Oud 15-01-2002, 14:09
Verwijderd
Ik weet dat er de laatste keer door Secreet ook al een soortgelijk topic is geopend. Maar ik wilde graag iets vragen.

Vinden jullie niet dat er te weinig negatieve kritiek wordt gegeven? Er worden vooral standaard antwoorden gegeven als "Mooi!" of "het spreekt me heel erg aan" en dan verder geen argument of reden of wat dan ook.
Ik vind dit zonde, want als ik hier kwam en ik zou willen leren van gedichten, dan zit ik hier fout. Als je allemaal veren in je reet wil, dan zit je hier goed. En je zit hier vooral goed als je psychologische steun nodig hebt want die krijg je hier bij elk negatief gedicht dat je post.

Ik zou graag willen zien dat mensen niet meer op de naam letten, maar op het gedicht. En ik weet dat dit niet te bestrijden is want je doet het automatisch. Je slaat een onbekende sneller over. Maar ook al ga je wel op naam af, reageer dan eerlijk. Zeg wat je niet mooi vind of wat er fout aan is. Ook al zijn het alleen maar spelfouten. Men moet zich hier realiseren dat negatieve kritiek helemaal niet persoonlijk bedoeld is. En je moet ook niet bang zijn om iemand te kwetsen, je moet niet gaan liegen voor iemand anders. En misschien is "ik vind het grote bagger" niet zo'n goed idee om te zeggen, maar zeg je het, motiveer het dan ook. Daar leren we allemaal van.
Zoals het nu op dit forum gaat, krijgt iemand die een negatief gedicht plaatst ten eerste te horen dat het "mooi!" is. Ten tweede wordt er meteen een heel psychologisch verhaal achteraan geplakt, dat terwijl veel van die mensen alleen maar zulke gedichten schrijven en zich neit eens echt zo voelen. Daar ben ik zo'n beetje een voorbeeld van.

Het gaat puur om het gedicht. En daar moet je eerlijk over zijn. En als ik dan per ongeluk toevallig iemand in zijn waarde aantast ofzo, dan kan ik er nix aan doen. Je moet de waarheid maar zien en als je niet tegen negatieve kritiek kan moet je hier nix posten. En als iemand zich gekwetst voelt, omdat zij in een klote situatie zit en daar een gedicht over heeft geschreven, maar het gedicht blijkt bagger en ik zeg dat. Ja sorry, het is niet positief bedoeld.

Jesus, dit is echt een lang verhaal. Maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is.

groetjes.

Ps: Ga mij niet aanvallen want ik heb bij mezelf in de gaten dat ik ook niet goed negatief kan doen, terwijl ik wel wil dat mensen het bij mij doen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2002, 14:14
soulless
soulless is offline
Geen probleem joh, die hele klotepost van jou slaat werkelijk nergens op, wie heeft hier nou wat aan als je kunstzinnige kriteik wil ga je maar naar je leraar nederlands/engels of een uitgever. Totaal geen behoefte aan dit gesodemieter! Vlieg op!

Zo goed?

PS Ik ben ut eigelijk wel met je eens
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 14:14
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Ik ben 't er wel mee eens, dat je ook negatief moet kunnen reageren, alleen je houd 't dan veel sneller voor je. Je voegt er dan liever niets aan toe. Stel je voor je bent hier nieuw en post je eerste gedicht, en iedereen kraakt 'm af, dan ben je meteen weer weg.

Heel vaak gaan gedichten over emoties en belevenissen, en mensen kunnen zich gekwetst voelen door negatieve opmerkingen. Zelf heb ik er geen problemen mee, maar ik kan me indenken dat anderen dat wel hebben.

BTW: Je signature staat me niet aan
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Doc schreef:
Ik ben 't er wel mee eens, dat je ook negatief moet kunnen reageren, alleen je houd 't dan veel sneller voor je. Je voegt er dan liever niets aan toe. Stel je voor je bent hier nieuw en post je eerste gedicht, en iedereen kraakt 'm af, dan ben je meteen weer weg.

