Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2010, 08:50
Verwijderd
Over bevallingen:
Mijn vriend was heel lief tijdens de weeen, hand vasthouden, rug aaien. In eerste instantie viel het allemaal ontzettend mee, en daarna besloten ze over te gaan tot een keizersnee.
Daar is mijn vriend uiteindelijk niet bij geweest.

We reden toen met mijn bed naar de operatieruimte, maar op de plek waar je steriele spullen aan moest trekken zeiden de arts en mijn moeder dat het volgens hen niet handig was als hij mee zou gaan, want hij zag zo wit. (En hij kan al niet tegen naalden enzo, handig samenwonen met een diabeet )
Dus uiteindelijk ging mijn moeder mee. En toen is het allemaal heel snel gegaan
Advertentie
Oud 06-12-2010, 09:43
Verwijderd
Even fotospammen hoor



Te gave knuffelpoes gekregen van Sinterklaas <3
Oud 06-12-2010, 13:32
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
<3 @ Moz
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 06-12-2010, 14:10
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
<3 @ Moz
__________________
Tsja
Oud 06-12-2010, 17:38
Verwijderd
Dat is toch niet spammen, ik wil meer zien!

Hoe ziet de babykamer eruit trouwens? Is die een beetje leuk geworden?
Oud 06-12-2010, 18:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Oh, en geboortekaartjes wil ik ook nog zien van alle pasgeboren kindjes
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 06-12-2010, 19:20
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ha Moz, dacht je dat dat spammen was?! Check dit dan maar 's

http://picasaweb.google.com/marjolij...hDecember2010#

http://picasaweb.google.com/marjolij...aDecember2010#





Weet trouwens niet of ik Sarah's geboortekaartje ooit heb geshowd?



__________________
Tsja
Oud 06-12-2010, 19:35
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Heuh, waarom spreken jullie engels tegen Sarah?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Oud 06-12-2010, 20:46
Verwijderd
Mooie kaartjes, passen ook leuk bij elkaar


Dat van dat Engels praten had ik laatst ook al gezien. Vooral hoe je man steeds: Go girl zegt zo schattig!
Oud 06-12-2010, 21:23
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Heuh, waarom spreken jullie engels tegen Sarah?
Ik spreek geen Engels tegen Sarah, alleen mijn man. We voeden haar tweetalig op, hij spreekt zowel Engels als Nederlands en het leek ons wel praktisch om de kinderen twee talen aan te leren.

@ testout: dankje! Eigen ontwerp! (nou ja, schoonzusje heeft ze ontworpen)
__________________
Tsja
Oud 06-12-2010, 21:31
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Maar hij is gewoon Nederlands? Wel leuk, ik wil mijn kindjes later ook engels en nederlandstalig opvoeden
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Oud 06-12-2010, 21:42
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Maar hij is gewoon Nederlands? Wel leuk, ik wil mijn kindjes later ook engels en nederlandstalig opvoeden
Hij is in Nederland geboren, en spreekt dus gewoin goed Nederlands, maar hij heeft wel een tijd in de vs gewoond.
__________________
Tsja
Oud 06-12-2010, 23:59
Verwijderd
Ik ken ook kindjes die tweetalig opgevoed werden, maar het is niet zo dat ze die talen door elkaar halen bij het praten hè? Best apart eigenlijk.

je staat nu wel met adres en al op internet, misschien even wegstrepen? Ik vind ze wel heel erg leuk!
Oud 07-12-2010, 06:40
Verwijderd
Dat filmpje van Julia dat ze met d'r vingertjes ligt te friemelen en een beetje om zich heen kijkt en dan half gaapt <333 *smelt*
Oud 07-12-2010, 07:31
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:

je staat nu wel met adres en al op internet, misschien even wegstrepen? Ik vind ze wel heel erg leuk!
Ja, dat had ik wel bedacht, maar vind het eigenlijk niet zo erg. Ik ben absoluut niet anoniem hier en als je me googelt vind je m'n adres ook zo. M'n man en ik hebben allebei een eigen bedrijf waar het adres op de website vermeld staat dus naja.
__________________
Tsja
Oud 07-12-2010, 10:48
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Ik ken ook kindjes die tweetalig opgevoed werden, maar het is niet zo dat ze die talen door elkaar halen bij het praten hè? Best apart eigenlijk.
Als je heel duidelijk pap engels en mam nederlands laat praten dan leren ze dat allebei goed ja, zonder door elkaar heen te praten. Of door de week de ene taal en in het weekend de andere schijnt ook goed te gaan maar is iets verwarrender voor de kinderen. Als papa en mama inconsequent zijn met wie welke taal doet schijnen sommige kinderen wel de talen te verwarren. (een vriendin van mij is daarop gepromoveerd).

