Oud 20-09-2005, 17:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Roos schreef op 20-09-2005 @ 11:19 :
Stel dat we alleen soms zweten. Wat zegt dat nou over het feit of we "van nature" vegetarier zijn?
Het ging volgens mij vooral over de verschillen tussen echte jagers en niet-jagers.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2005, 17:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 20-09-2005 @ 12:16 :
[B]Ik denk er voortaan steeds vaker over om vegetarisch te gaan eten.
doen doen!

Citaat:
Verder vind ik van die fanatieke vegetariers/veganisten (ik noem geen namen ) die constant maar de hele wereld proberen over te halen om ook vegetarisch/veganistisch te worden strontvervelend. Als jij geen vlees wilt eten en een ander wel, dan is dat toch prima? Jij eet geen vlees, hij wel. klaar.
Als het mijn planeet aantast en dus ook mijn leven in gevaar brengt dan ga ik natuurlijk niet wachten totdat iemand dat beseft.

Citaat:
Ook wil ik even iets kwijt over het feit dat het voedingscentrum en dergelijke sites propaganda sites voor de vleesindustrie genoemd worden. Wat denk je dat al die sites zijn die door jullie aangehaald worden om jullie standpunt te bewijzen? Juist, "propaganda-sites" voor een veganistische/vegetarische levenswijze. Je moet het verhaal wel van twee kanten bekijken.
Het verschil met voedingscentrum hier en voedingscentra in bijvoorbeeld de VS is dat deze al stukken beter zijn in objectieve info. Hier kraakt het voedingscentrum vegetarisme en veganisme af als fout, terwijl ze in de VS tenminste nog toegeven dat volgens onderzoeken deze beter uit de bus komen.
In NL is het voedingscentrum zeker niet onafhankelijk.

En ja... wellicht andere sites ook niet, maar die geven tenminste nog vaak aan dat andere iets anders zeggen en geven dan andere onderzoeken als argument.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 17:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 20-09-2005 @ 12:19 :
Ik dacht eigenlijk ergens gelezen te hebben dat je in de supermarkt geen legbatterij-eieren meer kunt kopen, dat die alleen nog gebruikt worden om in producten te verwerken. (ik beweer trouwens niet dat dat minder erg is ofzo) Zal het eens even proberen op te zoeken..
Ja, in koekjes, taart etc. Wakker Dier is erg actief om dat uit de schappen te krijgen. En met succes toch wel.

Gewone legbatterij-eieren worden in principe niet meer verkocht in de supermarkten. Echter inspecties tonen aan dat er gesjoemelt word met eieren waardoor legbatterij als scharrel word verkocht. Naar mijn mening niet erg veel verschil tussen die eieren, maar goed.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 17:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 20-09-2005 @ 14:29 :
moet jij voor de grap es opletten waar allemaal nog ei in zit, en dat is waarschijnlijk van de legbatterij, als er niet expliciet bij staat 'scharrelei-eiwit'. koekjes, maaltijden etc
Niet te vergeten welke ingredienten ook nog van ei afkomstig kan zijn, zoals lecithine, wat tegenwoordig vaak wel van soja afkomstig is
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 17:29
Verwijderd
kraakt het voedingscentrum vegetarisme en veganisme af als fout?
"Het is mogelijk gezond te eten zonder vlees. Een vegetarisch eetpatroon met voldoende groente, fruit, peulvruchten, brood, graanproducten, zuivelproducten en eieren, levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. "
Lijkt mij vrij neutraal over vegetarisme. Uiteraard is het voedingscentrum niet etisch maar let het alleen op gezondheid. De reden dat vegetariers vaak gezonder eten, is dat je bij vegetarisme veel cholesterol vermijdt en eerder voldoende groenten binnenkrijgt, maar gezien het feit dat het voedingscentrum cholesterolrijk eten en gebrek aan groenten toch al afraadt maakt dat ook niets meer uit.
Over veganisme waarschuwen ze voor b12-tekort en calciumtekort, waarbij dat laatste wel wat kort door de bocht is maar dat eerste een juiste waarschuwing, en ze zeggen dat het dan moeilijker is om een goed voedingspatroon samen te stellen, wat ook gewoon neutraal is en klopt.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 20-09-2005 @ 17:29 :
kraakt het voedingscentrum vegetarisme en veganisme af als fout?
"Het is mogelijk gezond te eten zonder vlees. Een vegetarisch eetpatroon met voldoende groente, fruit, peulvruchten, brood, graanproducten, zuivelproducten en eieren, levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. "
Lijkt mij vrij neutraal over vegetarisme.


