Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2013, 10:52
Verwijderd
Goeiemorgen forum!

Ik heb een vraagje - bij mijn baan in een winkel (ik houd de winkel anoniem) is het zo dat na 3 contracten parttime baan je geen contract meer mag krijgen (of het moet fulltime worden, maar dat mag bij scholieren/studenten niet). De eerste 2 contracten waren contracten van een jaar, van november 2010 tot november 2012. Daarna kreeg ik te horen dat mijn contract opnieuw verlengd was, rond eind november/eind december 2012. Dus ik ging er van uit dat ik tot november 2013 mocht blijven werken

Nu kreeg ik vandaag te horen dat ik over een aantal weken (eind mei) weg moet gaan, omdat het 3e contract maar een half-jaar contract was. Ik kan mij totaaaaal niet herinneren dat ik uberhaupt heb getekend ergens, en ik weet ZEKER dat zij mij niet hebben verteld dat het een half jaar contract was. En tja, ik ging er van uit dat ik de zomervakantie daar nog mocht werken in de winkel, maar blijkbaar moet ik dan binnen no time een andere baan vinden terwijl bijna alle cafés en restaurants enzo al genoeg mensen hebben in de wachtrij.

Nu heeft die baas gezegd dat hij een kopie gaat aanvragen van het derde contract waarin (volgens hem) duidelijk in staat dat het een half jaar contract was, en dat ik had getekend. Maar ik weet ZEKER dat ik niet getekend heb. Mag ik - als het contract zonder handtekening (of vervalst handtekening / handtekening van iemand anders) of aangeven van dat het een half jaar contract was - hun aanklagen en/of geld krijgen voor het feit dat ik in de zomervakantie dan geen baan heb? Zo ja, hoe, en hoe veel zou ik krijgen?

Danku!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2013, 11:06
Verwijderd
Ja! 150.000 euro! Mazzeltje voor je, dat wordt lekker binnenlopen!

Laatst gewijzigd op 15-04-2013 om 13:22. Reden: dtdtdtdt
Met citaat reageren
Oud 15-04-2013, 11:13
Verwijderd
Maar serieus: natuurlijk kunnen wij geen bedrag noemen dus dat je aan ons vraagt hoeveel het eventueel zou zijn is nogal absurd daarvoor zijn veel meer details nodig en dan nog zal er niet snel iemand hier een bedrag kunnen noemen dat enige zekerheid biedt.

Als er steeds verlengd is met een jaar en er geen getekend contract ligt dat het laatste contract een half jaar is, sta je op zich redelijk sterk. Van de andere kant kun je zelf blijkbaar ook geen contract overleggen en is het maar een bijbaantje (je zegt in ieder geval dat je student of scholier bent). Jij ging uit van een aantal zaken, maar net zoals er nooit tegen je gezegd is dat het een halfjaarcontract is, is er ook nooit gezegd dat het een jaarcontract is. Dat is je eigen invulling. Waarom heb je toen niet gevraagd om het nieuwe contract of op zijn minst mondeling gevraagd of jouw aanname klopt dat het wederom een jaarcontract is?

Ik weet niet of het zo slim is meteen naar de rechter te stappen, wacht eerst maar eens af waar je baas mee komt en welke oplossingen hij biedt als je het niet eens bent met hem. Ben benieuwd met wat voor contract hij aan komt zetten.

Hoeveel uur per week werkte je en hoeveel kreeg je daarvoor?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2013, 11:15
Verwijderd
(en puur persoonlijk, hoe vervelend het ook voor je is, vind ik dat een rechtszaak aanspannen vanwege wat onduidelijkheid over de contractduur van een bijbaantje nogal ver gaan, vooral omdat je ook zelf niet echt slim hebt gehandeld om zonder contract te gaan lopen werken en niet eens afgestemd hebt tot wanneer je contract verlengd werd)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2013, 11:32
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je loopt een beetje achter de feiten aan. Als je geďnformeerd wordt dat je contract wordt verlengd en de werkgever vertelt je de voorwaarden niet, dan moet je hier zelf om vragen. "er van uit gaan dat" is geen sterke grond. En, hoe ongunstig ook, een mondeling contract is ook een contract. Als jij 'ja goed' hebt gezegd en/of je komt vervolgens weer werken, ben je ook akkoord gegaan met het nieuwe contract.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je werkgever je niet heeft laten tekenen, maar het kan. Een werkgever is ook niet verplicht om een arbeidscontract voor dezelfde duur voort te zetten zoals de contracten daarvoor.

