Oud 04-01-2003, 19:22
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ehm, ik heb lang getwijfeld of ik dit zou plaatsen… Eerder deed ik dat nog wel.. nu heb ik m’n twijfels omdat ik meer post en ik misschien iets meer bekend ben hier.. Toch doe ik het omdat ik ideeën van anderen nodig heb.. en ervaringen van anderen..
Het spijt me dat het zo’n lang verhaal is geworden.. maar anders kan ik het niet duidelijk uitleggen

Midden oktober had ik door een vriendin een intake gesprek bij een soort riagg (het heet hier anders). Een vriendin had me gepusht om dat te doen omdat ik niet met m’n gevoelens om kon gaan en ze wilde dat mijn snijden over zou gaan. Ik ben alleen naar het gesprek gegaan en heb uiteindelijk de helft niet verteld (dus dat ik snij/sneed heb ik niet verteld) We hebben het wel over school gehad. Ik zit nu in 4Vwo en ik zie het niet zo meer zitten… zij (maatsch.werkster) heeft me toen gepusht om toch havo te gaan doen. Daar ben ik toen mee bezig geweest, dat kreeg ik niet voor elkaar omdat de klassen op de havo vol zaten. Ook heb ik nog geprobeerd naar een andere school te gaan, dat zag ik op het laatst alleen niet meer zitten, omdat ik dan nog een keer door een hel zou gaan (ik zit nog maar vanaf het begin van dit jaar op deze school). Zo zat ik uiteindelijk nog steeds op dezelfde school. De maatschappelijk werkster zei dat er een flinke wachtlijst was (+/- 3 maanden), zo heb ik nu nog steeds niks daarvan gehoord.
Alles is nu dus nog steeds zoals het was. Ik heb geen hulp (gelukkig is het snijden toch bijna gestopt) en ik zit nog steeds in 4vwo terwijl ik me daar helemaal niet goed bij voel.
Ik vind het veel te druk, en als er ook maar iets teveel druk op me staat kan ik gewoon niks meer doen. Ik wil het wel maar ik krijg het niet voor elkaar. Ook werd mijn opa steeds zieker. Wat thuis toch zorgde voor een hoop spanningen en me moeder zag het soms niet echt meer zitten, waardoor ik ook steeds meer in het huishouden ging doen. Midden december is m’n opa overleden, waardoor ik een week weg ben gebleven van school (hij woont ver weg en op die manier konden we daar langer blijven omdat het na die week toch vakantie was). Ik heb nu dus weer veel gemist. De achterstand die ik nu heb opgelopen valt volgens mij niet meer in te halen. En ook dingen die opzich niet zoveel met die ene week te maken hebben, red ik ook niet meer. Ik ben nu dus ontzettend bang geworden voor wat er zometeen gaat komen (maandag en dinsdag op school) Vrijdag begint de toetsweek dus tot die tijd moet ik gewoon bepaalde dingen klaar hebben. Ik heb in de vakantie natuurlijk wel wat gedaan. Maar ik ben gewoon bang dat ik het niet haal. Ik voel me er echt kut door. En ik weet niet meer wat ik moet doen.
Doordat het werk zich gewoon opstapelt kan ik me ook niet meer motiveren om het echt voor elkaar te krijgen. Het zou me eventueel nog wel kunnen lukken (ik heb vaker voor grote problemen gestaan wat ik uiteindelijk toch opgelost heb gekregen) Maar ik wil het gewoon niet meer. Ik wil m’n trost niet opgeven.. maar zo wil ik het ook niet

Al met al weet ik nu niet meer hoe ik verder moet. Kan ik nu zomaar stoppen? En welke mogelijkheden heb ik verder nog... Het is een grote fout van de school dat ik niet eerder naar de havo ben geplaatst, en ze staan nog bij me in het krijt. Maar aan de andere kant durf ik ook niet te stoppen. Naja ik weet het gewoon niet meer.. Ik voel me er klote door en ik wil dat het ophoud...

