Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2006, 19:55
Verwijderd
Ik heb laatst een nieuw rokje gekocht en eigenlijk lijkt het wel erg veel op een grijs schooluniformrokje. En toen bedacht ik me hoe vreemd het is dat ik dat ding nu heb gekocht, mooi vind en vrijwillig in mijn vrije tijd draag.

Ik heb 5 jaar op een uniform school gezeten (ja de 'elite' school die ik in het jeugdtopic heb vermeld ) en ik haatte het.
In mijn 1e jaar waren we nog een meisjesschool en ons uniform bestond uit:
- grijze rok (die over de knie moest)
- donkerblauwe of witte kniekousen
- zwarte, donkerbruine of donkerblauwe schoenen
- witte bloes of polo (géén t-shirt!)
- donkerblauwe trui
- donkerblauwe jas
- geen grote merknamen, geen prints, geen logo's, geen nagellak, geen opvallende juwelen
- alleen in de periode van de herfstvakantie tot de krokusvakantie (geloof ik, iig de 1e vakantie van het jaar) werden donkerblauwe lange broeken toegestaan
Nu, ik hield me de eerste dag daar natuurlijk braaf aan en het was al snel duidelijk dat die kniekousen en die rok over de knie al lang niet meer zo streng werden gehandhaafd, dus ik stond er vrij belachelijk op ^^. De rok werd al snel omhooggerold en de kniekousen thuis gelaten.

In het 2e jaar werd de school gemengd en werd het toegelaten dat we donkerblauwe rokken (lang en kort) en donkerblauwe broeken het hele jaar door droegen. Omwille van het mannelijk geslacht werden nu ook donkerblauwe en witte t-shirts toegestaan, voor de rest bleef het hetzelfde.
We hadden dan ook een tuchtprefect die hier toezicht op hield en ik ben een keer bij haar geroepen omdat 1. Mijn hakken te hoog waren, 2. Mijn rok te kort was, 3. Ik had nagellak op (wat restjes op mijn duimen), 4. Ik had een duidelijk logo op mijn trui. 5. Ik droeg teveel en te opvallende juwelen. Heerlijke situatie .

Uiteindelijk, in mijn rebelse periode, heb ik daar grondig mijn voeten aangeveegd (vandaar ook de korte rok enzo, toen ik er nog het figuur voor had ), ik droeg zwarte shirts en had een donkerbruine jas, lichtgevlekte docs en wist de controle altijd mooi te ontlopen (bijna altijd. Mijn docs heb ik moeten inwisselen voor donkergevlekte, maar er zat nog steeds geel in, dus ik was heel cool ). Op internaat moesten we dit uniform aanhouden, behalve op de woensdagmiddag, dan mochten we ons omkleden in sportieve kleding (dus geen jeans).

Toen ik naar een andere school ging, droeg ik uiteindelijk nog steeds donkerblauw omdat ik zat kleren in die kleur had. Het uiteindelijke doel van de school was het gedoe van merken en klasses uit te bannen, maar dat was natuurlijk flauwekul, want je zag nog steeds waar iemand zijn kleren al dan niet had gehaald.

Maar dus. Ooit een uniform moeten dragen, wat heb je eraan over gehouden, haat je ze, vind je ze mooi, nutteloos? Vind je schooluniformen of de rokjes die erop lijken leuk? Moet je een uniform op je werk aan? Vertel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2006, 20:08
Avelon
Avatar van Avelon
Avelon is offline
ik ben voor!
het zou me uren hebben bespaard s ochtends
plus onder schooltijd was ik gewoon een van de leerlingen geweest en was alles makkelijker geweest. net als met sporten.

ohja, ik ehb ze nooit moeten dragen en ik vind nep preppy dingen en school uniformen vaak ordinair bij de mensen die ze uitkiezen
__________________
voorikvergeet
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 20:22
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Dat klinkt best sexy, dat uniform van jou Mutant. Pics?

