Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2004, 17:36
morango
Avatar van morango
morango is offline
Ik weet niet of dit hier hoort, of bij School & Studie, maargoed...

Ik moet aan het einde van dit schooljaar 10 weken stage lopen, in een verpleeghuis. Nou vroeg ik me af of ik recht heb op een stage vergoeding, of reiskostenvergoeding?

Kregen jullie bij stages betaald? En hoeveel?
__________________
tralala
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2004, 17:41
never mind
Avatar van never mind
never mind is offline
volgens mij kreeg je op HBO en universiteit een (kleine) vergoeding voor het werk dat je verricht.

Hoe het zit met reiskosten en dergelijke weet ik niet
__________________
*engeltjuh* fliefd!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 17:50
Muhfuk R.
Avatar van Muhfuk R.
Muhfuk R. is offline
ik krijg helemaal niks
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 17:51
Verwijderd
Of je stagevergoeding en/of reiskosten vergoeding krijgt, ligt aan je school en aan je stagebedrijf. Sommige scholen hebben hier richtlijnen voor en de meeste stagebedrijven houden zich hier ook wel aan. Sommige stagebedrijven zijn heel gul en van sommigen krijg je geen cent.

Maar ga er sowieso maar vanuit dat je voor een hongerloontje stageloopt.

Ik krijg mijn stage trouwens wel betaald. Ik loop 10 maanden stage en krijg € 230 per maand.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 18:08
Verwijderd
Bij mij is het zo (ik doe SPH) dat mensen die bij verstandelijk / geestelijk gehandicapten stagelopen over het algemeen stagevergoeding krijgen. Het verschilt ook wel weer per instelling, hoe groot het budget e.d. is. Maar ik
loop zelf stage op een ZMLK school, en ik krijg geen stagevergoeding .
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 18:43
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Mensen kregen bij ons (het Rijk) voorheen een stagevergoeding (hbo'ers ca 18 euro, mbo'ers ca 12 euro per volledig gewerkte dag).
Sinds de bezuinigingen van 2002 krijgen ze niets meer, hooguit wat reiskosten als ze mee gaan op dienstreis, verder niets.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 20:02
Verwijderd
Als je een stage loopt heb je geen aanspraak op loon. In uitzonderlijke gevallen krijg je gewoon minimumloon betaald, in de meeste gevallen krijg je een symbolisch bedrag of alleen je reiskosten, in andere gevallen krijg je helemaal niets.

In ieder geval is een stageverlenende instelling op geen enkele manier krachtens wettelijk voorschrift verplicht om jou een vergoeding te geven. Dat wordt anders als je aanneemt dat er een arbeidsovereenkomst met de student-stagiair bestaat, maar daarvan zal slechts in bijzondere gevallen sprake zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 20:10
skunkie
Avatar van skunkie
skunkie is offline
Dat ligt er maar net aan bij welk bedrijf je stage loopt. Ik kreeg geen vergoeding bij mijn stagebedrijf, helaas.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 20:51
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik ben bang dat je weinig zult krijgen in een verpleeghuis
ik heb in mn eerste en tweede jaar daar ook een stage gelopen en omdat er in het cao niets geregeld is (wel ziekenhuizen!!) zijn ze dus ook niet verplicht iets te geven.
de eerste deed wel aan reiskosten vergoeding en de tweede kreeg je 90 cent per dag of zo (1x 10 weken en 1 x 20 weken) tis dus bijna niets!!
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 20:51
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
weet je al welk verpleeghuis je deze stage gaat lopen?!
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 21:39
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik loop momenteel voor de laatste keer stage op een basisschool en ik krijg geen stagevergoeding.

Het ligt maar net aan de instelling en de afspraken die er met jouw school zijn gemaakt

Want voor andere opleidingen binnen mijn school (ROC Ter Aa College, kun je kanten op als zorg/welzijn, economie, techniek etc)

Zorg/welzijn krijgt bij vrijwel geen opleiding stagevergoeding, terwijl als je een opleiding bij economie volgt, het verplicht is om een vergoeding te krijgen. Zit heel raar in elkaar maar jah.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 22:10
rafael_vd_vaart
rafael_vd_vaart is offline
Hmm, gelukkig doe ik accountancy.