Nu wel. Vroeger stond er een andere tekst (weet niet meer precies wat er stond, maar was toen negatiever). En ze zijn erg selectief nog in de informatie over zuivel e.d. En eigenlijk vrij weinig informatie over vegetarisme terwijl ze dat als voedingscentrum veel uitgebreider zouden moeten hebben. De voedingscentrum van de VS heeft bijvoorbeeld lange pagina's vol met info erover. Daar zit voedingscentrum erg fout. Ook hebben ze gewoon teveel campagne in vlees enzo, terwijlze niet eens een campagne vegetarisme doen of minder vlees eten. Op zich is er wel wat verbetering, omdat ze nu de voedingsschijf wel wat aangepast hebben en tofu er tussen staat ipv kaas.

En ze hebben ook nog staan: "Ongeveer twee procent van de Nederlandse bevolking eet elke dag vegetarisch"
Wat niet erg klopt omdat het eerder 5% is.

Citaat:
Uiteraard is het voedingscentrum niet etisch maar let het alleen op gezondheid. De reden dat vegetariers vaak gezonder eten, is dat je bij vegetarisme veel cholesterol vermijdt en eerder voldoende groenten binnenkrijgt, maar gezien het feit dat het voedingscentrum cholesterolrijk eten en gebrek aan groenten toch al afraadt maakt dat ook niets meer uit.
o.a. ja, maar ook toont veel onderzoeken aan dat de kans op kanker e.d. vele malen kleiner is. Dat hebben buitenlandse dieetorganisaties soms wel op hun website staan. Ik heb voedingscentrum daar nooit over gehoord. En voedingscentrum is nou niet een instelling dat de ergste cholestrol producten afraad. Alleen maar bedachtzaamheid raden ze aan.

Citaat:
Over veganisme waarschuwen ze voor b12-tekort en calciumtekort, waarbij dat laatste wel wat kort door de bocht is maar dat eerste een juiste waarschuwing, en ze zeggen dat het dan moeilijker is om een goed voedingspatroon samen te stellen, wat ook gewoon neutraal is en klopt.
Ja, dat ook bijvoorbeeld. Het is namelijk helemaal niet moeilijker om een goed voedingspatroon samen te stellen. Maar voedingscentrum zegt dat vooral vanuit hun perspectief, terwijl ze de ervaringen van veganisten toch niet echt daarin meenemen. Het is nl. helemaal niet lastig. Het is net als met andere dieten dat je gewoon gevarieerd moet eten en eventueel wat extra kennis over waar stoffen inzitten enzo is reuzehandig. Maar dat is bij elk dieet dus zo.

Ik mis ook wel de extra informatie over b12. Gelukkig hebben we nog www.vitamineb12.nl
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:19
TechXP
TechXP is offline
Dit stond eerst op de website:

Citaat:
Veganistische voeding

Bij een veganistische voeding waarbij behalve vlees ook geen andere producten van dierlijke oorsprong worden gegeten, is het niet mogelijk een volwaardige voeding samen te stellen. De kans op een tekort aanbepaalde voedingsstoffen is erg groot. In de voeding van een veganist ontbreekt namelijk de vitamine B12. Verder schiet deze voeding in elk geval ook tekort voor wat betreft calcium (kalk) en vitamine B2.
Erge onzin stond er dus eerst. na wat druk hebben ze het blijkbaar iets verandert.

Citaat:
Bij een veganistische voeding waarbij behalve vlees ook geen andere producten van dierlijke oorsprong worden gegeten, is het niet eenvoudig een volwaardige voeding samen te stellen. De kans op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen is groot. In de voeding van een veganist ontbreekt namelijk de vitamine B12. Verder kan een veganistische voeding gemakkelijk tekort schieten wat betreft calcium (kalk) en vitamine B2, voedingsstoffen die in het Nederlandse voedingspatroon vooral door zuivelproducten (B-2) worden geleverd.

Ze zeggen ook: " Vitamine B12 komt alléén voor in dierlijke producten. "

Wat dus onjuist is Omdat het ook voor komt op groente enzo. Doordat de bacterien erop zitten en het produceren, maar goed... dat gaat wel idd veelal verloren, waardoor het eindproduct het niet meer heeft.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 20:33
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:

Verder vind ik van die fanatieke vegetariers/veganisten (ik noem geen namen ) die constant maar de hele wereld proberen over te halen om ook vegetarisch/veganistisch te worden strontvervelend. Als jij geen vlees wilt eten en een ander wel, dan is dat toch prima? Jij eet geen vlees, hij wel. klaar.
prima.. maar dan moeten die fanatieke vleeseters (http://www.lekkerfitmetvlees.nl/) ook wel ophouden met verregaande indoctrinatie dat het doden van dieren voor de consumptie van mensen de normaalste zaak ter wereld is.
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 20:56
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik vind ook dat die spotjes over vlees belachelijk zijn. De gemiddelde Nederlander eet meer vlees dan goed is (veel meer zelfs). Als je matig vlees eet, is je levensverwachting 9 jaar hoger dan wanneer je elke dag vlees eet.
Vlees is helemaal niet zo goed voor je, maar 3x per week is ook niet heel slecht voor je.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 22:29
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
vlees eten, prima.. als je een inuit of woestijn nomaad bent, in de westerse samenleving zijn er genoeg alternatieven om het niet te doen.
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 00:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 22-09-2005 @ 20:33 :
prima.. maar dan moeten die fanatieke vleeseters (http://www.lekkerfitmetvlees.nl/) ook wel ophouden met verregaande indoctrinatie dat het doden van dieren voor de consumptie van mensen de normaalste zaak ter wereld is.
oh wat slecht zeg... eens kijken hoeveel subsidies die gehat hebben:
www.wakkerdier.nl/eurosubsidies/

