Oud 06-11-2012, 18:58
gimmeyourcookie
Avatar van gimmeyourcookie
gimmeyourcookie is offline
Ik zit nu in m'n laatste jaar op een Belgisch gymnasium, hierna wil ik het volledige pakket van de studie Rechtsgeleerdheid doen, met de Ba, Ma en postdoctoraat; dat zijn dan wéér 6 jaar (minstens) werken en studeren, en dat komt nou wel een beetje m'n strot uit, dus zit ik nu met de gedachte volgend jaar even iets anders te doen, zoals mijn laatste jaar overdoen in de USA.
Ik ben 17 als ik afstudeer, dus 'verlies' ik niet echt een jaar (de meesten zijn 18 of zelfs 19 als ze afstuderen), en aangezien een kennis van ons misschien volgend jaar naar Massachusetts verhuist, zou ik een jaar bij haar kunnen wonen en zit dus niet met de kosten van een schoolprogramma, waar de hele zoektocht naar een gastgezin -ook al doen die het soms gratis- al een hoop geld kost.
Ik weet wel dat dit een hele expeditie wordt; school, visum, verzekeringen, etcetera, zou ik allemaal zelf moeten regelen, maar dat lukt wel, ik weet waar ik aan begin.

Ik heb hier zo ongelooflijk veel zin in, en nou wou ik weten of er hier mensen zijn die zoiets al hebben gedaan, een jaartje op een Amerikaanse High School, en of jullie een paar vragen kunnen beantwoorden, en daarmee bedoel ik niet "Is het goed voor je Engels?" (duh) of "Mis je je ouders?"

  • Hoe gaat dat in het begin, op school en zo? Ik ben realistisch en verwacht dan ook niet dat alles meteen super verloopt en dat iedereen je zo waanzinnig interessant vindt dat je meteen al honderden nieuwe vrienden maakt, maar is er wel "interesse" in je, moesten jullie je voorstellen, hoe reageerde men over het algemeen op je, ...?
  • Wat is allemaal waar van die Amerikaanse films? Ik geloof niet in de cheerleaders en de footballplayers als übermenschen van de school, of dat iedereen het met iedereen doet, maar worden er bvb echt zo veel house parties gegeven, zijn er echt al die sportwedstrijden met andere scholen, zijn er overal 'year books',... Alle clichés dus!
  • Hoe stel je je lessenrooster samen? Ik heb begrepen dat je in de USA heel wat vrijer bent als het daarom gaat, en dat je naast plichtvakken Engels en geschiedenis, zo veel andere dingen kan doen. Ik zou journalistiek, speech en media leuk vinden vinden, net als kunst en theater, en Spaans indien mogelijk - maar ben je daar echt zo vrij in? Welke vakken vonden jullie het leukst?
  • Dingen die jullie heel leerrijk vonden of misschien op een pijnlijke manier moesten ondervinden?
  • Zijn er misschien dingen waarop ik nog moet letten? Tips? Hoe integreer ik me het beste bij de rest, om echt de volle High School Experience te krijgen? (rare vraag, ik weet het)


Zo, dat was het denk ik. Nu alleen nog hopen dat die kennis van ons ook effectief verhuist volgend jaar, want misschien stellen ze het een jaar uit... Maar goed, positief blijven!
Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!

Laatst gewijzigd op 06-11-2012 om 19:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2013, 07:53
UStudy
Avatar van UStudy
UStudy is offline
Weet niet of je nog steeds geinteresseerd bent in high school maar ik kan je wel in contact brengen met een paar Belgen en Nederlanders die een jaar high school hebben gedaan in de VS - stuur maar een berichtje als je contact gegevens wilt hebben.

Hierbij in ieder geval een paar weblogs van leerlingen die op high school zaten waar ze intern op de campus woonden:

Florida
Tom deed van 2007-2008 een Post Graduate jaar op Montverde Academy (www.montverde.edu) in Montverde, vlakbij Orlando, een private university prep school: http://tomfaber.waarbenjij.nu

Mandy zat van 2006-2007 in 11th grade op Montverde Academy (www.montverde.edu): http://mandybrouwer.waarbenjij.nu

Vermont:
Laurelle zat in 2009 een semester op St. Johnsbury Academy in St. Johnsbury (www.stjohnsbury.edu), een university preparatory high school en pre-professional arts school: http://www.laurelle.waarbenjij.nu

Annemarije en Julia gingen haar in 2008 voor: http://annemarijeustates.web-log.nl en http://www.juulusa.blogspot.com

Vlaamse Thomas ook in 2012-2013: http://snoepje0.blogspot.be

Op 6 februari a.s. komt hier de International Admissions Officer van St. Johnsbury Academy spreken over haar school - gratis toegang na online aanmelding. Zie www.ustudy.eu. Je bent van harte welkom.
__________________
Go USA College Fair, 16 juni in Nunspeet. Gratis toegang na inschrijving: http://ustudy.eu/go-usa-college-fair-zondag-16-juni-2013-in-nunspeet-gratis-toegang/
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 08:24
koolei
Avatar van koolei
koolei is offline
Hee,
Een beetje een late reactie maar als je nog meer info wil kan ik je misschien wel helpen. Ik ben zelf 2 jaar geleden voor een highschoolyear naar Canada geweest. Dit lijk vrij veel op het school systeem in America.
Ik ben hierna toe gegaan tussen mijn HAVO door, dus tussen 5 & 6 havo. Ik was toen wel pas 16 en dit was redelijk jong haha.
Ik heb ook alles zelf geregeld, dit is echt enorm veel werk maar het is het waard. Doordat ik niet met een bekende organisatie ging, kwam ik op een echte canadeese school terecht. Niet zo'n internationale waar de organisaties je heen sturen. Ook ik had zelf al een gastgezin (familie van mijn moeder) dus toen moest ik school apart regelen. Het is allemaal vrij goed verlopen maar wel veel werk.