Volgend jaar stage lopen waarmee de gemiddelde stagevergoeding op deze opleiding 450 euro per maand is
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 22:16
Verwijderd
Och. Als je een studie hebt gekozen vanwege de hoge stagevergoeding moet je je misschien maar eens afvragen wat je daar doet. Ik verdien twaalf euro per dag tijdens mijn stage, maar als je op mijn vakgebied een beetje erboven uit steekt verdien je ook makkelijk meer dan een ton per jaar, dus een relatie zit daar niet echt tussen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 08:48
Verwijderd
stage vergoeding is idd niet verplicht... maar mijn school adviseert bedrijven wel een vergoeding te geven (advies bedrag was €233 per maand)...

ik heb nog wel mazzel geloof ik, ik krijg bruto €300,- per maand en moet 10 maanden stage lopen...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 11:50
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Das wel grappig, jouw school adviseert aan de bedrijven om wel een vergoeding te geven. Ben erg benieuwd naar de argumenten van de school waarom zij dat adviseren. Een stagiaire kost al tijd en capaciteit (dus geld) dus het is nou niet echt dat je, met alle respect en uitzonderingen daargelaten, echt voordeel kan halen uit een stagiaire .
Het enige argument wat ik zou kunnen bedenken is dat je als bedrijf zeker weet dat je de stagiaire als goedkope vakantiehulp gaat gebruiken en je maatjes met die school wil blijven omdatie deze klantjes levert.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 13:35
Verwijderd
In mijn boekje word een reden genoemd als levensechtheid...

Maar zoals ik zelf merk doe ik hier gewoon dingen die mijn andere collega's eigenlijk gedaan zouden hebben, ik kost ze dus geen tijd, ik bespaar tijd.

En wat zou jij vinden als je 40 uur per week op je stage adres zit en je niks krijgt? 10 weken en niks krijgen vind ik nog wat anders, maar ik zit er een heel schooljaar en als ik niks zou krijgen voor dat werk wat ik wel mooi voor ze doe zou ik dat behoorlijk lullig vinden, zeker ook omdat zij er dan wel aan verdienen. En ik heb ook geen schoolvakanties momenteel...

Daarbij ben ik nog steeds goedkoper dan een gewone werknemer...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 13:48
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Die redenen die jij zelf noemt zijn allemaal waar, maar levensechtheid? Zoiets van, dan kun je zien hoe het is om loon te krijgen en in de clinch te liggen met P&O omdat het bedrag niet klopt oid?
En tuurlijk is het niet leuk als je voor de kat z'n dingetje zit te werken, maar toch vanuit de visie van een organisatie zijn stagiaires niet nodig jij hebt als stagiaire wel de organisatie nodig(tenzij je via een duaal traject bezig bent, maar das een heel ander verhaal). En er zijn toch ook studenten/scholieren die vakkennis opdoen belangrijker vinden dan geld krijgen. Zoals ik al eerder vertelde hebben wij in 2002 de mensen die een stageplek bij ons zochten moeten vragen of zij nog wel wilden komen ook al zouden ze geen vergoeding krijgen. En ja er zijn mensen toch gekomen, ook degenen die een stageplek van een half jaar hadden.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 14:08
Verwijderd
Die levensechtheid vind ik eigenlijk ook wel raar, maar aan de andere kant ook weer niet want een stage is toch ook om te laten zien hoe het er in de grote boze mensen wereld er aan toe gaat?...