Daar kan je eens goed zien hoe erg de staatssteun is voor de vlees, zuivel en ei industrie. Hou je hart maar vast... want als je ziet hoeveel subsidies grote bedrijven allemaal krijgen, dan ga je direct mailen naar balkenende.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 14:00
reno
reno is offline
Planten leven ook.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 14:05
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 23-09-2005 @ 14:00 :
Planten leven ook.
Planten hebben geen zenuwstelsel
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 14:07
reno
reno is offline
Maar ze leven wel.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 14:16
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
dus?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:56
TechXP
TechXP is offline
Dat er voor vlees dus meer planten 'doodgemaakt' moeten worden
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 15:10
reno
reno is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 23-09-2005 @ 14:16 :
dus?
Doodmaken van planten is okay, maar van dieren niet?
Doe eens uitleggen?
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 19:12
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
reno schreef op 24-09-2005 @ 15:10 :
Doodmaken van planten is okay, maar van dieren niet?
Doe eens uitleggen?
zie sarah.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 20:42
reno
reno is offline
Dus stel dat ik het zenuwstelsel van dieren uitschakel, wordt het doodmaken van dieren dan aanvaardbaar?
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 20:57
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reno schreef op 24-09-2005 @ 20:42 :
Dus stel dat ik het zenuwstelsel van dieren uitschakel, wordt het doodmaken van dieren dan aanvaardbaar?
nee.

En zoals ik eerder zei. Door vlees te eten maak je meer planten kapot. Dat is onefficient. En vernietigd en verbruikt veel land.
Men moet ook net zo goed respect hebben tegen planten. Zoveel mogelijk. Geen genetische gemanipuleer en geen onnodig gebruik. Denk aan bloemen e.d.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 17:16
reno
reno is offline
Citaat:
TechXP schreef op 24-09-2005 @ 20:57 :
nee.
Argumentatie?
Citaat:
En zoals ik eerder zei. Door vlees te eten maak je meer planten kapot. Dat is onefficient. En vernietigd en verbruikt veel land.
Men moet ook net zo goed respect hebben tegen planten. Zoveel mogelijk. Geen genetische gemanipuleer en geen onnodig gebruik. Denk aan bloemen e.d.
Door te leven maak je meer planten kapot. Dat is onefficient. En vernietigt (met een T) en verbruikt veel land.

Je spreekt over "net zo goed respect hebben tegen planten", maar hen ontzie je blijkbaar niet als het om je maag gaat. Dat noem ik hypocriet.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 18:34
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reno schreef op 25-09-2005 @ 17:16 :
Argumentatie?
Heel simpel. Door het zenuwstelsel uit te schakelen van een dier misbruik je het dier weer. Dat is even erg als dood maken.
Het is ethisch dus niet aanvaardbaar.

Je hebt nu wel dat men met cellen van dieren 'vlees' aan het kweken is in labs. Dit willen ze in de toekomst tot echte producten maken als de techniek goed is ontwikkeld. Dat is wellicht een optie voor de mensen die nu toch vlees willen eten maar dierenleed ook wel afkeuren.
Zelf vind ik het nog niet ethisch verantwoord omdat je nog steeds dieren misbruikt om die cellen te krijgen. Daarnaast is vlees gewoon ongezond.

Citaat:
Door te leven maak je meer planten kapot. Dat is onefficient. En vernietigt (met een T) en verbruikt veel land.
Door te leven ben je altijd wel verantwoordelijk voor een impact op de natuur. Ik leef zoveel mogelijk met respect waardoor ik mijn impact probeer in te perken. En probeer de wereld te veranderen door mensen bewust te maken van hoe slecht we nu omgaan met de wereld. Door vlees te eten gebruik je enorm veel land.
Even ter rekenen. Even gemakkelijke getallen:
Voor 1 kilo vlees moet je 10kg soja hebben (wat waarschijnlijk hoger ligt). Om 1 kilo tofu (wat vegetariers vaak wel eten) te verkrijgen heb je 500gr soja nodig. Dus vlees betekent 20x zoveel.
De meeste soja gaat ook naar veevoer. En de rest gaat naar taart, koekjes, e.d. wat de gewone mens tot zich neemt. Niet-genetisch gemanipuleerd soja of biologische soja gaat ook deels naar biologische veevoer en naar soja producten.