Ik heb nooit een uniform gedragen, die tijd zal nog wel een keertje komen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 20:25
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
ik vind basis/middelbare schooluniformen geen slechte zaak, het haalt iig een hoop onenigheid weg. Niet dat je er dingen zoals 'pesten' mee zal oplossen want dat zal altijd gebeuren.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 20:46
Kaps
Avatar van Kaps
Kaps is offline
Hier was ik 17 en stoer als een modderfokker


En ik zie nu pas dat m'n broek belachelijk hoog zat.
__________________
kzou zegge praat ni over dingen wer ge de botten van afweet
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 20:59
schimmel
Avatar van schimmel
schimmel is offline
het idee is wel mooi. in de praktijk vind ik uniformen en werkkleding verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:01
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik heb op scouting gezeten. *schaam*

Daar was een uniform dus verplicht, maar alleen tijdens opening en afsluiting moest de boel netjes zitten, de rest van de tijd mochten de bovenste knoopjes wel open en bij wild gedoe mochten de das en het baret ook wel af.
Ik heb er nooit een hekel aan gehad. Zelfs het baret vond ik niet zo erg, de meeste meisjes verafschuwden dat ding. Maar het boeide me niet zo.

Schooluniformen vind ik geen slecht concept, alleen denk ik wel dat je er vrij weinig mee oplost qua standenverschillen en pesterijen. Plus, het lijtk me gruwelijk frustrerend om elke dag te moeten kijken of je nog genoeg witte bloezen hebt. Maar verder vind ik het prima.
Op de middelbare school waar ik zat heeft een lerares ooit geprobeerd kledingregels in te voeren. Spontaan liepen alle meisjes in korte topjes, hotpants en korte rokjes. Ze is huilend weggerend.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 27-07-2006 @ 21:22 :
Dat klinkt best sexy, dat uniform van jou Mutant. Pics?

Ik heb nooit een uniform gedragen, die tijd zal nog wel een keertje komen.
Hahaha, niet echt, de enige duidelijke foto is toen ik vertrok met de kniekousen en de rok over de knieën, trots tussen mijn ouders in ^^ En toen had ik nog een erg dikke bril en weinig vrouwelijke vormen, dus die van mij zal bepaald niet sexy zijn geweest .

En de foto's uit die tijd (ook van diegenen die eventueel wel sexy bevonden zouden kunnen worden) zijn nog ouderwets op papier en liggen aan de andere kant van het land.

Ik heb er wel een waar ik in uniform op de markt van Brugge lig te slapen
*zoekt*



Oh, dat is in het 2e of 3e ofzo, dus al met de blauwe rokjes .

Laatst gewijzigd op 27-07-2006 om 21:20.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:18
Verwijderd
Ik zat niet op een uniformenschool, ik moest mijn ouders tenminste gewoon fatsoenlijk aansporen om die mooie O'Neill truien te kopen voor me om later te pimpen bij m'n vrienden omdat ik nu wel 3 O'Neill truien, 2 O'Neill T-Shirts, een O'Neill sjaal en 2 paar O'Neill sokken had.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:26
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Ik heb ook een uniform moeten dragen, wat zwaar klote was. Ik zat op zo'n oer-conservatie katholieke school. Onenigheid verdwijnt niet door uniform.

Het achterliggende concept is gewoon fout. Het rangen- en standenverschil verdwijnt heus niet omdat je een uniform draagt. In mijn tijd kon je je onderscheiden door Eastpakrugzak of een Scapa-pennenzak of iets dergelijk. Er waren mensen die dat Lacoste-krokodilletje op hun shirt naaiden of het Hilfigger-logo in hun broek stikten, zwaar kansloos.

Ik ben wel een paar keer van school getrapt, o.a. door rode sokken.

Toen hebben ze vervangkledingstukken aangeschaft die je moest dragen als je niet correct in uniform kwam. Daarna heeft niemand het nog gewaagd niet in uniform te komen want dan moest je in een blauwe short rondlopen met vieze plakken die al 55 voorgangers hebben (zelfde verhaal voor het shirt, sokken etc.).
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:30
Verwijderd
Zo slim zijn ze bij ons nooit geweest... *rilt*

Overigens is het uniform er sinds 1 of 2 jaar afgeschaft. En toen ik foto's ging kijken viel ik bijna van mijn stoel door alle felle kleurtjes. Eng gewoon om dat in die omgeving te zien ^^