Pas als je contract een bedondering van je werkgever is (vervalste handtekening e.d.), dan spreek je van slecht werkgeversschap. Anders maak je niet veel kans. Ik zou eerlijk gezegd sowieso niet aannemen dat de rechter je in het gelijk stelt dat je inkomen derft deze zomervakantie.

En ga intussen toch vast zoeken naar een andere bijbaan, uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2013, 12:25
Verwijderd
Dank jullie voor de reacties! Klopt - er kan geen bedrag worden genoemd, maar ik had gehoopt heel eventueel dat er een kans is dat je ..% van het gemiddelde wat je afgelopen maanden hebt verdiend..? Ik ken het wetboek amper, misschien was er een kans dat je zoiets kon aanklagen met een bepaald percentage dat je kon innen ofzo

anyway - Ik ging er van uit, omdat de vorige contracten een jaar waren, dat de derde ook zo was. Als alles altijd een kant op gaat, moet je niet iemand de schuld geven dat hij niet wist dat het plotseling de andere kant op gaat. Ik weet alleen dat ze heel kort hadden gezegd, zonder bespreking of iets, zo van "hee, je contract is trouwens weer verlengd" en that's it. Dan moet ik ook nog blij zijn dat andere mensen mij ooit hebben gezegd dat het 3e contract mijn laatste mocht zijn (voor part-time), want dat hebben ze ook niet gezegd. Maar goed - ik had er zelf achter aan moeten gaan, maar ik ging er eenmaal van uit omdat dat altijd bij iedereen al zo het geval is geweest.

Ik ben per direct niet gelijk uit naar een rechtzaak, maar ik vroeg mij af of dit aanklaagbaar is, als ik het uiteindelijk wel wilde, en of het echt volgens de wet hun fout is en waarvoor ik dan vergoeding of iets zou kunnen krijgen.

Mijn werkgever zegt dat ik getekend heb, maar ik weet 99% zeker dat ik nergens voor getekend heb. Hij gaat een kopie van het contract aanvragen (wat een week ongeveer kan duren), als mijn geheugen mij in de steek heb gelaten en ik heb tóch wel een handtekening gezet en de voorwaarden niet gelezen dan is het allemaal mijn eigen fout, maar als ik niet getekend heb en/of ze hebben mijn handtekening vervalst, dan zal ik het nog wel even navragen aangezien dat in principe niet mag kunnen - toch?

En klopt, ik ben al op zoek naar een nieuwe bijbaan, alleen zijn de meeste banen al bezet (omdat er onwijs veel studenten in mijn buurt wonen die ook een baantje willen, en tja, ik ben nu een klein beetje er te laat mee omdat de meeste café's etc al genoeg mensen hebben)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2013, 15:32
Ivo
Ivo is offline
Wanneer er niet gesproken of geschreven is over een eventueel beperkte duur van de voortzetting van het arbeidscontract, mag je er in principe van uitgaan dat dit voor onbepaalde tijd is. Je hebt als je niks getekend hebt voor een half jaar dus gewoon een vast contract voor het aantal uur wat je daar werkt, en om je te ontslaan moet jouw werkgever een ontslagvergunning aanvragen. Dat is veel werk en kost hem veel geld.

