Oud 28-06-2004, 15:30
NN
NN is offline
N.a.v. een discussie in 'Na HBO bachelor naar Master universiteit?' over het niveau van de universitaire rechtenstudie, maar eens even een nieuwe aparte discussie over dit onderwerp.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2004, 15:58
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Bij ons haalt slechts 30% na één jaar de P binnen...
Bij ons ook.

Maar of dat een goede objectieve maatstaf is?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 28-06-2004 @ 16:58 :
Bij ons ook.

Maar of dat een goede objectieve maatstaf is?
Lijkt me niet. Het percentage is ongeveer hetzelfde voor technische natuurkunde (ik hoor er overigens niet bij , 54 studiepunten dit jaar als ik alles wat ik nu nog kan halen haal), en iedereen is het er toch wel over eens dat technische natuurkunde veel moeilijker is dan rechten.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 17:07
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-06-2004 @ 17:49 :iedereen is het er toch wel over eens dat technische natuurkunde veel moeilijker is dan rechten. [/B]
Ik zou dat niet zo in zijn algemeenheid willen stellen. TN heeft zeker een zeer zware studielast, je uren in de week krijg je zeker gevuld.

TN is gewoon ondoenlijk voor diegenen die de exacte vakken verfoeilijken, maar da's nogal wiedes want zonder kennis daarvan bak je er niks van.

Maar dat het beta studenten enorm gemakkelijk zou afgaan bij een studie zoals rechten, heh, nee geloof dat maar niet. Ik ken een ir. die rechten doet op de faculteit in deeltijd, die bakt er niks van (herkansing na herkansing).

Ook ik als ex-beta student haal zeker niet allemaal 10en, sommige tentamens zijn gewoon verdomde moeilijk! Heel ander vakgebied, heel andere insteek en denkwijze. Appels en peren, zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-06-2004 @ 17:49 :
Lijkt me niet. Het percentage is ongeveer hetzelfde voor technische natuurkunde (ik hoor er overigens niet bij , 54 studiepunten dit jaar als ik alles wat ik nu nog kan halen haal), en iedereen is het er toch wel over eens dat technische natuurkunde veel moeilijker is dan rechten.
54 sp in 1 jaar???

hoe krijg je dat nou weer voor elkaar

goed, bij elektrotechniek is het nog net wat minder dan 30% en ongeveer 3/5 haakt af in het eerste/begin van het 2e jaar.

Ik ga zelf gewoon voor de 42 sp
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 17:18
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 28-06-2004 @ 18:09 :
54 sp in 1 jaar???

hoe krijg je dat nou weer voor elkaar
Wellicht telt hij in ECTS? Zo niet, dan is het zeker een applausje waard.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 20:18
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 28-06-2004 @ 18:07 :
Ik zou dat niet zo in zijn algemeenheid willen stellen. TN heeft zeker een zeer zware studielast, je uren in de week krijg je zeker gevuld.

TN is gewoon ondoenlijk voor diegenen die de exacte vakken verfoeilijken, maar da's nogal wiedes want zonder kennis daarvan bak je er niks van.

Maar dat het beta studenten enorm gemakkelijk zou afgaan bij een studie zoals rechten, heh, nee geloof dat maar niet. Ik ken een ir. die rechten doet op de faculteit in deeltijd, die bakt er niks van (herkansing na herkansing).

Ook ik als ex-beta student haal zeker niet allemaal 10en, sommige tentamens zijn gewoon verdomde moeilijk! Heel ander vakgebied, heel andere insteek en denkwijze. Appels en peren, zeg maar.
Ben ik het mee eens. Neem bijvoorbeeld geneeskunde. Lijkt mij een hele zware studie; duurt meen ik ook 6 jaar, maar het is appels met peren vergelijken. Als jij aanleg hebt voor exacte vakken gaat het je (met de juiste instelling) waarschijnlijk wel redelijk af. En instelling is iets waarvan ik inmiddels weet dat dat bij heel veel mensen ontbreekt waardoor ze het eerste jaar niet doorkomen.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 28-06-2004 @ 18:18 :
Wellicht telt hij in ECTS? Zo niet, dan is het zeker een applausje waard.
Inderdaad ECTS.