Verder heb ik natuurlijk gewoon mazzel dat ik vergoeding krijg, maar aangezien dit het derde bedrijf was waar ik solliciteerde had ik waarschijnlijk ook genoegen genomen met helemaal niks...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-02-2004, 08:52
Verwijderd
Ik heb in 2002 bij een verpleeghuis stage gelopen als medisch secretaresse. Ik zou daar eerst niks voor krijgen, totdat ik later hoorde dat iedereen die daar stage liep wel geld kreeg. Dus ik bellen en ja hoor, ik heb toch 320 euro gekregen voor een half jaar stage. (niet veel maar toch wat he )
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 18:25
Fjall
Avatar van Fjall
Fjall is offline
volgens mij heb je helemaal nergens recht op. Als je wat krijgt is dit meegenomen. Bij sommige studies (zoals Bedrijfseconomie, wat ik gevolgd heb) werd er vanuit school een minimale vergoeding geëist. Bij veel andere studies (vooral MBO e.d.) krijg je vaak niets. Volgens mij kun je qua geld geen rechten verlenen aan een stage, aangezien je een fictief arbeidscontract hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 22:37
Wawl
Wawl is offline
Het is dus duidelijk dat je nergens recht op hebt.

Ik loop stage bij een gemeente en krijg ongeveer 200 euro per maand. Dat is een redelijk gemiddelde stagevergoeding.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 08:30
elledc
elledc is offline
Ik krijg ook niks, gelukkig woon ik 2 minuten van mijn stageplaats. Maar als je nu de trein of de bus moet nemen dan vind ik het eigenlijk maar normaal dat ze je dat terugbetalen. De meesten profiteren ervan.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:18
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2004 @ 21:02:
Als je een stage loopt heb je geen aanspraak op loon. In uitzonderlijke gevallen krijg je gewoon minimumloon betaald, in de meeste gevallen krijg je een symbolisch bedrag of alleen je reiskosten, in andere gevallen krijg je helemaal niets.

In ieder geval is een stageverlenende instelling op geen enkele manier krachtens wettelijk voorschrift verplicht om jou een vergoeding te geven. Dat wordt anders als je aanneemt dat er een arbeidsovereenkomst met de student-stagiair bestaat, maar daarvan zal slechts in bijzondere gevallen sprake zijn.
Ik dacht dat er 'n paar jaar geleden 'n Europese Richtlijn omgezet diende te worden door de Europese lidstaten waarbij voorzien werd dat stagaires wél een loon uitbetaald moesten worden. Was nog 'n rechtszaak over in Frankrijk, waarbij 'n Belgische stage liep in 'n overheidsziekenhuis waarbij ze rechtstreeks de Franse Staat aansprak ivm uitbetaling van haar loon, waarbij de Franse Staat 'n buitencontractuele fout had begaan door die Richtlijn niet tijdig om te zetten in Franse regelgeving...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 29-02-2004 @ 15:18:
Ik dacht dat er 'n paar jaar geleden 'n Europese Richtlijn omgezet diende te worden door de Europese lidstaten waarbij voorzien werd dat stagaires wél een loon uitbetaald moesten worden. Was nog 'n rechtszaak over in Frankrijk, waarbij 'n Belgische stage liep in 'n overheidsziekenhuis waarbij ze rechtstreeks de Franse Staat aansprak ivm uitbetaling van haar loon, waarbij de Franse Staat 'n buitencontractuele fout had begaan door die Richtlijn niet tijdig om te zetten in Franse regelgeving...
Lijkt me sterk, maar als jij die richtlijn even voor me zou kunnen opzoeken ben ik je zeer erkentelijk. In ieder geval is naar Nederlands positief recht een stage-overeenkomst in de meeste gevallen geen arbeidsovereenkomst. Maar het kan best zijn dat ook wij die richtlijn niet (tijdig) hebben geïmplementeerd.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 17:51
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-02-2004 @ 16:57:
Lijkt me sterk, maar als jij die richtlijn even voor me zou kunnen opzoeken ben ik je zeer erkentelijk. In ieder geval is naar Nederlands positief recht een stage-overeenkomst in de meeste gevallen geen arbeidsovereenkomst. Maar het kan best zijn dat ook wij die richtlijn niet (tijdig) hebben geïmplementeerd.
't Staat ergens in m'n cursus Bronnen en Beginselen van het Recht, als ik die eens kan vinden dan zal ik eens opzoeken. (Volgens mij staat ie er trouwens niet letterlijk in, maar staat gewoon die casus beschreven. )
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2004, 18:06
Verwijderd
Merci
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 18:13
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-02-2004 @ 16:57:
Lijkt me sterk, maar als jij die richtlijn even voor me zou kunnen opzoeken ben ik je zeer erkentelijk. In ieder geval is naar Nederlands positief recht een stage-overeenkomst in de meeste gevallen geen arbeidsovereenkomst. Maar het kan best zijn dat ook wij die richtlijn niet (tijdig) hebben geïmplementeerd.
Hm werk al wat jaartjes op P&O (overheid) en deze richtlijn is me niet bekend. Enige richtlijn die in onze personeelsvoorschriften voorkomt is dat men kan besluiten een stagevergoeding te geven met als richtlijn een bepaald bedrag, dat bedrag kan dus evengoed 0 zijn (zoals nu bij ons geldt).
Mocht die richtlijn bestaan dan doen een aantal ministeries hun werk niet goed, ik kan me namelijk niet voorstellen dat als er iets op dat niveau wordt overeengekomen dat de overheid zelf daar niets aan doet.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 18:22
Verwijderd
Dat lijkt me aannemelijker inderdaad. Stage is zoiets wezenlijk anders dan arbeidsovereenkomst, ik kan me niet voorstellen dat van Commissiewege geoordeeld zou worden dat stagiairs ook vergoedingen zouden moeten krijgen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 18:30
Yolcu
Yolcu is offline
Ik ga 12 weken stage lopen bij de redactie van een blad, daarvoor krijg ik €273 per maand stagevergoeding. Ik doe een hbo-opleiding.

