Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2014, 19:06
2000DC
2000DC is offline
Ik vind het huidige systeem voor het onderwijs goed, maar als ik kijk naar de andere mensen die naar school gaan, merk ik enkele minpuntjes op. Ik vind dat er een grote hervorming moet komen voor het onderwijs:

School leert met name kennis aan. Maar kennis is helemaal niet meer belangrijk in 2014. De echt belangrijke dingen leer je op school niet, zoals:
• jezelf creatief ontplooien
• ontdekken waar je echt goed in bent
• ontdekken wat je echt leuk vindt
• samenwerken
• overleggen
• brainstormen
• discussiëren
• efficiënt communiceren
• hoe maak je effectief contact met nieuwe mensen
• je leren concentreren
• mindfulness
• naar je lichaam luisteren en de signalen juist interpreteren
• gelukkig zijn
Bovendien zijn toetsen een slechte manier om een kind/jongere te leren studeren. Toetsen leren kinderen en jongeren dat fouten maken erg is, en geeft ze bovendien (bijna) geen kans om hun fouten op een nette manier te herstellen. Dus er moeten er geen punten op toetsen gezet worden, of er moet een ander puntensysteem komen.
Ook hoor ik vaak van anderen dat de school slavernij is. Die mag dan niet zo erg zijn als de tijd van de Kelten en in de middeleeuwen, je hebt gewoon te weinig vrijheid op school. Wat als een schoolweek 6 dagen telt (24 uren per week school), elke schooldag 4 uur school/les heeft en je de keuze hebt om in de voormiddag (4 uur in de voormiddag) of in de namiddag (4 uur in de namiddag) naar school te gaan. Wil je lekker lang uitslapen op een schooldag? Dan kun je gewoon in de namiddag naar school gaan. Wil je de hele namiddag spelen en sporten met je vrienden, dan hoef je alleen in de voormiddag les te volgen. Door het “voormiddag-of-namiddag”-systeem heb je veel meer vrijheid en kun je gemakkelijker activiteiten plannen. Bovendien moet elke les 40 minuten duren, in de plaats van de 50 minuten les. Dat betekent 30 lesuren.
Bovendien leert school de creativiteit en fantasie van de leerling af. Dat moet aangepakt worden. Daarom heb je dan in elk jaar Plastische Opvoeding, in tegenstelling tot het huidige rooster van de gemiddelde school. Ook moet er in elk jaar ‘Leefsleutels’, ook bekend als ‘Sociale Opvoeding’ komen. Zo heb je een school die de nadruk legt op communicatie en creativiteit, wat belangrijker is dan theorie.
Ik word niet of nauwelijks gestraft, maar in mijn klas zie ik veel leerlingen die gestraft worden. Er wordt veel gestraft, maar nauwelijks beloond. Als beloning krijg je goede punten en soms een complimentje, maar meer dan dat krijg je meestal niet. In het eerste jaar van het lager onderwijs krijg je een beloning als je een bepaald aantal stempels, stickers of punten voor goed gedrag hebt gekregen. Dan mag je een stuk speelgoed uit de beloningsdoos kiezen. Dat systeem moet terugkeren in de hogere jaren van het lager onderwijs en in het secundair onderwijs. Oudere kinderen en jongeren zijn waarschijnlijk niet meer geïnteresseerd in speelgoed in, dus je kunt ze belonen met snoep.

Zo, dat was mijn idee voor een verbetering van de school. Heb je andere verbeteringen voor het huidige schoolsysteem of heb je een mening op mijn idee voor een schoolsysteem? Plaats het in dit topic!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2014, 11:18
Verwijderd
Ridicule en achterlijke post. Malloot.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2014, 13:02
Verwijderd
Je hebt heel veel kritiek op het onderwijs maar die kritiek heb je letterlijk nergens onderbouwd. Geef eens praktische voorbeelden van waar het huidige systeem faalt in plaats van "school is stom want ze hebben geen mindfullness durrhurr".

