Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2011, 13:35
Sjonsjaak
Sjonsjaak is offline
Hallo allemaal,

Ik zit nu in 4 VMBO-TL en wil hierna graag HAVO. En dan met het profiel Natuur en Gezondheid. Het probleem is alleen dat ik wiskunde, duits en natuurkunde mis.

Als ik die vakken bijgespijkerd krijg kan ik dan niet een soort toelatingstoets maken waardoor ik toch nog HAVO mag doen?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2011, 14:27
Violina
Violina is offline
Je kunt toch HAVO zonder wiskunde, Duits en Natuurkunde doen? CM met Frans ofzo?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 15:47
Verwijderd
TS zegt net dat hij het graag met N&G wil doen .

Kun je dit niet overleggen met de decaan? Ik kan me voorstellen dat de school als eis heeft dat je eindexamen in die vakken hebt gedaan. Kun je ze er niet nu bij doen en er heel hard voor gaan werken?

Wiskunde, Duits én Natuurkunde is wel heel erg veel. Waarom wil je zo graag N&G?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 16:08
Sjonsjaak
Sjonsjaak is offline
Ik wil graag N&G omdat ik wil proberen om na de HAVO VWO te doen om vervolgens geneeskunde te studeren. Dus vandaar dat een ander profiel geen optie is.

Ik heb al wel aan de decaan gevraagd of ik die vakken er nog bij kan nemen maar dat mag nu niet meer. Dus ik vroeg me daarom af of ik niet toegelaten kan worden op de HAVO als ik een toets maak waardoor ik laat zien dat ik de vereiste stof goed beheers. En dan vervolgens gewoon meedraai alsof ik er wel examen in heb gedaan.

Anders word het namelijk MBO, HBO en dan deelcertificaten halen voor de vereiste vakken. Maar dat word sowieso onwijs moeilijk omdat ik dan ineens vakken die ik al heel lang niet meer heb gehad op VWO niveau moet afronden.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 16:19
Verwijderd
Ik zou inderdaad niet als eerste zeggen dat je MBO - HBO zou moeten gaan doen. Geneeskunde, dan heb je een lange weg te gaan . Heb je het er met de decaan over gehad over hoe je dit eventueel zou kunnen oplossen? Als je het er niet meer bij mag nemen dan is het wel vrij moeilijk. Het hangt er een beetje per school vanaf hoe je naar de havo mag, ik geloof dat ze bij ons best bereid waren voor hele gemotiveerde leerlingen om ze gewoon over te laten gaan, maar met 3 vakken lijkt me dat te veel.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 17:15
Sjonsjaak
Sjonsjaak is offline
Tja, daar heb je wel gelijk in apate. Ik zal het morgen nog even aan de decaan vragen. En mischien ook wel wat mailtjes naar scholen in de buurt sturen.

Is de achterstand heel groot wanneer je 2 jaar geen wiskunde en 1 jaar geen duits en natuurkunde hebt gehad op VMBO niveau?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 19:09
Edelweiss
Avatar van Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Is de achterstand heel groot wanneer je 2 jaar geen wiskunde en 1 jaar geen duits en natuurkunde hebt gehad op VMBO niveau?
Ik zit nu in 3 havo, maar ik denk dat je met 2 jaar wiskunde wel erg achterloopt.
1 jaar Duits zou net kunnen (maar je zou wel als de donder de naamvallen moeten leren), en natuurkunde kan wel (als je er al wel goed in was, en je zou ook als de donder een aantal formules moeten leren).
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 19:14
Verwijderd
Ik denk dat dat gat vrij groot is. Ik heb geen ervaring met vmbo of have, maar als je 2 jaar geen wiskunde hebt, dat haal je niet even 1, 2, 3 in. Vooral aangezien er in havo-4 heel erg op wordt voortgebouwd.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 19:27
Verwijderd
Havo 3 wiskunde is vmbo 4 en dan nog een tikje sneller en meer. Dus dat is erg lastig inhalen, aangezien havo 4 wiskunde daarop doorgaat.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 19:29
Verwijderd
Ik denk ook dat je moet informeren bij je decaan of scholen in de buurt. Van mijn broertje weet ik dat als je van de MAVO naar de HAVO wil gaan, dat je naar een cursus voor wiskunde moet gaan. Na die cursus (dan heb je wel t/m de 4e wiskunde gehad!) kan je pas naar de HAVO gaan en daarvoor niet. Ik denk eerlijk gezegd dat het missen van 3 vakken een te groot verschil is. Vooral omdat HAVO 4 al als erg lastig wordt ervaren. Laat staan als je 3 vakken daarvan niet of nauwelijks gehad hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 20:31
Sjonsjaak
Sjonsjaak is offline
Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat ik alleen wiskunde mis voor het profiel natuur en gezondheid. Dus dat is goed nieuws!

Ik moet dus alleen wiskunde inhalen en vervolgens zorgen dat ik ergens word toegelaten.
Heel erg bedankt voor al jullie hulp!

