Oud 13-03-2003, 14:49
Rhinus
Rhinus is offline
Ja, 't valt me op dat 'alle' NL-se bandjes Engels zingen. Ik snap alleen niet waarom?

Ik bedoel, Nederlands zingen klinkt veel echter. Je maakt geen gramaticale foutjes. En je kan er meer emotie inleggen. Tenminste dat lijkt mij.

De meeste Nederlanders kunnen niet eens Engels praten, dus waarom zouden ze 't dan wel kunnen zingen? Ik snap 't niet. Ik merk aan mezelf dat ik liedjes van Blof en Acda & De Munnik beter mee kan zingen als Engels talige. De lange tonen gaan dan veel beter. En dat is vast wel bij meer mensen.

Waarom dus niet gewoon Nederlands zingen? Wees verdomme een echte alto en zing Nederlands! Is de antwoord op deze vraag dit antwoord:

"Waarom niet zingen in 't Nederlands?"
"Omdat je dan beter hoort dat de meeste NL-se (beginnende)bandjes (zoals ook 'jullie') eigelijk geen goede teksten maken, maar dat 't minder opvalt omdat mensen Engels niet zo goed verstaan?"

Of ijl ik nu?

Oke, wat ik dus wil weten, WAAROM ENGELS ZINGEN!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2003, 14:59
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
't Heeft te maken met buitenlandse invloeden, denk ik. Als jij en je band muziek gaan maken en daarbij geïnspireerd zijn door Engelse of Amerikaanse bands (en dat komt verreweg het meeste voor, denk ik), dan is het redelijk vanzelfsprekend om net als je voorbeelden ook in het Engels te gaan zingen. Je bent namelijk niet alleen muzikaal, maar ook tekstueel beïnvloed door die bands.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 15:25
Shadow X
Avatar van Shadow X
Shadow X is offline
Je hebt wel gelijk Rhinus; ik denk dat voor veel tekstschrijvers het Engels een dekmantel is voor (grammaticaal) niet helemaal lekker lopende zinnen. Het klinkt al gauw goed zeg maar.

Maar er zullen ook mensen zijn die, ook al zijn ze gewend Nederlands te spreken, zich in het Engels beter kunnen uitten. Simpelweg omdat in het Engels er een veel grotere keus aan woorden is en je dus makkelijker precies kunt zeggen wat je bedoeld.

Wij kennen alleen 'wandelen' -> '...even een stukje wandelen', in het Engels kun je wel op weet ik hoe veel manieren een stukje lopen. Veel preciezer dus. Mensen die goed Engels kunnen, zullen dus voor deze taal kiezen omdat ze zich dan beter kunnen uitten.

Misschien.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 15:31
Verwijderd
teksten schrijven en zingen in het nederlands kan ik dus echt niet, in engels gaat dat wel... geen idee waarom
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 15:58
SODA
SODA is offline
Citaat:
mcsun schreef op 13-03-2003 @ 14:59:
't Heeft te maken met buitenlandse invloeden, denk ik. Als jij en je band muziek gaan maken en daarbij geïnspireerd zijn door Engelse of Amerikaanse bands (en dat komt verreweg het meeste voor, denk ik), dan is het redelijk vanzelfsprekend om net als je voorbeelden ook in het Engels te gaan zingen. Je bent namelijk niet alleen muzikaal, maar ook tekstueel beïnvloed door die bands.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Verder wil ik er nog bij toevoegen dat wanneer je succes wilt hebben in het buitenland je het beste in het engels kan zingen. Immers hoeveel bandjes die in het nederlands zingen zijn nou wereldberoemd? Lang niet zoveel als het aantal bandjes die in het engels zingen.
__________________
I stand accused just like you for being born without a silver spoon...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:14
Ninpo Otaku
Avatar van Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Ik denk juist omdat Nederlands grammaticaal gezien moeilijker is als Engels, mensen eerder liedje in het Engels schrijven..
Het zingt ook wat lekkerder O_o..
__________________
bla
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:18
Hagel
Hagel is offline
nah idd, denk dat nederlands zingen veel handiger is, en de uitspraak is beter. hoor wel eens bands, poepoe, vreselijk engels, en dat hebben echt veeeeel bands... vergelijkbaar met een turk die gebrekkig nederlands praat..zo klinkt dat engels
__________________
tell me where the pretty girls are, those demigods with their Nine-Inch nails and little fascist panties
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:22
Verwijderd
Ik denk dat het voor veel songwriters makkelijker is om in het Engels te schrijven, omdat dat verder van je af staat.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 13-03-2003 @ 14:49:
Oke, wat ik dus wil weten, WAAROM ENGELS ZINGEN!
Ik maak je vast blij als ik zeg dat mijn bandje in het nederlands zingt, waarvan je hier de teksten kan vinden.
We hebben voor nederlandstalige teksten gekozen omdat het meer een uitdaging is. Je moet je veel meer bewust zijn over je tekst. Te duidelijk is saai, en te cryptisch (waar ik naar neig) is gewoon niet goed. Is dan onze mening.

