Oud 15-02-2006, 16:51
Joyceb
Joyceb is offline
Er bestaat het vak 'Internationalisering' naar het schijnt en sommige scholen hebben dat. Ik vroeg me af of er mensen zijn die dat vak hebben en wat de inhoud van dat vak is.

Daarnaast.. wordt er sowieso iets met 'internationaal' of 'internationaliseren' gedaan op school? Zoals uitwisselingen of projecten die over internationale onderwerpen gaan (VN-week, Unicef project oid)

Last but not least, wat voor soort dingen mis je op dit vlak op school? Wat zou er aangeboden moeten worden en is er niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2006, 17:57
*meizz*
*meizz* is offline
Wij hebben dat vak niet, maar we doen wel aan internationalisering. Alleen de derde klassers (ik zit op een onderbouwschool) doen aan uitwisseling. Dit jaar mag je kiezen of je naar Polen of naar Italië gaat. En de mensen van die scholen daar komen dan hier heen. Ik doe er zelf niet aan mee (het is niet verplicht) maar het had me wel heel leuk geleken. Je gaat dan bijv. als ze hier een week komen een dag naar Amsterdam, je laat ze je eigen stad zien, je volgt een paar keer les, je doet activiteiten etc.
En als je bijv. naar Italië gaat, ga je een dag naar Milaan ed.

We gaan binnenkort wel een of ander "project" doen, ik weet niet of je dat bedoelt met internationale onderwerpen?
Met het vak levensbeschouwing krijgen we gastlessen van iemand die in India na de tsunami geholpen heeft. En daarna mogen we geld gaan inzamelen.
Levensbeschouwing is bij ons maar een halfjaarsvak, en de andere 3e klassers hebben (vorig halfjaar dus) ook gastlessen gehad, maar dan van iemand uit Oeganda. Ze hebben ook geld ingezameld, met het autowassen van de leraren geloof ik. (Vast nog wel meer dingen, want ze hebben E 800 ingezameld)

Pff, ik mis geloof ik niks
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 23:10
Verwijderd
Hebben het niet als vak, doen wel aan internationalisering.Daar houdt het zo ongeveer op, want verder doet het schoolbestuur er niet zoveel voor en moeten wij+leraren de grootste zooi zelf regelen als het om projecten gaat. MOgen nu bijvoorbeeld in 3 weken een presentatie maken voor een internationaal project, maar we moeten wel netjes alle toetsstof etc door hebben genomen, er wordt nergens tijd voor vrijgemaakt. Beetje voor de PR dus.(Wat wil je, met een directuer die jarenlang hoofd PR was )

Vooral de 4e zit hier vol met reizen/uitwisselingen, ik vraag me nog steeds af hoe we dat jaar door zijn gekomen. Was wel allemaal heel gezellig. Internationale projecten beginnen hier vanaf in 5e+6e klas, met name aan N kant.

Ik mis vooral fatsoenlijke planning, en niet die "Er is een project waar we aan kunnen meedoen, schrijf maar in"-mentaliteit.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 10:04
Verwijderd
Wij doen eigenlijk vrij weinig aan internationalisering, er zijn ooit uitwisselingen geweest maar die waren alleen voor een selecte vriendengroep, tenminste zo kwam het op mij over.

Wel hebben wij altijd in het voorexamenjaar (examenjaar voor vmbo) reizen naar Istanbul/Toscane/Barcelona/Budapest/Venetie/Londen/Ardennen/Frankrijk Survival/Wintersport, maar die zijn meer gezellig dan ook echt onderlegt met wat educatieve dingen, geen contact met andere scholen.

Bij duits 1 heb je wel een contact via een spel met scholen uit europa, maarja dat is alleen via brieven.

Verder doen wij eigenlijk weinig, best jammer, maar waarschijnlijk komt het doordat onze school zich meer als profiel "beta" heeft gemaakt dan internationalisering.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 10:54
Verwijderd
Op mijn school doen ze heel veel aan internationalisering, mijn school heeft zelfs een speciale titel ervoor mogen ontvangen.
Helaas zit ik nu zelf in 6 vwo en in dat jaar houdt de internationalisering op
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 16:23
Fatality
Fatality is offline
Bij mijn ex-middelbare school deden ze het ook. Havo in de 4de, Vwo in de 5de.
Ik ben naar Duinkerken geweest, heel mooie week.. maar het programma was zo leeg dat we ons eigenlijk een week hebben lopen bezatten in de desperados (kostte daar maar 1.50 per liter) En de Franse uitwisselingspartners waren 2 jaar jonger, en dachten dat het nodig was om met ons mee te drinken....
zelden zulke laveloze mensen gezien..
mooie week.

Thuis week was wat minder.. dagje Amsterdam was wel erg leuk
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 17:01
Verwijderd
Lijkt me toch een stuk minder leuk als ze allemaal 2 jaar jonger zijn.....wij hadden leerlingen die even oud waren, dat beviel een stuk beter. (lees: die konden wel meedrinken )


en is Duinkerken niet Belgie?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 17:42
Experiment
Experiment is offline
Wij hebben dat wel een beetje.

In de vierde was er uitwisseling naar Roemenie of Italie, wel vrijwillig maar er is wel tijd voor vrij gemaakt in het lesrooster.