Sorry voor het lange/vage verhaal.. maar ik weet het gewoon echt niet meer

Kuzzz Dreen
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 19:34
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
Al met al weet ik nu niet meer hoe ik verder moet. Kan ik nu zomaar stoppen? En welke mogelijkheden heb ik verder nog... Het is een grote fout van de school dat ik niet eerder naar de havo ben geplaatst, en ze staan nog bij me in het krijt. Maar aan de andere kant durf ik ook niet te stoppen. Naja ik weet het gewoon niet meer.. Ik voel me er klote door en ik wil dat het ophoud...
Misschien op school er over praten? 't zou raar wezen als je echt op geen enkele mogelijke manier naar de havo zou kunnen... En anders toch misschien op die andere school proberen? Ik weet niet hoe jij het ervaart om van school te veranderen en of je het op deze school naar je zin hebt ed...? Je hoeft niet te stoppen, toch?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:37
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Misschien op school er over praten? 't zou raar wezen als je echt op geen enkele mogelijke manier naar de havo zou kunnen... En anders toch misschien op die andere school proberen? Ik weet niet hoe jij het ervaart om van school te veranderen en of je het op deze school naar je zin hebt ed...? Je hoeft niet te stoppen, toch?
Op school geloven ze me niet zo, ze denken dat het wel goed gaat komen... En neej der is echt geen mogelijkheid om havo te gaan doen. Zeker nu niet meer omdat ik dan van 2 of 3 vakken een half jaar moet gaan inhalen.... Naar een andere school wil ik eigenlijk ook niet.. het geeft veel gedoe en die andere school is gewoon niet leuk...
Maar wat bedoel je met: je hoeft niet te stoppen, toch?? ik hoef natuurlijk niet te stoppen. maar als het zo door gaat haal ik dit jaar niet en dan wil ik ook absoluut niet nog een keer 4 Vwo gaan doen...
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:37
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
je zegt dat je graag naar de havo wil omdat je denkt dat er dan minder druk om je word gezet en dat je dan leukere klassen hebt.. nou niet dus.. ik moest na de 2e naar de havo omdat ik daarvoor geen ene flikker deed.. op t vwo had ik redelijk leuke klas, kon ik nog wel gewoon normaal met mensen praten enzo, dr werd niet echt geroddeld, je werd gewoon geaccepteerd.. in de 3e ging ik dus naar de havo samen met een vriend.. bleek geen leuke klas te zijn, kutklas zelfs.. ik kon geen enkele les meer volgen omdat de hele klas dr doorheen praatte, ik kon nie meer normaal met ze praten. alles wat je zei moesten ze meteen aan iedereen doorlullen ( en nee, dat ligt niet aan mij, dat deden ze bij iedereen).. ze vonden t normaal om je spullen te mollen en dat je dan nie kwaad werd (tis nie bij mij gebeurd maar bij gewoon normaal meisje daar).. drna in mei werd ik ziek, was t drvoor ookal maar minder erg. geen begrip gekregen, alleen maar gezeik over dak me aanstelde.. en dat zeiden ze bij alles niet alleen bij mij, maar dat zei iedereen gewoon als dr iemand liep te zeuren.. t enige waar die havo mensen over konden praten was kleding, make up en jongens en uitgaan. nu zit ik in de 4e, 4 havo.. .. t is nog steeds nie veranderd.. k heb nu msschien wel t kutste profiel en zit altijd als enig meisje in de klas... t is nogsteeds t zelfde..
k zeg niet dat t bij jou ook zo moet zijn, maar als je t echt zo graag wil, moetje dit niet vergetn.. tuurlijk zijn dr wel havo ers die gewoon normaal zijn en tuurlijk zijn de zat vwo ers die als enig doel hebben de les te verzieken, alleen op de havo zijn dat dr gewoon meer
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:39
light fighter
light fighter is offline
Ik denk dat als jij je niet goed voelt dat je vwo doet dat JIJ degene bent die het belangrijkste is en niet het feit dat de klassen vol zitten wat ik persoonlijk een raar argument vind. als ik jou was zou ik naar je mentor of de schoolleiding stappen en ze vertellen dat je naa de HAVO wilt (meer eisen) maar dat moet ik er wel bij zeggen als het al zo laat in het jaar is kan het zijn dat je HAVO 4 over moet doen.

succes
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:41
Verwijderd
Kun je niet na 4 vwo naar 5 havo als je cijfers daar wel goed genoeg voor zijn? 'k weenie hoe dat zit met de tweede fase ed...? Misschien kun anders dit jaar werken aan dingen die je dan wel zou moeten hebben? Ik zou er als ik jou was toch een keer met je mentor over praten. En misschien hebben ze wel gelijk, en komt het echt wel goed. Ik weet niet hoe je er voor staat, maar soms kunnen dingen opeens behoorlijk veranderen, ook al lijkt dat nu misschien onmogelijk... Ik zou er eens moet iemand op school over praten, die kennen jou beter dan wij hier en hebben ook meer zicht op de mogelijkheden die er op school zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:43
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Kun je niet na 4 vwo naar 5 havo als je cijfers daar wel goed genoeg voor zijn? 'k weenie hoe dat zit met de tweede fase ed...? Misschien kun anders dit jaar werken aan dingen die je dan wel zou moeten hebben? Ik zou er als ik jou was toch een keer met je mentor over praten. En misschien hebben ze wel gelijk, en komt het echt wel goed. Ik weet niet hoe je er voor staat, maar soms kunnen dingen opeens behoorlijk veranderen, ook al lijkt dat nu misschien onmogelijk... Ik zou er eens moet iemand op school over praten, die kennen jou beter dan wij hier en hebben ook meer zicht op de mogelijkheden die er op school zijn.
nee helaas kan dat niet doordat scholen het vakken aanbod periodiseren zoals ze dat zo mooi noemen, dat is om de druk te verlagen (werkt niet helemaal)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:44
Verwijderd
@nogwatjuh: de dingen die jij beschrijft liggen echt niet aan of het een havo of een vwo klas is, dat ligt aan de mensen en die heb je in elke klas. Dat zeg je zelf ook wel, maar of het verschil echt zo groot is, weet ik niet, je moet gewoon de juiste mensen treffen. Maar is dat niet altijd zo?