Ik ken twee meisjes die tweetalig frans/engels worden opgevoed. Het is heel grappig hoe die meisjes (3 en 5) perfect aanvoelen dat als ze engels tegen mij praten ze een uitgebreider antwoord krijgen (ik kan wel goed frans, maar nou weer niet zo goed als engels). Babbelen ze doodleuk frans tegen hun moeder, engels tegen elkaar en mij. En zowel in frans als engels komen er hele volzinnen uit. Echt bewonderingswaardig vond ik dat.

OT: ik vind het leuk dat de geboortekaartjes zo goed bij elkaar passen, snoopy! Hele leuke fotos allemaal!
Oud 07-12-2010, 11:01
Verwijderd
Twee- of meertaligheid bij kindjes is echt interessant. Vrienden van me wonen in Luxemburg, en hun dochtertje leert dus op de creche/kinderdagverblijf Frans, thuis praat haar moeder Engels met haar en haar vader Nederlands. En dat gaat echt prima, ze haalt het wel door elkaar, maar dan bv. door op de kdv ook Frans tegen haar ouders te praten, dus voor haar staat kdv gewoon gelijk aan Frans. Maar thuis spreekt ze dus enkel Frans wanneer ze 'gedwongen' wordt, nooit uit zichzelf. Grappig om te zien hoe zo'n kindje zo makkelijk schakelt. (Maar tv is dan wel weer vaak Franstalig, en als ze daar dan iets over zegt, dan schakelt ze om naar Engels of Nederlands, zoo grappig en gaaf.)

Ze was wel iets later met praten, maar nu heeft ze dat echt weer goed ingehaald en spreekt ze dus op hetzelfde niveau Frans, Nederlands en Engels als andere kindjes.
Oud 07-12-2010, 11:07
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Wanneer heeft je man in de VS gewoond en hoe lang?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 07-12-2010, 11:22
Kaa
Avatar van Kaa
Kaa is offline
Ik wilde donna eerst ook tweetalig opvoeden. Maar ik denk datik niet genoeg doorzettingsvermogen heb om continu alleen maar in het engels tegen haar te spreken. En dat moest, ik mocht dan in feite nooit nederlands met haar spreken. Dat vond ik toch wel een hele opgave. Ik ga nu proberen om dr zo snel mogelijk te introduceren met meerdere talen.
__________________
*Signature*
Oud 07-12-2010, 11:28
Verwijderd
Wij zijn ook van plan Baby vanaf het begin al Engels aan te leren. Niks heel consequents als de OPOL-methode of weet ik wat allemaal, maar gewoon door voorlezen, tv, gedeeltelijk Engels tegen 'm te praten. Dat OPOL (one parent, one language) schijnt wel de enige manier te zijn om een kind twee moedertalen te geven.
Oud 07-12-2010, 11:34
Verwijderd
Ik heb trouwens besloten dat ik de 21e ga bevallen Dat was ook d-day volgens de groeiecho met 34 weken. De officiële uitgerekende datum is 23. (Maar eerder mag ook hoor ghhghgh)
Oud 07-12-2010, 11:35
Kaa
Avatar van Kaa
Kaa is offline
Citaat:
Wij zijn ook van plan Baby vanaf het begin al Engels aan te leren. Niks heel consequents als de OPOL-methode of weet ik wat allemaal, maar gewoon door voorlezen, tv, gedeeltelijk Engels tegen 'm te praten. Dat OPOL (one parent, one language) schijnt wel de enige manier te zijn om een kind twee moedertalen te geven.
Ja dat heb ik ook geleerd. Ik verdeel het nu ook meer. Ik zing in het Engels voor dr bijvoorbeeld . En meer van dat soort dingen, zodat ze hopelijk wel vertrouwd er mee raakt. Dat lijkt me handig voor dr op school later enzo.
__________________
*Signature*
Oud 07-12-2010, 11:58
Verwijderd
Mijn nichtje van 3 kijkt regelmatig van die peuter-tv van de BBC, dat vindt ze heel erg leuk, en ze leert er nog een beetje Engels door ook. Geen moedertaalniveau, maar wel een leuke basis om langzaam op door te leren en om later prima Engels mee te kunnen Die 'aanpak' wil ik zelf ook toe gaan passen, dus wel contact met Engels, en ook regelmatig, maar niet dat OPOL, want daarvoor voelen wij ons allebei gewoon niet comfortabel genoeg bij het Engels.
Oud 07-12-2010, 12:01
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Mja, m'n man voelt zich zelfs comfortabeler met Engels dan met Nederlands. Als hij bijv. een boodschappenlijstje maakt is dat vrijwel altijd in het Engels (behalve als ie van tevoren al weet dat het voor mij is), en ook langere stukken tekst die hij voor zichzelf schrijft.