Kortom... wie maakt er nou in totaal meer kapot? Juist jij ja.

Citaat:
Je spreekt over "net zo goed respect hebben tegen planten", maar hen ontzie je blijkbaar niet als het om je maag gaat. Dat noem ik hypocriet. [/B]
Hypocrisie is een element van de mensen. En je kan het wel leuk naar mijn hoofd gooien, maar ben ik hypocriet? Wellicht, maar altijd nog minder hypocriet dan de meeste mensen.
Elk dier moet eten en zo moet ik ook. Echter ga ik geen voedsel eten die niet in mijn straat hoort en ga ik geen voedsel tot mij nemen die zoveel leed teweeg brengt. Vlees e.d. dus. Ik ga ook geen gentech voedsel nemen en ik probeer alles biologisch te kopen. Ook qua kleding. Daarnaast ook nog fair trade. Ik ben niet de heiligste en zal dat ook niet zeggen, maar ik ben toch wel 20x heiliger dan jij je kan noemen. Ik streef naar een betere wereld waar er respect is voor het leven en waar we een minimale impact hebben op de wereld. En niet de wereld kapot aan het maken zijn. Een wereld waar men bewust is. Respect voor de natuur en dankbaarheid voor de natuur die ons leven geeft.

Door geen dierlijke producten te nemen scheelt het al dus tig keer zoveel aan planten en natuur die anders vernietigd word met een egoistisch doel en een zeer onnuttig doel.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 09:39
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Omdat het lekker is, in beperkte mate is het gezond & ik hoger in de voedselketen sta en het dus mijn goed recht is.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 11:42
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 24-09-2005 @ 20:42 :
Dus stel dat ik het zenuwstelsel van dieren uitschakel, wordt het doodmaken van dieren dan aanvaardbaar?
Hoe wou je het zenuwstelsel van dieren uitschakelen? De enige manier om dat te doen is het dier dood te maken .
(overigens vind ik het doodmaken van dieren niet onaanvaardbaar, het produceren van dieren echter wel)

Overigens zijn wetenschappers aan het proberen om een los stukje spierweefsel te kweken; dat is dan een lapje vlees zonder dat er een dier bij nodig is. Dat is zelfs al een heel klein beetje gelukt; er is een spiervezeltje van ongeveer 1 bij 3 mm gekweekt uit stamcellen uit de navelstreng. Dat duurde weken en was enorm duur, dus echt efficient kan het nog niet.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 12:52
reno
reno is offline
Citaat:
Sarah schreef op 26-09-2005 @ 11:42 :
Hoe wou je het zenuwstelsel van dieren uitschakelen? De enige manier om dat te doen is het dier dood te maken .
(overigens vind ik het doodmaken van dieren niet onaanvaardbaar, het produceren van dieren echter wel)
Verdoving, operatie. Er zijn in ieder geval meer manieren dan doodmaken.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 12:57
Verwijderd
Omdat het lekker is en omdat er voedingsstoffen inzitten die je nodig hebt. Daarnaast vind ik het normaal om te eten en zie ik niet in waarom je het niet zou eten. Helemaal als ik een groot aantal vegetariërs zie die geen vlees eten, maar wel leren kleding kopen...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:46
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-09-2005 @ 12:57 :
Omdat het lekker is en omdat er voedingsstoffen inzitten die je nodig hebt. Daarnaast vind ik het normaal om te eten en zie ik niet in waarom je het niet zou eten. Helemaal als ik een groot aantal vegetariërs zie die geen vlees eten, maar wel leren kleding kopen...
of een lederen bankstel hebben enz.

Dat zijn gewoon echte losers..
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:04
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 26-09-2005 @ 12:52 :
Verdoving, operatie. Er zijn in ieder geval meer manieren dan doodmaken.
Met een verdoving schakel je het niet uit, dan verdoof je het alleen maar.
En als je met een operatie het zenuwstelsel verwijdert, dan is het dier toch echt dood hoor
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:43
reno
reno is offline
Met verdoving schakel je het uit, door het te verdoven dus.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:45
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 26-09-2005 @ 16:43 :
Met verdoving schakel je het uit, door het te verdoven dus.
maar dan is het er nog steeds. Het is ook nog steeds werkzaam. Het is alleen tijdelijk verdoofd.
Als ik een bloem pluk, vind je dat dan moord?
Als ik jou verdoof en vervolgens je keel doorsnijd, vind je dat dan moord?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 17:37
reno
reno is offline
Uitschakelen betekent toch ook helemaal niet dat je iets laat verdwijnen, hoe kom je daarbij?

