mij verschilt dat een beetje van persoon tot persoon. Waar je in elk geval op moet letten is dat je veel vezels eet (volkoren brood en andere producten, ongeschild fruit, verse groente, zilvervliesrijst etc) en daarbij ook voldoende drinkt. Let verder op met koolzuurhoudende dranken, sterk gekruid voedsel en koffie.

Ik kan slecht tegen veel soorten fruit (oa sinaasappel, perzik), uien en *iets* wat in pakjes sausmix zit maar ik en er nog steeds niet achter wat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2013, 20:43
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Daantje heeft een goed punt met dat het voor iedereen anders is. Ik heb ook een prikkelbare darm en ik kan juist prima tegen fruit en pakjes sausmix. Ik heb juist veel last van champignons, bonen en sommige soorten gekruid voedsel. Dat betekent niet dat ik geen bonen meer eet (want ik ben gek op erwtensoep) maar wel dat ik er rekening mee houd en het bijvoorbeeld op een vrijdag eet zodat het niet uitmaakt dat ik in het weekend wat vaker naar het toilet moet.
Verder sluit ik me aan bij de algemene adviezen van vezels eten en goed drinken. Mijn enige toevoeging is wel dat als je nu juist heel weinig vezels eet (bijvoorbeeld altijd witbrood en witte rijst ipv de volkorenvarianten) dat je het niet in één keer helemaal moet omgooien, want daar kunnen je darmen ook van van streek raken.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 02-11-2013, 22:38
Verwijderd
Citaat:
*iets* wat in pakjes sausmix zit maar ik en er nog steeds niet achter wat.
smaakversterker e621 (ve-tsin) misschien? Daar krijgen wel meer mensen darmklachten van.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2013, 08:46
Verwijderd
Voor mij helpt het heel erg om minder suiker en vet te eten. Ik ben er niet helemaal mee gestopt ofzo, maar gewoon niet meer snoepen en weinig vet deed de trick. Genoeg bewegen en drinken scheelt ook veel, maar dat weet je vast al wel.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2013, 18:03
love-in-the-air
Avatar van love-in-the-air
love-in-the-air is offline
WATER helpt, en veel fruit
Met citaat reageren
Oud 04-11-2013, 18:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij mij dus niet want van (veel) fruit slaan mijn darmen juist op hol
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 13:16
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
ik heb het zelf ook.
maar het is vooral gewoon veel zoeken en proberen om te zien waar je niet tegen kan en waar je wel tegen kan.
__________________
"this is of no offence but... you are a robot aren't you?"
Met citaat reageren
Oud 09-11-2013, 09:27
Verwijderd
Ik wil nog even toevoegen: een deel van de mensen met prikkelbare darm heeft minder klachten als ze veel volkorenproducten eten, zoals Daantje en Pluis beschreven; maar anderen (ongeveer een op de vijf) hebben juist minder klachten als ze tarwe en/of gluten vermijden (voor Pluis en andere geïnteresseerden: zie de NHG standaard "prikkelbaredarmsyndroom", de uitgebreide versie). Het is dus toch echt een kwestie van uitproberen wat voor jou het beste werkt
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Problemen met stoelgang
Daantje_0705
36 31-07-2011 13:24
Lichaam & Gezondheid Roken en weinig conditie
Bubbeldoosje
58 25-11-2008 00:08
Lichaam & Gezondheid Krampen
Verwijderd
8 10-05-2008 17:15
Lichaam & Gezondheid Langdurige diarree
Thee Muts
12 17-07-2006 18:46
Lichaam & Gezondheid spastische darm
Angeleyes16
55 19-11-2005 08:27
Lichaam & Gezondheid Buikpijn maar dan anders...
Verwijderd
27 12-10-2002 21:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.