Bij ons is het niet verplicht om een stagevergoeding te geven, maar vaak gebeurt het wel. Het gemiddelde is trouwens €200 p/m.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 19:45
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Ik loop nu 5 maanden stage bij een accountantskantoor.
en ik krijg €454 per maand
daarnaast krijg ik lunchkosten vergoeding, dat moet je dan declareren (€4 zonder bon, en €7,50 met bon)

als de klant waar je heen moet verder is dat 2 uur, kun je hotelkosten declareren, en dus ook reiskosten enzo.

dus het is wel relaxed geregeld.

edit: HBO opleiding
__________________
Hatsjoe!

Laatst gewijzigd op 02-03-2004 om 20:05.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 20:07
Verwijderd
Ik krijg zelf overigens 240 euro per maand. Daarbij zit wel gratis lunch inbegrepen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 09:05
Verwijderd
tja, die moet ik weer zelf betalen... of ik neem bammetjes van thuis mee
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 18:24
Fleur
Avatar van Fleur
Fleur is offline
Ik krijg een kleine maandelijkse vergoeding voor mijn stage.
Meestal ongeveer 80 euro per maand.
Ik moet hiervoor elke maand urenformulieren invullen, tekenen en laten ondertekenen door mijn stagebegeleidster.

Bij mij in de klas verschilt het heel erg, de ene krijgt behoorlijk veel stagevergoeding, terwijl een ander niets krijgt.

Het is een leuk extraatje, maar ik zou er mijn stage nooit op uitkiezen. Je zit tenslotte nog op school en loopt die stage om te leren. Ik vind het al een hele luxe dat je er soms nog iets voor krijgt. (mits je ook echt goede begeleiding krijgt en niet gebruikt wordt voor de rotklusjes)