Ik heb geen probleem met het plukken van een bloem. Maar ik heb dan ook geen probleem met het eten van vlees.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 19:16
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Ik vind de vegetariers hier over het algemeen schijnheiligen. Mijn mening. Geen vlees eten om je eigen geweten te sussen. Het produceren en het eten van vlees is gewoon een manier van overleven. Sommige dieren gerbuiken wredere manieren om te kunnen overleven.
Je kan jezelf beter zorgen maken om je medemens, dan je je te bekommeren om een dier.

Natuurlijk is het niet gezond om erg veel vlees te eten, maar dit wil niet zeggen dat het slecht is om vlees te eten. Mensen zijn eenmaal omnivoren, net als onze voorouders en veel vroegere mensensoorten. Een mens heeft veel energie nodig (mensenhersenen verbruiken veel energie) en dit krijg je door vlees te eten. Chimpansees eten ook vlees. Ik had even vlug in een site (anti-vlees) gekeken dat hier werd gegeven dat we herbivoren zijn omdat we volle lippen hebben? WTF!?!?

Dat rauw vlees argument is echt bullshit. We kunnen niet leven van fruit, noten en een beperkt aantal groenten. Vuur is uitgevonden en we kunnen niet meer leven zonder vuur.
(loos argument: we kunnen wel rauw vlees eten als het erg gezouten is)

Ik ga maar niet beginnen waarom mensen geen mensen eten.

Als je vegetarier bent, ga dan de helft van jouw inkomen besteden om het leed van dieren te verminderen of eet dan geen vlees, omdat je het niet lekker vind. Dan respecteer ik je.

Ik eet trouwens erg weinig vlees. Van vlees ga je stinken
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 19:44
Dato_16
Dato_16 is offline
Citaat:
Copycat schreef op 26-09-2005 @ 19:16 :
Ik vind de vegetariers hier over het algemeen schijnheiligen. Mijn mening. Geen vlees eten om je eigen geweten te sussen. Het produceren en het eten van vlees is gewoon een manier van overleven. Sommige dieren gerbuiken wredere manieren om te kunnen overleven.
Je kan jezelf beter zorgen maken om je medemens, dan je je te bekommeren om een dier.

produceren van vlees is helemaal niet een manier om te overleven, hooguit voor de mensen in die industrie omdat die er hun geld mee verdienen
We leven in 2005 en als we ergens goed zijn is het in het aanpassen van de wereld en natuur aan onze behoeftes.
Wat wij doen is die beesten opsluiten in hokken, vet mesten, en afmaken ik absurd grote getalen.
En dat alleen omdat men vlees zo lekker vind.
Niks mis met houden van vee e.d. maar de manier waarop dat gaat in de bioindustrie is gewoon fout!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 20:26
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Het is goedkoop, dus het geldt niet alleen voor mensen die in de industrie werken.
Zoals ik al zei, in de natuur gebeuren wel dingen die toch wel erg zijn, als je de bio-industrie al fout vind.
Mensen houden niet van vlees, omdat het alleen lekker is, maar ook omdat we van gevarieerd eten houden (volgens mij is dit gezond). En niet veel mensen kunnen zich veroorloven om duur vlees te kopen dat niet afkomstig is uit de bio-industrie.

Dit terzijde, ik vind dat we ons eerder zorgen moeten maken over mensen die in onmenselijke omstandigheden leven. Nog steeds hebben veel mensen niet de 'luxe' om zich zorgen te kunnen maken over onze diertjes.
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 20:38
Dato_16
Dato_16 is offline
al het voedsel en water wat naar de bioindustrie gaat zou meer mensen kunnen helpen dan dat de bioindustrie nu doet!
en bovendien eten we met z'n alleen veel te veel vlees.
zouden we het gewoon minder eten zou de vraag minder zijn de prijzen dus lager, de mensen gezonder, de bioindustrie misschien wel overbodig en de mensen in 3de wereld landen een stuk beter af met voedsel...

wat gebeurt er dan trouwens volgens jou in de natuur wat volgens jou erger is als de bio industrie?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 21:09
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
In de bio-industrie wordt er tenminste snel en efficient gedood. Al is het leven vooraf mischien geen pretje. Sommige wespen soorten injecteren hun eieren in hun prooien. De larven eten hun gastheer langzaam van binnenuit op, terwijl dat arme beest nog leeft. Dit proces kan weken duren.
Dit is wreed.

Al dat voedsel en water dat wordt besteed in de bio-industrie is relatief goedkoper dan als er gewoon vee wordt gehouden.
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 22:38
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Copycat schreef op 26-09-2005 @ 20:26 :
Het is goedkoop, dus het geldt niet alleen voor mensen die in de industrie werken.