Engelse teksten maken is simpel. Als je een beetje engels kan klinkt alles algauw goed. Maar vertaal sommige dingen maar eens in het nederlands, dan klinkt het meer dan belachelijk.
Een klein voorbeeldje: een tekst van Krezip, het eerste album:
"you were my queen you were, and it hits me like a rock"
Als je dit vertaalt krijg je iets als:
"jij was mijn koningin, dat was je, en het slaat me als een steen"

Dat slaat toch helemaal nergens op? Maar welke Nederlander let nou op de teksten? Er zijn weinig mensen die echt goed engels kunnen... beter dan iedereen op dit forum... en die mensen schrijven geen teksten, die zijn vertaler.
Volgens mij is het altijd beter om in je moedertaal te zingen, maar ik moet daar even bij vermelden dat ik vroeger altijd in het engels schreef. Ik vond dat ik daar goed in was en alles klinkt beter in het nederlands.
Daar komt bij dat als je het in het nederlands niet over de liefde of de dood hebt, dat het al gauw een 'Kinderen voor Kinderen' tekst wordt. Daar is op zich niets mis mee, maar ja... als dat niet je insteek was.

Als laatste wil ik nog even nuanceren dat het zingen in het Nederlands best tegenvalt. Niemand zal erover vallen dat je een nederlands accent op je engels hebt. Maar zo gauw je geen accentloos nederlands zingt, en dat is heel moeilijk, weet ik uit ervaring, nou ja... iedereen let er natuurlijk op. Snap je? Ik heb heel veel moeite om geen kinderen voor kinderen 'r' te zingen, terwijl ik daar als ik spreek nooit last van hebt. Komt omdat het enige nederlands dat ik vroeger zong, die gooise stemmetjes waren.....

Nou ja, ik hou dus van onze taal, is een beetje de moraal.
(en niet, dat heb ik niet expres laten rijmen)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:53
Verwijderd
Citaat:
SODA schreef op 13-03-2003 @ 15:58:
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Verder wil ik er nog bij toevoegen dat wanneer je succes wilt hebben in het buitenland je het beste in het engels kan zingen. Immers hoeveel bandjes die in het nederlands zingen zijn nou wereldberoemd? Lang niet zoveel als het aantal bandjes die in het engels zingen.
Dat is natuurlijk ook een vrij logisch gevolg van in het nederlands zingen: nederlanders en belgen zijn de enigen die het verstaan. Engels is een wereldtaal.
Maar of dat nou een reden is om te besluiten in het engels te gaan zingen?
"Waarom zingen jullie in het engels?"
"Omdat we anders, áls we beroemd worden, niet in het buitenland kunnen optreden."

