Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2012, 22:32
Sv3nie
Sv3nie is offline
Hallo,

Momenteel ben ik nog bezig met het zoeken naar een studie en ik denk, eigenlijk weet, dat er nog vele anderen zijn die met dit probleem zitten. Zelf doe ik nu vwo 6 met een technische profiel met economie erbij. Maar nu vroeg ik mij af wat willen jullie nou echt met de tijd doen dat je gaat studeren. Wat ik persoonlijk van mijn studie verlang is gewoon dat je ook lekker kunt feesten en een goede tijd tegemoet gaat. Misschien vindt ik de stad waar ik ga studeren en de moeilijkheid ervan nog wel belangrijker dan wat ik ermee kan bereiken. Ik wil dus gewoon veel plezier maken tijdens mijn studie jaren en dan natuurlijk ook gewoon nog m'n studie afmaken. Hoe zit dat nou met jullie? Willen jullie je echt focussen op een baan voor later waar je nu dus hard voor werkt en misschien eventueel wat minder feest of hebben jullie dezelfde mentaliteit als ik?

Verder vraag ik mij af of iemand nog suggesties of tips heeft over wat nou echt een leuke stad is om te studeren en of er nog mensen zijn met tips voor een niet al te zware studie (wel op WO niveau). En misschien kan iemand zelfs zeggen in welke stad je de mooiste dames tegen komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2012, 05:27
kerlchen
Avatar van kerlchen
kerlchen is offline
Hallo Sv3nie, ik zit met precies dezelfde vragen. ik woon in het buitenland, in Oostenrijk en wil graag naar Nederland voor mijn studie omdat ik de taal heel leuk vind. Mijn favoriete stad is Amsterdam. Ik ben er vaak geweest en vind de sfeer geweldig. Je kan daar van alles doen. Ik probeer gewoon heel veel info te krijgen over een studie aan de UvA, wat anderen ervan vinden en zo. Mijn studiekeuze is belangrijk voor mij omdat ik veel wil leren, maar wat later komt, of ik veel geld verdien enzo, daar kan ik later over nadenken. nou.... waar je de mooiste dames tegen komt? dat zou ik natuurlijk ook heel graag willen weten
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 07:27
Dasherman
Avatar van Dasherman
Dasherman is offline
De mooiste dames vind je niet in Nederland

Ik heb niet zo'n probleem met hard werken, als ik maar meer tijd over heb dan nu tijdens het VO
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 17:01
kerlchen
Avatar van kerlchen
kerlchen is offline
ik denk zeker dat je meer tijd hebt tijdens je studie. maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van je studiekeuze wat wil je gaan doen dasherman en waar?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 16:56
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Als je echt plezier wilt maken tijdens je studie moet je gewoon psychologie doen. Of in ieder geval iets waarbij je weinig contacturen hebt. Nu moet je niet denken dat je altijd zit te feesten ofzo maar je ritme is gewoon enorm verschoven. Gaan slapen om 2:00 en wakker worden om 12:00. Dan heb je 's middags de tijd om uit te brakken of te studeren en 's avonds weer afspreken met mensen, borrelen of naar een feestje.

Je moet je gewoon bedenken dat je twee weken voor je tentamens beginnen echt bezig moet met je studie anders lukt het niet. Dan kan je daarna weer iets van 6-8 weken 'lol' maken. Met zo'n ritme zou het in principe wel moeten lukken maar het blijft een gok want de langstudeerboete is ook niet echt fijn.

En trouwens, als je gewoon wilt genieten van je studententijd is een studentenvereniging een echte pré. Ten eerste omdat je heel snel nieuwe mensen tegenkomt, mensen met wie je ook langer om zult gaan want je gaat gewoon niet meer om met scholieren en oude vrienden die in andere steden studeren. Ook is het gewoon niet te doen om elke avond naar een regular discotheek of kroeg te gaan want dat is simpelweg te duur.