Ook hadden we een soort vrijwilligersproject, een band met een school in Vietnam, maar dat is een zachte dood aan het sterven.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 18:01
Orpa
Orpa is offline
Wij hebben in de 3de een conferentie in Duitsland (is op dit moment bezig). Daar komen Nederlanders, Duitsers, Italianen en Polen naartoe, om dan een hele week met elkaar te praten (en te drinken).

In de vierde ben ik naar Polen geweest (op een kostschool daar, bij de nonnen), en er zijn Polen, Fransen en twee groepen Duitsers hier geweest (ik had er 3 in huis), maar ik weet niet of ze dat weer doen.

Er komen ieder jaar een groep mensen uit Rome hiernaartoe, en die logeren dan bij onze leerlingen (ik krijg zelf 3 Italiaanse meiden in huis over n maandje). En dan het jaar erop gaan wij naar hen toe...

Verder kun je meedoen met een internationaal debat, we konden meedoen met n spel over Europa, we kunnen cambridge Engels lessen volgen en daar ook diploma's in halen, we gaan een grote site bouwen met allemaal andere scholen uit Europa.

Als je aan al deze dingen meedoet (of iig heel veel) dan krijg je bij je diploma een certificaat dat je je best hebt gedaan internationaal bewust te worden.
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 18:17
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Wij hebben in de 3de een uitwisseling met Denemarken en in 4HAVO/5VWO ga je naar een stad (Praag,Berlijn of Barcelona). En 4VMBO gaat geloof ik naar Parijs. O ja in 4VWO ga je ook nog een dagje naar Lille, maar dat ging 1 jaar niet door, precies het jaar dat ik in 4VWO zat
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 11:04
Verwijderd
Mijn school doet wel wat daaraan ja. Zo hebben alle derde klassen een dagje dierentuin met een klas uit een ander land erbij (frans of duits). Wij kregen en brief en schreven een brief terug en moesten toen daar in de dierentuin mee optrekken. Was wel leuk.
Ook is er elk jaar wel een conferentie met een aantal leraren van allerlei landen over hoe de internationalisering tussen de scholen nog beter kan worden.

Afgelopen jaar heb ik meegedaan aan een uitwisseling met Noorwegen.Wij gingen in september van de 6e daarheen, een dag of 6, sliepen daar in gastgezinnen en hebben heel wat gezien. In 1 woord, geweldig!
Die Noren kwamen in november hiernaartoe. Ik had een Noors meisje in huis, en daar heb ik echt ontzettend veel plezier mee gehad. VIa de schoolhebben zij ook allerlei dingen gezien (amsterdam, rotterdam, kinderdijk, utrecht) en wij hebben zelf een dag en een feest georganiseerd.
Het was wel een uitzondering dat het in de 6e gedaan werd, want normaal mag dat niet in het eindexamen jaar.

In andere jaren, vooral vwo, wordt er ook wel is een uitwisseling gehouden. Meestal Italie. Daarbij gaan er ook vaak een paar leerlingen mee naar die conferenties voor internationalisering.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 15:25
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 16-02-2006 @ 17:01 :
Lijkt me toch een stuk minder leuk als ze allemaal 2 jaar jonger zijn.....wij hadden leerlingen die even oud waren, dat beviel een stuk beter. (lees: die konden wel meedrinken )


en is Duinkerken niet Belgie?
Duinkerken (Dunkerque) is een stad in Frankrijk.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 17:00
Verwijderd
Ik zit op t HBO en heb nu internationalisering als keuzemodule. Maar ik denk dat jij bdoelt op het voortgezet?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 16:11
DigitalWorld
Avatar van DigitalWorld
DigitalWorld is offline
ja wij hebben het als vak.

en niemand is enthausiast. (nouj,a veel dan)

wat we doen?

per periode worden er verschilleden werkstukken gemaakt over 1 overkoepelend onderwerp (deze periode; duurzaamheid) het is de bedoeling dat je er een werkstuk van maakt, in het nederlands en in het engels, en in het frans een powerpoint presentatie. al die rotzooi wordt opgestuurd naar de andere landen die ook meedoen aan dit project (frankrijk, duitsland, cyprus, italie, roemenie) vervolgens is er twee keer per jaar een bijeenkomst in een land voor een week, dan worden de presentaties door leerlingen gepresenteerd, en leren we het land kennen waar we dan zijn. Het gaat hier dan om 2 leraren en 2 leerlingen die als afgevaardigden naar zo'n bijeenkomst gaan.
Ikzelf ben vorig jaar naar Roemenie geweest
__________________
bladie baldie blaaa!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht 3 maanden studeren (en dus wonen) in het buitenland (Denemarken)
Fantôme
24 09-06-2007 19:41
Studeren Hotelschool 2
MB
500 27-05-2007 19:45
Studeren University college #2
planckton
500 12-08-2006 20:22
Studeren BE of IBL ??
JustMe88
5 15-02-2006 22:56
Algemene schoolzaken Het schooljaar-evaluatie topic!
Miracle
50 29-06-2004 14:16
Algemene schoolzaken Uitwisseling met buitenland HAVO4
Weetgraagje
14 23-10-2003 21:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.