Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2007, 21:03
mar7
mar7 is offline
hallo,

ik ben van plan een auto te kopen als ik 18 ben, maar omdat ik helemaal ge ben van bwm's en deze over het algemeen vrij prijzig zijn wil ik vragen of het mogelijk/verstandig is een lening af te sluiten als ik 18 ben?

de auto die ik op het oog heb kost 2ehands, uit 2000-2001 zo rond de 9000-11000 euro


dan moet ik mijn rijbewijs nog halen, en ga er vanuit dat dit ongeveer 1200-1800 euro gaat kosten?

per maand verdien ik 550 euro, hiervn geef ik ongeveer 100-150 euro uit

zodra ik 18 ben zal ik ongeveer 6000 euro hebben, dus dacht ik over een lening van 5000 euro? waarbij is 8 maanden lang 120 euro terug.


iemand ervaringen met een lening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2007, 21:13
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Ga eerst maar eens je rijbewijs halen

Dan pas uitkijken naar een afgeragde...bwm Sorry bmw.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 21:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
mar7 schreef op 16-01-2007 @ 22:03 :
hallo,

ik ben van plan een auto te kopen als ik 18 ben, maar omdat ik helemaal ge ben van bwm's en deze over het algemeen vrij prijzig zijn wil ik vragen of het mogelijk/verstandig is een lening af te sluiten als ik 18 ben?

de auto die ik op het oog heb kost 2ehands, uit 2000-2001 zo rond de 9000-11000 euro


dan moet ik mijn rijbewijs nog halen, en ga er vanuit dat dit ongeveer 1200-1800 euro gaat kosten?

per maand verdien ik 550 euro, hiervn geef ik ongeveer 100-150 euro uit

zodra ik 18 ben zal ik ongeveer 6000 euro hebben, dus dacht ik over een lening van 5000 euro? waarbij is 8 maanden lang 120 euro terug.


iemand ervaringen met een lening?
Je spaart dus 400 euro per maand. Dat zou betekenen dat je een jaar over het terugbetalen doet etc. Ik zou gewoon wachten met kopen tot je het geld gespaart hebt.
Zeker omdat je ook nog je rijbewijs enzo moet halen en hoe erg heb je die auto direct nodig...

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 21:14
Danny
Avatar van Danny
Danny is offline
Het is niet erg verstandig op je 18e met dat inkomen al zo'n grote lening af te sluiten. Denk dat het ook heel erg lastig wordt een geldschieter te vinden..
__________________
Red Red Wineeee
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 21:24
mar7
mar7 is offline
aha:( dan nog maar ff doorsparen
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 21:24
Trass
Avatar van Trass
Trass is offline
Ik zou ermee wachten. Ik weet niet of je gaat studeren maar dat gaat sowieso veel kosten, en als je dan al een lening hebt, maakt dat het er zeker niet makkelijker op. Kun je niet eerst een goedkope auto aanschaffen en later als je het bedrag bij elkaar gespaard hebt de bmw alsnog kopen? Anders zou ik eerst iets met je ouders proberen te regelen, dat zal vast voordeliger uitpakken i.v.m. rente en meestal heb je ook een zekerheid nodig om te mogen lenen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 22:57
Go
Avatar van Go
Go is offline
Nee, eerst een dikke baan en dan een BMW.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 23:04
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
en aangezien je ook veel geld kwijt bent aan de auto zelf, wordt het lastig om de lening af te betalen.
het beste is eerst rijbewijs halen
dan kijken naar je financiele situatie
dan pas eventuele lening, en 10000 is een groot bedrag, mischien is het toch iets slimmer nu een goedkoop autotje te nemen, en later als je een goede baan hebt n dikke bmw!
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 23:42
Verwijderd
ik zou eerst sparen. want na je auto komt het onderhoud, je wilt het huis uit, misschien een opleiding volgen... al die dingen kosten geld, waardoor je berekening van het geld dat je nu kan besteden aan afbetalen van je lening nog flink kan (en zal) veranderen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 08:04
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Eerst sparen, dan kopen. Lenen is slecht

Je spaart nu 400 euro per maand. Maar dat komt waarschijnlijk omdat je nog thuis woont en naar de middelbare school gaat.
Als je studeert wordt je leven duurder, helemaal als je op jezelf gaat wonen. (schoolgeld wordt 1500 euro per jaar, boekengeld wordt waarschijnlijk hoger, als je 18 bent moet je jezelf gaan verzekering, premies etc betalen).