Vlees is alleen goedkoop doordat het kunstmatig goedkoop gehouden word. Vooral met subsidies. De prijzen nu zijn niet realistisch. De prijzen van biologisch vlees zijn realistischer.
Ik betaal nu godverdomme 300 euro per jaar verplicht aan belastingen aan die industrie. Dat wil ik helemaal niet. Zit ik nu toch even jullie stukje vlees te bekostigen.

Citaat:
Mensen houden niet van vlees, omdat het alleen lekker is, maar ook omdat we van gevarieerd eten houden (volgens mij is dit gezond). En niet veel mensen kunnen zich veroorloven om duur vlees te kopen dat niet afkomstig is uit de bio-industrie.
Vlees is allesbehalve gevarieerd. Je krijgt namelijk dezelfde dingen haast binnen. De slechte dingen dus vooral.

Citaat:
Dit terzijde, ik vind dat we ons eerder zorgen moeten maken over mensen die in onmenselijke omstandigheden leven. Nog steeds hebben veel mensen niet de 'luxe' om zich zorgen te kunnen maken over onze diertjes.
Dat komt vooral doordat we hun land gebruiken voor veevoer te verbouwen enzo.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 22:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Copycat schreef op 26-09-2005 @ 19:16 :
Ik vind de vegetariers hier over het algemeen schijnheiligen. Mijn mening. Geen vlees eten om je eigen geweten te sussen. Het produceren en het eten van vlees is gewoon een manier van overleven. Sommige dieren gerbuiken wredere manieren om te kunnen overleven.
Je kan jezelf beter zorgen maken om je medemens, dan je je te bekommeren om een dier.

Heel grappig. De meeste vegetariers en veganisten die ik tegenkom zijn juist mensen die ook veel bekommeren om de medemens.
Juist door geen vlees te eten werk je niet mee aan die onefficiente verspillende industrie.

Citaat:
Natuurlijk is het niet gezond om erg veel vlees te eten, maar dit wil niet zeggen dat het slecht is om vlees te eten. Mensen zijn eenmaal omnivoren, net als onze voorouders en veel vroegere mensensoorten. Een mens heeft veel energie nodig (mensenhersenen verbruiken veel energie) en dit krijg je door vlees te eten. Chimpansees eten ook vlees. Ik had even vlug in een site (anti-vlees) gekeken dat hier werd gegeven dat we herbivoren zijn omdat we volle lippen hebben? WTF!?!?
Energie kan je ook krijgen door andere voeding. Die site gaat waarschijnlijk over overeenkomsten met herbivoren. Als je ons lichaam bekijkt hebben we veel weg van herbivoren. Alleen ons eetpatroon lijkt omnivoor te zijn.

Citaat:
Dat rauw vlees argument is echt bullshit. We kunnen niet leven van fruit, noten en een beperkt aantal groenten. Vuur is uitgevonden en we kunnen niet meer leven zonder vuur.
(loos argument: we kunnen wel rauw vlees eten als het erg gezouten is)
We kunnen makkelijk leven van fruit, noten en groenten. Hoe kom je er bij dat we dat niet kunnen?


Citaat:
Als je vegetarier bent, ga dan de helft van jouw inkomen besteden om het leed van dieren te verminderen of eet dan geen vlees, omdat je het niet lekker vind. Dan respecteer ik je.

Ik eet trouwens erg weinig vlees. Van vlees ga je stinken
Je moest eens weten hoeveel ik mijn tijd besteed aan 'goede' doelen. Ging iedereen dat maar eens doen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 22:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Copycat schreef op 26-09-2005 @ 21:09 :
Al dat voedsel en water dat wordt besteed in de bio-industrie is relatief goedkoper dan als er gewoon vee wordt gehouden.
In de bioindustrie is het gewoon verspilling van water en voedsel. Die energie en producten kunnen beter gebruikt worden voor mensen die het nodig hebben. Voor 1kg vlees is dus 20x zoveel nodig als dat je gewoon direct plantaardig voer eet. Die 20x plantaardig voer kunnen tig mensen van voorzien worden.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 23:25
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Citaat:
TechXP schreef op 26-09-2005 @ 22:38 :
Vlees is alleen goedkoop doordat het kunstmatig goedkoop gehouden word. Vooral met subsidies. De prijzen nu zijn niet realistisch. De prijzen van biologisch vlees zijn realistischer.
Ik betaal nu godverdomme 300 euro per jaar verplicht aan belastingen aan die industrie. Dat wil ik helemaal niet. Zit ik nu toch even jullie stukje vlees te bekostigen.


Vlees is allesbehalve gevarieerd. Je krijgt namelijk dezelfde dingen haast binnen. De slechte dingen dus vooral.