Oh en als we gym (LO) hadden, moesten we ook een uniform aan: een wit shirt met een schoollogo en in het begin nog zwarte spanbroekjes. De jaren na mij kregen felrode spanbroekjes die ik ultiem walgelijk vond en toen ik mijn jaar overdeed, weigerde ik dus zo'n rode te dragen en begon een vervangleraar die niet wist dat ik was blijven zitten tegen mij te zeiken .
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:38
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ohja, gymuniformen hadden wij ook. Maar alleen de brugklassers hielden zich daaraan, het lukte geen van de gymleraren om dat echt vol te houden. Ik heb dat t-shirt geloof ik nog. Een wit t-shirt met een rood logo van de school (Χαιρε και ‘υγιαινε ) en daaronder een zwart broekje.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:58
Verwijderd
ik zat op een britse basisschool in het buitenland en een uniform was heel normaal. In de zomer een rood/wit geblokte jurke, sokjes met kant en witte schoentjes. In de winter c.q. 20/25 graden een witte blouse, grijs jurkje met plooirok, stropdas, witte sokjes met kant en een zwarte schoenen. Ik heb er geen problemen mee gehad, juist wel handig. Ik kan me alleen wel voor stellen dat je wel je eigen kleren aan wilt doen wanneer je 14 bent geweest.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 22:07
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Again: foto's.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 22:18
Verwijderd


van de zomer heb ik geen foto online
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 22:20
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
ik zat echt op jouw post te wachten ja.
__________________
i create glitches with my voice
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 23:37
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Mijn geliefde zit in t Zwitsere leger... en ik moet zeggen dat een uniform hem best staat vooral het nette pak...

Maar nee, ik hou er toch niet zo van
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 00:07
Verwijderd
Citaat:
rxn schreef op 27-07-2006 @ 23:18 :
[afbeelding]

van de zomer heb ik geen foto online
haha sweet

pas wel op voor de zombie achter je
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-07-2006, 12:42
llell
Avatar van llell
llell is offline
Citaat:
Er waren mensen die dat Lacoste-krokodilletje op hun shirt naaiden of het Hilfigger-logo in hun broek stikten, zwaar kansloos.
Hier heb ik echt een hele tijd om gelachen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 12:49
mookid
Avatar van mookid
mookid is offline
Citaat:
rxn schreef op 27-07-2006 @ 23:18 :
[afbeelding]

van de zomer heb ik geen foto online
awwwwwwwwwww (L)
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 16:39
Verwijderd
Het lijkt mij zoals zoveel nederlanders niet leuk maar als je het gewend bent dan ga je er ook niet om janken.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:05
xDisciplex A.D.
Avatar van xDisciplex A.D.
xDisciplex A.D. is offline

jah en dat het warm was die dag nondeju
dit is mijn DT (het nette pak van de luchtmacht)


een beetje dollen bij voorlichting NBC (straight edge!!)



en hier op de foto in de opleding met een Diemaco C7 met A1 kijker erop (na het onderhoud)
__________________
I had michael angelo put down the horsehair brushes. started doing end to end burners on busses.

Laatst gewijzigd op 28-07-2006 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:59
655321
655321 is offline
Die laatste, met dat geweer. Echt nasty.
__________________
Fire, walk with me
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 18:15
Verwijderd
Citaat:
655321 schreef op 28-07-2006 @ 18:59 :
Die laatste, met dat geweer. Echt nasty.
qft
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 18:32
Welgemeend
Welgemeend is offline
Blauwe of witte polo met het logo van de school en jeans. Niet zo'n groot probleem, alleen werden door de kosten ervan sommige leerlingen gedwongen een week in dezelfde kleren te lopen . En de rokjes mochten niet korter dan 15 cm.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2006, 18:56
Verwijderd
ik vind uniformen wel hot maar als je elke dag zoiets aan moet dan word je het wel zat ja. vrij saai. voor een weekje is wel geinig.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 19:07
June bug
June bug is offline
Behalve de verplichte roze panty en zwart pakje voor de balletles heb ik nooit uniformen hoeven dragen. Maar die roze panty's waren hell want ze zaten nooit voor geen ene meter.
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 20:44
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
xDisciplex A.D. schreef op 28-07-2006 @ 18:05 :
[afbeelding]

