Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2003, 10:38
T-ijsje?
T-ijsje? is offline
Quote: Moet moderne zelfverdediging een verplicht vak (zoiets als verzorging) worden op de middelbare school?

en waarom wel of niet?
__________________
beez
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2003, 11:37
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
nee, tis al druk genoeg op school. Wil zelfverdediging nuttig zijn, dan is het niet zo'n 1 uurs LOI cursusje.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 11:53
DMC
DMC is offline
Citaat:
T-ijsje? schreef op 18-11-2003 @ 11:38:
Quote: Moet moderne zelfverdediging een verplicht vak (zoiets als verzorging) worden op de middelbare school?

en waarom wel of niet?
In plaats van LO zou ik het wel goed vinden, anders is het te veel.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 12:04
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Nee, het heeft geen zin als de leerlingen niet willen. Je zou er eventueel een paar lessen van LO aan kunnen besteden maar meer ook niet. Als je het echt wilt ga je maar een cursus ofzo doen maar daar is de school niet voor.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 12:07
Verwijderd
ja,

maar dan niet alleen om de leerling zichzelf te laten verdedigen maar ook om diegene discipline en respect op te brengen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 13:11
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Nee.
Cursussen zijn prima, maar als verplicht vak nemen mensen het niet serieus en kan het gewoon verkeerd gebruikt worden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 13:29
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Bij Lo in zou ik het heel goed vinden. Nu wordt het soms wel gedaan, maar omdat veel leerlingen het niet leuk vinden, doen leraren er weinig aan. Toch zou ik het héél geschikt vinden.

Als apart vak is overbodig, het is niet echt vernieuwend.
__________________
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 14:09
kevertje84
Avatar van kevertje84
kevertje84 is offline
het zou wel nuttig zijn en je voelt je wel ietsie veiliger als je weet doe je een potentiële aanrander van je af kunt krijgen...
__________________
duzzz
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 14:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij hebben zelfverdediging al als een verplicht blok bij gym dus dan vind ik het nogal overbodig als het ook nog als apart vak erbij komt, je hebt al vakken genoeg.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 15:23
Patrick_vN
Patrick_vN is offline
Hoi,

Als je eenmaal in de 2e fase zit bij ons op school, kan je het één periode kiezen. Ik doe zelf aan kickboksen en dit leer je niet in een periode... De basisbeginselen duren het langst.

Verplicht vak nee!! De helft van de klas is dan toch niet geintreseerd... En dan is het toch niet meer leuk voor de rest.

Al zou ik het wel leuk vinden hoor zelfverdediging als vak

Groeten Patrick
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 15:32
Verwijderd
Ik heb al trauma's van gym, moet ik er dan nog een sportvak bijkrijgen? Niet dus...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:32
T-ijsje?
T-ijsje? is offline
En als het vak zelfverdediging een vak als verzorging zou vervangen?

Met moderne zelfverdediging bedoel ik niet alleen jezelf fysiek verdedigen maar ook wat je moet doen als je merkt dat iemand je achtervolgt etc. of hoe je je stem kan gebruiken om van een mogelijke verkrachter aanrander af te komen.
Het is dus geen sportvak maar meer een verkapte doe-les "maatschappijleer."

Met discussies etc.
__________________
beez
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:40
NN
NN is offline
Bij ons kon je in het LO-1 keuzedeel zelfverdediging volgen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:49
Thomas
Thomas is offline
Als onderdeel van LO, mag het van mij wel.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:45
marieke_temp
Avatar van marieke_temp
marieke_temp is offline
bij mij was het verplicht. op een dinsdagmiddag nog ff 2 uur extra naar school en dat 2 maanden lang, echt belachelijk. als onderdeel van gym mag het van mij, maar je moet het niet overdrijven.
__________________
I've got a million dreams stuck in my head, wish I could live a few before I'm dead
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 21:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wij hebben met gym een blok zelfverdediging gehad.
Nou, volgens mij heb ik daar bar weinig van geleerd en al helemaal niks onthouden. Ik weet alleen nog dat ze ons wanhopig een bepaalde manier van vallen aan 't leren waren, maar het ging van geen kant.
Kortom: het is compleet nutteloos als de leerlingen er niet helemaal achter staan en het maar van korte duur is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 21:51
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Bij ons op school kon je "zelfverdediging voor meisjes" kiezen als verrijkingscursus. Degenen die daar wat aan kunnen hebben, kunnen daar dus gebruik van maken. Alleen had je er niet zo veel aan. Ik vind het wel een goed idee als het een onderdeel van lo wordt gemaakt, alleen dan wel zo, dat je er iets aan hebt
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 02:54
gimgamgommetje
gimgamgommetje is offline
Dit is iets waar ik helemaal voor ben.
Zelfs beginnend daarmee op de basisschool over je grenzen leren aangeven op tijd etc.