Hij heeft voor mij ook 4 jaar een relatie met een Engels meisje gehad, dat heeft ook geholpen natuurlijk

@ Lorelei: 1,5 jaar geloof ik en daarna nog een paar keer 2 maanden.
__________________
Tsja
Oud 07-12-2010, 14:04
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ik heb veel engels geleerd van cartoon network
Mijn engels is behoorlijk goed, heb een ruime woordenschat en maak geloof ik geen grammaticale fouten (althans geen opvallende) Op school begreep ik geen donder van alle regeltjes voor het engels, ik deed het vanzelf goed. Wat ook geholpen heeft [nerd on] fanfics schrijven [nerd off]]
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 07-12-2010, 14:35
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
[supernerd on] D&D in het Engels spelen werkt ook heel aardig. [supernerd off] *overtref*

Mij lijkt het lastig hoor, tweetalig opvoeden. Mijn Engels is wel prima, maar de neiging om Nederlands te spreken blijft er toch. Al hoor ik dat als het er nu eenmaal in zit, het er ook moeilijk weer uit te krijgen is (van familie die eerst nooit Fries sprak maar tegen dochterlief wel, en nu is Nederlands spreken met de kleine erg moeilijk).
__________________
I like my new bunny suit
Oud 07-12-2010, 14:49
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Haha, mijn stiefzoon leert engels omdat ik Sims voor hem in het engels heb geïnstalleerd
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Oud 07-12-2010, 15:18
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
[supernerd on] D&D in het Engels spelen werkt ook heel aardig. [supernerd off] *overtref*

Mij lijkt het lastig hoor, tweetalig opvoeden. Mijn Engels is wel prima, maar de neiging om Nederlands te spreken blijft er toch. Al hoor ik dat als het er nu eenmaal in zit, het er ook moeilijk weer uit te krijgen is (van familie die eerst nooit Fries sprak maar tegen dochterlief wel, en nu is Nederlands spreken met de kleine erg moeilijk).
Ik denk dat het niet zo lastig is als het lijkt. Mijn moeder sprak nederlands en papiamentu tegen mij. Mijn vader nederlands en spaans. Mijn ouders spraken in het spaans met elkaar. Mijn grootouders spraken spaans en papiamentu. En mijn oom sprak engels en nederlands tegen mij. Ze hebben nooit 100% vastgehouden aan 1 taal, maar ik ben toch 4 talig opgevoed en voelde feilloos aan wanneer welke taal gebruikt moest worden.
Oud 07-12-2010, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Haha, mijn stiefzoon leert engels omdat ik Sims voor hem in het engels heb geïnstalleerd
Zo leerde ik idd ook Engels, via computerspelletjes

En ons Engels is ook goed te doen, we kunnen het allebei makkelijk spreken etc, maar toch merk ik dat Nederlands echt mijn moedertaal is en dat ik dus telkens toch terug ga naar het Nederlands. Met kinderen kan ik me voorstellen dat als ik bv op de automatische piloot met ze praat (bv om een baby'tje te troosten), dat Nederlands gewoon meteen komt, en Engels wel kan, maar dat moet dan heel bewust.
Ons kind zal waarschijnlijk ook wel Limburgs leren, maar ik weet niet of mijn man Limburgs met onze kinderen wil praten. (Dat wilde ik eerst wel heel graag, maar nu sprak ik laatst met een jochie van vijf en hij sprak dus telkens Limburgs tegen mij, daar werd ik kriebelig van Ik wil wel dat mijn kinderen Nederlands als basis hebben en daarnaast Limburgs, niet andersom )
Oud 07-12-2010, 17:41
Verwijderd
Ik ben in het limburgs opgevoed, maar via televisie en op school enzo kreeg ik goed nederlands mee. Afgelopen zomer heb ik gewerkt met een meisje dat na de zomer naar de basisschool zou gaan en in het limburgs was opgevoed. Ze sprak gewoon nederlands, maar verdraaide sommige woorden of verving ze door limburgse woorden. Zo zei ze, nadat ze naar het tiolet was geweest en haar billen was vergeten af te vegen 'Ik moet wel nog even mijn vot afvegen!' Mijn collega's uit Amsterdam/Den Haag verstonden haar vaak niet, ikd an weer wel. Ik il mijn kinderen ook in het Limburgs opvoeden. Ze hoeven het niet zelf te spreken, maar ik wil wel dat ze het verstaan. Mijn vriend en ik spreken dialect tegen elkaar en dat is ook echt (alsi k voor mezelf spreek) mijn moedertaal. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen dat kunnen verstaan. Er van uit gaande wat mijn vriend en ik, zodra we samenwonen, niet meer terugkomen naar Limburg, zullen ze genoeg Nederlands om zich heen horen om dat ook op te pakken.