Om eens een impressie te geven hoe het in Leiden is. Bierprijs in een normale kroeg iets van €2,20 terwijl bij mij op de vereniging €0,75.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 17:18
Verwijderd
Leuke meisjes.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 18:31
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Leuke meisjes.
Psychologie in Leiden
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 07:38
kerlchen
Avatar van kerlchen
kerlchen is offline
Ik heb nog een vraagje over studeren in Nederland. Ik las dat het heel gewoon is dat je aan de aan de Nederlandse universiteiten lid wordt van een studentenvereniging. Hoe werk dat in Nederland? Hier in Oostenrijk hebben de studentenverenigingen een heel slechte reputatie als ik me niet vergis. De meesten denken dat er dan ook gauw spraak is van een rechtse beweging. Moet je voorzichtig zijn waar je lid van wordt of kan? hebben jullie ervaring met verenigingen. Ik las iets over corpsballen. Wat betekend dit? Als jullie lid zijn van een studievereniging, heb je ook iets erg vervelends moeten doen om lid te mogen worden? Ik ben benieuwd hoe het werkt.... alvast dank voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 15:38
Runeazn
Runeazn is offline
Citaat:
Ik heb nog een vraagje over studeren in Nederland. Ik las dat het heel gewoon is dat je aan de aan de Nederlandse universiteiten lid wordt van een studentenvereniging. Hoe werk dat in Nederland? Hier in Oostenrijk hebben de studentenverenigingen een heel slechte reputatie als ik me niet vergis. De meesten denken dat er dan ook gauw spraak is van een rechtse beweging. Moet je voorzichtig zijn waar je lid van wordt of kan? hebben jullie ervaring met verenigingen. Ik las iets over corpsballen. Wat betekend dit? Als jullie lid zijn van een studievereniging, heb je ook iets erg vervelends moeten doen om lid te mogen worden? Ik ben benieuwd hoe het werkt.... alvast dank voor jullie reacties
lol wat ik heb gehoord is misschein vervelend
als je wilt joinen moet je bepaalde rituelen gaan doen voordat je er in mag
*hoest*coma*hoest*zuipen*hoest*
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 18:19
Verwijderd
Wat een onzin.

Ten eerste, je kán lid worden van een vereniging. Maar er zijn heel veel mensen die niet lid zijn. Het kan misschien overkomen alsof je alleen maar een leuk leven hebt als je bij een vereniging gaat, maar dat is zeker niet waar. Ik woon en studeer in Leiden, wat toch een behoorlijke verenigingsstad is, maar ik ben zelf niet-lid. Het grootste gedeelte van het huis waar ik woon is niet lid.

De verenigingen hebben allemaal hun eigen imago hier. Dat is niet per se slecht, bepaalde mensen vinden het imago niet bij zichzelf passen, maar goed, dat hangt maar helemaal van de persoon af. Wij hebben hier 5 grote verenigingen: Eentje die heel erg corporaal is, waarbij dus inderdaad de "corpsballen" zitten: Voornamelijk jasje-dasje, en ze zijn het "proto-type" verenigingslid. Inclusief inderdaad een soort van ontgroening. Ik ken genoeg mensen bij die vereniging om je te kunnen vertellen dat dat niet coma-zuipen is. Je gaat op kennismakingskamp, ja, daar moet je hard meeschreeuwen en als je niet hard genoeg schreeuwt opdrachten uitvoeren (opdrukken, rondjes rennen weet ik het ) maar íedereen die ik ken vond het alleen maar heel erg leuk. Vooral nadat het klaar was, je krijgt namelijk wel echt daadwerkelijk binding met de rest van je jaargenoten. Behalve deze vereniging heb je natuurlijk nog meer, en ze gaan van heel erg corporaal naar niet corporaal. De niet-corporale verenigingen hebben ook niet van dit soort kennismakingskampen.