Op de middelbare school weet ik niet of ze er al klaar voor zijn om het als verplicht vak in te voeren.
Ik ben er persoonlijk erg voor, maar ja, het werkt niet als 75% van de leerlingen er toch geen moer aanvinden.

Ook moet je erg selectief zijn in de leraar/lerares die je daarvoor neemt.
Als een techniek voor de leraar werkt die toevallig 100 kilo is en jarenlang heeft getraind , wil het nog niet zeggen dat een 15 jarig meisje dat ook makkelijk uit kan voeren.
Ik vind dat zelfverdedigingsles totaal doelloos is als de leraar/lerares geen besef heeft van realiteit.

Ik denk dat de draagkracht voor zo'n project op school groter wordt als je de cursus aan kan passen aan de belevingswereld van de doelgroep ipv gewoon wat technieken uit je eigen vechtsportachtergrond laten zien. (scenariotraining dus en situaties op aanvraag van scholieren zelf)

veel mensen geven zelfverdediging vanuit allerlei verschillende achtergronden.
Om te beginnen zouden er dus algemene kwaliteitseisen moeten komen voor de docenten en uiteraard de lessen.

Een cursus van een bepaalde tijd waarna er niet meer getraind wordt schiet niet op. technieken worden vergeten en als technieken niet ingeslepen zijn slaat de onzekerheid snel toe, en je zou juist daadkrachtig op moeten treden als je je verdedigt.

Ook technieken om bijv. te zien dat je achtervolgd wordt slijten als je ze niet bijhoudt. Dus als je het doet doe het dan als onderdeel van LO over meerdere jaren.

tot we zover zijn:

Als scholen slim zijn nodigen ze sportclubs uit om tijdens de gymles op school hun lessen te doen.
Zo komen scholieren iig in contact met de verschillende sporten en kunnen ze zelf betere keuzes maken over wat ze willen beoefenen. In ieder geval kun je zo een hoop vooroordelen over vechtsporten wegnemen.

Ik vind trouwens dat het en onderdeel moet zijn van andere veiligheidsaspecten. waarom heeft nog niet iedereen een ehbo diploma terwijl het maar een x aantal lessen kost en levens kan redden? waarom geen oefeningen met betrekking tot brandveiligheid etc.?

Ik snap wel dat er al een druk programma is maar dit zijn toch wel elementaire dingen.
__________________
http://www.zelfverdediging.tk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-11-2003, 02:55
gimgamgommetje
gimgamgommetje is offline
vraagje voor mensen die er geen moer aan vonden,, zou het meer aanspreken als het op een andere manier gegeven wordt?? zo ja hoe dan?
__________________
http://www.zelfverdediging.tk
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 20:43
kevertje84
Avatar van kevertje84
kevertje84 is offline
waarom zou je een vak af moeten schaffen, alleen maar omdat leerlingen niet geïnteresseerd zijn. Welke puber is nou wel geïnteresseerd in school...maar dan ga je school toch ook niet afschaffen... beetje vreemde redenatie...
__________________
duzzz
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 01:21
gimgamgommetje
gimgamgommetje is offline
Naar mijn mening moet je geen vechtsport cq zelfverdediging geven aan mensen die het niet willen.

Het is niet zonder risico dus dat kun je mensen moeilijk dwingen.
Je kan ook heel lief alle techniekjes zonder contact oefenen, maar dat werkt gewoon niet.

Ik vind niet dat iedereen heel enthousiast moet zijn. Maar het draagvlak moet voldoende zijn voor een vruchtbare les.
Anders is het effect practisch 0,0
__________________
http://www.zelfverdediging.tk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen Mag je uit zelfverdediging iemand zelfs vermoorden?
Verwijderd
4 19-03-2011 16:45
Levensbeschouwing & Filosofie Waarneer is het mishandeling??
saartjeh
24 21-09-2003 21:31
De Kantine Vegetarisch op kamers :o)
Nanaki
38 28-07-2002 11:09
Liefde & Relatie zelfverdediging? aanvallen zul je bedoelen :)
tacidvs
10 19-07-2002 13:04
Algemene schoolzaken de gymles...
pienie
38 09-02-2002 10:10
Algemene schoolzaken Zelfverdediging en vechtsporten op school
silenz
24 30-01-2002 20:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.