Andere talen zou ik niet zo snel doen, denk ik. Tenzij daar een echte reden voor is. Mocht het zover komen dat mijn vriend en ik verhuizen naar Engeland of Frankrijk ofzo, dan vind ik het belangrijk dat ze die taal leren, maar ook de taal van het thuisland van hun ouders. Het ligt er denk ik ook aan waar mijn vriend vanaf zou komen. Als hij uit Frankrijk zou komen (ik noem maar even iets) zou ik ze wel tweetalig opvoeden, omdat -dezelfde reden als eerder genoemd- ik het belangrijk vind dat ze weten waar hun ouders vandaan komen en, als dat zo is, kunnen communiceren met grootouders/ooms/tantes...
Oud 07-12-2010, 17:54
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Ons kind zal waarschijnlijk ook wel Limburgs leren, maar ik weet niet of mijn man Limburgs met onze kinderen wil praten. (Dat wilde ik eerst wel heel graag, maar nu sprak ik laatst met een jochie van vijf en hij sprak dus telkens Limburgs tegen mij, daar werd ik kriebelig van Ik wil wel dat mijn kinderen Nederlands als basis hebben en daarnaast Limburgs, niet andersom )
Het Limburgs neemt nu eenmaal een belangrijke plaats in in het dagelijkse leven in Limburg, dat is al eeuwenlang zo geweest - al van voordat de provincie tegen haar zin bij Nederland in werd gelijfd en de lokale bevolking het Nederlands werd opgelegd. Ja, destijds was daar grote weerstand tegen in Limburg, men wilde liever bij België horen - maar ook de gewone niet-Limburgers waren er niet blij mee, want ze zagen weinig financieel potentieel in de destijds voornamelijk agrarische provincie. De enige die er destijds waarschijnlijk werkelijk blij mee was, was de koning (die vast aan expansiezucht en territoriumdrift leed, zoals wel vaker het geval was met koningen in de 19e eeuw) - het betekende immers geld voor de schatkist, hoe weinig ook. In ieder geval ontstond door die grotendeels onwillige unie een soort van vijandigheid tussen niet-Limburgers en Limburgers (met een "wij tegen hen"-mentaliteit), waarvan je de overblijfselen ook vandaag de dag nog kunt zien. Zo komt het geregeld voor dat niet-Limburgers zich laatdunkend over Limburgers uitlaten ("boeren", "dom taaltje", etc.) en Limburgers op hun beurt zich laatdunkend uitlaten over niet-Limburgers (die ze veelal "Hollanders" noemen, en bijvoorbeeld als bekakt zien). Er zijn veel vooroordelen heen en weer, die mijns inziens nooit opgelost zullen worden als beide partijen niet proberen om het ego opzij te leggen en respect proberen op te brengen voor de cultuur en identiteit van de ander. Oog hebben voor elkaars verschillen en daar schoonheid in proberen te vinden (inplaats van lelijkheid), want als het allemaal maar zo'n eenheidsworst zou zijn op de wereld, zou het ook maar saai zijn.

Maar dat terzijde.... als je wilt dat je kind in de eerste plaats Nederlands als basis heeft en Limburgs als tweede taal, dan vrees ik dat het nog wel moeilijk gaat worden in het dagelijks leven, als je dan in Limburg woont met je gezin. Want als iedereen overal in het dagelijkse leven gewoon Limburgs praat, zal je kind dat ook doen (immers, waarom stug Nederlands blijven praten als je ook gewoon goed Limburgs kan praten met iedereen?). Dat moet je echt niet onderschatten - Limburgs wordt op niet alleen op straat gesproken, maar ook op het werk en op school (de lessen zijn dan in het Nederlands, maar de scholieren praten onder de les bij bijvoorbeeld groepswerk ook gewoon Limburgs met elkaar), echt overal. In sociaal opzicht neemt het een veel belangrijkere functie in dan het Nederlands - het Nederlands lijkt men vooral te zien als een zakelijke taal, voor zakelijk gebruik. Daardoor zal je kind dan hoogstwaarschijnlijk de weg van de minste weerstand kiezen (om het zo maar te zeggen) en dan hetzelfde patroon hanteren als de doorsnee Limburger: alleen Nederlands praten tegen mensen die geen Limburgs kunnen spreken, en bij zakelijke doeleinden.

