Oud 20-06-2006, 15:27
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Bij de meeste verenigingen heb je ofwel een senaat en een sociëteitsbestuur, ofwel gewoon een bestuur dat een combinatie van beiden is.

Verder is er bijna altijd wel een kascommissie en ene aquisitiecommissie/sponsorcommissie. Die dingen zij namelijk wel echt belangrijk als je je vereniging in leven wilt houden. Dit zijn trouwens wel commissies die je één of meerdere jaren gewoon naast je studie doet en wat vaak maar heel weinig tijd kost.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2006, 15:54
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Precies, die commissies zijn erg belangrijk om de vereniging in leven te houden. En in een vereniging met >1000 leden gaat gewoon erg veel geld om, dus dat moet goed geregeld worden.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 22:06
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 20-06-2006 @ 14:04
Ehm voor zover ik weet, ik zit nu niet in het bestuur van mijn vereniging, zijn veel van die dingen echt niet van toepassing ofzo. Kamer van koophandel, rechtszaken, bedrijfsleven, .. Al die 'besturen ' worden gewoon verdeeld onder de mensen van het praesidium ipv dat je er hele besturen voor moet oprichten..

En ik denk dat ik bij een studentengezelligheidsvereniging zit, kzou niet weten wat een studievereniging is nl..

Ik ken trouwens een paar clubs die "zomaar even" opgericht zijn, zoals jij het noemt dus dat is wel degelijk mogelijk.
- Een studievereniging is vereniging die voorkomt uit één bepaalde studie. Een studentenvereniging is een vereniging waarbij alle leden een andere studie volgen.
- Het voordeel van een studievereniging is dat je gesteund wordt de instelling van de studie (bijv Hogeschool of Universiteit), en dat je totaal geen concurrentie hebt van andere studieverenigingen. Een studievereniging en een studentenverenigingen organiseren allebei borrels en leuke activiteiten en hebben een bestuur en commissies. Maar een studievereniging organiseert vaak net wat meer studiegerelateerde activiteiten, maar heeft vaak geen eigen societeit. Bij een studievereniging heb je vaak leden die alleen lid zijn vanwege de studieboekenkorting, en kost het lidmaatschap niet veel en kun je altijd lid worden.
Een studentenvereniging daarentegen heeft erg veel concurrentie van andere studentenvereniging te verduren en moet daardoor veel meer moeite doen om het hoofd boven water te houden. Daarom probeert elke studentenvereniging zich op zijn eigen manier te profileren (eigen karakter, geschiedenis en gebruiken en eigen societeit), en moet er veel moeite gestoken worden in het werven van nieuwe leden en sponsors die de activiteiten kunnen helpen financieren. Bij een studievereniging kost dit minder moeite, en zijn er minder mensen nodig om de vereniging draaiende te houden.
- Maar hier zijn natuurlijk uitzonderingen op. Er zijn studievereningen die zo groot zijn en zoveel actieve leden hebben dat ze wel studentenverenigingen lijken, en daarnaast zijn er natuurlijk studentenverenigingen die niet zo heel veel organiseren.
- Daarnaast heb je ook studentensportverenigingen. Dat zijn verenigingen die zich hoofdzakelijk richten op één sport, maar daarnaast ook andere activiteiten organiseren en een eigen societeit hebben.

Zoals jij het omschrijft Doezel, klonk het mij in de oren als een studievereniging, maar dat dacht ik voordat ik je nieuwe post las.
Ik bedoel niet dat het niet mogelijk is om "zomaar een vereniging" op te richten, ik bedoel alleen dat het moeilijk is om te blijven bestaan. Ik ben zelf lid van een vereniging die 56 jaar oud is, maar slechts 250 leden heeft. Daar heb ik bewust voor gekozen, voor die kleinschaligheid. Maar zelfs bij deze kleine studentenvereniging is het voor het bestuur totaal onmogelijk om alle taken op zich te nemen. Dit wordt dan gedelegeerd.

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 22:14.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 08:38
Verwijderd
Oh nee, het is een studievereniging Ze is toch verbonden aan een faculteit.
Maar aan de hand van je uitleg vind ik dat het allemaal niet zo strikt gescheiden is hier.. studieverenigingen en studentenverenigingen, dat loopt hier een beetje door elkaar. Echt studiegerelateerde activiteiten wordt volgens mij door geen enkele vereniging georganiseerd, tenzij je debatten bedoelt ofzo. De meeste verenigingen horen wel bij een bepaalde faculteit, maar staan ook open voor studenten van andere richtingen en dat komt in de praktijk ook voor. En is er wel concurrentie tussen de verenigingen, als er feestjes worden georganiseerd, is er toch ook het hele gedoe met flyers, aanplakposters, mensen overtuigen om te komen, .. en imago speelt ook wel een beetje mee..

'Mijn' vereniging is ook ongeveer zo oud en heeft ook ongeveer zoveel leden geloof ik, maar toch is die hele structuur niet nodig. Maar goed, laten we stoppen met de discussie, als het bij jullie werkt met structuur is dat ook goed zo. Merci voor de hele uitleg
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 14:24
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Kort gezegd is het zo dat een studievereniging dingen regelt op studieniveau voor haar leden en een studentenvereniging voornamelijk bier en feestjes regelt.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 14:44
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 21-06-2006 @ 15:24 :
Kort gezegd is het zo dat een studievereniging dingen regelt op studieniveau voor haar leden en een studentenvereniging voornamelijk bier en feestjes regelt.
ehmmm nee


beetje jammer dat je zover in het topic nog steeds zo kortzichtig reageert
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 17:51
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 21-06-2006 @ 15:44 :
ehmmm nee


beetje jammer dat je zover in het topic nog steeds zo kortzichtig reageert
Wou zeggen, onze studievereniging organiseert ook bier en feestjes, hoor. En reisjes. En studieboeken. En triviantavonden. En allerlei andere onzin.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 03:00
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Ik moet toegeven dat het kort door de bocht is om te zeggen wat ik in mijn vorige post had gezet, maar wat ik bedoel is dat het bij een studentenvereniging (sportverenigingen uitgezonderd) hoofdzakelijk om de ontspanning gaat en bij een studievereniging hoofdzakelijk om de studie. Natuurlijk doen studieverenigingen ook aan borrels en feestjes en natuurlijk willen studentenverenigingen dat je je studiepunten haalt (ook als is het maar dat je dan een beurs krijgt voor commissiewerk), maar ze hebben wel andere doelen voor het oog.

Laatst gewijzigd op 22-06-2006 om 03:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 16:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 19:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.