Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2012, 14:25
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Hoi!

Ik vroeg me laatst wat af.
In de Exodus lezen we het Joodse volk slaaf is van de Egyptische faro. Mozes eist dat het Joodse volk word vrijgelaten, maar de faro is hier niet mee eens. Daarom straft God Egypte met de Tien Plagen en uiteindelijk laat hij het Joodse volk gaan.

13eeuwen laten begint de Tweede Wereld Oorlog en krijgt het Joodse volk te maken met Nazi-Duitsland met alle gevolgen van dien.

Mijn vraag is: hoe denken gelovige over het feit dat God het Joodse volk hielp te bevrijden van de slavernij, de Egyptenaren zorgen redelijk goed voor hun slaven, maar tijdens de Tweede Wereld Oorlog, toen zo beetje alle joden in Europa over de kling werden gejaagd, God afwezig was.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2012, 14:32
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Gelovige Joden of gelovige Christenen?
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 14-11-2012, 14:41
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Beide, maar vooral Joodse gelovigen. Het lijk mij heel vreemd als je in een God gelooft die in het verleden jouw volk heeft geholpen van ontrecht maar als het echt verkeerd gaat niets doet.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2012, 14:47
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Niet zo moeilijk, dat HIJ 70 jaar terug in al ZIJN wijsheid lekker achterover leunde en dacht bekijk het maar is wel duidelijk maar dat HIJ ZIJN uitverkoren volk meer dan 2000 jaar geleden wel heeft geholpen is moeilijker aan te tonen!
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 14-11-2012, 16:48
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Niet zo moeilijk, dat HIJ 70 jaar terug in al ZIJN wijsheid lekker achterover leunde en dacht bekijk het maar is wel duidelijk maar dat HIJ ZIJN uitverkoren volk meer dan 2000 jaar geleden wel heeft geholpen is moeilijker aan te tonen!
De kans dat God toen geholpen heeft is zeer klein. Ook omdat andere bronnen het tegendeel aangeven.

Echter ga ik er vanuit dat veel van de Joodse bevolking er wel in geloofd, dus dan is het ook wel interessant wat hun mening hier over is. Het verschil zit hem wel dat de farao door Mozes gewaarschuwd is, terwijl ik me afvraag of dat ook het geval was met Nazi-Duitsland.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2012, 19:36
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
De tweede wereldoorlog duurde maar erg kort en daarna kregen de Joden ook nog het beloofde land. Ik snap dus niet dat je denkt dat God ze in de steek heeft gelaten.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2012, 08:05
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
De tweede wereldoorlog duurde maar erg kort en daarna kregen de Joden ook nog het beloofde land. Ik snap dus niet dat je denkt dat God ze in de steek heeft gelaten.
Dus eigenlijk was het niet zo erg en was het een cadeautje van god?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2012, 12:17
Verwijderd
Alles is een cadeau van god, dus ja, ook de holocaust.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2012, 19:28
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
De tweede wereldoorlog duurde maar erg kort en daarna kregen de Joden ook nog het beloofde land. Ik snap dus niet dat je denkt dat God ze in de steek heeft gelaten.
Ja idd wat is nou 5 jaar en 6.000.000......
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 17-11-2012, 20:15
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Dus eigenlijk was het niet zo erg en was het een cadeautje van god?
Jup, net als de "slavernij" bij de egyptenaren.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2012, 20:20
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Ja idd wat is nou 5 jaar en 6.000.000......
Precies, ze hebben veel erger doorstaan en toen stond god ook aan hun zijde, rare conclusie dus om te denken dat tijdens de holocaust hij hun opeens de rug toekeerde. Vooral omdat het tijdens de holocaust niet om alleen joden ging op andere momenten in de geschiedenis ging het specifiek om de joden.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2012, 23:04
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
De tweede wereldoorlog duurde maar erg kort en daarna kregen de Joden ook nog het beloofde land. Ik snap dus niet dat je denkt dat God ze in de steek heeft gelaten.
Dit. Het is eigenlijk goed te vergelijken met het verhaal over de uittocht van de joden uit Egypte. Toen werd het joodse volk vermoord of tot slaaf gemaakt. Uiteindelijk kwam god met de 10 plagen en gaf de joden het beloofde land: Israël.