Ik ga kijken wat ik ervan kan maken en hoop maar op het beste!
Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 20:40
Verwijderd
Je hebt natuurkunde wel nodig voor geneeskunde he . Dus je kunt prima dat profiel doen, zonder natuurkunde, maar geen geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 07:35
Verwijderd
En als je naar het VWO gaat moet je nog een vreemde taal (Duits of Frans) hebben. Dus je kan niet van de HAVO naar het VWO met alleen Engels. En ik denk dat het heel lastig is om dan weer jaren Duits of Frans in te halen zodat je naar het VWO kan.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 10:43
Verwijderd
Ik zou als ik jou was eens samen met je decaan op een rijtje zetten wat je nu zou moeten doen om naar de Havo te kunnen en daar N&G te doen (welke vakken moet je dan bv bijspijkeren en hoe kun je dat het beste doen, misschien dmv een soort bijspijkercursus ofzo?). En vervolgens moet je ook kijken welke vakken je nodig zal hebben op de Havo om uiteindelijk VWO te kunnen gaan doen, want mogelijk moet je daar dus nu ook al mee gaan beginnen met bijspijkeren zodat je ook daarmee op de Havo niet achterloopt.
Volgens mij komt het idd neer op wiskunde, Duits/Frans en natuurkunde. Ik denk dat bijspijkeren nu (tussen VMBO en Havo) uiteindelijk makkelijker is dan nu bv alleen wiskunde bijspijkeren en straks na de Havo óók nog natuurkunde en Duits (of Frans). Het gaat hoe dan ook inzet en doorzettingsvermogen van je eisen!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 14:17
Sjonsjaak
Sjonsjaak is offline
Ja, klopt ik moet nu dus natuurkunde, wiskunde en Duits gaan bijspijkeren.
Ik ben benieuwd hoe ik dat ga doen. En of ik word toegelaten op een school. Ik heb al een mailtje naar een Havo school in de buurt gestuurd dus ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 18:09
Violina
Violina is offline
Citaat:
TS zegt net dat hij het graag met N&G wil doen .
excuse me....
Met citaat reageren
Oud 06-11-2011, 20:00
ejaa
ejaa is offline
Leuk dat je geneeskunde wilt studeren en dat je dat doet d.m.v. VMBO-T --> Havo --> VWO --> universiteit.
Dit is exact de route die ook neem. Ik ben ook op het VMBO-T begonnen en ik doe op dit moment VWO.

Kort samenvattend zeg jij dat je wiskunde twee jaar niet meer gevolgd hebt en Duits en natuurkunde een jaar niet meer gevolgd hebt. terwijl je deze vakken wel op de HAVO nodig hebt voor het profiel N&G, waarbij wiskunde in ieder geval verplicht is. Ik weet niet exact wat je vakken pakket is. Ook weet ik niet de rede waarom je Wiskunde uit je vakken pakket gehaald hebt. Maar ik kan je wel het verschil tussen Wiskunde VMBO-T en Wiskunde A havo uitleggen. ook zal ik uitleggen waarom je Duits eventueel zou kunnen laten vallen. En over Natuurkunde gesproken, dat is voornamelijk formules toepassen.

Verschil tussen Wiskunde A op de HAVO en VMBO-T Wiskunde:
Wiskunde VMBO-T mijns inziens is meer op de basale inzicht gericht. terwijl dat er bij Wiskunde A ook duidelijk een vorm van snappen in zit en meer inzicht, daarbij moet je ook grotere denk stappen maken. op de HAVO komt er voor het merendeel allerlei nieuwe onderwerpen aanbod die je op het VMBO-T niet gehad hebt. kans berekenen krijg je bijvoorbeeld op het VMBO-T niet en dat komt met Wiskunde A uitvoerig aanbod. net zoals interpoleren en extrapoleren, dit bouwt voort op de lineaire formules. tevens leer je ook over een normaalverdeling, maar dat is eigenlijk ook weer een kans uitrekenen.
overeenkomsten:
Je krijgt opnieuw hoe je lineaire formules op moet stellen. ook krijg je hoe je exponentiële formules op moet stellen (ik weet alleen niet zeker of je dit op het VMBO-t al kreeg, volgens mij wel). Je krijgt opnieuw les over statistieken, zoals een cirkeldiagram, boxplot, histogram, staafdiagram enzovoort.

Duits, ik weet niet of je op het VMBO-T goed in Duits was, wel heb ik vernomen dat er tussen de Engelse taal op het VMBO-T en de HAVO een huge verschil zat. daarbij weet ik uiteraard niet of dit ook voor Duits geldt. Zelf heb ik wel VMBO-T eindexamen gedaan in het vak Duits, maar toen ik hoorde dat ik op het VWO geen tweede moderne vreemde taal hoefde te hebben. was de keuze snel gemaakt, dus doei lieve Duits.