Gratis lunch, thee, koffie en zoveel koekjes als ik wil inbegrepen (we eten gewoon met zijn allen lunch e.d dus is ook logisch dat ik daar niets voor hoef te betalen)
__________________
http://fleur.madtech.cx
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 20:00
Angel Of Faith
Avatar van Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Mijn vriendin is ook bezig met 6 weken stage en zij krijgt niks van vergoeding, ken eigenlijk niemand die ooit een vergoeding kreeg voor z'n stage, maar dan heb ik het wel over studies en stage in België .
__________________
<~ Ik ben van niemand, alleen van mezelf!~>; no hope, no love, no glory... no happy ending; I should have kicked your ass instead!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 15:39
Verwijderd
Ik moet van school zeker 200 tot 300 euro stagevergoeding krijgen anders mag ik niet daar stagelopen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 15:47
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 10-06-2004 @ 16:39 :
Ik moet van school zeker 200 tot 300 euro stagevergoeding krijgen anders mag ik niet daar stagelopen
en zou de topicstarter hier nog iets aan hebben?
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-06-2004, 16:07
Verwijderd
Dit topic was er al en is nog niet zo oud dus dan up ik hem maar.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:20
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2004 @ 21:02 :
Als je een stage loopt heb je geen aanspraak op loon. In uitzonderlijke gevallen krijg je gewoon minimumloon betaald
Tijdens m'n stage in Wenen kreeg ik een beginnersloon betaald, zo'n 1200 / maand. Hier in Nederland doen ze heel kinderachtig, en krijg je als HBO'er slechts zo'n 320 euro/maand. Erg lekker als je geen recht meer hebt op stufi Gelukkig heb ik nog een paar keer een bonus gekregen omdat ik ook 'gewone' opdrachten deed (naast m'n stage opdracht), anders had ik 't waarschijnlijk niet overleefd
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:32
aap777
aap777 is offline
Bijna al mijn klasgenoten krijgen rond de 200 euro per maand stagevergoeding.
Behalve ik, ik krijg helemaal niets....
Ik vind dat niet eerlijk
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 10-06-2004 @ 17:20 :
Tijdens m'n stage in Wenen kreeg ik een beginnersloon betaald, zo'n 1200 / maand. Hier in Nederland doen ze heel kinderachtig, en krijg je als HBO'er slechts zo'n 320 euro/maand. Erg lekker als je geen recht meer hebt op stufi Gelukkig heb ik nog een paar keer een bonus gekregen omdat ik ook 'gewone' opdrachten deed (naast m'n stage opdracht), anders had ik 't waarschijnlijk niet overleefd
Stage is ook iets anders dan werken. Stagelopen doe je tijdens je studie om alvast aan de praktijk te ruiken, werken doe je na je afstuderen om geld te verdienen.

Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:59
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
ik krijg 15 euro per dag. maar na mijn twee maanden stage heb ik wel 730 euro
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:59
Verwijderd
Ik kreeg ook maar anderhalve euro per uur, boeiend.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:17
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-06-2004 @ 17:50 :
Stage is ook iets anders dan werken. Stagelopen doe je tijdens je studie om alvast aan de praktijk te ruiken, werken doe je na je afstuderen om geld te verdienen.
Ik weet het verschil tussen werk en stage heel goed Wouter, maar dank je voor je toelichting

Het punt is dat ik tijdens beide stages gewoon als volwaardig werknemer meedraaide. Hoewel ik snap dat je in princiepe geen echte werknemer bent, draai je wel een volledige 40-urige werkweek. Denk dan maar niet dat je dan nog de puf hebt om een baantje erbij vol te houden. Ik ben er sterk voor dat er een wetgeving voor dergelijke stages komt waarin vastgelegd wordt wat de minumum stagebeloning is, en dan vind ik iets als 80% van het minimumloon wel een aardig begin.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:17
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-06-2004 @ 17:59 :
Ik kreeg ook maar anderhalve euro per uur, boeiend.
Dan ben je helemaal behoorlijk genaaid Dergelijke bedragen zijn echt belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:53
Verwijderd
Maar toch zeer gebruikelijk bij stages van wetenschappelijke opleidingen. Die zijn namelijk vooral bedoeld om je even aan de praktijk te laten ruiken en je alvast een indruk te geven van de sector waar je mogelijk in komt te werken, niet om jou als volwaardig werknemer te laten meedraaien. Vaak duren stages ook niet langer dan zes of acht weken, en in die tijd ben je nauwelijks goed ingewerkt. Het is dus niet meer dan logisch dat men jou niet volledig betaalt, omdat je simpelweg niet zoveel nut hebt.