Citaat:
(tis nie bij mij gebeurd maar bij gewoon normaal meisje daar)..
Een 'gewoon normaal meisje'...? Wat ben jij dan?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:45
Verwijderd
Citaat:
skatboard schreef:
nee helaas kan dat niet doordat scholen het vakken aanbod periodiseren zoals ze dat zo mooi noemen, dat is om de druk te verlagen (werkt niet helemaal)
Als ze vier vwo blijft doen kan ze misschien zelfstandig wel een aantal dingen doen, dan heeft ze niks met periodes te maken ed. Of in de zomervakantie? 'Vroeger' konden dat soort dingen soms wel, 'k weet niet hoe het nu allemaal zit.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:51
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Tja, ik zou er op school met iemand over moeten praten... helaas heb ik de vorige keer gemerkt dat ik met niemand op school goed erover kan praten... ze nemen me niet serieus en m'n mentor weet zelf niks en qoute gewoon alles wat m'n coordinator zegt!
Met m'n decaan kan dat opzich wel.. maar hij is niet echt de geschikte persoon daarvoor en het is een collega van me moeder... wat ik toch erg lastig vindt
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:54
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Als ze vier vwo blijft doen kan ze misschien zelfstandig wel een aantal dingen doen, dan heeft ze niks met periodes te maken ed. Of in de zomervakantie? 'Vroeger' konden dat soort dingen soms wel, 'k weet niet hoe het nu allemaal zit.
tja geen idee of dat kan... dat zou ik moeten overleggen... maar het klinkt een beetje onmogelijk (het zou wel heel handig zijn)
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:59
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
tja geen idee of dat kan... dat zou ik moeten overleggen... maar het klinkt een beetje onmogelijk (het zou wel heel handig zijn)
*hier stond een lulverhaal, maar laat dat maar zitten* Ik heb iig de ervaring dat het soms wel kan, maar dat is oude stijl... Ik weet dus niet hoe het nu zit met de tweede fase...ik zou het gewoon een keer vragen. Misschien kun je bijles krijgen om toch vwo te blijven doen, als je dat wilt?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:00
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
@nogwatjuh: de dingen die jij beschrijft liggen echt niet aan of het een havo of een vwo klas is, dat ligt aan de mensen en die heb je in elke klas. Dat zeg je zelf ook wel, maar of het verschil echt zo groot is, weet ik niet, je moet gewoon de juiste mensen treffen. Maar is dat niet altijd zo?
kweet dat ook wel. alleen op mijn school is t nu zo dat in alle klassen t zo is, en in mijn profiel (e en m) nog t minste. en bij anderen die ik ken is t ook zo. kweet wel dat t aan de klas ligt, alleen op de havo is t risico dat je zo n klas krijgt veel hoger ook omdat t makkelijker is.. veel mensen die geen zin hebben in school doen havo/mavo vanwege de leerplicht en omdat ze dat goed genoeg vinden. mensen die vwo doen willen later vaak studeren. Dr zullen vast ook wel 'goede' havo klassen zijn alleen dr zijn gewoon een stuk meer vwo klassen..

en tis ook nog zo dat op de havo in de 2e fase de druk veel hoger is.. ik ken mensen die vwo doen en ook in de 4e zitten.. die zitten gewoon de hele dag beetje op hun luie reet, ze doen wel wat.. tis msschien wel moeilijker maar zij mogen dr 3 jaar over doen.. havo ers moeten minder leren maar in kortere tijd waardoor de havo 2e fase t zwaarste van allemaal is.

Citaat:
Leonoor schreef:
Een 'gewoon normaal meisje'...? Wat ben jij dan? [/B]
een gestoord iemand
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:03
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
veel mensen die geen zin hebben in school doen havo/mavo vanwege de leerplicht en omdat ze dat goed genoeg vinden. mensen die vwo doen willen later vaak studeren.
Ow? Die redenering heb ik nog nooit gehoord... 50% van de mensen doet vmbo en echt niet alleen omdat ze dat goed genoeg vinden of wat dan ook. Havo is al hoger dan vmbo, ik denk dat het daar dus helemaal niet het geval is.

Citaat:

en tis ook nog zo dat op de havo in de 2e fase de druk veel hoger is.. ik ken mensen die vwo doen en ook in de 4e zitten.. die zitten gewoon de hele dag beetje op hun luie reet, ze doen wel wat.. tis msschien wel moeilijker maar zij mogen dr 3 jaar over doen.. havo ers moeten minder leren maar in kortere tijd waardoor de havo 2e fase t zwaarste van allemaal is.
Hiermee spreek je het bovenstaande (veel mensen die geen zin hebben in school doen havo/mavo vanwege de leerplicht en omdat ze dat goed genoeg vinden.) weer tegen volgens mij... Volgens mij is vwo toch wel wat moeilijker dan havo, waarom maken ze anders nog onderscheidt?


Citaat:

een gestoord iemand
Vooral vaak zeggen, dan ga je het vanzelf geloven.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:04
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
*hier stond een lulverhaal, maar laat dat maar zitten* Ik heb iig de ervaring dat het soms wel kan, maar dat is oude stijl... Ik weet dus niet hoe het nu zit met de tweede fase...ik zou het gewoon een keer vragen. Misschien kun je bijles krijgen om toch vwo te blijven doen, als je dat wilt?
Tja lul verhaal is het niet.. het zou geweldig zijn... !
Nou eigenlijk wil ik geen vwo meer doen... ik heb er genoeg van... en als het nu al zo klote gaat dan red ik de rest ook niet meer... En voor mijn gevoel is het nu al te laat voor bijles.. tenzij bepaalde leraren lief voor mij zijn.. maar dat betwijfel ik...
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:08
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
Tja lul verhaal is het niet.. het zou geweldig zijn... !
Nou eigenlijk wil ik geen vwo meer doen... ik heb er genoeg van... en als het nu al zo klote gaat dan red ik de rest ook niet meer... En voor mijn gevoel is het nu al te laat voor bijles.. tenzij bepaalde leraren lief voor mij zijn.. maar dat betwijfel ik...
Ik kreeg ook pas in januari 4 havo oid bijles voor Duits (en ik had iets van 1,5 maanden gemist dat jaar al) en ik stond op wel een 8,4 gemiddeld in 5 havo. Te laat is het nooit; beter laat dan nooit. Een 8,4 hoef je niet te halen, is ook lastiger als je voor meer vakken bijles nodig hebt, maar zessen zijn er misschien wel uit te slepen.

Misschien moet je eerst proberen de dingen buiten school op te lossen? Of tegelijkertijd? Maar daar iig ook aan werken. Is er op school geen vertrouwenspersoon ofzo? Misschien kun je dat 'riagg' nog eens bellen en vragen hoe lang het nog duurt?