Als je het daarom doet, ben je wel erg zwak.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:59
~Chyca~
Avatar van ~Chyca~
~Chyca~ is offline
Er zijn er genoeg die Nederlands zingen hoor... Van Dik Hout en al dat soort bandjes Andere Hazes en natuurlijk Marco Borsato....
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:01
Landslide
Avatar van Landslide
Landslide is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 13-03-2003 @ 15:29:


Omdat je in 't engels veel meer emotie kwijt kan, het 'n mooiere taal is dan dat zagerige, nuchtere nederlands, het 'n makkelijke taal is (en daarom erger ik me dood aan die NL'ers die 't zo verrot slecht spreken... en al helemaal die nieuwsreporters bij 't nieuws verschrikkelijk...))
__________________
You and me and the devil make three, don't need no other lovin' baby
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:04
Verwijderd
Citaat:
~Chyca~ schreef op 13-03-2003 @ 16:59:
Er zijn er genoeg die Nederlands zingen hoor... Van Dik Hout en al dat soort bandjes Andere Hazes en natuurlijk Marco Borsato....
* acda en de munnik
* spinvis
* de kift
* abel
* de poema's (maar das a&m&vdh)
* boudewijn de groot
* stef bos
* tröckener kecks
* bl-ometstreepjedieiknunietkanvinden-f
* de dijk
* the scene
* skik
* isookschitterend
* de kast (iewl)
* frank boeijen
* grof geschut
* frederique spigt



... zomaar ff uit mn hoofd.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:05
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 13-03-2003 @ 15:29:
Omdat je in 't engels veel meer emotie kwijt kan, het 'n mooiere taal is dan dat zagerige, nuchtere nederlands, het 'n makkelijke taal is
Dat is jóúw mening, dat maakt het nog niet tot een feit.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:50
Insatiable
Avatar van Insatiable
Insatiable is offline
ik denk dat er wel wat waarheid in zit...
nederlands begrijp je hoe dan ook de hele tekst dus
kun je beter je gevoel er in leggen..
je weet waar je over zingt en het uitspreken gaat duidelijker en makkelijker.....niet dat ik nou zo'n nerderlands talige fan ben...maar als je met marco mee zingt merk je wel verschil, toch?
__________________
Take a walk down the aisle, at the end of the mile. Give your life to my charms, in the admiral's arms.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:55
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 13-03-2003 @ 17:52:
ja is ook wel zo
maar ik ben niet de enige met die mening (gezien de weinige nederlandse bands die in 't nederlands zingen, en de populariteit van Nederlandstalige songs )
Ja, dat is ook het probleem...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:58
Verwijderd
Sommige bands klinken wel okay nederlands maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan een andere taal.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:01
mrmiddel
mrmiddel is offline
Nederlands is een lompe, harde, lelijke taal, als je het mij vraagt. Daar heeft het Engels dus het voordeel dat het wat zachter is, ideaal voor zang misschien wel. En het feit dat er dan méér dan 20 miljoen potentiele luisteraars zijn wil ook nog wel helpen
__________________
www.coldplayfans.nl
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2003, 18:03
Verwijderd
Citaat:
birthmark schreef op 13-03-2003 @ 18:00:
in het engels klinkt het beter vind ik...maar nl is wel makkelijker
dat komt omdat niemand goede teksten in het nederlands kan schrijven... en daarom maar engels doet. En dat klinkt in al je naïviteit ineens wel omdat je de fouten en rare zinswendingen/bouw niet herkend omdat het niet je moedertaal is. Engelsen moeten het bij engels houden, de rest bij hun eigen taal. Om het maar even zwart-wit te zeggen.

Blijf er toch bij dat (goede) nederlandse teksten schrijven een veel grotere kunst is als engelse.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:04
Verwijderd
Citaat:
mrmiddel schreef op 13-03-2003 @ 18:01:
Nederlands is een lompe, harde, lelijke taal, als je het mij vraagt. Daar heeft het Engels dus het voordeel dat het wat zachter is, ideaal voor zang misschien wel. En het feit dat er dan méér dan 20 miljoen potentiele luisteraars zijn wil ook nog wel helpen
*ZUCHT*
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:04
mrmiddel
mrmiddel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-03-2003 @ 18:04:
*ZUCHT*
Is het erg als ik Nederlands nou eenmaal veel te hard vind klinken?
__________________
www.coldplayfans.nl
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:08
mrmiddel
mrmiddel is offline
Citaat:
mrmiddel schreef op 13-03-2003 @ 18:04:
Is het erg als ik Nederlands nou eenmaal veel te hard vind klinken?
Zelfde geldt trouwens ook voor Duits, en een hele zoot meer talen.