Je rijbewijs kost heel veel geld. Ik was in totaal 1800 euro kwijt (alles inclusief) en ik heb 38 uur gelest en in één keer mijn examen gehaald. Denk dus al minimaal aan dit bedrag (zeker als je lessen al 40 euro per uur kosten).

Als je eenmaal je rijbewijs hebt en je wilt een auto kopen moet je je realiseren dat de verzekering en wegenbelasting heel veel kosten. Reken op ongeveer 80 euro per maand.
Daar bovenop komen nog je benzine kosten, denk aan ongeveer 12 euro per 100km. En ook nog eens al het onderhoud. (Elk jaar APK, eens in de zoveel jaar keuren, als er iets stuk gaat kost het al snel een paar honderd euro).

Kortom: wacht met het kopen van een auto of koop er eentje die je kunt betalen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 09:53
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ik zou zelf beginnen in een iets goedkoper autootje en daarna pas voor een duurdere gaan.

De kans dat je in de eerste maanden een deuk rijdt ofzo is namelijk best aanwezig he.


Om watvoor wagen gaat het trouwens? ben benieuwd.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 10:33
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Denk inderdaad ook aan het onderhoud en de benzine enzo. Een auto is hartstikke duur, niet alleen in aanschaf. Ik zou het nogal dom vinden om voor een auto een lening af te sluiten (behalve als je 'm voor je werk nodig hebt en het binnen een paar maanden weer terug kan betalen oid). Als je 'm in de prak rijdt ben je al dat geld weer kwijt!
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 10:37
hermanf
hermanf is offline
Verstandig: Nee, zeker niet.

Of je het daarom niet moet doen is weer een ander verhaal, dat moet je helemaal zelf weten. Soms is verstandig helemaal niet leuk. Als jij zoveel over hebt voor zo'n auto (schuld aangaan en aflossing betalen en dus krom liggen) moet je dat vooral doen. Dan moet je alleen IMO wel de consequenties aanvaarden als het fout gaat en niet zielig je handje op gaan houden bij je ouders ofzo.

Mijn persoonlijke mening is dat je pas een dure auto moet kopen als je het financieel hoog en breed kunt dragen. Dit omdat je naar mijn mening (of ervaring) geluk niet af kunt dwingen met materiële zaken. Ik heb teveel losers gezien met een dure auto die een onzettend kloteleven hadden, maar dus wel een brute auto. Dan hou je jezelf grandioos voor de gek. Ik wil zelf ook een mooie auto ooit, bijvoorbeeld een snelle Volvo ofzo en kan die al betalen ook maar ik koop er gewoon géén omdat ik weet dat het niet de oplossing is. Laat ik eerst maar eens een interessant leven krijgen en als dat dan in orde is mag ik als bonus *misschien* zo'n ding voor mezelf kopen, maar niet andersom.

PS: Ik heb in het verleden wel een auto gehad, een oude diesel bestelwagen, echt het ergste van het ergste barrel. In het begin voelde ik me er ook te goed voor maar dat ik die auto in mijn bezit gehad heb is wel goed voor me geweest. Je leert een beetje de relativiteit van zaken inzien en je hoeft je nergens druk over te maken. Inparkeren? Tot je een bonk voelt. hehe

Laatst gewijzigd op 17-01-2007 om 10:42.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 11:10
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Een auto pas kopen als je je leven interessant vindt is weer het andere uiterste.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 12:14
hermanf
hermanf is offline
Citaat:
Magican schreef op 17-01-2007 @ 12:10 :
Een auto pas kopen als je je leven interessant vindt is weer het andere uiterste.
Een brute auto heb ik het over, eentje die duidelijk voor een ander doel aangeschaft wordt dan slechts van a naar b komen.