Dus als je Limburgs louter als tweede taal wilt hebben, dan is het mijns inziens logischer om buiten Limburg te gaan wonen, want dan spreekt je kind alleen maar thuis en met familie Limburgs, en buitenshuis steevast Nederlands (want buitenshuis verstaat niemand het Limburgs, dus zal het kind nooit de neiging voelen om buitenshuis Limburgs te praten).

Overigens wilt het feit dat een kind het Limburgs als basis heeft en Nederlands als tweede taal, helemaal niet zeggen dat het kind dan ook maar gebrekkig Nederlands leert spreken. Integendeel, zelfs: het Nederlands wordt goed onderwezen op de scholen en kinderen leren ook alleen maar Nederlands schrijven en lezen (aangezien het Limburgs zich nooit echt heeft ontwikkeld als een geschreven taal), en daarnaast hebben tweetalige kinderen een beter ontwikkeld taalgevoel dan eentalige kinderen, dus dat komt allemaal goed. Een kind wordt echt geen mongool als het Limburgs als basis heeft. Het stereotype van de platvloerse Limburger die stug Limburgs blijft praten (ook wanneer duidelijk is dat de gesprekspartner geen Limburgs verstaat) en gebrekkig Nederlands spreekt met een moddervet accent, is juist dat: een stereotype, een haast karikaturaal beeld. Ze bestaan wel, ja - zulke lui noemen we veelal "sjabben" hier, dat is het Limburgse equivalent van wat jullie 'Tokkies' noemen: laaggeschoolde mensen die qua gedrag en volwassenheid niet veel verschillen van die New Kids on the Block op Comedy Central. Maar dat zijn maar enkele gevallen, die helemaal niet typerend zijn voor de gemiddelde Limburger. Het zou jammer zijn als mensen een meerderheid blijven afrekenen op dingen die enkele individuen blijven doen, dat heeft op de lange termijn alleen maar een averechts, vervreemdend effect (iets vergelijkbaars zie je tegenwoordig 'in het groot' met radicale moslims versus gewone moslims - die laatsten worden er heus niet vriendelijker op als ze continu vergeleken worden met radicale fanatici, dan krijg je een soort self-fulfilling prophecy effect).

Oeps, dit is alweer een langer stukje geworden dan ik aanvankelijk bedoeld had. Sorry. Maar ik ben dus een Limburgse (als je dat al niet door had ), en eentje die eerst het Limburgs heeft leren spreken en later pas op de basisschool echt het Nederlands (natuurlijk kende ik al een paar woordjes Nederlands, maar de woordenschat was vergeleken met mijn Limburgse woordenschat vrij klein). Het Limburgs zie ik dan ook echt als mijn moedertaal. Ik heb hier nooit hinder van ondervonden en heb nooit problemen gehad met het Nederlands, zowel qua spreken als qua schrijven (maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik sowieso een echte talenknobbel heb, al maakt dat uiteindelijk vast niet heel veel uit). Ik zou zelfs durven zeggen dat het leren van andere talen me zelfs gemakkelijker af gaat door mijn tweetalige opvoeding, met name het Duits (dat toch ook wel het een en ander gemeen heeft met het Limburgs). Hierbij komt nog bovenop dat ik al vanaf mijn geboorte slechthorend ben (waardoor je zou denken dat talen me allesbehalve goed zouden liggen), dus als ik met mijn slechte oren een goede tweetalige ontwikkeling kan doormaken, dan kan jouw (vast goedhorende) kind dat later ook. Kortom: maak je maar niet al te veel zorgen, het komt wel goed met die kleine later, of hij/zij het Limburgs nou wel of niet als basis heeft.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 07-12-2010, 18:18
Verwijderd
Ik heb het idee dat ik verkeerd begrepen word en nu een soort preek krijg over het Limburgs... Ik woon in Limburg, ik versta Limburgs en binnen de sociale groepen waarin ik verkeer praten mensen Limburgs (en ik Nederlands terug, dat wordt volledig geaccepteerd). Ik beweer absoluut niet dat Limburgs aanleren leidt tot slechter Nederlands oid, maar ik ben wel van mening dat kinderen niet enkel Limburgs moeten horen, maar ook Nederlands. En dat ze dus ook Nederlands moeten kunnen spreken.
Ik maak me dus absoluut geen zorgen, ik geef alleen aan dat ik wil dat mijn kind op jonge leeftijd ook goed Nederlands kan, en niet alleen Limburgs. (Nu lijkt me die kans ook klein, want mijn man en ik praten onderling Nederlands en ik zie mezelf niet de overstap naar Limburgs maken, hooguit wat woordjes hier en daar.)