en hier op de foto in de opleding met een Diemaco C7 met A1 kijker erop (na het onderhoud)
er zit geen ammoclip in
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 22:15
teenager
teenager is offline
Vroeger leek het me heel leuk! Iedereen hetzelfde enzo. Maar nu ben ik meer van de individualiteit enzo
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 22:25
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
teenager schreef op 28-07-2006 @ 23:15 :
Vroeger leek het me heel leuk! Iedereen hetzelfde enzo. Maar nu ben ik meer van de individualiteit enzo
Zo'n uniform tracht alleen maar de ontwikkeling van een vorm van persoonlijkheid bij de gemiddelde puber te onderdrukken.

Daarenboven heb ik er drie jaar over gedaan om me terug een blauw kledingstuk aan te schaffen (over wit ben ik nog steeds niet heen).
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 11:34
Jimmy Who?
Jimmy Who? is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 28-07-2006 @ 23:25 :
Zo'n uniform tracht alleen maar de ontwikkeling van een vorm van persoonlijkheid bij de gemiddelde puber te onderdrukken.
De gedachte achter uniformen op school is dat kinderen niet worden beoordeeld op basis van het merk van hun kleding (of de afwezigheid daarvan). Op zich geen slechte gedachte, hoewel in de praktijk toch vaak te zien valt dat kinderen uit financieel zwakkere gezinnen bijvoorbeeld uniformen hebben die te klein of afgedragen zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:01
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Ondertussen zit ik aan mn derde uniform, heb al een mooi matrozenpakje gehad, Barathea, en nu DT van de KL verder heb ik ook nog een Kilt en het complete teneu in de officiele Mcfarlane/Miller tartan wat eigenlijk ook een uniform is.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:04
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Foto's Steve, Foto's.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:05
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
xDisciplex A.D. schreef op 28-07-2006 @ 18:05 :
[afbeelding]
jah en dat het warm was die dag nondeju
dit is mijn DT (het nette pak van de luchtmacht)

[afbeelding]
een beetje dollen bij voorlichting NBC (straight edge!!)

[afbeelding]

en hier op de foto in de opleding met een Diemaco C7 met A1 kijker erop (na het onderhoud)
sinds wanneer moeten Hondenmenners een uniform?
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 13:55
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik heb jarenlang één of andere Amerikaanse uniformjas uit de jaren '50 gehad, maar die viel op een gegeven moment uit elkaar, maar het was eigenlijk toch een onding
Uniformen kunnen wel leuk zijn, maar lang niet altijd. Schooluniformen hadden me wellicht wel een hoop tijd, stress en subculturen gescheeld.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 13:57
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik heb ook nog steeds ergens een PTT-uniform hangen
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-07-2006, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Jimmy Who? schreef op 29-07-2006 @ 12:34 :
De gedachte achter uniformen op school is dat kinderen niet worden beoordeeld op basis van het merk van hun kleding (of de afwezigheid daarvan). Op zich geen slechte gedachte, hoewel in de praktijk toch vaak te zien valt dat kinderen uit financieel zwakkere gezinnen bijvoorbeeld uniformen hebben die te klein of afgedragen zijn.
Zoiets is trouwens ook flauwekul als je het gaat beperken tot een kleur. Er zijn 100en verschillende kleuren donkerblauw en dan ben je nog vrij om een merk te kiezen. Die grijze rok die we eerst hadden, die was wel standaard en had daar dus meer succes in dan gewoon: doe een donkerblauwe rok of broek aan. Uniformiteit is dan ver te zoeken.

Heel leuk waren ook de momenten dat donkerblauw niet in de mode was en dat je je rot zocht naar een leuk model broek in die kleur.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 12:48
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Ik zat op een zwaar katholieke meisjesschool met uniform, met allemaal dochters van filmbonzen, rechters en chirurgen. Het voordeel is dat je tegen het conservatieve schoolbeleid kan rebelleren, wat de schooltijd wel spannend maakt. Het nadeel spreekt voor zich.

Maar het uniform dus...donkerblauw en wit. En je mocht niet "uit de band springen".