Misschien is het wat generaliserend, aangezien je er ook heel mooi mee om kunt gaan, met het Nederlands.. maar over het algemeen vind ik dat het gewoon te hard, te lomp, te onafgerond overkomt. En dan die lelijke articulatie soms

"En niemand weet waarom de zon nog schijnt"
__________________
www.coldplayfans.nl
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:10
Verwijderd
Citaat:
mrmiddel schreef op 13-03-2003 @ 18:04:
Is het erg als ik Nederlands nou eenmaal veel te hard vind klinken?
Het is jammer. Vooral omdat je het voordat alsof het zo ís. (in je andere reactie.) Ik ben het totaal niet met je eens, maar dat had je vast al gemerkt.
Engels lijkt mooier omdat het niet je eigen taal is. Bovendien lijkt het mooier omdat je je hele leven al nederlands spreekt. Dan word je er ooit weleens zat van inderdaad.
Maar jij houdt zeker van metal ofzow? Dan klinkt het inderdaad beter als je engels spreekt... hiphop (behalve OP misschien) ook. Ik zag laatst Brainpower gewoon praten met eminem manieren. ENG.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:14
mrmiddel
mrmiddel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-03-2003 @ 18:10:
Het is jammer. Vooral omdat je het voordat alsof het zo ís. (in je andere reactie.) Ik ben het totaal niet met je eens, maar dat had je vast al gemerkt.
Engels lijkt mooier omdat het niet je eigen taal is. Bovendien lijkt het mooier omdat je je hele leven al nederlands spreekt. Dan word je er ooit weleens zat van inderdaad.
Maar jij houdt zeker van metal ofzow? Dan klinkt het inderdaad beter als je engels spreekt... hiphop (behalve OP misschien) ook. Ik zag laatst Brainpower gewoon praten met eminem manieren. ENG.
Hmja.. nee.. geen metal.. ben nogal Coldplay/Radiohead/Saybia/Travis/U2/Stereophonics/K's Choice/etcetera-gek.. dus tsja.. ik denk dat ik mijn mening ook vooral op dat soort muziek te betrekken valt.

En ik had heel duidelijk de toevoeging "als je het mij vraagt" er staan, dus nie zo miepen
__________________
www.coldplayfans.nl
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:23
mrmiddel
mrmiddel is offline
Zal nog even lief zijn door te zeggen dat het in veel gevallen ook WEL klinkt (al vind ik dat het TE VAAK niet klinkt):

- Spinvis (dat duffe)
- Acda en de Munnik (dat Amsterdamse)
- Bløf (dat uitgelatene)
- Skik (dat heerlijke Drentse accent )

Maar verder nee.. een lelijke taal als je het als clean ABN zingt. En dat is niet omdat ik Nederlands gewend ben. Heb hetzelfde met bijvoorbeeld Duits en nog een aantal andere talen (Frans is soms ook best lelijk.. maar das nog meer afhankelijk van de wijze waarom het gebruikt wordt).
__________________
www.coldplayfans.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2003, 18:27
Verwijderd
Citaat:
mrmiddel schreef op 13-03-2003 @ 18:14:
En ik had heel duidelijk de toevoeging "als je het mij vraagt" er staan, dus nie zo miepen
*miept een verontschuldiging*

Wel een goede muzieksmaak! (ja, ik hou niet alleen van nederlandstalig...)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:28
Type
Avatar van Type
Type is offline
Ik weet niet of het al gezegd is, maar basically is engels veelzijdiger.

Er zijn veel meer verschillende (en meestal zwierigere, mooiere, sierlijkere) woorden voor bepaalde dingen.

In het nederlands blijf je al snel vast zitten aan herhaling, omdat er simpelweg niet genoeg synoniemen/manieren van dingen beschrijven zijn.