('t lulverhaal had ik weg gehaald. )
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:12
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ow? Die redenering heb ik nog nooit gehoord... 50% van de mensen doet vmbo en echt niet alleen omdat ze dat goed genoeg vinden of wat dan ook. Havo is al hoger dan vmbo, ik denk dat het daar dus helemaal niet het geval is.
ze doen t omdat ze eigenlijk n ix uitmaakt wat ze doen en omdat ze denken dat ze daar ook alles mee kunnen bereiken. ja ok , maar k ken bv veel mensen van t vwo dat helemaal zn best niet meer doet onder t motto van ik kan altijd nog havo doen ( k zit op havo/vwo/gymnasium school dus dat vmbo geld voor mij nie) de helft van alle mensen die met vwo is begonnen zit nu al op de havo ( en das niet alleen mensen die ik ken, das voor iedereen) en daar zaten ook gewooon slimme mensen bij dus k denk dat je t best kan

Citaat:
Leonoor schreef:

Hiermee spreek je het bovenstaande (veel mensen die geen zin hebben in school doen havo/mavo vanwege de leerplicht en omdat ze dat goed genoeg vinden.) weer tegen volgens mij... Volgens mij is vwo toch wel wat moeilijker dan havo, waarom maken ze anders nog onderscheidt?
t is moeilijker maar in de 2e fase is havo zwaarder.


Citaat:
Leonoor schreef:

Vooral vaak zeggen, dan ga je het vanzelf geloven.
als jij mij zou kennen zou jij t ook zeggen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:17
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik kreeg ook pas in januari 4 havo oid bijles voor Duits (en ik had iets van 1,5 maanden gemist dat jaar al) en ik stond op wel een 8,4 gemiddeld in 5 havo. Te laat is het nooit; beter laat dan nooit. Een 8,4 hoef je niet te halen, is ook lastiger als je voor meer vakken bijles nodig hebt, maar zessen zijn er misschien wel uit te slepen.

Misschien moet je eerst proberen de dingen buiten school op te lossen? Of tegelijkertijd? Maar daar iig ook aan werken. Is er op school geen vertrouwenspersoon ofzo? Misschien kun je dat 'riagg' nog eens bellen en vragen hoe lang het nog duurt?

('t lulverhaal had ik weg gehaald. )
Tja de cijfers vallen wel mee... daarom wil school het ook niet geloven... Wat vooral vervelend is, dat ik het huiswerk gewoon niet voor elkaar krijg.. En dat sleept dus echt achter je aan. In het begin haal je het nog wel weer in.. Maar nu kan ik het gewoon niet meer inhalen allemaal... Een beetje speeling krijg ik wel (ook door het overleiden van m'n opa) maar ik krijg het gewoon niet helemaal af...
Sorry voor het gezeur.. maar ik weet het gewoon niet meer
__________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-01-2003, 20:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dreen schreef:
Tja, ik zou er op school met iemand over moeten praten... helaas heb ik de vorige keer gemerkt dat ik met niemand op school goed erover kan praten... ze nemen me niet serieus en m'n mentor weet zelf niks en qoute gewoon alles wat m'n coordinator zegt!
Met m'n decaan kan dat opzich wel.. maar hij is niet echt de geschikte persoon daarvoor en het is een collega van me moeder... wat ik toch erg lastig vindt
Als je het idee hebt dat je niet serieus wordt genomen dien je er voor te zorgen dat ze dat wel doen. Docenten die leerlingen niet serieus nemen zijn naar mijn idee als docent niet geschikt. Waarom kaart je het niet aan bij de (con)rector?
Wat bijles betreft zijn er buiten de school misschien wel mogelijkheden. Ik geef zelf geen les, maar geef wel bijles in wis-, natuur- en scheikunde op v.m.b.o.-, h.a.v.o.- en v.w.o.-niveau en benader geïnteresseerde leerlingen door het plaatsen van een advertentie daarover in ons gemeenteblad en door het hier op de scholierensite op het exacte vakkenforum te vermelden. Eventueel kun je zelf in de supermarkt een briefje ophangen waarop je naast je telefoonnummer vermeldt in welke vakken je bijles zou willen hebben, of in jullie gemeenteblad (als jullie dat hebben) een soortgelijke advertentie plaatsen als dat mogelijk is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:19
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
ze doen t omdat ze eigenlijk n ix uitmaakt wat ze doen en omdat ze denken dat ze daar ook alles mee kunnen bereiken. ja ok , maar k ken bv veel mensen van t vwo dat helemaal zn best niet meer doet onder t motto van ik kan altijd nog havo doen ( k zit op havo/vwo/gymnasium school dus dat vmbo geld voor mij nie) de helft van alle mensen die met vwo is begonnen zit nu al op de havo ( en das niet alleen mensen die ik ken, das voor iedereen) en daar zaten ook gewooon slimme mensen bij dus k denk dat je t best kan
Ik heb zowel mavo als havo gedaan en 2 jaar vwo/havo...op de mavo heb ik er wel iets van gemerkt, maar het verschil tussen havo en vwo (op de lesstof na dan) eigenlijk niet. Ik denk dus dat het niet aan de opleiding, maar aan de personen zelf ligt.

Citaat:

t is moeilijker maar in de 2e fase is havo zwaarder.
Waarom doet dan niet iedereen vwo? Omdat het moeilijker is? Maakt dat moeilijkere het niet ook zwaarder?

Citaat:
als jij mij zou kennen zou jij t ook zeggen
Ik ken heel wat mensen, maar geen gestoorde mensen, simpel omdat ik niet geloof dat er mensen zijn die gestoord zijn. Verder weet je niet wat ik van je zou vinden, dus denk ik ook dat je niet moet gaan verzinnen wat ik van je zou kunnen vinden, omdat dat niet kan kloppen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:21
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
Tja de cijfers vallen wel mee... daarom wil school het ook niet geloven... Wat vooral vervelend is, dat ik het huiswerk gewoon niet voor elkaar krijg.. En dat sleept dus echt achter je aan. In het begin haal je het nog wel weer in.. Maar nu kan ik het gewoon niet meer inhalen allemaal... Een beetje speeling krijg ik wel (ook door het overleiden van m'n opa) maar ik krijg het gewoon niet helemaal af...
Sorry voor het gezeur.. maar ik weet het gewoon niet meer
Ik ga nu iets heel verkeerds zeggen, vooral als aankomend lerares, maar goed. Doe eerst de dingen die je echt moet doen, als je tijd over hebt kun je de rest doen. Zo heb ik ook zo'n beetje m'n diploma's gehaald.