Ik vond het wel echt jammer dat dat jochie van vijf dus vrijwel geen Nederlands sprak, of iig niet met mij, ik wil dat mijn kinderen die switch kunnen maken en dat ze dus tegen hun ene opa en oma Limburgs spreken, en tegen de andere opa en oma Nederlands en dat ze niet stug bij het Limburgs blijven hangen.
Oud 07-12-2010, 19:50
Verwijderd
Ik ga het niet allemaal lezen, maar mijn moedertaal is Mestreechs en ik heb altijd prima Nederlands tegen iedereen gepraat als die niet Maastrichts terugspraken. Sowieso mochten wij op school, behalve tijdens de pauze, geen Maastrichts praten. Dat zal ook wel geholpen hebben. Maastrichts was iets voor bij mij thuis, familie en mijn vrienden. Als ik fatsoenlijk moest praten, deed ik dat.
Oud 07-12-2010, 20:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Superleuk die geboortekaartjes

Ik zou m'n kinderen wel tweetalig willen opvoeden maar niet met m'n huidige vriend nu we allebei Nederlands als moedertaal hebben. Ik denk dat zoiets alleen echt effect heeft als een van twee een andere taal als moedertaal heeft of net zoals bij snoopy een tijd in dat land gewoond heeft of intensief contact gehad heeft met die taal. Als mijn vriend en ik met ons middelbare school Engels/Frans/Duits er aan zouden beginnen heeft dat naar mijn mening geen meerwaarde.

Verhaal over Limburgs gaat ook wel op voor Zeeuws denk ik. Ik ben op latere (basisschool)leeftijd in Zeeland gaan wonen en kon toen heel veel van mijn klasgenootjes niet verstaan. Ook werden er op school altijd heel veel trucjes aangeleerd gebaseerd op het Zeeuws wat ik heel vervelend vond. Inmiddels kan ik het verstaan maar ik zal het nooit zelf spreken. In tegenstelling tot Vlaams. Ik heb een jaar in België gewoond en zat daar ook echt tussen de Belgen en toen ging ik zo plat Vlaams praten dat toen ik weer in Nederland ging wonen mensen echt dachten dat ik uit België kwam. Bepaalde woorden en uitdrukkingen die we in het Nederlands niet hebben maar in het Vlaams wel gebruik ik nog steeds
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 08-12-2010, 07:47
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben het met Dana eens: een kind meertalig opvoeden heeft volgens mij alleen zin als de omgeving meertalig is, dus als een van de ouders vloeiend een andere taal spreekt. Natuurlijk kan ik wel een beetje Engels, maar lang niet voldoende om ervoor te zorgen dat mijn kind fatsoenlijk tweetalig zou worden. Dan leer ik het liever goed Nederlands.

Het lijkt me trouwens best bizar als je kind een taal spreekt die jij niet spreekt, als je kind bijvoorbeeld ineens Limburgs gaat praten omdat het dat op school heeft geleerd. Aan de andere kant lijkt het me ook vreselijk als mijn kind een harde g en een gooise r krijgt
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 08-12-2010, 08:12
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Hihi, altijd als ik in een babytopic filmpjes plaats loopt dat uit op een taaldiscussie

Ik ben het er trouwens mee eens dat je een kind alleen een taal moet aanleren waar je vloeiend in bent. Natuurlijk kun je wel liedjes zingen en Engelse tv laten kijken, maar je 'moet' wel comfortabel zijn met de taal waarin je met je kind spreekt.