Dat merk ik ook al bij gewoon verhalen schrijven btw...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Type schreef op 13-03-2003 @ 18:28:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar basically is engels veelzijdiger.
BASICALLY kun je als nederlander niet zo goed engels dat je dat ook uit weet te buiten. Dan kun je het beter bij je eigen taal houden.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:31
mrmiddel
mrmiddel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-03-2003 @ 18:27:
een goede muzieksmaak!
En dát is nou een leuke anti-contaminatie, als je het mij vraagt. Smaak is iets heel persoonlijks en kan dus niet per definitie goed of fout zijn

Maargoed.. tsja.. volgensmij is de twist van dit hele topic uiteindelijk ook gewoon een kwestie van smaak. Beetje zinloos dus
__________________
www.coldplayfans.nl
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:35
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 13-03-2003 @ 18:34:
Ben ik het niet mee eens.
Je kan een andere taal net goed zo beheersen als je moedertaal, met genoeg inzet.
So no, you should'nt just stick to your own language.
shouldn't
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:37
Verwijderd
np maar 't staat zo pijnlijk

moet je niet in de kroeg zitten?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:50
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-03-2003 @ 16:50:


Engelse teksten maken is simpel. Als je een beetje engels kan klinkt alles algauw goed.

dat t goed klinkt maakt t iet een goed tekst natuurlijk...

Citaat:

Maar vertaal sommige dingen maar eens in het nederlands, dan klinkt het meer dan belachelijk.
Een klein voorbeeldje: een tekst van Krezip, het eerste album:
"you were my queen you were, and it hits me like a rock"
Als je dit vertaalt krijg je iets als:
"jij was mijn koningin, dat was je, en het slaat me als een steen"
dit slaat nergens op... it hits me like a rock is gwoon een engelse uitdrukking... als je bijv. hoge bomen vangen veel wind letterlijk vertaald naar large trees catch a lot of wind slaat dat ook nergens op, maar dat betekend niet dat de originele uitdrukking nergens over gaat...


persoonlijk sgrijf ik liever in t engels teksten omdat teksten bij mij gaan om dingen op een bepaalde originele manier te verwoorden en ik vind dat ik tot betere metafore enzow kom in de engelse taal...
(daarnaast ga ik me bij ned. nummers snel irriteren aan de harde G)
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 19:06
Type
Avatar van Type
Type is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-03-2003 @ 18:29:
BASICALLY kun je als nederlander niet zo goed engels dat je dat ook uit weet te buiten. Dan kun je het beter bij je eigen taal houden.
Dat ligt er maar net aan.

Ik schrijf veel in het engels, spreek veel engels, ben zelf wel nederlander en ben nederlands opgevoed, maar ik lul met gemak met mijn leraren engels etc mee, chat veel in amerikaanse chatboxen (en leer daardoor trouwens ook steeds meer uitdrukkingen kennen), maar door het dus veel te doen leer ik steeds meer manieren om engels te gebruiken...

Een sarcastische ondertoon in een engelse tekst gooien is dus ook geen probleem meer, bijvoorbeeld. Columns schrijven in het engels, ach, doen we even...

Dus dat ligt maar net aan je talent in- en kennis van de engelse taal, of je dat 'uit weet te buiten'. En zodra je dat een beetje kan, wordt engels ineens een veel fijnere taal om in te schrijven, vooral bij songteksten en gedichten...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 19:11
SODA
SODA is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-03-2003 @ 16:53:
Dat is natuurlijk ook een vrij logisch gevolg van in het nederlands zingen: nederlanders en belgen zijn de enigen die het verstaan. Engels is een wereldtaal.
Maar of dat nou een reden is om te besluiten in het engels te gaan zingen?
"Waarom zingen jullie in het engels?"
"Omdat we anders, áls we beroemd worden, niet in het buitenland kunnen optreden."