Man wat haatte ik die school, en elke week had ik wel strafstudie.
En ze hadden een heel conservatief idee van armenhulp, van die "charity" bwerhkkkk: zo was er elk jaar een grote taartenbak, waarmee we aan de huisjes in een arme wijk moesten gaan aankloppen. "Kijk, u bent arm, wij hebben een taart voor u". En dan foto's nemen van die vernederde arme mensen met hun taart, voor op de dia-avond! Kijk, we hebben de armoede in gent opgelost, we hebben de armen een taart gegeven! Jezus het was best erg.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 12:56
Verwijderd
Het lijkt mij eigenlijk wel relaxt maar ik heb nooit ervaren hoe het is dus ja.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 18:08
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
Jimmy Who? schreef op 29-07-2006 @ 12:34 :
De gedachte achter uniformen op school is dat kinderen niet worden beoordeeld op basis van het merk van hun kleding (of de afwezigheid daarvan). Op zich geen slechte gedachte, hoewel in de praktijk toch vaak te zien valt dat kinderen uit financieel zwakkere gezinnen bijvoorbeeld uniformen hebben die te klein of afgedragen zijn.
Met een stichtende basiswaarde kom je niet verder als je ziet dat jongeren zich in de praktijk op allerhande andere manieren gaan differentiëren. (door vb. dure pennenzakken, Mont Blanc-vulpennen etc.) Daarenboven is de school waar je naartoe gaat ook een maatstaf voor je sociale positie enzoverder...

Het is roerend een semi-communistisch bestel aan te hangen waar het model van iedereen-gelijk gehanteerd wordt. Toch vind ik je manier van kleren nog steeds een belangrijk middel van expressie (dat je niet de kop moet indrukken)

Dit is gewoon communisme vs kapitalisme op microformaat (met de basiswaarden van het communisme die niet blijken te werken en het kapitalisme dat uiteindelijk de bovenhand neemt)
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 00:52
xDisciplex A.D.
Avatar van xDisciplex A.D.
xDisciplex A.D. is offline
Citaat:
Carn schreef op 29-07-2006 @ 13:05 :
sinds wanneer moeten Hondenmenners een uniform?
er is een verschil tussen hondenmenners en bewakingshonden geleiders in dienst van defensie
__________________
I had michael angelo put down the horsehair brushes. started doing end to end burners on busses.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 01:01
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Honden geleiden in algemeen niet zo best.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 01:02
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Misschien ook eigenlijk wel als je ze aardt.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 12:11
Jimmy Who?
Jimmy Who? is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 30-07-2006 @ 19:08 :
Met een stichtende basiswaarde kom je niet verder als je ziet dat jongeren zich in de praktijk op allerhande andere manieren gaan differentiëren. (door vb. dure pennenzakken, Mont Blanc-vulpennen etc.) Daarenboven is de school waar je naartoe gaat ook een maatstaf voor je sociale positie enzoverder...

Het is roerend een semi-communistisch bestel aan te hangen waar het model van iedereen-gelijk gehanteerd wordt. Toch vind ik je manier van kleren nog steeds een belangrijk middel van expressie (dat je niet de kop moet indrukken)

Dit is gewoon communisme vs kapitalisme op microformaat (met de basiswaarden van het communisme die niet blijken te werken en het kapitalisme dat uiteindelijk de bovenhand neemt)
Uniformiteit draagt bij aan een eenheidsgevoel en dat kan een positieve invloed hebben op bedrijfsresultaat etc. Overigens kunnen kinderen die voor school een uniform dragen zich kleden zoals ze willen in hun vrije tijd. Daarnaast leert het ze dat ze bepaalde concessies moeten doen om onderwijs te kunnen volgen, en later misschien om te kunnen werken. En als dat het dragen van een uniform is, so be it, er zijn ergere dingen. Er zijn honderdduizenden kapitalistische bedrijven en instellingen die het dragen van een uniform of een bepaald soort kleding zoals een pak verplicht stellen voor hun werknemers, dus je hele communisme/kapitalisme-theorie is onzin. Uniforme werk/schoolkleding is iets totaal anders dan het experiment van Mao. En kapitalisme betekent niet dat je kunt doen en laten waar je zin in hebt. Het kan best, maar dan moet je ook accepteren dat je geld door de plee spoelt als je weigert bepaalde kleding te dragen, of alleen je eigen kleding draagt. Zelfexpressie brengt geen brood op tafel. Of geld om nieuwe kleding te kopen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 12:18
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
ik vind het altijd wel leuk om te zien op vakantie: van die schoolkindertjes met uniformen, je weet meteen wie op welke school zit.