M'n man en ik spreken trouwens best vaak Engels samen, dat was ook al zo voor de kinderen geboren werden. Weet niet waarom
__________________
Tsja
Oud 08-12-2010, 08:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou ja, ik roep ook wel eens wat in het Engels of Duits (of Brabants), maar ik denk niet dat mijn kind daar meteen tweetalig van zal worden Maar ik denk dat een kind tegenwoordig eigenlijk vanzelf gewend raakt aan Engels, door de muziek in winkelcentra, de computerspelletjes enzovoorts. Sneller dan vroeger, ik kon toen ik naar de middelbare school ging echt alleen nog maar tot tien tellen in het Engels
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 08-12-2010, 08:25
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Tuurlijk, maar da's wel wat anders dan dat het echt de moedertaal van een kind is. Ik vind het wel fijn voor onze kinderen dat ze straks echt vloeiend Engels spreken
__________________
Tsja
Oud 08-12-2010, 08:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook. En dat je dat dus alleen kan doen als een van beide ook echt vloeiend Engels spreekt, omdat je een kind wel een taal goed aan wilt leren, zodat het geen taalachterstand in het Nederlands oploopt. Het is natuurlijk niet echt praktisch als je kind dadelijk geen enkele taal echt goed leert.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 08-12-2010, 09:17
Verwijderd
Ik vind dat altijd heel interessant, want feitelijk leven we gewoon heel tweetaling in Nederland (veel reclame is Engels, maar ook muziek, films en series (welliswaar met ondertitels vaak)) en gisteren bedacht ik me ook dat als het bv om gebruiksaanwijzingen gaat, of over de taal van een mobieltje/pc/zoiets, ik altijd voor het Engels kies, dat vind ik in die context gewoon de prettigste taal. Ik kan me voorstellen dat dat voor de generatie na mij nog veel meer zo is, dat Engels en Nederlands gaan overlappen. Dus mja, ik hoop dat ik een manier vind om onze kinderen toch goed in contact te laten komen met Engels.
Oud 08-12-2010, 09:24
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar dan wordt het bijna een... moreel probleem, want ik ben tegen al dat onnodige Engels overal, dus ik zou mijn kind daar het liefst verre van houden
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 08-12-2010, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Maar dan wordt het bijna een... moreel probleem, want ik ben tegen al dat onnodige Engels overal, dus ik zou mijn kind daar het liefst verre van houden
Dat kan ook Zelf vind ik het juist wel interessant en leuk dat we praktisch tweetalig zijn hier in NL, in ieder geval passief, ik wil dat actieve (dus ook echt het goed spreken van Engels) wel stimuleren
Oud 08-12-2010, 11:03
Verwijderd
Had mijn man of ik vloeiend Engels kunnen praten, dan had ik Jinthe denk ik ook tweetalig opgevoed. Lijkt me gewoon super handig om goed Engels te kunnen. En dat gaat vaak ook prima samen met goed Nederlands kunnen. Maar ik spreek geen vloeiend Engels en mijn man ook niet, dus gaat het niet.
Oud 08-12-2010, 11:22
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Tuurlijk, maar da's wel wat anders dan dat het echt de moedertaal van een kind is. Ik vind het wel fijn voor onze kinderen dat ze straks echt vloeiend Engels spreken
Toch geloof ik daar niet helemaal in. Je man spreekt ongetwijfeld goed Engels hoor. Maar het is toch niet hetzelfde als tweetalig opvoeden, vind ik. Daar horen alle nuances bij (en die heb je als niet-moedertaalspreker simpelweg niet.. zelfs niet als je al 20 jaar in een land woont), maar ook dingen als kinderliedjes uit die taal, tradities, uitdrukkingen.. en ook heel erg goed Engels (in dit geval) op alle domeinen. Dus niet alleen dagelijks leven, maar ook kunnen uitleggen wat het verschil is tussen protestanten en katholieken, redelijk gedetailleerd in kunnen gaan op medische kwesties, etc, etc.

Ik denk dat, zolang je man hen geen foutief Engels aanleert uiteraard , het wel een opstapje kan zijn naar behoorlijk goed Engels in verhouding tot de meeste Nederlanders maar ik denk niet dat je het kunt hebben over écht vloeiend Engels. En dat komt dus niet omdat ik geen vertrouwen heb in het Engels van je man, voor de duidelijkheid Op zich lijkt het me verder wel best een goed idee.. het is tegenwoordig erg lastig als je niet fatsoenlijk Engels spreekt.

Wat Vogelvrij zegt, snap ik wel maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat Sarah en Julia nooit écht goed Nederlands zullen leren want dat krijgen ze zo te horen voldoende aangeboden. Zulke problemen ontstaan wel als zowel snoopy als haar man alleen maar Engels met die kinderen zouden praten terwijl het allebei geen moedertaalsprekers zijn, dat is erg slecht voor de taalontwikkeling én algemene ontwikkeling van het kind. (Dat zie je in Nederland af en toe gebeuren als consultatiebureaus tegen marokkaanse of turkse ouders zeggen dat ze per se nederlands met hun kind moeten praten). Maar dat is hier niet het geval.