Maar goed, zoals ik al zei: Je hoeft absoluut niet lid te zijn om een leuk studentenleven te hebben. In Leiden in ieder geval niet, en voor mijn gevoel ook niet in de andere steden. Het is leuk, het zal gezellig zijn, in veel gevallen maak je "vrienden voor het leven", maar het is op geen enkele manier verplicht. Ik heb een prima leven zonder vereniging. Genoeg feesten waar je naar toe kan hier en waar je het gewoon gezellig kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 20:40
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
lol wat ik heb gehoord is misschein vervelend
als je wilt joinen moet je bepaalde rituelen gaan doen voordat je er in mag
*hoest*coma*hoest*zuipen*hoest*
Wat een onzin.

Er mag geen alcohol worden gedronken en 'feuten' moeten minstens 6 uur slaap per nacht hebben.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontgroening_(studenten)
"Deze incidenten waren voor alle Groningse studentenverenigingen aanleiding om de controle op de ontgroening te verscherpen, alcohol op ontgroeningen te verbieden, de eerstejaars ten minste 6 uur slaap per nacht te gunnen, en ze een medisch vragenformulier te laten invullen en ondertekenen. Deze aanscherping werd vervolgens overgenomen door de Landelijke Kamer van Verenigingen als stelregel voor alle daarbij aangesloten verenigingen."

"Tegenwoordig (eind 20e / begin 21e eeuw) is de kennismakingstijd aan allerlei regels verbonden die zowel door de universiteit zijn opgelegd als voortvloeien uit de maatschappij. Zo dienen de aspirant-leden elke nacht voldoende slaap te krijgen, en mogen zij géén alcohol drinken."

Zelf ben ik wel lid van een vereniging waar een ontgroening moet worden doorlopen alvorens lid te kunnen worden en dat is zeker geen leuke periode op het moment zelf, dat geef ik toe. Maar na die tijd blijven de goede herinneringen bij bijna iedereen over.

Daarnaast is een ontgroening uiteraard iets goeds aangezien het een goede band schept binnen je club, jaargroep of hoe het ook maar genoemd wordt. Ook is een ontgroening goed om je wat zelfbewuster te maken en eens duidelijk te maken dat je niet meer in het middelbare school wereldje zit.

Tussen verenigingen onderling bestaat er een enorm verschil hoe zwaar een ontgroening is en je kunt van te voren wel inschatten hoe zwaar het zal worden. Uiteraard staan corporale verenigingen erom bekend een zware ontgroening te hebben maar je moet je daar niet enorm door laten afschrikken want het is geen periode om je de grond in te werken maar juist een periode om je jezelf wat meer te laten kennen. Je leert er alleen maar van. Ook zijn er duizenden mensen je voorgegaan.

Maar goed, ik wil alleen maar aangeven dat leken altijd een enorm vertekend beeld hebben van ontgroeningen omdat deze ontgroeningen altijd geheim zijn van tevoren waardoor er wat mysterieus omheen komt te hangen. Deze onwetendheid wordt opgevuld met af en toe een negatief bericht uit de media waardoor er een negatief beeld ontstaat over ontgroeningen zonder dat men eigenlijk weet hoe het zit.

Een beetje roepen dat je moet comazuipen... man man man.

Trouwens, over comazuipen. De gemiddelde leeftijd van personen die in coma raken na alcoholmisbruik ligt op 15 jaar. Studenten die lid worden van verenigingen zijn over het algemeen minstens 17, waarvan het overgrote deel 18 jaar of ouder is.

Bronnen:
http://media.rtl.nl/media/actueel/rt...comazuipen.pdf
http://www.kennislink.nl/publicaties...ipen-neemt-toe
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saaie Burgervrouwen #1567
Martiño
500 06-12-2011 17:37
Liefde & Relatie ff invullen please... ladys
yannickboy2
30 16-08-2010 23:36
Muziek Ben jij in 2004 naar Lowlands geweest?
SimoneK
44 24-12-2004 22:06
Verhalen & Gedichten Een treinbrief ( beetje lang weer )
Verwijderd
14 15-09-2004 14:45
Algemene schoolzaken Wat laat jij meewegen bij studiekeuze?
miro
11 10-10-2003 13:50
Algemene schoolzaken Kamer in Utrecht --> Paar vraagjes.
Verwijderd
15 30-09-2002 12:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.