Je hele post zit verder vol met aannames die ik nooit ben tegengekomen op scholen. Grote kans dus dat het vooral aan jezelf lag.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2014, 15:32
Heer Wil
Heer Wil is offline
Zelf zou ik het vak ict aan het onderwijssysteem toevoegen omdat er in de wereld een groot tekort gaat ontstaan aan ict'ers. Op de middelbare school interesse wekken voor deze richting is dan ook hard nodig. Verder is het inderdaad veel uit je hoofd leren maar heb je die kennis ook niet gewoon nodig om jezelf verder te ontwikkelen?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2014, 15:37
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Zelf zou ik het vak ict aan het onderwijssysteem toevoegen omdat er in de wereld een groot tekort gaat ontstaan aan ict'ers. Op de middelbare school interesse wekken voor deze richting is dan ook hard nodig. Verder is het inderdaad veel uit je hoofd leren maar heb je die kennis ook niet gewoon nodig om jezelf verder te ontwikkelen?
In de brugklas heb ik gewoon het vak ICT gevolgd (Hoe gebruik je Word, Excel, PowerPoint, etc?), vanaf de 4e klas VWO was Informatica een keuzevak bij ons, helaas is tegenwoordig het vak op mijn middelbare school geen keuzevak meer door gebrek aan goede docenten.

Wat bedoel jij precies met een gebrek aan ICT'ers? Systeembeheerders en helpdesk-mensen of programmeurs en softwaredesigners? En waarom denk je dat er een groot tekort is?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 01-11-2014, 15:45
Heer Wil
Heer Wil is offline
het vak ICT in de brugklas heette bij ons gewoon informatiekunde, en hield inderdaad niet meer in dan word, excel, PowerPoint en hoeveel mb zit er in een gb. Informatie die het kind van tegenwoordig al weet zodra hij de computer aanzet. Bij ons was informatica geen keuze in 4vwo, dus dat heeft jouw school dan goed gedaan naar mijn mening. echter zou ik er een examenvak van willen maken en het vanaf de 4e tot het eindexamen willen geven.

Ik denk dat er een groot tekort is omdat bedrijven aangeven dat ze geen werknemers kunnen vinden, ze staan al bij de deur te vragen of je bij hen wilt werken zodra je aan de introductieweek begint en iedereen die afstudeert heeft meteen verschillende banen voor het uitkiezen. Bovendien ontwikkelen we op allerlei terreinen digitale alternatieven, terwijl het aantal ict-studenten nauwelijks groeit. helpdesk-mensen lijkt me geen ict, de rest inderdaad wel. ICT op de middelbare school zou mensen moeten leren hoe HTML en Python werken, wat je ermee kunt, en de leerlingen ermee laten oefenen. Ze moeten kunnen programmeren en webdesignen bij het eindexamen, niet met het openen van word al een 6 halen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2014, 15:55
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Informatica is een vak dat ook wordt aangeboden in de hele bovenbouw. Het wordt afgesloten met alleen een schoolexamen en dus geen centraal examen, maar is wel een volwaardig examenvak. Zie het examenprogramma.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2014, 17:21
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ja, want in het bedrijfsleven heb je ook de kans om halve dagen te werken voor een volledig salaris en kan je zelf bepalen wanneer je werkt als je in loondienst bent, of als zelfstandige zelf bepalen wanneer je je cliënten benadert.

Verder rammelt je "betoog" aan alle kanten, is dit een opvatting die ik nog nooit eerder in welke vorm dan ook ben tegengekomen en leer je bijna alle aspecten uit je opsomming wel op de lagere schoot, het middelbare middelbare of beroepsonderwijs of kom je ze daarbuiten wel in een vorm tegen, mits je niet in een sociaal isolement zit of sociaal retarded bent.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2014, 23:17
Robert-LHC
Avatar van Robert-LHC
Robert-LHC is offline
In je lap tekst kan ik me niet vinden. In de opsomming die je maakt wel. Alleen besef je dat ieder persoon een zekere basiskennis moet bezitten om te kunnen functioneren in de maatschappij.

Hoe je jouw probleem makkelijk op kunt lossen is voor de hand liggend: verdiep je in je vrije tijd in de kennis die jij belangrijk acht om te bezitten.
__________________
Gratis video's over sociale & succes psychologie | www.lifehackercoach.com | Online Succes Coaching
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.