Zijn er in Nederland eigenlijk nog scholen waar je een uniform moet dragen? Buiten gym om? (dat staat volgens mij in elk schoolregelement, de 'verplichte' gym-outfit waar niemand zich aan houd en wat niet hoeft)

Ik heb er dus zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat ik het niet zo op rokken heb, dus in dat opzicht ben ik er wel blij mee
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 20:02
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
Jimmy Who? schreef op 31-07-2006 @ 13:11 :
Uniformiteit draagt bij aan een eenheidsgevoel en dat kan een positieve invloed hebben op bedrijfsresultaat etc. Overigens kunnen kinderen die voor school een uniform dragen zich kleden zoals ze willen in hun vrije tijd. Daarnaast leert het ze dat ze bepaalde concessies moeten doen om onderwijs te kunnen volgen, en later misschien om te kunnen werken. En als dat het dragen van een uniform is, so be it, er zijn ergere dingen. Er zijn honderdduizenden kapitalistische bedrijven en instellingen die het dragen van een uniform of een bepaald soort kleding zoals een pak verplicht stellen voor hun werknemers, dus je hele communisme/kapitalisme-theorie is onzin. Uniforme werk/schoolkleding is iets totaal anders dan het experiment van Mao. En kapitalisme betekent niet dat je kunt doen en laten waar je zin in hebt. Het kan best, maar dan moet je ook accepteren dat je geld door de plee spoelt als je weigert bepaalde kleding te dragen, of alleen je eigen kleding draagt. Zelfexpressie brengt geen brood op tafel. Of geld om nieuwe kleding te kopen.
Kort samengevat: je kan ze beter op jonge leeftijden indoctrineren? Later zullen ze zich toch moeten aanpassen.

In je eerste post stel je nog dat de belangrijkste motivatie voor een uniform de absolute gelijkheid tussen leerlingen is. De waarheid blijkt heel wat genuanceerder (beoordeling op secundaire kenmerken genre pennenzakken etc.). Nu haal je eenheidsgevoel als argument aan. Een gevoel van eenheid is moreel verwerpelijk. Uniforme massa's staan onafhankelijk denken in de weg, de groep laten primeren betekent de ondergang van het individu. Jongeren moeten leren keuzes maken, ook in hun kledij. Als ze kiezen voor dat uniform, so be it. Maar ga het niet gelijkstellen aan hun beroepskeuze op volwassen leeftijd (die wel met vol verstand en onafhankelijk denkend) gekozen wordt (laat staan dat een uniform je keuze van school bepaald).


Ik denk dat je ietsje te narrow-minded denk over het communisme vs kapitalisme-discours. Ik appeleerde helemaal niet aan Mao en zijn enge mannetjes in blauwe pakjes. Ik had het eerder over de grondslagen:
De basiswaarde van kapitalisme (persoonlijke ontwikkeling, vrijheid van meningsuiting etc.) vs de basiswaarde van het communisme (iedereen gelijk), ik zie toch treffende overeenkomsten. Net als in het toekomstperspectief dat communisme (lees: uniform) praktisch onuitvoerbaar is terwijl kapitalisme (lees: zelfexpressie) momenteel overal aanwezig is.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 22:33
Kaps
Avatar van Kaps
Kaps is offline
Citaat:
Carn schreef op 29-07-2006 @ 13:04 :
Foto's Steve, Foto's.
__________________
kzou zegge praat ni over dingen wer ge de botten van afweet
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 22:44
Hella
Hella is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 30-07-2006 @ 13:48 :
En ze hadden een heel conservatief idee van armenhulp, van die "charity" bwerhkkkk: zo was er elk jaar een grote taartenbak, waarmee we aan de huisjes in een arme wijk moesten gaan aankloppen. "Kijk, u bent arm, wij hebben een taart voor u". En dan foto's nemen van die vernederde arme mensen met hun taart, voor op de dia-avond! Kijk, we hebben de armoede in gent opgelost, we hebben de armen een taart gegeven! Jezus het was best erg.
ooit heb ik ook op een katholieke middelbare school gezeten. wat je zegt doet me denken aan de keer dat ik met die school naar polen ging om marsen uit te delen. nou was dat best grappig want ik mikte een keer een mars uit een rijdende auto naar een poolse hoer maar dat ter zijde.