Tijdens WO2 werd het joodse volk ook vermoord of tot slaaf gemaakt (werken in kampen). Uiteindelijk liet god de geallieerden het joodse volk bevrijden en gaf ze wederom het beloofde land: Israël.

Met een beetje fantasie kun je dat best zo uitleggen. Zelf geloof ik beide verhalen niet, maar vanuit het oogpunt van een gelovige kun je het prima op die manier verklaren.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2012, 11:34
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
maar vanuit het oogpunt van een gelovige kun je het prima op die manier verklaren.
Nou, en wat mogen ze blij zijn met hun 120 miljoen buren.. Net als de gemeente over z'n hart strijkt en zegt: "je staat al zolang op de wachtlijst, jij krijgt een leuk appartementje in een kanswijk". Wat zou ik die god vervloeken..
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 12:58
Rom116
Avatar van Rom116
Rom116 is offline
Ik geloof als wedergeboren christen dat God er altijd alles aan zal doen om zijn volk (Israël) te behouden. God heeft meerdere malen in de geschiedenis ingegrepen. Er zijn tal van boeken geschreven door christenen en niet-christenen waaruit kan worden begrepen dat de "wonderen" die gebeurd zijn niet door een mens verzonnen hadden kunnen worden.

Maar even tussen twee haakjes, de tweede wereld oorlog was zo heftig nog niet als je het gaat vergelijken met het boek esther in de bijbel. Dit is voor mij één van de mooiste boeken die in de bijbel zijn opgenomen. Het gaat uiteindelijk over het Joodse volk wat leeft in een gigantisch land van een koning waarvan de naam me zo even niet bijstaat. Maar door gebeurtenissen in dat boek is één man dichter bij de algehele uitroeiing van ALLE joden op aarde dan Hitler in zijn dromen ook maar OOIT is geweest.
Maar de levens van al die joden lagen uiteindelijk in de hand van de koningin van het land (die zelf joods was) en ze wist het plannetje van de slechterik in het verhaal te dwarsbomen omdat de koning zo ontzettend veel van deze dame hield. Ik geloof oprecht dat ondanks God niet word genoemd in dit verhaal, Hij tóch een grote rol heeft gespeelt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Er zijn tal van boeken geschreven door christenen en niet-christenen waaruit kan worden begrepen dat de "wonderen" die gebeurd zijn niet door een mens verzonnen hadden kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 13:25
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
@ROM116 Ja idd. de 2e wereldoorlog was zo heftig nog niet. Wat betekenen nou 50 a 70 miljoen doden tegenover een Pers die het hele joodse volk wilde uitroeien! Als je niks voor sinterklaas weet hen ik nog wel een leuk kadootje voor je: Vraag een bon voor een tattooshop en laat in hoofdletters en in spiegelbeeld SUKKEL op je voorhoofd zetten zodat je er elke ochtend aan herinnerd word.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis

Laatst gewijzigd op 27-11-2012 om 23:13.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 15:58
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik geloof oprecht dat ondanks God niet word genoemd in dit verhaal, Hij tóch een grote rol heeft gespeelt.
Tsja, zo zijn ook niet alle Duitsers na WOII uitgeroeid, dus moest God óók wel aan hun kant zijn geweest..
Logica.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 16:21
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
als het goed is weet je dan ook dat het joodse volk moet lijden om uiteindelijk de vruchten daarvan te plukken in het beloofde land.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-11-2012, 18:02
Verwijderd
Daarom vindt God de mensenrechtenschendingen in Israël ook zo tof.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 22:10
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
De Joden waren tegen 1940 ook een stuk verspreider dan voor Chr.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 10:42
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Daarom vindt God de mensenrechtenschendingen in Israël ook zo tof.
Ben toch heel benieuwd wat je hiermee bedoelt, kun je er een paar noemen?
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 10:51
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Tsja, zo zijn ook niet alle Duitsers na WOII uitgeroeid, dus moest God óók wel aan hun kant zijn geweest..
Logica.
Wel tof van God dat hij geen partij kiest. Zeker omdat Duitsland na al die jaren toch weer bovenop is gekomen, kun je wel vanuit gaan dat God geen hekel aan Duitsers heeft.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 18:58
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Spoiler
Och de Hebreeuwse god is niet bepaald vies van verraad en volkerenmoord nee.

