Oud 06-11-2001, 20:46
elin
elin is offline
hallo

ik wil waarschijnlijk klassieke talen als tweede studie (naast rechten) studeren.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die dat doen of alleen klassieke talen studeren. Of het te doen is/haalbaar is om klassieke talen als tweede studie te nemen.
Ik ben niet heeeel erg goed in grieks maar met latijn gaat het wel goed. Ik ben wel heel geinteresseerd, dus ook wel gemotiveerd.
Maar ik wil dus weten of het heel erg zwaar gaat zijn. Ik heb wel informatie boekjes enzo, maar die zijn altijd zo vaag. En ik vraag me ook af of de lessen (colleges) op de universiteit veel verschillen met de lessen op de middelbare school(behalve dat je zelf meer moet doen).... (aangezien klassieke talen weinig studenten heeft en dus veel lijkt op een klas als op een middelbare school).

Oh en ik wil ook weten of er een groot verschil bestaat tussen verschillende universiteiten. Ik twijfel namelijk tussen Leiden en uva. k hoorde dat uva 'makkelijker' is (rechten iig) is dat waar?

bvd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2001, 21:02
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Hoi Elin,

Ik wil graag Klassieke Talen gaan studeren in Leiden. Ik ben in Nijmegen en in Leiden gaan kijken op open dagen, maar overal wordt het afgeraden een studie Griekse en Latijnse taal en cultuur (kortweg GLTC) te combineren met een tweede studie; zeker als je slechts één of zelfs geen van beide talen op de middelbare school hebt gehad. Ik zou nog eens goed informeren, het wordt niet voor niets afgeraden. Ongetwijfeld kan de Onbekende (die hier ook wel eens komt) en GLTC studeert in Groningen je er meer over vertellen of wellicht DE Bezoeker. Ik zou echter in eerste instantie bij de universiteit informeren: bij docenten maar zeker ook bij studenten. In leiden zijn 23 en 24 november open dagen. Een week of twee geleden was er een studiepresentatie die ook zeker de moeite waard was en waarbij je uitgebreid de gelegenheid kreeg te spreken met docenten en studenten - heel nuttig! Als je GLTC gaat studeren zou ik dat zeker in Leiden doen, de studies aldaar zijn van een goed niveau; zeker Griekse en Latijnse taal en cultuur.

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (06-11-2001).]
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 21:37
elin
elin is offline
dank!!
ik zou wat meer van die open dagen moeten bezoeken..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 21:49
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Ongetwijfeld kan de Onbekende (die hier ook wel eens komt) en GLTC studeert in Groningen je er meer over vertellen of wellicht DE Bezoeker.
Of Musliston, hij heeft Conservatorium en Klassieke talen gecombineerd, en dat is naar mijn weten niet gelukt.

__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 22:27
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik ben dus eerstejaars GLTC in Groningen. Ik zal eens kijken of ik antwoorden op je vragen kan geven.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dat doen of alleen klassieke talen studeren. Of het te doen is/haalbaar is om klassieke talen als tweede studie te nemen. Een meisje uit mijn klas wil rechten er bij gaan doen, of in iedergeval delen van rechten. Zij wil dat pas in het derde jaar gaan doen, omdat je dan meer vrije ruimte hebt. Het lijkt mij bijzonder zwaar om een andere studie met klassieke talen te combineren, maar dat hoeft niet te betekenen dat het onmogelijk is. Ik ken zelf geen studenten die al gltc met een andere studie combineren.


Ik ben niet heeeel erg goed in grieks maar met latijn gaat het wel goed. Ik ben wel heel geinteresseerd, dus ook wel gemotiveerd.
Ga bij jezelf na of je echt heel erg geinteresseerd en gemotiveerd bent. Houd je jezelf niet een beetje voor de gek? Weet je echt heel zeker dat je de motivatie kunt opbrengen om het te gaan doen? Dat is heel belangrijk dat je dat zeker weet. Ik dacht ook altijd dat ik wel gemotiveerd was. Mijn Grieks was matig tot slecht, mijn Latijn goed. Ik vind het nu ontzettend veel en moeilijk en ik kan Grieks eigenlijk niet bijhouden. Latijn gaat wel goed. Dat kan ik goed volgen en begrijpen. Er wordt wel gezegd dat je alles opnieuw krijgt (de grammatica heb ik het dus nu over) en dat is ook wel zo, maar het heel zelfstandig. De grammatica wordt niet opnieuw uitgelegd, maar je moet gewoon per college een heleboel voorbereiden en je kunt dan wel vragen stellen. (Zo gaat het tenminste bij ons, we hebben overigens een docent van de UvA, hij valt dit trimester in voor een docent in Groningen) Ik vind de grammatica echt erg veel. Je moet in het eerste trimester alle grammatica herhalen die je in je hele middelbare school carriere hebt gehad. Als je dat goed hebt bijgehouden is dat geen probleem, dat zie ik bij Latijn (en bij mijn medestudenten). Als dat niet het geval is (zoals bij mij bij Grieks) moet je heel hard werken en dat is soms (vaak) moeilijk op te brengen. Als je echt gemotiveerd bent lijkt me dat echter geen probleem.