Ik zou even afwachten of je werkgever inderdaad met een contract aan komt zetten waar jouw handtekening op staat, en als hem dat niet lukt naar het juridisch loket om te vragen wat je rechten precies zijn en wat je het beste kan doen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2013, 21:39
Verwijderd
Oké, tof, dankje voor het advies Ivo!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 11:55
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Geloof dat bij studenten en dergelijke bijbaantjes het contract opzegbaar is met een termijn van bijvoorbeeld 1 maand. Als je niks getekend hebt dan kan hij je per direct wegsturen, immers heb je daar dan geen arbeidsovereenkomst.

Je behoort zelf overigens een exemplaar van je contract te hebben. Contracten moet je ook altijd op elke pagina tekenen en laten tekenen. Het gebeurd namelijk dat mensen gewoon de 1e pagina opnieuw uitprinten, met andere voorwaarden, en het 2e blad waar je hand tekenen op staat er achter nieten. Et Voila, ineens verdien je minder, is je contract korter en je werktijden onregelmatiger.

In eerste instantie: fix dat contract eens. Lees wat daar staat. Als dat getekend is, is dat wat daar staat van toepassing. Als dat niet getekend is sta je zoiezo machteloos. Lijkt mij, Ivo lijkt hier meer verstand van te hebben. Juridisch loket zit vaak in de buurt van de grotere treinstations, advies daar is gratis en je kan zonder afspraak binnen lopen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2013, 13:29
Heer Wil
Heer Wil is offline
Nee juist niet, als je niet getekend hebt betekent dat dat je het afgelopen half jaar niet had hoeven komen en dat je baas je niet verplicht was om te betalen. Als blijkt dat je wel getekend hebt dan heeft hij gelijk, maar als de handtekening niet echt is erken je het contract gewoon niet en dan is die handtekening niet geldig tenzij aangetoond kan worden dat het jouw handschrift is. Sws moet je voor je achttiende of zestiende of ergens rond die leeftijd altijd ook een handtekening door je ouders laten zetten, dus vraag hen is of zij het zich nog herinneren.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2013, 13:31
Heer Wil
Heer Wil is offline
Maar idd, laat hem eerst maar eens gewoon met dat contract komen, en zoek thuis ook alvast naar jouw versie daarvan, als je die kwijt bent ben je sws een sul, want dan kun je zelf niets afdwingen, hij gaat jou immers geen nieuw contract geven waar dingen opstaan die hem nadelig zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2013, 10:27
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Nee juist niet, als je niet getekend hebt betekent dat dat je het afgelopen half jaar niet had hoeven komen en dat je baas je niet verplicht was om te betalen.
Wanneer je de eerstvolgende werkdag na het aflopen van je contract gewoon komt opdagen en je wordt op dat moment niet naar huis gestuurd door je leidinggevende, dan is er sprake van een stilzwijgende verlenging. Vanaf dat moment geldt je oude contract nog steeds, alleen telt de einddatum die daar in staat niet meer.
Je werkgever is dus echt wel verplicht om je uit te betalen voor de gewerkte uren, tenzij hij je nadrukkelijk heeft verteld dat je niet meer welkom bent als werknemer. Heeft hij dat op de eerste dag na afloop van je tijdelijke contract niet meteen bij jouw binnenkomst gedaan, maar bedenkt hij zich later pas dat je contract verlopen was dan heeft de werkgever gewoon 'pech' en zit hij aan jou als werknemer vast.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 17:22
Verwijderd
Danku voor de tips! Ik kreeg vandaag een kopie van het contract, zonder handtekening. En maandagavond ga ik lekker naar het juridisch loket
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 20:08
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Aye, ben benieuwd hoe dit gaat lopen. You mind om tussentijdse of aan het einde even te laten weten hoe het is gegaan?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 19:15
Verwijderd
^ om hierop reactie te geven

Na veel klagen en veel ontkenningen van mijn baas zn kant heb ik juridische hulp ingeschakeld waar ik voor verzekerd was, die naar hoofdkantoor meerdere malen heeft gebeld. Als het goed is ligt er komende week een nieuw contract (dit maal jaarcontract) voor mij klaar!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2013, 14:42
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Goed dat het gelukt is. Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe is het contact met je baas nu?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 15:47
Verwijderd
Maandag as. spreek mijn baas voor het eerst weer sinds contract'verlenging', ik laat het je weten hoe het contact is als ik al een aantal gesprekken heb gehad. Ik heb wel goed vertrouwen dat het allemaal nog wel leuk en professioneel blijft aangezien we ons allebei zo ook hebben gedragen tijdens het klagen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 16:50
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Goeiemorgen forum!