Dat komt vooral doordat we hun land gebruiken voor veevoer te verbouwen enzo.
Ik ben tegen de landbouw- en veeteeltsubsidies in Nederland. Dit belemmert de wereldhandel. Maar wordt biologisch vlees dan ook niet goedkoper gehouden?
Vlees zelf is niet gevarieerd, maar het draagt wel bij aan je voedselvariatie. Immers je keuze is vergroot.
Als het beleid in die landen anders was, konden zij flink meeprofiteren van die handel.

Citaat:
TechXP schreef op 26-09-2005 @ 22:41 :
Heel grappig. De meeste vegetariers en veganisten die ik tegenkom zijn juist mensen die ook veel bekommeren om de medemens.
Juist door geen vlees te eten werk je niet mee aan die onefficiente verspillende industrie.


Energie kan je ook krijgen door andere voeding. Die site gaat waarschijnlijk over overeenkomsten met herbivoren. Als je ons lichaam bekijkt hebben we veel weg van herbivoren. Alleen ons eetpatroon lijkt omnivoor te zijn.


We kunnen makkelijk leven van fruit, noten en groenten. Hoe kom je er bij dat we dat niet kunnen?


Je moest eens weten hoeveel ik mijn tijd besteed aan 'goede' doelen. Ging iedereen dat maar eens doen.
Ik heb de indruk hier gekregen dat deze forumvegetariers mensen haten. Jij bent dan een uitzondering zover ik weet.
Juist door geen vlees te eten werk je niet mee aan die onefficiente verspillende industrie. . Dit snap ik niet. Uitleg graag.
Een beperkt aantal groenten had ik het over. Veel groenten kan je niet rauw eten. En niet elk gebied levert een groot diversiteit aan vegetaties. Soms groeit er op een gebied bijna niets. Tegenwoordig lukt het wel alleen voor de rijkere persoon.
Volgens mij is het de bedoeling dat omnivoren veel weg hebben van zowel carnivoren als herbivoren. Voor zover ik weet. Varkens en chimpansees bv. Dieren (insecten inclusief) kan je wel overal vinden. Energierijk plantaardig voedsel niet.
Natuurlijk geld dit tegenwoordig niet meer. Maar we hadden het over 'vroeger'.
__________________
Hikikomori {T_T}

Laatst gewijzigd op 26-09-2005 om 23:28.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 23:37
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Citaat:
TechXP schreef op 26-09-2005 @ 22:41 :
In de bioindustrie is het gewoon verspilling van water en voedsel. Die energie en producten kunnen beter gebruikt worden voor mensen die het nodig hebben. Voor 1kg vlees is dus 20x zoveel nodig als dat je gewoon direct plantaardig voer eet. Die 20x plantaardig voer kunnen tig mensen van voorzien worden.
Ze krijgen toch geen plantaardig voer dat bestemd is voor mensen?
En als ze dit krijgen dan krijgen ze het afval. Ze krijgen restjes waar geen vraag meer naar is.
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 23:59
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Copycat schreef op 26-09-2005 @ 23:25 :
Ik ben tegen de landbouw- en veeteeltsubsidies in Nederland. Dit belemmert de wereldhandel. Maar wordt biologisch vlees dan ook niet goedkoper gehouden?

Amper. De meeste subsidies gaan naar bedrijven als campina, friesland foods, en nog verschillende kalverslachters.

De biologische veeteelt krijgt wel wat subsidies, maar in verhouding veel minder. Biologische vlees word daardoor amper goedkoop gehouden. Beter gezegt niet, waar de bioindustrie dus wel van de subsidies profiteert. Zie wakkerdier.nl waar je 950MB aan bestanden kan vinden met gegevens over alle subsidies.

Citaat:
Vlees zelf is niet gevarieerd, maar het draagt wel bij aan je voedselvariatie. Immers je keuze is vergroot.
Als het beleid in die landen anders was, konden zij flink meeprofiteren van die handel.
De keuze zonder vlees is erg groot. Geen vlees voor nodig dus.
Het beleid in die landen word bepaald door de industrien. Kijk maar naar de afleveringen van Keuringsdienst van Waarde over de sojateelt (zie www.kvw.tv)

Citaat:
Ik heb de indruk hier gekregen dat deze forumvegetariers mensen haten. Jij bent dan een uitzondering zover ik weet.
Nou ik heb erg kritiek op de mensen en andere zeker ook, maar dat betekent niet dat 'we' mensen haten. We willen juist een betere wereld, tenminste neem aan dat de meeste dat ook willen
Juist door geen vlees te eten vernietig je de planeet niet (zo snel).
Je impact is tig keer zo klein. Als we de voedingsverhouding erbij nemen dus 20x zo klein.