54 van de 60. Twee vakken niet gehaald.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 21:08
Verwijderd
De studiedruk in uren en in aantal opdrachten van TN is zeker hoger dan van rechten. Mijn broertje studeert technische natuurkunde in Enschede en die is echt veel tijd kwijt aan practica en dergelijke. Maar moeilijk vindt hij het niet. Het komt hem vrijwel aanwaaien, hij hoeft stof maar éen keer te zien om een zeven of een acht te halen voor tentamens waar andere 'betablokkers' met keihard leren nog een onvoldoende voor halen.

Het is maar net wat je ligt, dus, hoewel niemand zal ontkennen dat de studiedruk dus inderdaad hoger ligt. Moeilijk is zo'n subjectief begrip dat er in de praktijk niet echt lekker mee te werken valt. Bij ons (vierdejaars Nederlands recht) worden ook tentamens afgenomen waar nog geen 15% een voldoende op scoort, maar toch vind ik die echt een eitje.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 22:20
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-06-2004 @ 22:08 e studiedruk in uren en in aantal opdrachten van TN is zeker hoger dan van rechten. Mijn broertje studeert technische natuurkunde in Enschede en die is echt veel tijd kwijt aan practica en dergelijke.
Die practica zijn een van de redenen waarom ik er een hekel aan kreeg. Ik had toch liever een wat meer theoretische studie gedaan zoals sterrenkunde.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 28-06-2004 @ 23:20 :
Die practica zijn een van de redenen waarom ik er een hekel aan kreeg. Ik had toch liever een wat meer theoretische studie gedaan zoals sterrenkunde.
Je hebt ook nog theoretische natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 23:00
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-06-2004 @ 23:55 :
Je hebt ook nog theoretische natuurkunde.
I know, maar sterrenkunde trekt me dan toch meer. Zal er helaas wel nooit meer van komen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 23:05
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Niveau van rechten in Utrecht is bedroevend laag. Als mensen die een half uur van te voren een samenvatting doorlezen en verder nooit iets gedaan hebben een tentamen kunnen halen klopt er iets niet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 23:39
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Reken je ook de mensen mee die stoppen? JA he? Dan is het geen goede maatstaf Je kan denk ik beter kijken naar mensen die het ten minste 2 of 3 jaar volhouden en dan kijken hoeveel van die mensen hun P in 1 jaar halen... Bij ons waren het er ook niet zoveel (technische informatica). Ik was er wel 1 van, maar dit jaar (het tweede) bak ik er weer weinig van
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 23:40
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 29-06-2004 @ 00:05 :
Niveau van rechten in Utrecht is bedroevend laag. Als mensen die een half uur van te voren een samenvatting doorlezen en verder nooit iets gedaan hebben een tentamen kunnen halen klopt er iets niet.
Precies. Die moeten afgeslacht worden. Enen zullen ze halen, en huilend van het dak van hun studentenhuis afsprigen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 08:02
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2004 @ 00:40 :
Precies. Die moeten afgeslacht worden. Enen zullen ze halen, en huilend van het dak van hun studentenhuis afsprigen.
Nee, die moeten van hoge torens gegooid worden met hun hoofd naar beneden.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 09:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 29-06-2004 @ 00:05 :
Niveau van rechten in Utrecht is bedroevend laag. Als mensen die een half uur van te voren een samenvatting doorlezen en verder nooit iets gedaan hebben een tentamen kunnen halen klopt er iets niet.
Mijn neef heeft een keer een belangrijk werkstuk o.i.d. een dag van te voren gemaakt terwijl ze er een half jaar voor kregen. En hij had 1 van de hoogste cijfers. En hij deed iets met economie aan de universiteit (erasmus Rotterdam). Dus dit zegt nog niets Of het moeten bosjes met mensen zijn waar je het over hebt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 09:47
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 29-06-2004 @ 00:05 :
Niveau van rechten in Utrecht is bedroevend laag. Als mensen die een half uur van te voren een samenvatting doorlezen en verder nooit iets gedaan hebben een tentamen kunnen halen klopt er iets niet.
Hehe. Ik had gister tentamen in de jaarbeurs ( ) Ook studenten rechten zaten daar, waren bijna allemaal binnen 1 uur weg. Volgens mij stond er 3 uur voor...
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2004, 12:23
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 28-06-2004 @ 18:07 :
Ik zou dat niet zo in zijn algemeenheid willen stellen. TN heeft zeker een zeer zware studielast, je uren in de week krijg je zeker gevuld.

