Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2014, 19:45
emve
emve is offline
Hallo,
Ik ben een meisje van 15 jaar en woon in Vlaanderen. Ik zit 2 jaar voor op school: ik heb namelijk mijn vierde leerjaar mogen overslaan en in het eerste leerjaar ben ik na de herfstvakantie naar het tweede overgegaan. Ik ben dus begonnen aan mijn middelbare school op 10-jarige leeftijd. Dat is altijd heel goed verlopen omdat ik van nature wel heel volwassen ben en bovendien heb ik ook nog steeds gemiddeld hoge scores in de moeilijkste richting van onze school. Ik ben nu een maand begonnen aan mijn laatste jaar middelbare school, dus ik zit al 8 jaar samen met dezelfde leeftijd, ik ben met hen vergroeid en voel me ook echt 2 jaar ouder.
Een jaar of twee geleden ben ik een beetje frustraties beginnen krijgen en die hebben nu echt hun hoogtepunt bereikt. Het probleem is namelijk dat de leeftijdsgebonden dingen zoals alcohol drinken (vanaf 16 in België), uitgaan, leren autorijden... allemaal aan mij voorbijgaan. Mijn klasgenoten en vrienden beleven ieder weekend opnieuw de tijd van hun leven, terwijl ik zelfs nog nooit gezellig op café ben gegaan en dat wringt echt. Volgend jaar ga ik normaal gezien verder studeren, maar ik zie dat echt niet zitten gewoon omdat ik als onervaren 16jarige, tussen al die grote feestende mensen niet zal thuishoren. Het liefst zou ik dus gewoon nog eens 1 of 2 jaar middelbaar doen, om een beetje volwassen te kunnen worden intussen tijd, maar dat is nogal absurd en ik zou me doodvervelen.
Iemand ervaring of raad?
Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2014, 10:54
df
Avatar van df
df is offline
Ga naar het buitenland!
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2014, 17:06
Verwijderd
Je kan prima uitgaan zonder je klasgenoten dus ik zie het probleem niet zo. 2 jaar extra middelbare school doen is een belachelijk idee. Gewoon even afwachten en dan lekker uitgaan, zo bijzonder is het allemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2014, 19:13
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je klasgenootjes hebben ook moeten wachten tot ze 16 waren, alleen zaten zij niet in de klas bij oudere klasgenootjes dus dat maakt het net iets minder frusterend voor ze. Ik zou vooral wel mee gaan studeren, want anders gaan zij verder met hun leven en blijf jij achter. Dan wordt het gat tussen jullie nog veel groter. En zoveel "ervaring" hoef je niet op te doen om mee te kunnen feesten hoor, het gaat allemaal om de gezelligheid en dat lukt je zo ook wel.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 04-10-2014, 10:38
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ja, denk je dat het zonder "feestervaring" niet zal lukken of zo? Zo moeilijk is "feesten" nu ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2014, 11:50
Verwijderd
Alsof je 16 moet zijn om te feesten, uit te gaan en alcohol te drinken.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2014, 12:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ook dat ja. Maar daar moet je wel mee oppassen, op mijn veertiende dronk ik regelmatig en rookte ik wiet, en voor je het weet ben je een briljante natuurkundige.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2014, 09:24
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik herken het wel, ik heb op de basisschool ook een klas overgeslagen en scheelde ook altijd veel in leeftijd met klasgenoten.
Ik herken heel erg wat je zegt, dat je je ook zo oud gaat voelen als je klasgenoten.
Mijn ervaring is wel dat het na de middelbare een stuk gemakkelijker wordt.
Sinds ik op het mbo zit is er een stuk minder gedoe over.(moet ik wel bij zeggen dat ik een creatieve opleiding doe en dat die mensen naar mijn ervaring sowieso een stuk relaxter zijn maar dat terzijde).
Maar zodra je gaat studeren is er in elke klas veel leeftijdsverschil, de een heeft zoals jij een klas overgeslagen, de ander is een of twee keer blijven zitten, en weer een ander is al 3 keer gestopt met een studie, en de vierde is dan weer iemand die al een studie afgerond heeft en aan zijn tweede studie begint. In mijn eerste studiejaar liepen de leeftijden uiteen van 15-22 jaar. En ook al ben je dan de jongste, mensen doen er daar gewoon niet meer zo moeilijk over, juist omdat er zoveel leeftijdsverschil is in die klassen. De ''oudere'' weten ook wel dat als ze vriendschappen willen sluiten met klasgenoten dat zij zich aan moeten passen aan de leeftijd van hun klasgenoten, want iemand van 22 of iemand van 15, dat is een hele andere wereld maar mijn ervaring is wel dat zodra je gaat studeren een veel kleiner probleem is dan op de middelbare.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Jaartje overslaan
Lorenzoo
2 04-04-2013 19:41
Psychologie Antidepressiva en andere psychische medicatie #3
coopergirl
500 28-07-2007 06:52
Studeren Geneeskunde Maastricht
Tom Poes
49 12-12-2004 15:24
Algemene schoolzaken Hoe ziet jou ideale school eruit?
I love stars
50 30-08-2004 14:17
Algemene schoolzaken hoogbegaafd-vervelen
Lorelei
137 28-09-2003 15:22
Algemene schoolzaken klas(sen) overslaan
Verwijderd
58 21-08-2003 10:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.