Heel vaak gaan gedichten over emoties en belevenissen, en mensen kunnen zich gekwetst voelen door negatieve opmerkingen. Zelf heb ik er geen problemen mee, maar ik kan me indenken dat anderen dat wel hebben.


ja maar zoals ik al zei. Je moet natuurlijk niet aankomen zetten met "ik vind het bagger" en verder geen uitleg. Je kunt het ook anders doen. Je kunt je negatieve kritiek verwerken in een soort van verhaaltje met tips. Waarvan diegene leert.
Iets als:
Ik vind dit niet zo mooi, misschien kun je het veranderen... dan komt dit beter uit. En dat woord kun je beter op die manier...
Blabla...
Maar dan krijg je niet zo'n vijandige post, kan diegene zich niet persoonlijk aangevallen/gekwetst voelen en leert diegene er ook nog iets van.
En waarschijnlijk bestaat er dan ook een eerlijkere sfeer hier, want ik ruik alleen maar schijnheiligheid.

En mensen kunnen wel op de psychologische kant ingaan, maar dan niet ALLEEN maar. Je moet gewoon iets over het gedicht zeggen denk ik... Dat wil ik iig bij mij

Citaat:
BTW: Je signature staat me niet aan
haha , mij wel. en Anneee wordt ook lid
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 14:31
Verwijderd
Je hebt wel gelijk.
Negatieve kritiek lijkt hier soms een taboe. positieve kritiek is altijd welcome. Veel mensen hebben volgens mij ook altijd nog even een ego-boost nodig en op DoP is die makkelijk te krijgen.

Trouwens, ik heb een nieuwe nick, en ik zie duidelijk dat er niet op gereageerd wordt. Ik heb wel 5 nicks, maar geen van allen blijken door te breken. En deze nick hou ik sowieso in stand, omdat iedereen me hier op kent. En voor discussies als deze en meeting ed. is zo'n bekende naam heel fijn.

Maar je hebt gelijk. het is allemaal heel oneerlijk. dat mensen het zo goed met elkaar voor hebben, is op een bepaalde manier ook wel een positief iets, maar ze moeten niet gaan liegen. En ze moeten beseffen dat ze alleen maar kritiek geven op een gedicht en niet op de persoon zelf. Ze moeten dus niet bang zijn om iemand te kwetsen. En als een persoon zich dan toch persoonlijk aangevallen of gekwetst voelt, ligt de fout bij hem/haarzelf.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 15:42
John-17
John-17 is offline
ik merk ook wel dat ik vaak standaard antwoorden geef, maar net als clichés niet voor niets clichés zijn, zijn standaard antwoorden niet voor niets standaard antwoorden. Soms is het woord mooi gewoon het enige dat je kunt uitbrengen na het lezen van een prachtig gedicht, het is ook vaak moeilijk een technisch uitgesproken mening te vormen over iets dergelijks met hersenen eventueel door totale poetische passie overgelopen...toch ben ik het natuurlijk wel met je eens dat er in ieder geval veel te veel op namen wordt gelet. Positieve of negatieve kritiek is inderdaad altijd nuttig, ik vind ook bij zeer depressieve gedichten. Iemand uit namelijk zijn gevoelens en vraagt om reacties daarop. Natuurlijk zal niet iedereen technische kennis paraat hebben om te spreken met woorden als bijvoorbeeld metonymia, metafoor, metrum, hyperbool, of andere stijlfiguren en vakjargon gebonden woorden, maar aangezien ik die wil heb, zal ik die in ieder geval gebruiken als motivatie voor mijn keuze voor de reply op een bepaald gedicht. Spelfouten, ja, misschien is dat ook verstandig, aangezien ik dat wel zeer vervelend vind. Op gedichten die ik minder mooi vind, reageer ik meestal niet, helaas moet ik bekennen vaak omdat ik de gedachte bij mijzelf bespoor dat ik die persoon daarmee wil sparen. Toch moet er onderscheid worden gemaakt tussen een gedicht waar toevallig niet op wordt gereageerd en een gedicht waarop door de slechtheid daarvan niet wordt gereageerd. Aangezien dit enkel kan gebeuren door met negatieve kritiek te replyen in dat geval, zal ik mij voornemen dit ook zeker te doen. Bedankt iig (en Secreet al eerder) voor het aankaarten van dit evidente probleem!!

Laatst gewijzigd op 16-07-2013 om 08:23. Reden: Naam weggehaald op verzoek
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 15:50
Secreet
Avatar van Secreet
Secreet is offline
sjah agree totally natuurlijk...

Maar wat ik nog toe wil voegen is: mensen hier moeten ook beter om leren gaan met het feit dat ze negatieve kritiek krijgen.