TN is gewoon ondoenlijk voor diegenen die de exacte vakken verfoeilijken, maar da's nogal wiedes want zonder kennis daarvan bak je er niks van.

Maar dat het beta studenten enorm gemakkelijk zou afgaan bij een studie zoals rechten, heh, nee geloof dat maar niet. Ik ken een ir. die rechten doet op de faculteit in deeltijd, die bakt er niks van (herkansing na herkansing).

Ook ik als ex-beta student haal zeker niet allemaal 10en, sommige tentamens zijn gewoon verdomde moeilijk! Heel ander vakgebied, heel andere insteek en denkwijze. Appels en peren, zeg maar.
Inderdaad, waarom denkt iedereen dat wij het zo makkelijk hebben?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 12:24
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2004 @ 00:40 :
Precies. Die moeten afgeslacht worden. Enen zullen ze halen, en huilend van het dak van hun studentenhuis afsprigen.
Jullie duwen dat soort mensen van de Waalbrug af zeker?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 12:25
NN
NN is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 29-06-2004 @ 00:05 :
Niveau van rechten in Utrecht is bedroevend laag. Als mensen die een half uur van te voren een samenvatting doorlezen en verder nooit iets gedaan hebben een tentamen kunnen halen klopt er iets niet.
In de recente onderwijsvisitatie scoort Rechten in Utrecht ook niet zo goed.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 12:27
NN
NN is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 28-06-2004 @ 18:09 :
54 sp in 1 jaar???

hoe krijg je dat nou weer voor elkaar

goed, bij elektrotechniek is het nog net wat minder dan 30% en ongeveer 3/5 haakt af in het eerste/begin van het 2e jaar.

Ik ga zelf gewoon voor de 42 sp
Dat zullen inderdaad wel EC's zijn.

(Ik zit na twee jaar op bijna 120.)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 13:20
Verwijderd
Je kunt best zoveel studiepunten halen. Ik zit nu ook aan 88 ECTS in éen jaar, waarvan 5 x 14 voor vakken en 18 voor mijn scriptie. Zo moeilijk is dat niet. Hangt een beetje van de studie af.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 13:43
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2004 @ 14:20 :
Je kunt best zoveel studiepunten halen. Ik zit nu ook aan 88 ECTS in éen jaar, waarvan 5 x 14 voor vakken en 18 voor mijn scriptie. Zo moeilijk is dat niet. Hangt een beetje van de studie af.
Uitslover!
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 13:54
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 29-06-2004 @ 00:05 :
Niveau van rechten in Utrecht is bedroevend laag. Als mensen die een half uur van te voren een samenvatting doorlezen en verder nooit iets gedaan hebben een tentamen kunnen halen klopt er iets niet.
En ik geloof die mensen dus niet
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2004, 15:52
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 29-06-2004 @ 14:43 :
Uitslover!
Op de KUN zijn ze wat vrijgeverig met puntjes, 14 ECTS voor een vak komt bij ons niet voor. 11.4 ECTS is hier het hoogste.

Dit jaar zit ik met de scriptie erbij aan 65.7 ECTS of zo, heb meer gedaan dan nodig was in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:49
Verwijderd
Het verschilt ook erg per afstudeerrichting. De meeste afstudeerrichtingen bevatten alleen vakken van 7 ECTS, alleen in de richting ondernemingsrecht zijn het drie of vier grote vakken (al naar gelang je keuze) van 14 ECTS, omdat dat een nogal specifiek terrein is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:05
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2004 @ 17:49 :
Het verschilt ook erg per afstudeerrichting. De meeste afstudeerrichtingen bevatten alleen vakken van 7 ECTS, alleen in de richting ondernemingsrecht zijn het drie of vier grote vakken (al naar gelang je keuze) van 14 ECTS, omdat dat een nogal specifiek terrein is.
Toch apart hoor, want bij jullie is de opdeling dan blijkbaar 7/14, bij ons 5.7/11.4. Hoeveel ECTS staat voor het laatste jaar in totaal? Als dat meer is dan bij ons dan heeft men gewoon voor een wat andere indeling gekozen terwijl inhoudelijk er weinig tot geen verschil is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 29-06-2004 @ 18:05 :
Toch apart hoor, want bij jullie is de opdeling dan blijkbaar 7/14, bij ons 5.7/11.4. Hoeveel ECTS staat voor het laatste jaar in totaal? Als dat meer is dan bij ons dan heeft men gewoon voor een wat andere indeling gekozen terwijl inhoudelijk er weinig tot geen verschil is.
Er stond altijd 42 oude studiepunten voor, en nu 60 ECTS. Een oud studiepunt is iets van 1,428 ECTS, dus dat is gewoon éen-op-éen omgezet. Bij ons waren de vakken in oude studiepunten altijd al 5 of 10, dus nu 7 of 14.