Citaat:
Juist door geen vlees te eten werk je niet mee aan die onefficiente verspillende industrie. . Dit snap ik niet. Uitleg graag.
Zoals ik al aangeef:
sojateelt => veevoer => varkens => vlees
sojateelt => mens.
Zie je het verschil? En dan moet je dus lezen dat voor 1 kg vlees 20x zoveel land nodig is (dus meer ontbossing) dan om de mens 1kg sojavlees te geven. Zie je de inefficientie?
Volgens berekeningen zou als in de VS (meeste vlees enzo vreten die) 10% minder vlees gegeten worden al diverse landen in afrika gevoed kunnen wordnen. Dus vlees eten is verspilling van grond, water, en voedsel dus. Doordat jij 1 kg vlees eet ontneem je eigenlijk meer dan 20 mensen hun voedsel. Van wat er dus nodig is om die 1kg vlees te produceren zouden er dus 20 mensen voorzien kunnen worden van voedsel. En per jaar eetn een gemiddelde nederland wel wat meer dan 1kg (93.3kg), dus de rest kan je zelf berekenen.


Citaat:
Een beperkt aantal groenten had ik het over. Veel groenten kan je niet rauw eten.
Bijna alles kan je wel rauw eten hoor. Welke niet volgens jouw?
Daarnaast zijn er ook nog een hoop eetbare planten. Er zijn wel groenten die beter de voedingsstoffen laten opnemen als ze even gekookt zijn.

Citaat:
En niet elk gebied levert een groot diversiteit aan vegetaties. Soms groeit er op een gebied bijna niets. Tegenwoordig lukt het wel alleen voor de rijkere persoon.
In elk gebied bijna is wel genoeg eten te vinden. Vegetarisch voer houd dus niet op bij 'groenten' zoals wij dat kennen, maar ook grassoorten, schimmels/paddenstoelen, bloemen e.d. kunnen voedzaam zijn. Echter veel mensen weten dat niet echt. Omdat de kennis over wat eetbaar is en niet veelal verloren is gegaan.
En sommige gebieden zijn vervuild waardoor dingen eten die lokaal zijn gehaald niet echt aan te raden is.

Citaat:
Volgens mij is het de bedoeling dat omnivoren veel weg hebben van zowel carnivoren als herbivoren. Voor zover ik weet. Varkens en chimpansees bv. Dieren (insecten inclusief) kan je wel overal vinden. Energierijk plantaardig voedsel niet.
Natuurlijk geld dit tegenwoordig niet meer. Maar we hadden het over 'vroeger'.
Chimpansees eten voornamelijk vegetarisch. Ze staan alleen bekend dat ze ook weleens jagen. Maar dat is niet iets wat altijd word geconstateerd. Ze kunnen ook alleen vegetarisch leven.
Bonobo's zijn ook voornamelijk vegetarisch. Ze krijgen per jaar maximaal 1% dierlijk voedsel binnen (insekten) of wat resten ofzo.
Als wij daar van afstammen dan horen we ook vooral vegetarisch te eten. En zou vlees alleen bij uitzondering zijn. En in de geschiedenis van wat we weten is dat toch wel hoe we eerst waren. Vlees is nu geen noodzakelijk middel (niet nodig om te overleven), waarom moet je het dan eten? Dat is dus nu een volkomen luxe artikel en vooral egoistisch.

Overigens krijgen herbivoren ook dus wel dierlijke voedsel binnen. Koeien ook. Insecten e.d. En wellicht wat kleine dode dieren.
Ons mens kan je denk het beste vergelijken met bonobo's en chimpansees. Eigenlijke herbivore/vegetarische dieren, maar in situaties soms anders gedragend. Kortom blijft het lastig om nou precies vast te stellen wat we zijn.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 00:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Copycat schreef op 26-09-2005 @ 23:37 :
Ze krijgen toch geen plantaardig voer dat bestemd is voor mensen?
En als ze dit krijgen dan krijgen ze het afval. Ze krijgen restjes waar geen vraag meer naar is.
Nee. Speciaal voor de dieren word het gemaakt. Maar ook restjes komen bij ze terecht. De soja kan goed gebruikt worden voor gewoon andere producten. Het merendeel gaat alleen naar de veevoer. Een ander deel komt in taart, koekjes enzo.
Zelfde voor mais.

Waarschijnlijk denken mensen wel teveel dat het de restjes zijn, maar dat is dus NIET zo. Veelal is het ook gentech gewassen.

Al het land wat gebruikt word voor veevoergewassen te verbouwen is zo een verspilling van grond. En je moet echt die documentaire over soja zien. Ga maar kijken. Zie hier:
http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=60&n=898
en
http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=60&n=905

Daar kan je de afleveringen terugkijken.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Vragenlijst :bloos:
Calyx
40 12-04-2008 12:07
Flora & Fauna voor? tegen? pels...
Jasmijn.
82 09-01-2005 22:28
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #21
MieX
481 18-05-2004 16:07
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 17:23
Flora & Fauna vlees eten ....
sicilion
323 12-04-2003 22:33
Flora & Fauna Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer.
extinction
6 08-08-2002 22:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.