Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2006, 19:06
Verwijderd
Wat ik heb geleerd op m'n opleiding is dat er voor speciaal voortgezet onderwijs een indicatiestelling nodig is, dit op basis van een IQ test. Volgens mij komen kinderen met een IQ lager dan 70 op het speciaal voortgezet onderwijs terecht en wanneer er gedragsproblemen zijn mag het IQ nog wel iets hoger zijn.

Ik sprak laatst een jongen die op het speciaal basisonderwijs heeft gezeten van groep 5 tm 8, daarna is hij doorgestroomd naar een regulier vbo omdat hij daar wel goed genoeg voor geacht werd.

Hij heeft mij echter verteld, misschien was dit uit verdediging, dat de school dit (onterecht volgens hem dan) voor hem heeft beslist. Er is volgens hem geen IQ test afgenomen. Ik vraag me dan af op basis waarvan een school beslist dat een kind van het regulier basisonderwijs naar speciaal basisonderwijs moet. En mag een school dit zomaar beslissen omdat ze een kind vervelend vinden of moet er dan wel eerst een indicatiestelling aan te pas komen? Wanneer maakt een school hiertoe een beslissing? Iemand die hier iets meer vanaf weet dan ik? Waren de regels overigens anders in de jaren 90 (toen hij op de basisschool zat) dan ze nu het geval zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2006, 06:22
Verwijderd
Vanaf het SBO kan je ook prima doorstromen naar het reguliere vmbo, dat gebeurt, voor zo ver ik weet, regelmatig. Voor de overgang naar regulier onderwijs is geen IQ-test of wat dan ook nodig. Voor de overgang van regulier onderwijs naar SBO is wel het één en ander aan tests vereist. Kinderen (of iig allerlei gegevens, maar vaak ook het kind zelf) worden ook door een toelatingscommissie bekeken en die beslist vervolgens over toelating, zonder indicatiestelling kom je niet op een SBO-school. Vaak zijn er idd dingen als oa een IQ-test vereist (maar voor een SBO-school hoeft je IQ niet onder de 70 te zijn (dan ga je over het algemeen (altijd?) naar een SO-school, omdat onder de 70 een verstandelijke beperking is), op het SBO zitten ook kinderen die een gemiddeld of hoog IQ hebben, maar die het door andere problemen op het regulier onderwijs niet redden).

Uiteindelijk zijn het altijd de ouders die beslissen waar hun kind naar toe gaat. Zij moeten het kind ook aanmelden bij een school, de basisschool kan dit niet. Ook als het kind een indicatiestelling heeft, kunnen ouders er alsnog voor kiezen hun kind op een reguliere school te laten zitten (er aanmelden is lastiger, maar ook hierbij krijgen scholen steeds meer verplichtingen mbt het kind onderwijs bieden).

De regels waren eerst idd anders, de regel mbt het SBO gelden sinds 1998 (daarvoor bestond het SBO ook nog niet, dit was toen (Z)MLK en ZMOK en LOM ed), de regels mbt het SO sinds 2003.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Laatst gewijzigd op 07-06-2006 om 06:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Ik misbruik het forum even als persoonlijke Klaagmuur
Verwijderd
8 21-06-2012 17:20
Algemene schoolzaken de geschiedenis van het speciaal onderwijs?
bloemkool
3 14-09-2004 19:36
De Kantine Raad De Afkorting!
Verwijderd
145 01-07-2003 18:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.