En het draait toch voornamelijk om cijfers...? Dus zolang die nog meevallen? 't kan wel moeilijker worden doordat je hw niet lukt, maar misschien valt dat nog wel mee? En je zeurt niet.

Bijlesadressen kun je vaak ook halen op school (bij ons hadden ze een lijst met bijlesleraren)...ik denk dat die betrouwbaarder zijn dan mensen die je binnen haalt met briefjes in de supermarkt...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:23
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik heb zowel mavo als havo gedaan en 2 jaar vwo/havo...op de mavo heb ik er wel iets van gemerkt, maar het verschil tussen havo en vwo (op de lesstof na dan) eigenlijk niet. Ik denk dus dat het niet aan de opleiding, maar aan de personen zelf ligt.
precies. t ligt aan de personene. alleen dr zijn nou eenmaal wat meer van die personen dan op t vwo
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom doet dan niet iedereen vwo? Omdat het moeilijker is? Maakt dat moeilijkere het niet ook zwaarder?
[/B]
jewel maar met zwaarder bedoel ik dat je meer moet dan, niet dat je er meer moeite voor moet doen.. je moet havo 2e fase in 2 jaar doen en vwo in 3 jaar. eerste 3 jaar is dr nauwelijks verschil ( vaak was t enige verschil dat dr bij de havo 1 puntje bij werd geteld)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:26
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
precies. t ligt aan de personene. alleen dr zijn nou eenmaal wat meer van die personen dan op t vwo
Ik weet niet in hoeverre dat klopt. Maar dat is een andere discussie, denk ik.

Citaat:

jewel maar met zwaarder bedoel ik dat je meer moet dan, niet dat je er meer moeite voor moet doen.. je moet havo 2e fase in 2 jaar doen en vwo in 3 jaar. eerste 3 jaar is dr nauwelijks verschil ( vaak was t enige verschil dat dr bij de havo 1 puntje bij werd geteld)
Maar in die 2 jaar moet je makkelijkere dingen doen dan in die 3 jaar. En op het vwo moet je meer doen, iig de hoeveelheid boeken die je moet lezen. Lijkt mij dus dat dat redelijk gelijk trekt qua 'zwaarheid'. En ze maken niet voor niks verschil tussen havo en vwo, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:37
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Maar in die 2 jaar moet je makkelijkere dingen doen dan in die 3 jaar. En op het vwo moet je meer doen, iig de hoeveelheid boeken die je moet lezen. Lijkt mij dus dat dat redelijk gelijk trekt qua 'zwaarheid'. En ze maken niet voor niks verschil tussen havo en vwo, lijkt me.
ja msschien.. maar dan zouden vwo en havo in de 2e fase even zwaar zijn..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:42
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
ja msschien.. maar dan zouden vwo en havo in de 2e fase even zwaar zijn..
Ik blijf er bij dat vwo zwaarder is, doordat het moeilijker en meer is, ook al heb je er een jaar meer de tijd voor (moet ook wel). Waarom anders onderscheid er tussen maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 20:43
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik ga nu iets heel verkeerds zeggen, vooral als aankomend lerares, maar goed. Doe eerst de dingen die je echt moet doen, als je tijd over hebt kun je de rest doen. Zo heb ik ook zo'n beetje m'n diploma's gehaald.
Tja ik doe m'n best... maar het probleem is ook dat ik gewoon dichtklap als ik merk dat ik het gewoon niet red en dat het huiswerk gewoon teveel is.... en daarna lukt het me dus helemaal niet meer om iets te doen

Citaat:
En het draait toch voornamelijk om cijfers...? Dus zolang die nog meevallen? 't kan wel moeilijker worden doordat je hw niet lukt, maar misschien valt dat nog wel mee? En je zeurt niet.
ja.. das waar.. maar als je een heel hoofdstuk niet hebt gedaan dan worden je cijfers vanzelf slecht... en soms mag je een toets niet eens maken als je niet alle opdrachten hebt gedaan... dat is waar ik nu tegen aan liep... en ik zag het ook wel aankomen... alleen snappen de leraren dat niet zo...
Citaat:

Bijlesadressen kun je vaak ook halen op school (bij ons hadden ze een lijst met bijlesleraren)...ik denk dat die betrouwbaarder zijn dan mensen die je binnen haalt met briefjes in de supermarkt...
ja... dat zal wel lukken... eerst wil ik zorgen dat er iets verandert... voordat ik bijles neem
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:52
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
Tja ik doe m'n best... maar het probleem is ook dat ik gewoon dichtklap als ik merk dat ik het gewoon niet red en dat het huiswerk gewoon teveel is.... en daarna lukt het me dus helemaal niet meer om iets te doen
Misschien proberen te werken met schema's? Of samen met een vriend(in)/klasgenoot? Ik vind schema's vaak wel werken, je kunt iets doorstrepen als je het af hebt, je ziet het dus minder worden. Een vriend(in)/klasgenoot kan je misschien helpen en/of je motiveren.

