Oud 12-12-2009, 22:25
Easygoing83
Easygoing83 is offline
Enkele jaren geleden ben ik begonnen aan de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik koos voornamelijk voor de HvA als instelling vanwege de stad Amsterdam. Hierin heb je 176 verschillende nationaliteiten en dus verschillende culturen, normen en waarden en als je met mensen wilt werken is dat mijns inziens de ideale leerschool. Vol vertrouwen begon ik dus aan de opleiding.

Wat me gelijk opviel in het eerste jaar was dat het rooster heel onduidelijk was en dat de communicatie vanuit de school ook chaotisch te noemen was. Dit bleek vooral uit het intranet dat niet logisch was opgebouwd en feit dat we dat jaar verhuisden naar een ander gebouw hielp ook niet echt mee.

In het eerste jaar viel een groot deel van de studenten al uit. Meestal werd dit veroorzaakt door de bovengenoemde chaos binnen de opleiding. Op de middelbare school ben je toch gewend aan wat meer structuur en als je dan in zo'n omgeving terecht komt valt dit rauw op je dak. Het niveau in het eerste jaar is verder niet extreem hoog. Dit bleek al uit het feit dat ik toch mijn propedeuse in een jaar wist te halen, ondanks dat ik vier jaar niet meer op school had gezeten. Het uitvallen van studenten kwam dus echt vooral door andere oorzaken.

Wat ik wel positief vond was de opbouw de projecten. Deze sloten goed aan bij de praktijk. Zo had je een project over drop-outs, ouderen en ook een individueel project waarbij je de theorie kon integreren met een eigen gekozen praktijkvoorbeeld. De inhoud van de opleiding was ook in het verdere stuk van de opleiding nooit een probleem. Echter de begeleiding liet zeer te wensen over. Vooral aan de groepsprocessen werd totaal geen aandacht besteed. Ze blijven passief onder het mom van 'in het echte leven moet je het ook zelf oplossen'. Echter worden meelifters hierdoor niet aangesproken op hun gedrag en als dit door de projectgroep wel gebeurt wordt dit ook niet ondersteund door de tutor, waardoor het slechte gedrag zich meestal gewoon blijft voortzetten. Want waarom zou je een slechte houding veranderen als je er uiteindelijk toch wel mee wegkomt. Je levert het project met de hele groep in en ook al heeft de meelifter hier maar twee zinnen in geschreven, hij of zij ontvangt toch gewoon hetzelfde cijfer als de rest van de groep.

Ik denk dat het passieve gedrag van de leraren voor een groot deel te maken heeft met de nevenactiviteiten die het gros van de leraren van MWD erbij doen. Zo weet ik van een leraar die een voltijd supervisieopleiding naast het werk volgde, een ander die ernaast nog werkte als maatschappelijk werker, in een bestuur zat en nog een ander project draaide buiten de HvA. Nu heb ik er op zich geen probleem mee dat leraren nevenactiviteiten ondernemen, aangezien hun kennis en vaardigheden daarmee wel vergroot worden, waardoor ze weer beter les kunnen geven. Echter als het er toe leidt dat ze vervolgens totaal geen tijd meer hebben voor hun activiteiten op school (waar ze flink voor betaald worden) vind ik dit niet kunnen. Er zijn altijd studenten die wat extra begeleiding nodig hebben en die worden vanuit de studieloopbaanbegeleider meestal gelijk weer doorgestuurd naar de decaan, waar je vervolgens ook niet veel verder mee komt, maar hier kom ik later op terug.

Het derde jaar van MWD is het stagejaar. Je gaat dan 10 maanden stage lopen bij een bepaald bedrijf en hebt elke week een terugkomdag, die overigens ook vaak komt te vervallen. Wat mij hierbij opviel was dat bij mijn klas en ook een aantal andere klassen, allerlei nieuwe leraren voor de klas stonden. Deze leraren hadden nog geen ervaring binnen het onderwijs en werden wel gelijk op een moeilijk project gezet: de begeleiding van het stagejaar. Eigenlijk over de hele opleiding heb ik ervaren dat de leraren meestal niet goed wisten wat ze met vragen aan moesten. Je hoeft geen levende encyclopedie te zijn, maar ik verwacht wel dat je als leraar je goed verdiept hebt in het werken met competenties, wat een rode draad door de opleiding is, en dat je weet hoe de opleiding in elkaar zit. Maar blijkbaar zit de opleiding MWD ook een stuk lastiger in elkaar dan bijvoorbeeld SPH. Ik kwam namelijk een oude leraar supervisie tegen die geen MWD-leerlingen meer wil begeleiden, omdat de opbouw hierbij gewoon te vaag is, daar wil ze haar vingers niet aan branden. Dit zegt al erg veel over de opleiding.

De HvA is heel erg bezig met het aantrekken van nieuwe studenten. Ze willen mijn inziens zo veel mogelijk studenten, want hoe meer studenten, hoe meer geld ze binnen krijgen. Dit gaat echter ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Ze moeten allerlei nieuwe leraren aantrekken, die eigenlijk zelf ook nog begeleid moeten worden, maar wie doet dat? Is er überhaupt nagedacht over hoeveel leerlingen er binnen het gebouw passen? Steeds vaker hoor ik ook in mijn omgeving dat er zelfs niet genoeg stoelen in het lokaal stonden om alle studenten te plaatsen, er zijn te weinig computers, enzovoorts.