geeft te denken, what if... WOII gewoon nog een passage uit het OT is waar god gewoon direct verantwoordelijk is.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 13:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar even tussen twee haakjes, de tweede wereld oorlog was zo heftig nog niet als je het gaat vergelijken met het boek esther in de bijbel.
Uh... de bevolking van de halve wereld was toen ongeveer gelijk aan het aantal doden dat in willekeurig welke van de zwaarst getroffen landen van de Tweede Wereldoorlog woonde. Je zou in die tijd een heel continent kunnen uitroeien, en nog zou het aantal doden minder zijn geweest dan in de Tweede Wereldoorlog. In Duitsland alleen al stierf ruim 10% van de totale bevolking, en sommige gebieden zoals Essen gingen voor 95% van hun oppervlakte tegen de vlakte.

Het lijkt me een goed idee als je, alvorens verder nog te reageren, eerst je inleest in relevante stukken van de geschiedenis, en de kritiek op religies. De 'wonderen' die jij voor waar aanneemt bijvoorbeeld, puur omdat je blijkbaar veel evangeliserende boeken hebt moeten lezen, zijn namelijk laaienlichterij; er is nooit bewijs voor gevonden, niet het minste. Christelijke boeken zijn daar vrijwel nooit eerlijk over, dus die moet je ook niet lezen voor informatie.

Als je dat soort onware mythen gaat vergelijken met een verschrikkelijk oorlog, dan kom je erg onwetend over, en zoals je hebt gezien stoot je mensen ermee voor het hoofd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 16:25
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Uh... de bevolking van de halve wereld was toen ongeveer gelijk aan het aantal doden dat in willekeurig welke van de zwaarst getroffen landen van de Tweede Wereldoorlog woonde.
Ja dat ligt er maar net aan welke helft je neemt he! Of bedoel je soms de halve wereldbevolking?

Citaat:
Je zou in die tijd een heel continent kunnen uitroeien, en nog zou het aantal doden minder zijn geweest dan in de Tweede Wereldoorlog. In Duitsland alleen al stierf ruim 10% van de totale bevolking, en sommige gebieden zoals Essen gingen voor 95% van hun oppervlakte tegen de vlakte.
10% van de wereldbevolking? Of heb je het nu opeens over de duitse bevolking? Was dan ook 95% van Essern bebouwd of reken je niet bebouwde gebieden ook mee? Of heb je beide percentages misschien zojuist uit je duim gezogen?

Citaat:
Het lijkt me een goed idee als je, alvorens verder nog te reageren, eerst je inleest in relevante stukken van de geschiedenis, en de kritiek op religies. De 'wonderen' die jij voor waar aanneemt bijvoorbeeld, puur omdat je blijkbaar veel evangeliserende boeken hebt moeten lezen, zijn namelijk laaienlichterij; er is nooit bewijs voor gevonden, niet het minste. Christelijke boeken zijn daar vrijwel nooit eerlijk over, dus die moet je ook niet lezen voor informatie.
Het lijkt me dan ook een goed idee als jij probeert de wetenschappers die je zo graag citeert daadwerkelijk te begrijpen en met op feiten gebaseerde (niet eens van bron voorzien!), goed geformuleerde argumenten uitlegt waarom iets is en niet met veel bijwoorden (maar zonder argumenten) iets afkraken waar je zelf het fijne ook niet van weet. Of had je het boek Esther gelezen alvorens te reageren?


Citaat:
Als je dat soort onware mythen gaat vergelijken met een verschrikkelijk oorlog, dan kom je erg onwetend over, en zoals je hebt gezien stoot je mensen ermee voor het hoofd.
Ach verschrikkelijk dat is ook maar subjectief of geloof je in de erfzonde en het bestaan van goed en kwaad?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie welk geloof?!
SpongeBobbel
346 21-02-2007 12:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Israel/Palestina deel 8
T_ID
500 26-10-2006 16:20
Levensbeschouwing & Filosofie De uitverkorenen
Love & Peace
377 15-02-2005 20:50
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 21:29
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel I]
Sweet_Hadar
1 14-03-2004 21:29
Levensbeschouwing & Filosofie Het jodendom
Greenpeacegirl
314 10-09-2003 14:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.