Citaat:
ja... dat zal wel lukken... eerst wil ik zorgen dat er iets verandert... voordat ik bijles neem
Mijn ervaring met bijles ed is...dat er heel veel veranderde doordat ik bijles kreeg... Ik geloofde er eerst niet zo erg in, maar ik nam toch die bijles maar, omdat ik toch 7 vakken wou houden. Na een tijdje bijles (ik kon goed met die man overweg, hij had alle tijd voor me en probeerde dingen net zo lang uit te leggen tot ik ze snapte en het werd op een andere manier aangeboden dan op school) begon ik Duits zelfs leuk te vinden en werd het mijn beste vak op school. Mijn cijfers waren goed, ik vond het leuk, dus deed ik m'n huiswerk wel (wat bij bijles ook zo is, je bent in je eentje en het kost vaak extra geld, 't voelt dan een stuk lulliger om je werk niet te doen ).
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 11:21
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
dreen schreef:
tja geen idee of dat kan... dat zou ik moeten overleggen... maar het klinkt een beetje onmogelijk (het zou wel heel handig zijn)
volgens mij is dat heel erg lastig vanwege school examens enzo
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:19
Verwijderd
Goed ik heb niet het hele topic gelezen maar anders vergeet ik weer wat ik wil reageren op dingen uit de eerste helft van het topic.

Ten eerste kan doorstromen naar een ander niveau of profiel altijd wel, als de school maar genoeg wil meewerken. Ik heb het geluk op een school te zitten waarbij ze daar alles aan doen en heel goed begeleiden daarin. Zo is een vriendin van mij in de 6e klas overgestapt qua profiel van N&G naar C&M. Dat is een supermoeilijke overstap omdat die profielen qua vakken heel erg verschillen. Ook zijn er mensen anders doorgestroomd enzo.

Maar goed, jou school klinkt niet erg als een school die jou op je woord geloofd en er alles aan doet om jou te helpen met waar je om vraagt. Ik denk daarom dat je wel toch nog een keer moet gaan praten en dan moet zeggen dat je of naar de havo wil of gewoon stopt met school. Desnoods stop je dit jaar en begin je volgend jaar opnieuw maar dan in 4havo? Of maak je dit jaar rustig af en gaat dan volgend jaar naar 4 havo.

Je school lijkt het me nogal aan je verplicht om in jouw behoeftes te voorzien. Jij bent de leerling en kan dus als geen ander aangeven hoe het zit. Ga anders eens naar je huisarts en leg het daar uit, misschien kan die je doorsturen naar iemand die wil bemiddelen tussen jou en de school.

Het probleem met helemaal stoppen is dat je nog wel leerplicht hebt geloof ik, dan moet dat weer apart geregeld worden en moet je speciale vrijstelling krijgen enzo, maar dan moet het meestal zo zijn dat je al weet wat je als vervolgopleiding wil doen en daar al genoeg voor kan (dus bijv. niet je vwo diploma nodig hebt).

Ik raad je aan om toch met je decaan te gaan praten, die heeft waarschijnlijk wel verstand van wat er allemaal wel kan en kan je misschien in ieder geval advies geven. Het is belangrijk om een aanspreekpunt te hebben binnen de school!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 16:42
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Goed ik heb niet het hele topic gelezen maar anders vergeet ik weer wat ik wil reageren op dingen uit de eerste helft van het topic.

Ten eerste kan doorstromen naar een ander niveau of profiel altijd wel, als de school maar genoeg wil meewerken. Ik heb het geluk op een school te zitten waarbij ze daar alles aan doen en heel goed begeleiden daarin. Zo is een vriendin van mij in de 6e klas overgestapt qua profiel van N&G naar C&M. Dat is een supermoeilijke overstap omdat die profielen qua vakken heel erg verschillen. Ook zijn er mensen anders doorgestroomd enzo.
dat is bij ons op school volgens mij niet echt makkelijk. Zo moest een meisje in 4Vwo blijven zitten omdat ze van CM naar NT wilde. dat kon dus niet meer zonder te blijven zitten. En als ik nu wil overstappen moet ik ook erg veel inhalen (ik doe nu NG maar ik heb dit jaar nog geen natuurkunde en scheikunde, dus dat moet ik inhalen, en omdat ik economie1 als extra vak wil moet ik dat ook inhalen ) dus dat gaat me nu denk ik ook niet meer lukken. en het levert dan niks meer op, dan kan ik nu net zo goed vwo blijven doen.


Citaat:
Maar goed, jou school klinkt niet erg als een school die jou op je woord geloofd en er alles aan doet om jou te helpen met waar je om vraagt. Ik denk daarom dat je wel toch nog een keer moet gaan praten en dan moet zeggen dat je of naar de havo wil of gewoon stopt met school. Desnoods stop je dit jaar en begin je volgend jaar opnieuw maar dan in 4havo? Of maak je dit jaar rustig af en gaat dan volgend jaar naar 4 havo.
Ja ik weet het... opzich lijkt het me wel fijn om dit jaar gewoon rustig af te maken en dan volgend jaar goed te starten op 4havo. ik vind het dan wel heel jammer omdat ik gewoon liever niet blijf zitten.

Citaat:
Je school lijkt het me nogal aan je verplicht om in jouw behoeftes te voorzien. Jij bent de leerling en kan dus als geen ander aangeven hoe het zit. Ga anders eens naar je huisarts en leg het daar uit, misschien kan die je doorsturen naar iemand die wil bemiddelen tussen jou en de school.
Ja zou eventueel kunnen... alleen ik probeer het eerst ook met m'n ouders te praten... misschien dat dat wat oplevert

Citaat:
Het probleem met helemaal stoppen is dat je nog wel leerplicht hebt geloof ik, dan moet dat weer apart geregeld worden en moet je speciale vrijstelling krijgen enzo, maar dan moet het meestal zo zijn dat je al weet wat je als vervolgopleiding wil doen en daar al genoeg voor kan (dus bijv. niet je vwo diploma nodig hebt).
Mja helemaal stoppen is waarschijnlijk wel moeilijk (wanneer houdt de leerplicht op? ik wordt over een maand 16 namelijk). Hoe bedoel je dat met die vrijstellingen??? ik weet nog niet precies wat voor opleiding ik wil gaan doen. en als ik habo ga doen is dat ook nog weer ingewikkelder.