Maar zoals ik al zei verschilt het dus per richting. Als je bij ons bijvoorbeeld de richting strafrecht kiest, dan heb je vrijwel alleen maar vakken van 7 en soms zelfs 4 ECTS, terwijl je bij ondernemingsrecht alleen maar 14 ECTS-vakken hebt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:17
Verwijderd
Bij ons is het bij omschakeling naar ECTS soms naar boven, soms naar beneden afgerond; er zijn vakken van 2, 3, 4 en 5 ECTS.

Uiteindelijk maakt het niet zo gek veel uit, je moet het uiteindelijk toch wel allemaal halen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:23
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2004 @ 18:13 :
Maar zoals ik al zei verschilt het dus per richting. Als je bij ons bijvoorbeeld de richting strafrecht kiest, dan heb je vrijwel alleen maar vakken van 7 en soms zelfs 4 ECTS, terwijl je bij ondernemingsrecht alleen maar 14 ECTS-vakken hebt.
Apart, is bij ons niet zo, daar komt de 5.7/11.4 verdeling bij elke richting terug. Naja, who cares.

Hoe kan dit trouwens joh?

http://www.jur.kun.nl/index.cfm?frame=heao

Dat zou niet mogen.

Laatst gewijzigd op 29-06-2004 om 17:25.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:42
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Bij ons (letteren, UU) krijg je voor elk vak standaard 7,5 ects (als je het haalt natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:01
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
bij ons ( aardwetenschappen, ook aan de uu) krijg je of 7,5 of 3,75 ects
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:50
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Warning, this thread is derailing fast.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 19:13
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
|het gaat alleen maar over Rechtsgeleerdheid. Geen bal aan

Wat het niveau van mijn studie is? Wel aardig, iig beter dan de vorige;p
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 19:17
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 29-06-2004 @ 20:13 : het gaat alleen maar over Rechtsgeleerdheid. Geen bal aan
Zoiets zeg je niet. Kim verdient een pak slaag. Wie gaat het 'r geven?

Citaat:
Wat het niveau van mijn studie is? Wel aardig, iig beter dan de vorige ;p
Da's ook niet zo moeilijk.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2004, 19:52
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 29-06-2004 @ 20:17 :
Zoiets zeg je niet. Kim verdient een pak slaag. Wie gaat het 'r geven?

Da's ook niet zo moeilijk.
Te moeilijk voor jou
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 19:54
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 29-06-2004 @ 20:52 :
Te moeilijk voor jou
Fantasie heb je wel.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:04
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 29-06-2004 @ 20:54 :
Fantasie heb je wel.
Creativiteit is óók een vorm van intelligentie

(maar laten we het even binnen één topic houden)
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 29-06-2004 @ 18:23 :
Apart, is bij ons niet zo, daar komt de 5.7/11.4 verdeling bij elke richting terug. Naja, who cares.

Hoe kan dit trouwens joh?

http://www.jur.kun.nl/index.cfm?frame=heao

Dat zou niet mogen.
Geen idee, ik hou me daar niet mee bezig. De enige HEAO-MER-student die ik ken, is ondertussen al zesentwintig, zit bij mij in het jaar en is een vriend van me, en is gewoon aan het eerste jaar begonnen omdat er zoveel mensen afvielen. Ik weet verder niet hoe dat zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studie werktuigbouwkunde
Lithium3d
3 01-03-2016 18:16
Studeren Switchen van studie? HBO Logopedie naar WO Psychologie
foreveryoung16
2 02-03-2015 15:41
Studeren economische studie
Lumpie
12 14-06-2011 18:03
Studeren Veranderen van studie?
KirstenR
0 29-09-2010 19:21
Studeren Je talenten benutten: andere academische studie?
Hempo
18 14-11-2006 12:07
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.