Ik heb de waarheid ook niet in pacht. Sommige mensen beweren dat geld gelukkig maakt en als dat voor hen zo is, wie ben ik dan om dat tegen te spreken. De prins van Lignac beweerde dit bijvoorbeeld, en tja, als je van jonge jongetjes houdt en je kan het betalen om een jacht er op na te houden met 20 van die jongetjes er op, gewillig en wel, wie ben ik dan om tegen te spreken dat hij gelukkig werd van geld

Laatst gewijzigd op 17-01-2007 om 12:29.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 12:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mar7 schreef op 16-01-2007 @ 22:03 :
iemand ervaringen met een lening?
Niet persoonlijk, maar wel volksstammen voorbij zien komen die uit hun huis gezet werden vanwege het afsluiten van leningen voor consumptiegoederen als tv's, auto's, etc.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 15:26
LB06
LB06 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-01-2007 @ 13:26 :
Niet persoonlijk, maar wel volksstammen voorbij zien komen die uit hun huis gezet werden vanwege het afsluiten van leningen voor consumptiegoederen als tv's, auto's, etc.
Precies. Lenen moet je alleen doen als je er een rendement uit kunt halen dat hoger is dan dat de rentekosten zijn. Hierbij dient te worden gedacht aan een studielening (substantieel hoger salaris later) of tbv ontroerend goed (welke waarschijnlijk alleen maar in waarde zal stijgen, bovendien heb je toch een huis nodig). Of voor een auto, mits deze bijvoorbeeld een vereiste is voor je baan en je het geld niet hebt.

Maar lenen voor een auto die geen positief rendement gaat opleveren is oliedom. Dat ding gaat alleen maar dalen in waarde, en positieve cashflows hoef je er niet van te verwachten.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 16:44
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Nooit lenen voor een auto, slechste en stomste wat je kan doen, stel iemand rijd je auto in de brak, hoeft niet aan jou te liggen, maar dan nog, dan heb je:

a. geen auto
b. je moet nog altijd je schuld aflossen

Lenen moet je sowieso nooit doen, komen toch alleen maar problemen van, je word misschien wel lekker gemaakt door die commercials het is toch allemaal oplichterij.
Daarnaast, wat denk je dat jij als 18 jarige in de risico groep aan je verzekering kwijt ben?

Ga eerst voor een leuke auto en koop je over 2 of 3 jaar.
Of wil je nu alleen voor je auto gaan leven?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2007, 18:22
Ivo
Ivo is offline
Nogmaals: Niet lenen. Zeker niet voor je eerste auto. Een auto kopen is namelijk 1 grote kostenpost. Een auto op de weg houden en er regelmatig mee rijden is een tweede grote kostenpost.
- Wegenbelasting. BMW's zijn over het algemeen niet bepaald klein en dus ook niet ligt. Een ruime middenklasser weegt al snel 1200 kilo. Aan wegenbelasting kom je dan (benzine!) op zo'n 100 euro per kwartaal (=33 euro per maand). Voor een auto op diesel betaal je nog veel meer wegenbelasting.
- Verzekering. Je bent 18. Je wilt een grote auto kopen, met waarschijnlijk ook een aardig motorvermogen. Verzekeringsmaatschappijen worden daar niet blij van. Reken op minstens 50 euro per maand voor alleen een WA-verzekering. Uitgebreidere dekking zal nog (veel) meer kosten.
- Brandstofkosten. Grote auto's zijn over het algemeen niet zuinig. Een volle tank benzine van ongeveer 50 liter kost ongeveer 65 euro op dit moment. Doorgaans kom je daarmee niet verder dan zo'n 600 a 700 kilometer.
- Onderhoud. In elk geval moet je auto jaarlijks APK gekeurd worden. De keuring zelf kost maar een paar tientjes, maar vaak moeten er eerst wat kleine reparaties gedaan worden. Daarnaast elke 15 a 20.000 km een kleine beurt en elke 30 a 40.000 km een grote beurt. Onderdelen voor auto's die nieuw duur zijn, zijn doorgaans niet goedkoop. Ook een setje nieuwe banden is niet gratis.