dat was net zoiets en achteraf gezien echt, stupide.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 06:02
Jimmy Who?
Jimmy Who? is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 31-07-2006 @ 21:02 :
Kort samengevat: je kan ze beter op jonge leeftijden indoctrineren? Later zullen ze zich toch moeten aanpassen.

In je eerste post stel je nog dat de belangrijkste motivatie voor een uniform de absolute gelijkheid tussen leerlingen is. De waarheid blijkt heel wat genuanceerder (beoordeling op secundaire kenmerken genre pennenzakken etc.). Nu haal je eenheidsgevoel als argument aan. Een gevoel van eenheid is moreel verwerpelijk. Uniforme massa's staan onafhankelijk denken in de weg, de groep laten primeren betekent de ondergang van het individu. Jongeren moeten leren keuzes maken, ook in hun kledij. Als ze kiezen voor dat uniform, so be it. Maar ga het niet gelijkstellen aan hun beroepskeuze op volwassen leeftijd (die wel met vol verstand en onafhankelijk denkend) gekozen wordt (laat staan dat een uniform je keuze van school bepaald).


Ik denk dat je ietsje te narrow-minded denk over het communisme vs kapitalisme-discours. Ik appeleerde helemaal niet aan Mao en zijn enge mannetjes in blauwe pakjes. Ik had het eerder over de grondslagen:
De basiswaarde van kapitalisme (persoonlijke ontwikkeling, vrijheid van meningsuiting etc.) vs de basiswaarde van het communisme (iedereen gelijk), ik zie toch treffende overeenkomsten. Net als in het toekomstperspectief dat communisme (lees: uniform) praktisch onuitvoerbaar is terwijl kapitalisme (lees: zelfexpressie) momenteel overal aanwezig is.
ka·pi·ta·lis·me (het ~)
1 het maatschappelijk stelsel en de verschijnselen van de productiewijze die gekenmerkt worden door het privébezit van de productiemiddelen, die, als kapitaal, een bron van inkomsten voor de bezitter kunnen zijn
2 de overmacht van het geld in het economische leven

com·mu·nis·me (het ~)
1 ideologie gericht op een stelsel van gemeenschappelijk bezit van productie- en consumptiemiddelen

Kapitalisme is een term die het marktstelsel van een land omschrijft, evenals communisme. Vrijheid van meningsuiting is helemaal geen basiswaarde van kapitalisme Er zijn genoeg landen met een vrije markteconomie die een totalitair regime hebben. Communisme is een voedingsbron voor dictatoriale praktijken, zo blijkt uit het heden en het verleden, maar dat wil niet zeggen dat het één niet zonder het ander bestaat.
Daarnaast stel je dat ik in mijn eerste post de absolute gelijkheid tussen leerlingen voorop stel. Ik nuanceer die absolute gelijkheid al direct door te stellen dat de beoogde gelijkheid in de praktijk tegen valt. Echter, de ideologie dat scholen merkenoorlogen tussen leerlingen bestrijden ondersteun ik. Ik trek in twijfel dat uniformen dit zullen bewerkstelligen. In mijn tweede post haal ik een voorbeeld aan van een in mijn ogen positief gevolg van het dragen van uniformen door kinderen.
Je idealen zijn hardstikke mooi jongeman, maar in de praktijk zul je in de meest vrije, kapitalistische samenleving moeten leren conformeren. Van het niveau vuilnisman tot en met CEO.
Kleding is maar een klein deel van je persoonlijkheid, en ik denk dat je er teveel waarde aan hecht. Ook zonder mijn kleding weten mensen wel wat voor karakter ik heb.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 09:49
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
Jimmy Who? schreef op 01-08-2006 @ 07:02 :
ka·pi·ta·lis·me (het ~)
1 het maatschappelijk stelsel en de verschijnselen van de productiewijze die gekenmerkt worden door het privébezit van de productiemiddelen, die, als kapitaal, een bron van inkomsten voor de bezitter kunnen zijn
2 de overmacht van het geld in het economische leven

com·mu·nis·me (het ~)
1 ideologie gericht op een stelsel van gemeenschappelijk bezit van productie- en consumptiemiddelen