Citaat:
Ik raad je aan om toch met je decaan te gaan praten, die heeft waarschijnlijk wel verstand van wat er allemaal wel kan en kan je misschien in ieder geval advies geven. Het is belangrijk om een aanspreekpunt te hebben binnen de school!
Ja is misschien een goed idee... maar ik vind het gewoon vervelend om hem daarmee (alweer) lastig te vallen. hij is heel aardig enzo.. maar hij is gewoon niet echt de persoon daarvoor... misschien dat ik het beste gewoon eerst met m'n ouders moet praten over de mogelijkheden en dat ik dan met m'n mentor ga praten (ookal is het nog zo'n oen)

T probleem is alleen nog een beetje dat ik gewoon niet durf... want als ik met m'n moeder praat gaat ze vanalles zeggen zoals: "je hebt er genoeg tijd voor gehad btoen we bij oma waren" en "hoe moet ik jou helpen dan". Ze zullen het waarschijnlijk proberen te voorkomen.
Ik ben bang voor wat er komen gaat... daarom zou ik het liefst gewoon verder gaan... maar ik merk gewoon dat het niet meer wil... en ik word er zo zat van dat het steeds in m'n hoofd blijft zitten. Ik merk ook hoe dichterbij het komt dat ik weer naar school moet.. hoe gespannender ik wordt... en ik krijg er hoofdpijn van...
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen... het moet veranderen... maar eigenlijk wil ik het eigenlijk niet...

Naja.. ik hoop dat jullie het begrijpen...

ps. ik heb met m'n ouders afgesproken (nadat bekend werd dat ik niet naar de havo kon) dat zij me zouden helpen en dat ik zou stoppen met werken... maar helpen doen ze eigenlijk niet... ookal vraag ik erom... en dat niet werken maakt volgens mij ook niet zoveel uit....
__________________
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
dat is bij ons op school volgens mij niet echt makkelijk. Zo moest een meisje in 4Vwo blijven zitten omdat ze van CM naar NT wilde. dat kon dus niet meer zonder te blijven zitten. En als ik nu wil overstappen moet ik ook erg veel inhalen (ik doe nu NG maar ik heb dit jaar nog geen natuurkunde en scheikunde, dus dat moet ik inhalen, en omdat ik economie1 als extra vak wil moet ik dat ook inhalen ) dus dat gaat me nu denk ik ook niet meer lukken. en het levert dan niks meer op, dan kan ik nu net zo goed vwo blijven doen.


Ja ik weet het... opzich lijkt het me wel fijn om dit jaar gewoon rustig af te maken en dan volgend jaar goed te starten op 4havo. ik vind het dan wel heel jammer omdat ik gewoon liever niet blijf zitten.

Ja zou eventueel kunnen... alleen ik probeer het eerst ook met m'n ouders te praten... misschien dat dat wat oplevert

Mja helemaal stoppen is waarschijnlijk wel moeilijk (wanneer houdt de leerplicht op? ik wordt over een maand 16 namelijk). Hoe bedoel je dat met die vrijstellingen??? ik weet nog niet precies wat voor opleiding ik wil gaan doen. en als ik habo ga doen is dat ook nog weer ingewikkelder.

Ja is misschien een goed idee... maar ik vind het gewoon vervelend om hem daarmee (alweer) lastig te vallen. hij is heel aardig enzo.. maar hij is gewoon niet echt de persoon daarvoor... misschien dat ik het beste gewoon eerst met m'n ouders moet praten over de mogelijkheden en dat ik dan met m'n mentor ga praten (ookal is het nog zo'n oen)

T probleem is alleen nog een beetje dat ik gewoon niet durf... want als ik met m'n moeder praat gaat ze vanalles zeggen zoals: "je hebt er genoeg tijd voor gehad btoen we bij oma waren" en "hoe moet ik jou helpen dan". Ze zullen het waarschijnlijk proberen te voorkomen.
Ik ben bang voor wat er komen gaat... daarom zou ik het liefst gewoon verder gaan... maar ik merk gewoon dat het niet meer wil... en ik word er zo zat van dat het steeds in m'n hoofd blijft zitten. Ik merk ook hoe dichterbij het komt dat ik weer naar school moet.. hoe gespannender ik wordt... en ik krijg er hoofdpijn van...
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen... het moet veranderen... maar eigenlijk wil ik het eigenlijk niet...

Naja.. ik hoop dat jullie het begrijpen...

ps. ik heb met m'n ouders afgesproken (nadat bekend werd dat ik niet naar de havo kon) dat zij me zouden helpen en dat ik zou stoppen met werken... maar helpen doen ze eigenlijk niet... ookal vraag ik erom... en dat niet werken maakt volgens mij ook niet zoveel uit....
Weet je, ten eerste wil ik je zeggen dat jij altijd op nummer 1 staat, en dat als jij het niet trekt, school dan maar even wat minder belangrijk moet zijn.

Ik herken eigenlijk wel heel veel in je verhaal. Ik ben namelijk in de 4e klas (4vwo) blijven zitten omdat ik alles gewoon niet trok. Door de grote druk deed ik helemaal niks meer. Als ik immers niks deed kon ik het ook niet fout doen. Ik had het persoonlijk moeilijk en thuis was het zwaar (mn moeder was depressief). Ik heb toen in overleg met mn mentor besloten dat ik zou blijven zitten.. Ik heb het jaar gewoon afgemaakt, dingen gedaan die ik mee zou nemen naar volgend jaar. Ik heb de extra tijd gebruikt om alles uit te zoeken met mezelf. 2e keer 4e klas was ook nog best moeilijk, en mn resultaten waren nog steeds niet uitstekend, maar wel voldoende.