Als je het daarom doet, ben je wel erg zwak.
Ja, maar wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat wanneer je in het engels zingt je een veel groter publiek kunt bereiken. En dat is voor een band erg belangerijk. Meer mensen horen dan je muziek.
__________________
I stand accused just like you for being born without a silver spoon...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 19:14
NERD
Avatar van NERD
NERD is offline
Je komt in het Engels gewoon veel eerder met flutteksten weg. En dat is niet alleen mijn mening maar ik heb ooit eens een interview met Barry Hay gelezen (Golden Earring) waarin hij hetzelfde beweert. Al doe je als Nederlandse artiest nog zo goed je best op de teksten, er komt bijna altijd kritiek op (Blof, Acda en de Munnik, Van Dik Hout). Als je in het Engels zingt kan je heel eenvoudig wegkomen met teksten van het kaliber "ik hou van jou en ik blijf je trouw", zolang de muziek maar goed in elkaar zit. Om als Nederlandstalige artiest serieus genomen te worden moet het dus niet alleen muzikaal maar ook tekstueel 110% zijn.

En als ik heel eerlijk ben maak ik me daar zelf ook schuldig aan. Ik heb nauwelijks Nederlandstalige muziek in huis, met name vanwege de (in mijn ogen) vaak tenenkrommende teksten. En dat terwijl ik een hoop Engelstalige muziek heb waarvan de teksten vaak nog veel minder voorstellen. Maar omdat Engels niet mijn moedertaal is gaan die "slechte" teksten veel minder snel irriteren. De muziek is in dat geval belangrijker dan de tekst, terwijl dit bij Nederlandstalige muziek zo'n beetje van gelijk belang is/wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 19:17
mrmiddel
mrmiddel is offline
Jelly - Waarem Hier (wa zegde gij)
__________________
www.coldplayfans.nl
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2003, 19:26
Rhinus
Rhinus is offline
(Ik vind trouwen Engels talige muziek ook mooier.)

Citaat:
snees schreef op 13-03-2003 @ 16:22:
Ik denk dat het voor veel songwriters makkelijker is om in het Engels te schrijven, omdat dat verder van je af staat.
Daar zit zeker wat in. Had ik zelf niet aan gedacht .

Citaat:
cHa0s schreef op 13-03-2003 @ 18:34:
Je kan een andere taal net goed zo beheersen als je moedertaal, met genoeg inzet.
So no, you shouldn't just stick to your own language.
Dat is zeker waar. Maar ik zit op een ander Forum ook met een jongen die Engels studeert op een uni en ook dat Forum worden ook wel eens Engelse gedichten gepost (vergelijkbaar met songteksten dus) en in bijna allemaal zitten wel dingen die gramaticaal gewoon Poep zijn,

Ik ben 't met je eens. Je KAN een andere taal net zo goed beheersen als je moedertaal, maar laten we wel wezen, de meeste mensen van rond de 18 kunnen dat NIET.

Citaat:
NERD schreef op 13-03-2003 @ 19:14:
Je komt in het Engels gewoon veel eerder met flutteksten weg. En dat is niet alleen mijn mening maar ik heb ooit eens een interview met Barry Hay gelezen (Golden Earring) waarin hij hetzelfde beweert. Al doe je als Nederlandse artiest nog zo goed je best op de teksten, er komt bijna altijd kritiek op (Blof, Acda en de Munnik, Van Dik Hout). Als je in het Engels zingt kan je heel eenvoudig wegkomen met teksten van het kaliber "ik hou van jou en ik blijf je trouw", zolang de muziek maar goed in elkaar zit. Om als Nederlandstalige artiest serieus genomen te worden moet het dus niet alleen muzikaal maar ook tekstueel 110% zijn.
Klopt helemaal denk ik. Behalve dan dat van die 110%. Want verdomme mensen! Wanneer snappen jullie nu eens dat bij sommige dingen 100% het maximum is! (Neem die 'smiley' niet te serieus. Ik doe wiskunde op HBO, ik heb een afwijking en die komt bij zo'n dingen soms naar buiten ).

Citaat:
NERD schreef op 13-03-2003 @ 19:14:
En als ik heel eerlijk ben maak ik me daar zelf ook schuldig aan. Ik heb nauwelijks Nederlandstalige muziek in huis, met name vanwege de (in mijn ogen) vaak tenenkrommende teksten. En dat terwijl ik een hoop Engelstalige muziek heb waarvan de teksten vaak nog veel minder voorstellen. Maar omdat Engels niet mijn moedertaal is gaan die "slechte" teksten veel minder snel irriteren. De muziek is in dat geval belangrijker dan de tekst, terwijl dit bij Nederlandstalige muziek zo'n beetje van gelijk belang is/wordt.
Ik ook.