Disclaimer: Wat ik hierboven zeg, is mijn mening. Weliswaar gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar het blijft een mening aangezien de meningen over bijvoorbeeld de definitie van een term als meertaligheid enorm verschillen.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 08-12-2010, 11:28
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Mja, mijn mening is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar wel op ervaring. Het Engels van mijn man is echt goed. Serieus minstens even goed als z'n Nederlands. En ja, daar horen ook ingewikkeldere zaken bij. Maar naja... kan dat natuurlijk niet bewijzen ofzo... *schouderophaalt*
__________________
Tsja
Oud 08-12-2010, 11:47
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
de ouders van mijn oppaskindjes die spreken Engels met elkaar en met mij als de kindjes niet mogen weten wat er gezegd wordt.
tevens kijken de kindjes wel eens een film in het Engels maar daardoor hebben ze dus nog niet echt betgrip van het Engels, al komt dat misschien later pas.
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Oud 08-12-2010, 11:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Wat Vogelvrij zegt, snap ik wel maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat Sarah en Julia nooit écht goed Nederlands zullen leren want dat krijgen ze zo te horen voldoende aangeboden. Zulke problemen ontstaan wel als zowel snoopy als haar man alleen maar Engels met die kinderen zouden praten terwijl het allebei geen moedertaalsprekers zijn, dat is erg slecht voor de taalontwikkeling én algemene ontwikkeling van het kind. (Dat zie je in Nederland af en toe gebeuren als consultatiebureaus tegen marokkaanse of turkse ouders zeggen dat ze per se nederlands met hun kind moeten praten). Maar dat is hier niet het geval.
Ik had het dan ook niet over Sarah en Julia persoonlijk, maar meer in het algemeen, en daarbij dacht ik inderdaad aan de taalachterstand die veel kinderen hebben die thuis een beperkt taalaanbod krijgen, bijvoorbeeld in het Turks of Berbers inderdaad, waardoor ze onvoldoende basis hebben om op school goed Nederlands te leren. Dat zou ik later willen voorkomen door mijn kinderen supergoed Nederlands te laten leren

Ik ben het wel met Lorelei eens dat er een verschil zit tussen tweetalig opvoeden en een kind op vroege leeftijd al bekend laten zijn met een andere taal. En natuurlijk weten wij niet hoe goed Snoopy's man Engels spreekt, dat is verder ook niet van belang, maar in het algemeen kun je zeggen dat mensen die in het Nederlands zijn opgevoed en niet jarenlang gebruik hebben gemaakt van het Engels (dat is bij Snoopy's man al anders, als hij een Engelstalige vriendin heeft gehad) in alle domeinen, niet volledig tweetalig kunnen worden. Aan de andere kant: de meeste mensen zijn sowieso niet echt tweetalig, dat blijft altijd beperkt tot verschillende domeinen. Zoals dat veel mensen in Nederland wel academische teksten in het Engels kunnen lezen, maar niet weten hoe je simpele woorden als snijplank, tosti-ijzer en schilmesje moet vertalen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 08-12-2010, 12:00
Verwijderd
Proficiat Maud!
Oud 08-12-2010, 12:27
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
*knip*
Ja, dat bedoel ik inderdaad. En het is sowieso lastig te bepalen want in situaties waarin iemand om een schilmesje wil vragen, lost diegene dat probleemloos op. Het is pas als je het naast de uitspraken van een engelsman legt dat je merkt dat er toch echt wel verschillen zijn. Ik had laatst een Britse vriend van mij gevraagd om een Engelse tekst na te kijken. En er waren een paar momenten dat hij zei: "Mja, het is wel in orde.. het is goed Engels.. maar als ík het stuk had geschreven zou ik het zo of zo gedaan hebben."
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 08-12-2010, 12:36
Verwijderd
Maar dat heb je tussen moedertaalsprekers toch ook? Iemand uit de VS zal iets misschien anders formuleren dan iemand uit Australie, dat maakt het een niet correcter of minder correct. Volgens mij kun je prima een taal vloeiend spreken zonder dat het je moedertaal is; dat NLse kinderen die ook Engels leren vanaf jonge leeftijd misschien Nederlandsiger Engels spreken maakt het niet minder vloeiend of minder moedertaal, zolang het aanbod maar goed is. (Dat vind ik er zelf ook juist mooi en interessant aan, een eigen draai geven aan een taal, waarbij het wel gewoon Engels is, maar dus een soort dialect... Zoals dat het Brits, Amerikaans, Australisch etc ook dialecten binnen het Engels zijn. )

Laatst gewijzigd op 08-12-2010 om 12:42.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.