Kapitalisme is een term die het marktstelsel van een land omschrijft, evenals communisme. Vrijheid van meningsuiting is helemaal geen basiswaarde van kapitalisme Er zijn genoeg landen met een vrije markteconomie die een totalitair regime hebben. Communisme is een voedingsbron voor dictatoriale praktijken, zo blijkt uit het heden en het verleden, maar dat wil niet zeggen dat het één niet zonder het ander bestaat.
Daarnaast stel je dat ik in mijn eerste post de absolute gelijkheid tussen leerlingen voorop stel. Ik nuanceer die absolute gelijkheid al direct door te stellen dat de beoogde gelijkheid in de praktijk tegen valt. Echter, de ideologie dat scholen merkenoorlogen tussen leerlingen bestrijden ondersteun ik. Ik trek in twijfel dat uniformen dit zullen bewerkstelligen. In mijn tweede post haal ik een voorbeeld aan van een in mijn ogen positief gevolg van het dragen van uniformen door kinderen.
Je idealen zijn hardstikke mooi jongeman, maar in de praktijk zul je in de meest vrije, kapitalistische samenleving moeten leren conformeren. Van het niveau vuilnisman tot en met CEO.
Kleding is maar een klein deel van je persoonlijkheid, en ik denk dat je er teveel waarde aan hecht. Ook zonder mijn kleding weten mensen wel wat voor karakter ik heb.
Je definieert beide systemen economisch, maar je gaat er aan vorobij dat er een politiek ideaal aan de grondslag ligt. Het communimsme is geschoeid op het marxisme (en in essentie op Plato maar soit) en stelt dat de mens zelf initiatief moet nemen, zonder dat er onderscheid is van rangen en standen. Het ideaalbeeld volgens grondlegger Marx is een "dictatuur van het proletariaat" (letterlijk) waarbij de mens herschapen is tot een uniforme massa. Vanuit die gelijkheid van individuen kan de mens zich dan ontwikkelen. Het lijkt me er toch sterk op dat men met een uniform iets gelijkaardigs tracht te bewerkstelligen (door iedereen gelijk te stellen -> uniform te laten dragen, hoopt men zo tot de beste resultaten te komen).

Aan de andere kant van het spectrum heb je dan het kapitalisme. Het kapitalisme is geschoeid op het liberalisme. Deze gaat uit van een vorm vrijheid. De mens is totaal vrij en kan slechts genieten van wat hij met die vrijheid verworven heeft. Het ideaalbeeld is de nachtwakersstaat waar de overheid haar taken beperkt tot het onderhouden van veiligheid en niet meer dan dat. De burger moet zelf het initiatief nemen zijn leven te bepalen. (door iedereen vrij te laten op school in wat hij draagt -> zo hopen tot de beste resultaten te komen)

Je moet echt kijken naar de principes die er aan ten grondslag liggen, niet naar de reële verworvenheden van beide regimes. Net als bij de actuale vorm van het uniform komen er dan ook nuances aan te pas. Uiteraard bestaan er mengvormen etc.

Ik heb geen idealen. Uiteraard moet je je leren conformeren, maar als het leren conformeren het enigste doel van het uniform is (en dat is het ook, in praktijk blijkt er van die absolute gelijkheid niets aan), dan vind ik het verwerpelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Uniform en uitstraling van de politie
DAH
14 10-09-2011 21:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen klopt deze brief?
janneshendrik
6 19-02-2011 14:47
Algemene schoolzaken Korte ênquete : schooluniform
Lucius Commodus
66 30-12-2006 02:00
Seksualiteit Mannen in uniform!
Thee Muts
98 22-08-2005 18:18
Lifestyle Schoolkostuum
Iqra
48 20-07-2003 15:37
Lifestyle uniformen en andere werkkleding
Ninnoc
10 29-10-2002 00:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.