In het derde jaar heb extreem veel problemen met de HvA gehad. Mijn stage verliep niet vlekkeloos, met name doordat het contact met de begeleider vanuit de praktijk niet lekker liep. Toen mijn moeder na 6 maanden stage plotseling overleed, werd het me allemaal iets te veel. Ik verwachtte nog wel steun te krijgen vanuit de opleiding met betrekking tot mijn stage, maar echter werd gelijk de kant van stage gekozen en er werd verder geen woord meer aan vuil gemaakt, ondanks protesten van mij. Ik moest mijn stage maar helemaal overnieuw doen.

Omdat ik geen zin meer had in weer een heel jaar stage besloot ik om mijn studie verder te vervolgen in duale of deeltijd versie. Ik heb hierover tientallen mailtjes gestuurd naar allerlei mensen binnen de opleiding over wat voor mij de beste keus zou zijn. Uiteraard werd ik weer van het kastje naar de muur gestuurd en kreeg ik een aantal dagen voordat de studie begon te horen dat mijn praktijkplek niet geschikt zou zijn. Ik ben namelijk een eigen bedrijfje begonnen en dit mag blijkbaar niet volgens de regels van de opleiding. Jammer dat ik dit niet eerder heb gehoord.

Toen is het moment aangebroken dat ik helemaal klaar was met de HvA. Ik besloot op het laatste moment voor een andere opleiding te kiezen aan de Universiteit Leiden. Dit was overigens wel goed geregeld: binnen een week had ik inschrijving, studentenkaart en boeken in mijn bezit. Echter waren mijn inschrijfformulieren voor het nieuwe schooljaar al verstuurd naar de HvA. Ik heb nog geprobeerd om me alsnog uit te schrijven, maar dit ging erg moeizaam. Wederom werd ik van het kastje naar de muur gestuurd en ondertussen werd voor beide opleidingen al meerdere malen het collegegeld afgeschreven., terwijl je wettelijk maar verplicht bent om eenmaal collegegeld te betalen als je meerdere opleidingen tegelijk volgt. Ik heb onder andere een gesprek gehad met de decaan. Dit ging met name over een studentenfonds waar ik wellicht recht op zou hebben, omdat ik door het overlijden van mijn moeder door bijzondere omstandigheden de opleiding moest onderbreken. Ik kaartte bij de decaan echter ook het probleem van het dubbele collegegeld/uitschrijving aan. Zij hamerde er bij mij meerdere keren op dat ik echt bij de HvA een bewijs van betaling moest aanvragen, zodat ik dit kon inleveren bij de Universiteit Leiden en zij dan geen collegegeld meer van me konden incasseren. Echter wilde ik zelf het omgekeerde doen, aangezien de Universiteit Leiden juist het instituut is waar ik op dit moment colleges volg, dus als iemand recht heeft op het collegegeld voor dit studiejaar zijn zij het. Sowieso vind ik het merkwaardig dat de financiële kanten zo naar voren kwamen vanuit de decaan. Ik dacht altijd dat een decaan er was om de student bij te staan, maar de belangen vanuit de school blijken bij haar echt voorop te staan. Ik heb het nog verder nagevraagd bij anderen en daar bleek dat andersom wel gewoon mogelijk was, dus heb ik bij de Universiteit Leiden het bewijs van betaling opgevraagd en deze netjes opgestuurd naar de HvA.

Dit is alweer een maand geleden en tot op heden wacht ik op respons, ook van de vele mailtjes die ik over dit onderwerp naar verschillende mensen van de HvA heb gestuurd. Ondertussen wordt nog wel vrolijk iedere maand collegegeld van mijn rekening geïncasseerd, terwijl de school toch echt op de hoogte is van mijn situatie. Ik vind het schandalig hoe ik word behandeld en zie mij daarom genoodzaakt om met dit verhaal naar buiten te treden. Ook van andere studenten heb ik veel negatieve verhalen te horen gekregen over de HvA en dan met name op opleiding MWD en hoop hierdoor toekomstige studenten die twijfelen ervan te weerhouden deze studie aan de HvA te gaan doen. Ik heb betere verhalen gehoord over deze studie in Leiden en Den Haag, dus ik zou iedereen aanraden om daar de voorkeur aan te geven.

Robert van Vliet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2009, 13:56
Verwijderd
Wat erg zeg dat je gewoon geld wordt 'afgetroggeld' voor niks. In elk geval denk ik dat het goed is te laten zien dat het ook flink mis kan zijn bij een opleiding.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren SPH ervaringen
jeroen74
3 21-03-2008 18:20
Studeren SPH of MWD?
Cheeks
32 14-12-2007 00:20
Studeren hbo pedagogiek -vragen- + welke hogeschool?
Sannefloor
1 15-05-2007 17:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.