Ik heb een vraagje - bij mijn baan in een winkel (ik houd de winkel anoniem) is het zo dat na 3 contracten parttime baan je geen contract meer mag krijgen (of het moet fulltime worden, maar dat mag bij scholieren/studenten niet). De eerste 2 contracten waren contracten van een jaar, van november 2010 tot november 2012. Daarna kreeg ik te horen dat mijn contract opnieuw verlengd was, rond eind november/eind december 2012. Dus ik ging er van uit dat ik tot november 2013 mocht blijven werken

Nu kreeg ik vandaag te horen dat ik over een aantal weken (eind mei) weg moet gaan, omdat het 3e contract maar een half-jaar contract was. Ik kan mij totaaaaal niet herinneren dat ik uberhaupt heb getekend ergens, en ik weet ZEKER dat zij mij niet hebben verteld dat het een half jaar contract was. En tja, ik ging er van uit dat ik de zomervakantie daar nog mocht werken in de winkel, maar blijkbaar moet ik dan binnen no time een andere baan vinden terwijl bijna alle cafés en restaurants enzo al genoeg mensen hebben in de wachtrij.

Nu heeft die baas gezegd dat hij een kopie gaat aanvragen van het derde contract waarin (volgens hem) duidelijk in staat dat het een half jaar contract was, en dat ik had getekend. Maar ik weet ZEKER dat ik niet getekend heb. Mag ik - als het contract zonder handtekening (of vervalst handtekening / handtekening van iemand anders) of aangeven van dat het een half jaar contract was - hun aanklagen en/of geld krijgen voor het feit dat ik in de zomervakantie dan geen baan heb? Zo ja, hoe, en hoe veel zou ik krijgen?

Danku!
ik wil allereerst 1 ding rechtzetten, het contract voor onbepaalde tijd volgt na maximaal 2 tijdelijke contracten niet 3.

als jij geen contract getekend hebt dan is er geen contract.

overigens heb ik net zon zaak afgerond maar ik had dus wel getekend, en heb gewonnen maar dan ben je wel zoetjesan 5 maanden verder.
daarbij heb een ruime schikking gekregen maar dat is slechts omdat mijn werkgever zich onmogelijk maakte.
als het ontbonden wordt bij een kantonrechter krijg je gewoonlijk 1 maand zonder verwijtbaar gedrag, bovendien als het een half jaar contract is gaat het je niet lukken te schikken voordat het van rechtswege eindigt.

mocht je willen procederen is het handig te weten dat het peiljaar 2011 is voor het toekennen van juridische bijstand, dit kost je dan een eigen bijdrage van 77 euro.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2013, 01:18
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Kan aan het tijdstip liggen, maar ik heb moeite met lezen wat daar staat. Conclusie is er niet echt geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2013, 08:05
Verwijderd
arPos heeft de topic niet gelezen, of wel gelezen maar niet begrepen (dat overkomt hem wel vaker), gewoon negeren. Zijn advies raakt kant noch wal in dit geval.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Werkgever aanklagen
pinkblack12
21 25-05-2015 13:04
Werk, Geld & Recht Kan ik mijn baas aanklagen?
RagNaa
23 23-10-2006 19:45
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mishandelingen/martelingen/inhumane behandeling gevangenen door o.a. Amerikanen
Rollo Tomasi
500 22-05-2004 22:56
Seksualiteit sex-spel
DJ Incompetent
710 31-01-2003 19:56
Liefde & Relatie geen wederzijdse verliefdheid, poging tot moord?
moenbase
69 31-08-2002 12:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.