Als ik bv een kritische opmerking maak krijg ik meteen 4 mensen naar mijn hoofd met: wat zeur je nou? JHet is toch mooi en dat soort dingen...

Dusssssss...als je geen kritiek wilt of er niet tegen kunt moet je hier dus ook niet posten...

Dat wilde ik nog even kwijt
__________________
www.new-avalon.nl & http://forum.new-avalon.nl -> Schrijvers en dichters site
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Secreet schreef:
sjah agree totally natuurlijk...

Maar wat ik nog toe wil voegen is: mensen hier moeten ook beter om leren gaan met het feit dat ze negatieve kritiek krijgen.

Als ik bv een kritische opmerking maak krijg ik meteen 4 mensen naar mijn hoofd met: wat zeur je nou? JHet is toch mooi en dat soort dingen...

Dusssssss...als je geen kritiek wilt of er niet tegen kunt moet je hier dus ook niet posten...

Dat wilde ik nog even kwijt
You just took the words right out of my mouth....
Jah totally mee eens
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 16:39
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
ik ben zowiezo gestopt met krietiek geven, ik kan hier niet zo goed analyses geven. Zo'n beetje elk gedicht hier lijkt op elkaar

Het allemaal in heel negatieve manier om de schrijver

kben het trouwens een beetje zat hier qua beleid, motivatie.

Er hangt hier heel veel slecht spul rond, maar als ik op elk gedicht moet zeggen dat het slecht is ben ik langer bezig dat dat ik ga reageren op elk gedicht dat goed is.

Ga alsjeblieft nou ook niet denken: 'voor wat hoort wat' want aan dat soort ongein doe ik ook niet aan mee
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Ulfheidin schreef:
ik ben zowiezo gestopt met krietiek geven, ik kan hier niet zo goed analyses geven. Zo'n beetje elk gedicht hier lijkt op elkaar

Het allemaal in heel negatieve manier om de schrijver

kben het trouwens een beetje zat hier qua beleid, motivatie.

Er hangt hier heel veel slecht spul rond, maar als ik op elk gedicht moet zeggen dat het slecht is ben ik langer bezig dat dat ik ga reageren op elk gedicht dat goed is.

Ga alsjeblieft nou ook niet denken: 'voor wat hoort wat' want aan dat soort ongein doe ik ook niet aan mee

Ja jij hebt ook gelijk. Niet alles is slecht trouwens, ik zie soms nog wel iets goeds langskomen en dan neem ik jou maar even als voorbeeld.
Het beleid is zeker slecht, ik zie hier nooit een FB en als ik die al zie is het er eentje van een ander forum. Ik vraag dan ook bij deze of er nog meer mensen zijn die een ander als FB willen. En dan kijk ik meteen naar Genesis (misschien wil je toch wel...)

Maargoed, er moet hier idd iets veranderen
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 18:05
John-17
John-17 is offline
maar vind je dan ook dat FBs iets moeten doen aan mensen die antwoorden met 'mooi'? das natuurlijk nogal lastig en vaag om daar over te oordelen!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 18:18
Me and You
Me and You is offline
Wat ze hier nodig hebben = Het aantal views.

Desnoods een systeem dat als je het goed vind je kunt laten weten dat je het gelezen hebt, en dan geen reactie of iets dergelijks.
En dat zou met slecht of niet mooi ook kunnen.
En als je kritiek hebt dat je gewoon kunt reageren.

Dus ik bedoel, als je het goed vindt, druk dan op knop 1.
Als je het slecht vind, druk dan op knop 2.
Wil je kritiek geven, druk dan op reageren .
En dan moet je nog kunnen zien wie er op knop 1 en op knop 2 hebben gedrukt .
En dan nog een getalletje hoevaak je gedicht gewoon is gelezen.

Ik vind het fijner als ik weet dat 10 mensen het gelezen hebben dan 10 reacties.