- Op het begin: mijn engels was dramatisch, dus daar heb ik in het begin veel moeite mee gehad, ik kon niet mee op school en was totaal uitgeput aan het einde van de dag. Iedereen vond me zeer interessant, echt waar. Ik moest maar blijven uitleggen wie ik was en wat ik kwam doen. Mensen vonden het super gaaf dat ik als 16 jarig nederlands meisje naar hun land, hun stad en hun school kwam. Wat voor mij resulteerde dat iedereen me vanalles wou uitleggen en laten zien. Ook hielpen me ze enorm met mijn Engels. Ik geef wel als tip om met zo veel mogenlijk dingen mee te doen en bij zoveel mogenlijk clubs te gaan. Zo leer je veel mensen snel kennen en dan hoef je niet iedereen aardig te vinden maar je kent wel veel mensen. Ik vind sporten heel leuk dus ik ging bij verschillende sport clubs ( in canada en de us word sporten, toneel, muziek etc. allemaal via school geregeld). Na een paar weken had ik echt veel vrienden. Dat is me echt mee gevallen, natuurlijk is het in het begin moeilijk want je komt echt helemaal alleen binnen. Maar mijn geluk was dat ik echt speciaal was omdat ik op zo'n kleine school zat.

- Ik keek mijn ogen uit in het begin, het leek me echt alsof ik in een americaanse film was beland. Ik werd naar school gebracht in een gele schoolbus, in de school gangen hingen van die gekleurde kluisjes. Mensen liepen in het tenue van hun sportclub. Ja de cliche's zijn waar. Nee, de nerds worden niet aan de kapstok gehangen door de footballspelers, en de cheerleaders zijn ook niet allemaal zwanger. Maar je speelt je sport inderdaad op school, dus tegen andere scholen. Als die een beetje in de buurt liggen is dit vaak een hele happening. Bij verschillende wedstrijden zat heel de school op de tribune en als je won dan stond je in het middelpunt (dit is overigs alleen bij de populaire sporten, basketball, icehockey, football/rugby, soccer) Ook het yearbook zal ik voor altijd bewaren echt een leuk aandenken. Ik heb verschillende houseparty's gehad, maar dat gaat er niet zo ruig aan toe als in de films. Doordat je bij verschillende clubs kunt (glee, math, travellers, muziek, fashion, etc. & alle sporten) krijg je wel verschillende groepjes. Iedereen eet btw ook echt in de aula of de gangen heen dus je ziet overal groepjes mensen zitten verspreid in de school. Met de lunch kan je inderdaad met je dienblad langs lopen en kan je warm eten krijgen. Maar dit hoefd niet, er zijn genoeg mensen die zelf brood mee nemen (het brood is echt 100x minder lekker als thuis, heel nep en droog fabrieksbrood, maar daar wen je ook aan).

- Om een diploma te halen in Canada en volgens mij ook USA moet je bepaalde vakken hebben gehaald. Je hebt verplichten vakken zoals wiskunde, engels en geschiedenis. Een aantal vrije deel vakken. Deze vakken kan je zelf invullen. Hier zijn wel 100 verschillende manieren voor. Ik heb contact gehad met de school en zei hebben mij een gids toe gesteurd met alle vakken erin. Omdat ik geen diploma ging halen kon ik mijn hele rooster zelf invullen ik heb toen gekozen voor de volgende vakken. Semester 1: Engels, Drama, Media design (photoshop etc), Biology. Semester 2: Foods (koken), Sports (gym), travelling (soort aarderijkskunde met veel excursies), Math (wiskunde).
Je kiest namelijk vier vakken per semester. Deze vakken heb je dan elke dag in de zelfde volgorde. Dit klinkt saai maar is eigenlijk echt fijn. Je kunt tussentijds nog altijd wisselen van vakken.

- ik kreeg engels bijles, hier ben ik al snel mee opgehouden omdat je engels echt heel snel leert. gewoon omdat je geen keus hebt. Ik kon met bijna niemand nederlands praten dus ik moest wel engels leren. Na 2 maanden dacht en droomde ik in het engels dus dat was geen probleem.
Ik heb me eigenlijk nooit echt eenzaam gevoeld omdat iedereen me zo speciaal vond, dit is eigenlijk het hele jaar zo gebleven. Op de gegeven moment had ik een vriendje in Canada, hier heb ik echt enorm veel verdriet van gehad toen ik naar huis moest. Maarja, hier kies je ook niet echt voor dat gebeurt best wel he. Ik heb mijn voet gebroken tijdens schoolrugby maar dat is ook echt een ervaring geweest qua ziekenhuizen enzo. Verder nam mijn gastgezin mij overaal mee naar toe dus heb ik ongeveer heel canada en us gezien in het jaar dat ik erwas dus dat is ook wel echt fijn geweest.

-Zeg nergens nee tegen, ga eropuit, ga dingen doen. Als je alleen thuis zit krijg je heimwee, je bent nieuw daar dus je wilt ook nieuwe dingen doen. Mensen zullen dat op prijs stellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een heel verhaal geworden . Stuur maar n berichtje als je nog meer vragen hebt.
__________________
A face without freckles is like a sky without stars!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.