Nu zit ik in de 6e klas en haal alleen maar goede cijfers..

Waarom ik dit vertel is omdat jij misschien zeker nog wel vwo kan, maar gewoon iets meer tijd nodig hebt dan anderen. Je hebt tijd nodig om alles uit te zoeken met jezelf en school komt daardoor even op de 2e plaats.. dat mag best.

Over die leerplicht. Een jongen had bijvoorbeeld vrijstelling gekregen omdat hij naar de Rietveld academie wil, daarvoor hoef je alleen goed te kunnen tekenen, vandaar. Ik ken ook nog een jongen die gewoon een probleem had met naar school gaan en dergelijke, die heeft uiteindelijk zo'n soort thuisschool gehad, hij kreeg alles, inclusief zijn examen, gewoon opgestuurd enzo en heeft zo de havo gehaald.

Probeer alles goed op een rijtje te zetten, school is niet altijd het belangrijkste want hiervoor geldt niet: nu niet, nooit niet. Als jij rust nodig hebt, neem die dan, anders kun je al helemaal niet goed presteren.

Ik ken ook mensen die het niet hebben gehaald en daarna gewoon naar Joke Smit zijn gegaan. Dat is een school voor volwassenen. Bij hen gaat het nu ook perfect en halen ze hun diploma alsnog. Tegenwoordig zijn er allerlei opties hiervoor, dat is een groot voordeel van in Nederland wonen.

Misschien voor hulp eens ook naar de huisarts gaan om zo ergens terecht te komen waar niet zo'n lange wachtlijst is. Zorg in ieder geval eerst goed voor jezelf, als jij weer goed in je vel zit, is school een stuk minder zwaar.

Als je hier verder over wilt mailen of praten heb ik msn: mikkie_gimza@hotmail.com

sterkte
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 19:11
Verwijderd
Als je 16 bent, moet je dat jaar afmaken en daarna nog een jaarlang een bepaald aantal dagen naar school (ik geloof drie) als je zo'n combinatie van leren en werken doet. Hier staat een topic over op S&S. Ik zou alleen niet zomaar stoppen met school, dan kun je beter een jaartje overnieuw doen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 19:59
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Als je 16 bent, moet je dat jaar afmaken en daarna nog een jaarlang een bepaald aantal dagen naar school (ik geloof drie) als je zo'n combinatie van leren en werken doet. Hier staat een topic over op S&S. Ik zou alleen niet zomaar stoppen met school, dan kun je beter een jaartje overnieuw doen, denk ik.
Thnx... dat wilde ik nog ff weten!!!
__________________
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 22:56
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Gozzz, Dreen wat rot allemaal. Had dat over je opa al van je gehoord, maar de rest nog niet. Als ik je op de een of andere manier kan steunen zeg je het maar. Ik kan niet zeggen dat ik begrijp hoe je je voelt. In gevoelens is ieder mens helaas alleen, maar ik kan wel snappen dat je het moeilijk hebt.
Dat met die druk met school en dergelijke kan ik wel begrijpen. Ik zal iets over mijn eigen ervaringen wat dat betreft proberen te vertellen. Al is dat voor mij moeizaam.

Ik heb eerst zonder al te veel leerproblemen mijn Havo afgemaakt, ben op de Havo wel altijd gepest. Heb vanaf de vierde klas erg veel gespijbeld, maar door mijn brains heb ik het gehaald zonder er een reet voor te doen. Niet leren voor tentamens, geen werkstukken inleveren, maar wel consequent achten halen op mijn tentamens. Toen moest ik kiezen voor een opleiding of vervolg op VWO. Een vervolgopleiding had ik wel gevonden HBO International Business and Languages. Ik kreeg echter mijn eindlijst en daarop had ik heel veel achten. Dat heeft mij laten besluiten om naar VWO 5 te gaan. Er werd echter vrij veel van me verwacht en bovendien zat ik in een erg moeizame relatie die heel veel van mijn energie vrat, maar waar ik niet in staat was een punt achter te zetten. Ik kon me niet op school concentreren en was al snel achterop. Ik heb de achterstand niet in kunnen halen en haalde veel onvoldoendes. Daardoor ben ik blijven zitten. Daarna begon ik aan een HBO-opleiding omdat ik het niet zag zitten nog verder te gaan met mijn VWO. Echter een te impulsieve keuze. Ik ben al vrij snel afgehaakt. Nu zit ik op sprint-VWO. Ben meteen begonnen met een forse achterstand, maar hoop het toch dat jaar te halen. Ik heb echter mijn ervaringen in het verleden en heb op basis daarvan niet echt het gevoel dat ik het kan halen.

Hey, als je ergens over wilt praten. Je hebt me in je lijst en ik ben er voor je. Je mag ook mailen. Je hebt mijn 06 als het goed is.

Ik hoop echt dat je er uit komt met alles.

Kus

Laatst gewijzigd op 05-01-2003 om 23:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 20:34
Verhalen & Gedichten Dit is het brieventopic dat ik Postzegel noem.
CSN
244 09-07-2006 18:20
Psychologie Depressief of niet?
Joey22
12 08-12-2005 21:35
Psychologie ik voel me enorm klote, ik trek het niet meer....
SimplyABoy19
37 07-10-2004 17:10
Verhalen & Gedichten mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje
Verwijderd
15 17-05-2003 23:55
ARTistiek Zoals het klokje thuis tikt,tikt het hier niet [fractie uit een dagboek]
kaleidoscope
11 28-02-2002 19:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.