Iedereen al bedankt voor de reply's.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 13-03-2003 @ 19:26:
Ik ben 't met je eens. Je KAN een andere taal net zo goed beheersen als je moedertaal, maar laten we wel wezen, de meeste mensen van rond de 18 kunnen dat NIET.
Kijk, dan kun je het beter bij je moedertaal houden.

Overigens kan ik zelf redelijk engels al zeg ik het zelf, dus ik weet best waar ik over praat, maar ik ben nou eenmaal pro-nederlands omdat ik in een nederlandstalig rockbandje speel. En daar ook teksten produceer...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 20:19
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-03-2003 @ 20:14:
Kijk, dan kun je het beter bij je moedertaal houden.

Overigens kan ik zelf redelijk engels al zeg ik het zelf, dus ik weet best waar ik over praat, maar ik ben nou eenmaal pro-nederlands omdat ik in een nederlandstalig rockbandje speel. En daar ook teksten produceer...
jullie hebben een engelse naam, tog?

hoezo dat dan?
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 13-03-2003 @ 14:49:
Ja, 't valt me op dat 'alle' NL-se bandjes Engels zingen. Ik snap alleen niet waarom?

Ik bedoel, Nederlands zingen klinkt veel echter. Je maakt geen gramaticale foutjes. En je kan er meer emotie inleggen. Tenminste dat lijkt mij.

De meeste Nederlanders kunnen niet eens Engels praten, dus waarom zouden ze 't dan wel kunnen zingen? Ik snap 't niet. Ik merk aan mezelf dat ik liedjes van Blof en Acda & De Munnik beter mee kan zingen als Engels talige. De lange tonen gaan dan veel beter. En dat is vast wel bij meer mensen.

Waarom dus niet gewoon Nederlands zingen? Wees verdomme een echte alto en zing Nederlands! Is de antwoord op deze vraag dit antwoord:

"Waarom niet zingen in 't Nederlands?"
"Omdat je dan beter hoort dat de meeste NL-se (beginnende)bandjes (zoals ook 'jullie') eigelijk geen goede teksten maken, maar dat 't minder opvalt omdat mensen Engels niet zo goed verstaan?"

Of ijl ik nu?

Oke, wat ik dus wil weten, WAAROM ENGELS ZINGEN!

haha jah, want ik zie mij al (met mn toch wel zeeuwse accent al vind ik zelf dat ik dat helemaal niet heb) een of ander liedje serieus brengen voor het nederlandse publiek dat niet uit zeeuws-vlaanderen komt (als ik zou zingen dan he )
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Escapism schreef op 13-03-2003 @ 20:19:
jullie hebben een engelse naam, tog?

hoezo dat dan?

Ik wist dat hier iemand iets over ging vragen...

Ja, dat klopt, mijn bandje heeft als naam Simon The Ghost. We hebben ook niet zoiets van "iewl, engels!"
Maar de naam is afgeleidt van een nummer van Caesar (--> Simon The Ghost) en tsja, zowel ik als mijn mede bandlid zijn heel erg fan van Caesar, dus... De derde maakt het niet zo uit.

Dat was voor we besloten nederlands te gaan zingen, toen speelde we alleen maar radiohead en queen covers.

Overigens is een groot deel van onze inspiratiebronnen wel engels hoor... Pink Floyd, Anouk, Radiohead, Coldplay, Smashing Pumpkins, ehh... je snapt t punt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 15:40
Films, TV & Radio Idols 3: De laatste 2
Freshh~
500 02-05-2004 01:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen RETRO: Leukste Taal
jamstalkershome
73 17-01-2004 15:46
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 09:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Euroclassica 2001 deel 2: Het verslag
Sikamikanico
3 24-09-2001 21:46
ARTistiek De Rots
Hannibal
11 21-09-2001 21:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.