Zomaar een ideetje voor het nieuwe forum straks
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 19:12
John-17
John-17 is offline
ja dit forum is opzich wel verouderd
ubb 5.44a is al een indicatie, maar het mist ook veel dingen die bijvoorbeeld de php boards (zoals vbb) wel hebben
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 19:21
Me and You
Me and You is offline
Citaat:
John-17 schreef:
ja dit forum is opzich wel verouderd
ubb 5.44a is al een indicatie, maar het mist ook veel dingen die bijvoorbeeld de php boards (zoals vbb) wel hebben
Klopt, dat hebben ze er allemaal uitgehaald.
En er terug in zetten doen ze niet.
Misschien vanwege de serverload... Ik heb geen idee, waarschijnlijk luiheid

Maar ze zeggen dat dit forum met een database gaat werken...
Maar het is een goede vraag wanneer het zo ver is .
Reken er het eerste jaar dus maar niet op
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 19:22
John-17
John-17 is offline
nee idd
die databases zijn trouwens ook wel heel vaak overbelast hoor
erg vervelend
en dan moet alles nog worden overgezet
maar opzich is bijvoorbeeld het forum van tweakers wel een stukje lekkerder
ik stem voor een nieuwe server!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 19:24
Me and You
Me and You is offline
Citaat:
John-17 schreef:
nee idd
die databases zijn trouwens ook wel heel vaak overbelast hoor
erg vervelend
en dan moet alles nog worden overgezet
maar opzich is bijvoorbeeld het forum van tweakers wel een stukje lekkerder
ik stem voor een nieuwe server!
Dat overbelaste gedoe ligt aan de server.

En ze hebben geen nieuwe server nodig, deze ubb begint in te storten .
Maar ik herhaal woorden die ik gelezen heb op feedback.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 19:39
Angelleyes
Avatar van Angelleyes
Angelleyes is offline
helemaal mee eens!

misschien een handige optie voor mensen die graag kritiek hebben op hun gedichten (zowel positief als negatief). Als je een reactie leest als 'mooi' kan je zelf ook vragen 'waarom vind je het mooi dan?' zo gaan mensen vanzelf ook bij andere gedichten uitgebreidere kritiek geven

ik denk dat ik dat zelf ook maar ga doen

xxx
__________________
*Zoutloos is het leven zonder zee, gelukkig ben ik er vol van*engeltjes bestaan niet*kiss goodbye*
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 23:20
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
zie hier

misschien helpt het
http://forum.scholieren.com/Forum25/HTML/006409.html
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-01-2002, 13:04
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:
haha , mij wel. en Anneee wordt ook lid

Gnagna, inderdaad ja! En trouwens, er komt nog een wraakgedicht van mij aan
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:37
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
wat is er gebeurd met de tijd dat ik hier ambities had als FB?

mischien is het stom om te vertellen, maar ik heb veel voor DoP gedaan. Maar het is er alleen maar op achteruit gegaan
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Ulfheidin schreef:
wat is er gebeurd met de tijd dat ik hier ambities had als FB?

mischien is het stom om te vertellen, maar ik heb veel voor DoP gedaan. Maar het is er alleen maar op achteruit gegaan

dat ligt totaal neit aan jou, maar mensen vatten opmerkingen fout op, zoals je in dit topic: http://forum.scholieren.com/Forum17/HTML/014063.html wel kunt zien denk ik...
Maja het komt weer goed, echt hoor. En je ambitie is vast nix mis mee, je moet er wel zin in hebben en ik kan begrijpen dat je dat neit meer hebt... Maareuh... DONT LEAVE ME!!!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:54
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:
Citaat:
Ulfheidin schreef:
wat is er gebeurd met de tijd dat ik hier ambities had als FB?

mischien is het stom om te vertellen, maar ik heb veel voor DoP gedaan. Maar het is er alleen maar op achteruit gegaan

Eij Woond
dat ligt totaal neit aan jou, maar mensen vatten opmerkingen fout op, zoals je in dit topic: http://forum.scholieren.com/Forum17/HTML/014063.html wel kunt zien denk ik...
Maja het komt weer goed, echt hoor. En je ambitie is vast nix mis mee, je moet er wel zin in hebben en ik kan begrijpen dat je dat neit meer hebt... Maareuh... DONT LEAVE ME!!!

__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:59
Defilosofischekater
Defilosofischekater is offline
ik vind het commentaar en sommige gedichten ook egt stom
(zoals de mijne)

maar als je ze stom vind plaats je tog geen reply?
__________________
Ik ben BIER
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 21:12
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Citaat:
Defilosofischekater schreef:
ik vind het commentaar en sommige gedichten ook egt stom
(zoals de mijne)

maar als je ze stom vind plaats je tog geen reply?

heb je wel gelezen?
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 21:23
Defilosofischekater
Defilosofischekater is offline
stukkie ja
__________________
Ik ben BIER
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.