Maar ik wil dus weten of het heel erg zwaar gaat zijn. Ik heb wel informatie boekjes enzo, maar die zijn altijd zo vaag.
Goed zo! Beperk je niet tot een bron, maar zoek ook informatie buiten de promotie boekjes. Ga ook langs open dagen om iets van de sfeer te proeven op elke universiteit. Als je naar een voorlichtingsdag gaat beperk je dan niet tot het verhaaltje wat de studieadviseur houdt, maar zoek een student en bestook hem of haar (of mij, maar ouderejaars zijn praktischer, die weten meer)met vragen. Vraag ook naar de niet-leuke kanten, die zijn minstens even belangrijk als de leuke kanten. Ook kan ik aanraden mee te doen aan 'een dag student' of 'proefstuderen' of hoe de betreffende universiteit dat maar mag noemen. Of vraag of je gewoon een dag mee mag lopen met de eerstejaars. Dat geeft het beste beeld en dat geeft ook een beeld van de sfeer binnen een studie.

En ik vraag me ook af of de lessen (colleges) op de universiteit veel verschillen met de lessen op de middelbare school(behalve dat je zelf meer moet doen).... (aangezien klassieke talen weinig studenten heeft en dus veel lijkt op een klas als op een middelbare school).
Wij zitten met zijn achten een klein groepje. De colleges vind ik wel aardig lijken op de lessen van de middelbare school (ik het oude stijl gedaan trouwens!). Het is trouwens behoorlijk anders dan (wat ik weet van de) Tweede Fase. Wij krijgen gewoon voor ieder college huiswerk! Bij de colleges vertaalpracticum behandelen we een tekst (die we wel of niet moesten voorbereiden, dat is docent-afhankelijk). Iedereen moet om de beurt een stukje tekst vertalen. Het is dus niet zo (zoals wij op de middelbare school deden) dat je de tekst thuis in vertaling opschrijft en die bij het bespreken gewoon voorleest. Je moet het mondeling reproduceren aan de hand van het Latijn of Grieks met je eigen aantekeningen. De colleges zijn bij ons niet echt duidelijk verdeeld in hoor- of werkcolleges (wel bij de vakken die we met andere studies samen hebben: archeologie en filosofie). Het is een mengvorm. Omdat je met een klein groepje bent kun je makkelijk dingen aan de docent vragen wanneer je iets niet snapt, dat kan bij grotere groepen niet zo gemakkelijk.

Oh en ik wil ook weten of er een groot verschil bestaat tussen verschillende universiteiten. Ik twijfel namelijk tussen Leiden en uva. k hoorde dat uva 'makkelijker' is (rechten iig) is dat waar?
Hiervoor kun je inderdaad beter op de universiteiten informatie over verzamelen. De verschillende universiteiten hebben hun eigen accenten. Ik geloof trouwens niet dat de ene universiteit een makkelijkere studie gltc heet dan de andere. Volgens mij hebben ze allemaal hetzelfde niveau. Er zit geloof ik ook geen groot verschil in kwaliteit van de studie. Nijmegen kan ik persoonlijk afraden naar wat ik ervan gehoord heb (bron: eerstejaars gltc in Nijmegen). Zij hebben in het eerste trimester vrijwel alleen grammatica en vertalen een geen/nauwelijks (alleen wat oude geschiedenis wat pas na twee maand begon) cultuurvakken en dan lijkt de studie me zeer saai, wat geloof ik de meeste eerstejaars in Nijmegen ook wel vinden.

Ok, nu heb ik je vragen in dit topic geloof ik wel zo'n beetje beantwoord. Als je meer vragen hebt, vraag gerust in deze topic of mail mij: trijntjev@hotmail.com[/B][/QUOTE]

__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 22:28
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Of Musliston, hij heeft Conservatorium en Klassieke talen gecombineerd, en dat is naar mijn weten niet gelukt.
Musliston is inderdaad verder gegaan met het conservatorium, omdat hij de combinatie van studies te zwaar vond.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2001, 19:42
Nuck
Nuck is offline
Ik ga 'een dag student' gltc doen in Groningen, 29 en 30 nov. Ik heb er geen idee van hoe de studie in elkaar zit en of je er ook een studie naast kan doen...Eigenlijk zit ik niet eens zwaar te overwegen om die studie te volgen, ik ga er eigenlijk alleen maar heen om te zien of het een optie blijft of dat ik het uit kan sluiten.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2001, 16:14
elin
elin is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Ik ben dus eerstejaars GLTC in Groningen. Ik zal eens kijken of ik antwoorden op je vragen kan geven.


Heel erg bedankt voor je antwoorden!! Ik denk dat ik die 'een dag student' / proefstuderen maar eens ga doen.
Ik heb er echt veel aan gehad! dank dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Het grote "Ik heb nooit spijt gehad" topic
Belgarath
91 21-03-2006 16:07
Algemene schoolzaken HBO Recht --> WO
Godfather
98 24-07-2004 14:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen 'Typische gymnasium' studies
Miess
35 26-12-2002 19:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Klassieke talen studeren
Athena002
22 16-11-2002 00:10
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Je toekomst met klassieke talen
Sikamikanico
6 06-02-2001 16:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Studie klassieke talen
Musliston
25 20-11-2000 21:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.