Mijn tip: Ga nu lekker sparen, haal je rijbewijs zodra je 18 bent en als je dan een auto wil kopen, hou dan wat geld achter de hand (minimaal zo'n 1000-1500 euro) en koop dus een veel goedkopere auto dan de auto die je nu in je hoofd hebt. Ook voor pakweg 3000 euro is best leuk speelgoed te koop.
Als je dan lekker verder spaart terwijl je rond rijdt in je eerste autootje, kun je later altijd verder kijken. Je weet dan tenminste al wat de maandelijkse kosten van een auto zijn op het moment dat je die mooie BMW wel kunt betalen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:09
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ivo schreef op 17-01-2007 @ 19:22 :
Nogmaals: Niet lenen........

.......Je weet dan tenminste al wat de maandelijkse kosten van een auto zijn op het moment dat je die mooie BMW wel kunt betalen.
Dit is nou een goed advies aan de TS.

Is een reden waarom ik zelf (nog) steeds geen auto rijdt, want mijn overige hobbys en interesses kostten al een hoop geld.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:12
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Cornel schreef op 17-01-2007 @ 20:09 :
Dit is nou een goed advies aan de TS.

Is een reden waarom ik zelf (nog) steeds geen auto rijdt, want mijn overige hobbys en interesses kostten al een hoop geld.
Nu niet meer? Gestopt met je hobby?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:51
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Oke, auto wordt 'm niet.. misschien een ideetje om een rijschool te zoeken met BMW's? Kun je tenminste daarin lessen
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 20:23
Verwijderd
Je bent echt gek.
Er is niks wat zo in waarde achteruit holt als een auto, en heb je ook rekening gehouden met de wegenbelasting en onderhoud?
Als je er ook nog een lening voor gaat afsluiten, en ook nog op 18jarige leeftijd dan ben je echt niet slim bezig.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 21:18
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 17-01-2007 @ 21:23 :
Je bent echt gek.
Er is niks wat zo in waarde achteruit holt als een auto,
Dat is per geval anders. Er zijn zat autos die je nu voor niet zoveel kunt kopen en over 2jaar met amper verlies weg zou kunnen doen.

Een wagen uit 2001 oid zakt uiteraard 9vd 10x wel flink in waarde nog de komende tijd,

Maar een toyota starlet oid, dat zijn wagens die koop je voor weinig en kan je altijd snel weer kwijt voor een goede prijs.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 18:34
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 17-01-2007 @ 21:23 :
Je bent echt gek.
Er is niks wat zo in waarde achteruit holt als een auto, en heb je ook rekening gehouden met de wegenbelasting en onderhoud?
Als je er ook nog een lening voor gaat afsluiten, en ook nog op 18jarige leeftijd dan ben je echt niet slim bezig.


Dat ja.
Of je moet een oldtimer kopen, die worden alleen maar meer geld waard en je hoeft geen wegenbelasting te betalen en als je slim bent ga je dan op gas rijden, lekker voordelig. Doe ik ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht 50 euro gratis lenen
vindmeerinfo
7 04-04-2011 08:02
Werk, Geld & Recht geld geleend aan buitenlandse vriend.
geheimpje
11 23-10-2009 16:00
Werk, Geld & Recht Geld tegoed van exvriend
pillbox tales
20 13-06-2009 15:23
Werk, Geld & Recht Lening poll
Keizertje
24 25-01-2008 22:24
Werk, Geld & Recht Lenen bij IB-Groep?
mastertime
3 06-02-2005 14:05
Werk, Geld & Recht geld lenen
nlblue-eyes
5 04-02-2005 18:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.