Ik ben het wel met je eens dat er regelgeving zou moeten zijn om bepaalde mensen te beschermen tegen kwaadwillende stageverleners. Op veel universitaire opleidingen is stage lopen niet verplicht, maar op vrijwel alle MBO's en HBO's wel. Ik hoor regelmatig verhalen van mensen die daar flink worden uitgeknepen. Die stageverleners gebruiken die mensen gewoon als goedkope kracht om achterstanden weg te werken, omdat ze toch wel weten dat die mensen verplicht zijn stage te lopen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:17
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 10:53 :
Vaak duren stages ook niet langer dan zes of acht weken, en in die tijd ben je nauwelijks goed ingewerkt. Het is dus niet meer dan logisch dat men jou niet volledig betaalt, omdat je simpelweg niet zoveel nut hebt.
Ja, okay, dat is wat anders dan 2 stages van 5 maanden

Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 10:53 :

Die stageverleners gebruiken die mensen gewoon als goedkope kracht om achterstanden weg te werken, omdat ze toch wel weten dat die mensen verplicht zijn stage te lopen.
Yup. Ik had 2 weken terug een afspraak met een klant in Amsterdam, waar we wat technische details van een project doorsgeproken hebben. Een bepaald 'probleem' van het project was dat een vrij grote hoeveelheid informatie in het systeem ingevoerd moet worden. Bijzonder saai en geestdodend werk. Een persoon zei letterlijk: "Geen probleem, we nemen wel een stagaire aan". Ik heb m'n mond maar gehouden, het was per slot van rekening een klant
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 16:48
Sommetje
Sommetje is offline
Voor mijn studie hoef ik geen stage te lopen en eerlijk gezegd vind ik dat niet erg.

Ik heb een bijbaantje in een winkel en daar hebben we ook stagiares. Die krijgen niets of een tegoedbon van de winkel (t.w.v. hooguit een paar tientjes). Ze doen het gewone werk en mogen vaak ook nog alle rotklusjes opknappen. Vaak lopen ze een paar maanden stage. Het werk is dermate simpel dat je binnen twee dagen wel bent ingewerkt. Eerlijk vind ik het niet dat ze geen of nauwelijks vergoeding krijgen, maar dat zal wel de reden zijn waarom er bij ons met stagaires gewerkt wordt. Als je die zouden moeten uitbetalen, kan je net zo goed gewoon personeel aannemen. Dan heb je ook "last" van de school.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 17:23
Gnothe seauton
Avatar van Gnothe seauton
Gnothe seauton is offline
het staat wettelijk vast dat je een stagevergoeding moet krijgen, maar er zijn instellingen die dit gewoon niet geven. je zou dan een rechtzaak kunnen beginnen, en je zou deze dan ook wel winnen, maar dat zal waarschijnlijk alleen maar meer geld kosten.
__________________
Ken U zelve
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 17:41
Verwijderd
Voor mijn MBO opleiding heb ik stage gelopen bij 7 basisscholen. Ik ging van school naar school voor computer onderhoud enz. op mijn eigen scooter.

Ik kreeg 10 eurocentjes per gereden kilometer. Toen heb ik in 4 maanden tijd bijna 4000km gereden.

*kassa geluid*

400 euro
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Gnothe seauton schreef op 11-06-2004 @ 18:23 :
het staat wettelijk vast dat je een stagevergoeding moet krijgen, maar er zijn instellingen die dit gewoon niet geven. je zou dan een rechtzaak kunnen beginnen, en je zou deze dan ook wel winnen, maar dat zal waarschijnlijk alleen maar meer geld kosten.
Onzin. Stagiairs worden juist expliciet uitgezonderd van arbeidsbescherming als minimumloon en minimumvakantietoeslag. Denk je nou echt dat al die stageverlenende advocatenkantoren en al die stageverlenende rechtbanken allemaal dingen deden die in strijd zijn met de wet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Stage vergoeding te laag?
pietervdb
49 04-07-2008 00:18
Werk, Geld & Recht Bruto stage vergoeding, hoeveel blijft er netto over?
Osmoian
4 29-11-2007 17:49
Werk, Geld & Recht mijn geld?
readingmanx
51 10-12-2006 16:47
Algemene schoolzaken Hoe heb jij je stage gefinancieerd?
Dionysus
4 22-03-2006 14:54
Werk, Geld & Recht vrijwillig = geen stagevergoeding
Marinka
53 15-08-2005 09:48
Algemene schoolzaken Stage lopen in Duitsland?
Megadeth
8 29-08-2003 00:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.