Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2011, 11:41
leaa15
leaa15 is offline
ik zit op dit moment aan het einde van m'n 4e jaar havo. ik heb eerst 3 jaar vwo gedaan, ben toen blijven zitten en afgestroomd en doe nu dus al 2 jaar havo. ik zal de situatie even uitleggen.

mijn motivatie is sinds een tijd totaal verdwenen en ik doe nu helemaal niks meer aan school. mijn moeder heeft me afgelopen week ziekgemeld omdat ik zei dat ik me niet lekker voelde. de echte reden was dat ik geen zin meer heb om te gaan.

eerst was mijn beslissing om helemaal te stoppen met school, maar laatst besloot ik om i.p.v. helemaal te stoppen per direct naar het mbo te gaan. mijn moeder en broertje zeggen dat het niet slim is omdat je zonder middelbaar onderwijs diploma ook nergens komt.

mijn vraag is dus: klopt het dat ik zonder mo diploma nergens kom terwijl ik toch een mbo diploma heb?
en kan ik me nu nog aanmelden voor het mbo terwiijl het jaar nu al bijna voorbij is?
en is het eigenlijk wel slim om te stoppen en naar het mbo te gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2011, 12:46
Winstanley
Winstanley is offline
Je hebt volgens mij voor MBO/HBO altijd een VMBO of Havo-diploma nodig, anders ga je naar MBO 1. Dus zelfs als je naar het MBO zou willen moet je een vmbo-diploma hebben. En als je zeker weet dat je de havo aankan, ga er dan mee door, hoe weinig zin je ook hebt. En anders vmbo/t, ook altijd nog een goed diploma voor MBO 3 of 4.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 18:11
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Als je havo 4 hebt kan je beginnen met MBO 3.
Maar als je gewoon het havo/vwo niveau hebt en het echt de motivatie is, zou ik het niet doen. Ik heb het zelf destijds wel gedaan, en daar naar 1,5 jaar weer mee gestopt, omdat het gewoon echt te saai en simpel voor me was. Nu zit ik alsnog op wo, maar wel 2 jaar later.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2011, 20:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mijn vraag is dus: klopt het dat ik zonder mo diploma nergens kom terwijl ik toch een mbo diploma heb?
Dat drie jaar VWO gelijk staat aan een MBO diploma is een misvatting. Dat is qua niveau zeker waar, en meer, maar in de praktijk is het nutteloos, en een vorm van erkenning daarvan bestaat niet.

3 jaar VWO en dan niets meer zegt op je CV: "Loser" Iemand die ik ken in die situatie is in begin 5 VWO gestopt, en heeft sindsdien altijd ongeschoold werk moeten doen.

MBO opleidingen zijn een cursus "Hoe voer ik iets uit", en dus telkens toegespitst op een bepaald beroep of activiteit. Het is praktijkonderwijs, en jij kunt dus niet met puur theoretisch niveau datzelfde bereiken.


Bedenk de keuze die je nu hebt: nu niet één jaar doorbijten in iets dat je niet bevalt, betekend dat je daarna 47 jaar *moet* doorbijten in een kutbaan die je niet bevalt.

Je moet je er echt op voorbereiden dat zonder diploma jouw toekomst zo ongeveer beperkt zal zijn tot achter de kassa zitten, schoonmaken of lopende band werk, onderbroken door lange periodes van werkeloosheid. Daarmee overdrijf ik nauwelijks; onopgeleiden vangen altijd de hardste klappen.


Ga eens met je mentor of afdelingsleider praten, leg de volledige situatie uit, en vraag hoe zij jou, of jij jezelf, er doorheen kan slepen. Soms is er bijvoorbeeld iets als huiswerkbegeleiding. Ik heb in een helder moment mezelf daar ook voor ingeschreven.
Ik had een hartgrondige hekel aan die les, maar daar voerde ik wel 90% van mijn huiswerk uit. En dat was tijd die anders zonder twijfel ergens anders in was gaan zitten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 20:16
Monfols
Monfols is offline
Je zou even bij jou school langs gaan bij de decaan voor jou afdeling. Bij ons op zit het zo dat je gewoon met een overgangs certificaat van 3 naar 4 naar een mbo 4 opleiding en met een mbo opleiding kun je alsnog doorstromen naar het hbo.

Alhoewel ik kan je wel vertellen dat naar mijn mening het MBO een beetje saai is. Maar als je daar een leuk opleiding kan vinden kun je gerust ei kwijt daar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren van havo 4 naar mbo
appiej
18 31-12-2009 10:36
Studeren help, ik wil toch naar de havo
17-12-1992
6 12-12-2009 18:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.