"Bovenbouw vwo
-Het gemeenschappelijk deel van elk profiel in de bovenbouw vwo omvat in ieder geval Nederlands, Engels en Duits of Frans. g) In tegenstelling tot de havo, is dus naast Engels een tweede moderne vreemde taal verplicht. (Dit laatste geldt overigens niet voor gymnasiasten: die kiezen voor één van beide klassieke talen, Latijn of Grieks.)
-In de profielen E&M en C&M kan als profielkeuzevak nog de keuze gemaakt worden uit een derde moderne vreemde taal. Dit is echter niet verplicht. h)
-De school kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de tweede moderne vreemde taal in de volgende gevallen: i)
a)de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal
b)de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal
c)de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding

Er bestaat dus in de bovenbouw vwo de wettelijke mogelijkheid om ontheffing te verlenen voor de 2e moderne vreemde taal op grond van dyslexie. Bij toepassing van deze regeling wordt de taal vervangen door een ander vak. j)
a) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 22.1
b) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 21.1
c) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 21.3
d) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 26c.1
e) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 26c.4
f) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 26c.5
g) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 26b.1
h) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 26b.5+6
i) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 26e.4
j) inrichtingsbesluit W.V.O. art. 26e.5"

Uiteraard zal ik dit onderwerp wel even met de decaan bespreken. Je zou hier namelijk wel recht op hebben, omdat het de kans vergroot dat je door dit vak op te nemen in je vakken pakket je het moeilijker kan krijgen op de HAVO, wat er weer voor zorgt dat de kans kleiner wordt dat je slaagt.

Natuurkunde, als ik het goed verneem, dan heb je alleen in de tweede en derde natuurkunde gehad. Dit vak is verplicht voor de studie geneeskunde. Je moet natuurkunde dus perse in je vakken pakket opnemen. Ik weet niet hoe goed jij bent in formules toepassen, want daar is dit hele vak op gebaseerd. Allerlei formules toepassen en daarbij ook meer formules met elkaar combineren om tot een juiste antwoord te komen.

Als ik jou was, dan zou ik je school vragen om de lessen van natuurkunde te mogen volgen als extra vak. zodat je hier dus ook examen in gaat doen. Dit zou ik doen omdat natuurkunde op het VMBO-T echt essentieel is om te beheersen op de HAVO. En ik er van overtuigt ben dan dit het beste lukt door nu mee te doen met de groep. In het begin zal je wel is waar achterlopen. Maar dat is dan alvast een mooie beproeving voor de HAVO, waar de stof toch iets sneller wordt aangeboden dan op het VMBO-T en ook wel een stukje moeilijker is.

Ik hoop je op deze manier voldoende informatie gegeven te hebben. En veel succes op een mooie maar ook wel pittige reis naar de top.

Als je nog vragen hebt, zeg het maar. Misschien dat ik ze kan beantwoorden, omdat ik dezelfde weg bewandel die jij ook wilt bewandelen
Met citaat reageren
Oud 07-11-2011, 00:00
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Gaat waarschijnlijk niet lukken
__________________
QQ
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-11-2011, 16:46
Eadlyn
Eadlyn is offline
Citaat:
Gaat waarschijnlijk niet lukken
Wat een vertrouwen...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2011, 17:39
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
En met dit soort reacties is de TS ook niet gebaat. Onderbouw je reactie dan in ieder geval en geef haar tips of alternatieven.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 09-11-2011, 00:14
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Ik ben geen tovenaar, ik kan geen onmogelijke dingen doen.
__________________
QQ
Met citaat reageren
Oud 12-11-2011, 10:23
keepdreaming
keepdreaming is offline
Ik heb wel ervaring met de overstap VMBO - HAVO en geloof me, het is een zware. Waar ik op VMBO een 8 stond voor wiskunde, is dat nu een 5 (voor wiskunde B, volgens mij heb jij die ook nodig). Je mist ontzettend veel basiskennis die je in 3 HAVO krijgt. Momenteel zit ik wel in 5 HAVO dus waar een wil is, is een weg.. maar dat is in jou geval wel erg moeilijk.

Laatst gewijzigd op 12-11-2011 om 10:29.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2011, 12:28
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Volgens mij zou het in principe met wiskunde A kunnen, maar je hebt wel natuurkunde nodig, en niet elke school staat toe dat met wiskunde A te doen. Op mijn school kan dat bijvoorbeeld niet en moet je wiskunde B hebben voor natuurkunde.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken filosofie of muziek voor havo profiel?
mentalmess
3 07-02-2016 17:35
Algemene schoolzaken Pijn in je hart na hbo-uni vergelijking?
LJV
102 03-05-2006 17:40
Algemene schoolzaken Nederlandse scholen
Saarah
6 11-02-2005 13:13
Algemene schoolzaken [VWO] Wiskunde A1 verplicht voor profiel C&M?
Severus
32 17-12-2003 19:18
Algemene schoolzaken Enquete (1 vraag) Vind je dat de vrije pakketkeuze terug moet ipv profielen?
Verwijderd
48 23-05-2003 09:13
Algemene schoolzaken wie studeert hier voor F16-piloot?
joaquadriesje
19 02-04-2003 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:28.