Oud 14-08-2007, 14:36
Verwijderd
Hallo allemaal

En dan naar Kopenhagen. Waarom? Je leert wat mensen kennen via een vriend van je, ze komen hier 'chillen en bier drinken' hebben een slaapplaats nodig en het klikt zo goed dat ze je uitnodigen om met hen mee terug te gaan naar Denemarken. Per spoor ben ik een aantal weken later vanuit Hengelo naar Kopenhagen gegaan via de boottrein.


-----
Op zaterdag 21 juli om 08:28 begon de reis vanaf station Goor, mijn moeder woont hier, en vanaf hier is het maar een klein stukje naar Hengelo. Op de een of andere manier vind ik die Syntusbakken erg prettig en verschrikkelijk tegelijkertijd.

Aangekomen in Hengelo was het gelijk raak; De 141 naar Berlin Hbf heeft een vertraging van ongeveer 20 minuten terwijl deze wegens werkzaamheden bij Hilversum nog begint in Hengelo ook! Ik gok erop dat het wat te maken had met drukte (er kwam redelijk veel verkeer voorbij op deze vroege ochtend) en het enkelsporige stukje tussen De Riet en Almelo. Maar dit was niet zo heel erg, aangezien de koffie in Denemarken verschrikkelijk is, en in Duitsland ook al minder dan in Nederland. Dus haalde ik een grote bak koffie bij voor zover ik weet de duurste Kiosk vestiging op welk NS-station dan ook, en wachtte rustig af. Tenslotte overstaptijd in Osnabrück Hbf en Hamburg genoeg.

Precies dertien minuten te laat kwam de IC voortgetrokken door de NS1854 binnenrollen, waardoor iedereen toch nog blij werd. 13 minuten is immers geen 20 minuten .
Het fluitsignaal was al snel te horen, en de trein zette zich, zoals dat bij getrokken treinen hoort, tergend langzaam in beweging. De zon en de wolken waren denk ik blij met me, want net na het passeren van station Oldenzaal verdwenen de allerlaatste grijs-witte stukjes uit de lucht en in Bad Bentheim kon ik dan ook de volgende foto's maken bij de locwissel;



Na snel weer in de trein plaatsgenomen te hebben, kwamen er opeens twee streng uitziende ge-uniformeerde mannen door de coupédeur gewandeld. Bundesgrenzschuts. hock: Had ik er wel aan gedacht om dat lege zakje uit mijn jas te halen hock:. Ja gelukkig wel. Ze liepen rustig en vriendelijk knikkend naar de reizigers de trein door.
Ah! Fluitsignaal. Sneller dan ik op het thuisnet gewend ben, vertrekt de trein weer. Een gevoel begint me te bekruipen dat het allemaal niet zo lekker gaat qua tijd. En dat blijkt als we iets meer dan 10 minuten te laat in Osnabrück aankomen. Sprinten naar het loket, waar er een enorme rij met Kunden staat. Al met al gaat het best snel. "Single to Copenhagen H please". Met het kaartje in mijn laptoptas gepropt ren ik naar het goede perron, waar de intercity naar Hamburg Hbf voor mijn neus wegrijdt. . Dat betekent dat ik in Hamburg nog maar 20 minuten overstaptijd heb .
Maar ach, aan de andere kant, ik kan nu even wat foto's maken in Osnabrück. Daar kom ik ook niet iedere dag. Maar ik kwam er al snel achter waarom ik er niet iedere dag kom. In Almelo is meer te zien . Daarnaast is het niet zo leuk met drie zware tassen over een station heen en weer te rennen. Maar ach, toch nog wat foto's gemaakt;





Ongeveer na 50 minuten schalde er uit de omroepinstallatie(mijn Duits is niet al te best, dus vergeef me de fouten):
Meine Damen und Herren, die Zug nach Bremen und Hamburg Hbf, planmäßige abfahrt (??:??) hat ein verspätung von ungefähr 30 minuten.
OEF! Maar dan mis ik mijn aansluiting in Hamburg Hbf met 10 minuten!!!
Nou jah, dan eet ik wel in Hamburg en pak een trein van twee uur later.

De treinreis van Osnabrück naar Hamburg was écht heel leuk. Met een Duitse vrouw en haar twee kinderen in de (zoals wij hier ene plek van vier stoelen zijn gaan noemen) multizit spelletjes spelen zoals "Raad de beroemdheid", waarbij ze zeer onder de indruk waren van mijn kennis van Duitse jeugdprogramma's als "Hallo! Spencer!", Löwenzahn en natuurlijk het onmiskenbare Programma met de muis!
Aankomst in Hamburg Hbf, waar ik nog nooit eerder geweest was, en jammer genoeg ook nu geen tijd had om rond te kijken, want de aansluiting was zowaar blijven wachten!! Rennen dus naar de Danske diesel IC3. Treinnummer EC35. Abfahrt 13:25. Daarom ook geen foto's jammer genoeg. Maar de meesten hier zullen ongetwijfeld al eens in Hamburg geweest zijn.

Wat een compleet andere ervaring van reizen zeg. Ongelofelijk comfortabel, ligt superzwaar op rails, abnormaal. Ook leuk om te zien was de electrificatie van het traject Hamburg-Lübeck. Overal nieuwe bovenleidingmasten, uithouders, draad, en hier en daar zelfs al compleet afgemaakte bovenleiding.
Omdat er al redelijk veel vertraging was, sms'te ik mijn gastheren dat ik niet om zes uur, maar waarschijnlijk pas tegen een uur of acht aan zou komen.
Dan de aankomst in Puttgarden. Wat een enorme hoeveelheid perronsporen hock:. Uiteraard op twee na allemaal zwaar overgroeid. De DB-Schaffner riep trouwens onderweg alle stations om in vloeiend Duits, Deens en Engels, en in die volgorde .
Dan volgt het oprijden op de boot. Hier heb ik geen filmpje van, maar er zijn wel foto's van de trein in de boot;


Het weer was nog steeds geweldig. Zoals hier te zien bij het vertrek van de Scandlines ferry uit Puttgarden;





Daarna is het aankomst in Rødby (spreek uit: Rullbü).
Zie filmpje van het van de boot afrijden:


Op dit moment hadden we een uur vertraging. Dat zijn dus twee boten later dan gepland.
In Nykøbing F kwamen we de tegentrein tegen;


Vanaf hier kom ik in compleet onbekend gebied. Ik heb de plaatsnamen nog nooit gezien en kan ze niet eens uitspreken!


Ow en een foto van de tegentrein in Nykøbing F:


Vanaf hier is het een vrij saaie rit, tot aan Ringsted st. (st staat voor Stationen). Vanaf hier is er elektrificatie(25KV) en mag er veel harder gereden worden. Het viel me ondertussen op dat de vertraging meer en meer af begon te nemen. Uiteindelijk blijkt dat er bijna anderhalf uur speling in de dienstregeling zit. Dat is wel érg veel, maar het moet tótdat in 2016 de brug tussen Puttgarden en Rødby geopend wordt.

Vanaf station Høje Taastrup, ongeveer een kwartier voor København H en de laatste stop voor het eindpunt, komt de S-Tog (S-tooh) erbij, en ben je in het verstedelijkte gebied "Greater Copenhagen" zoals mijn gastheren het noemen. Zeg maar, de Danske Randstad (alleen dan met geen 8 maar eerder 2 á 2,5 miljoen inwoners). We kwamen hier 5 minuten te vroeg aan.

En toen was het zover! København H! Om 18:03 ipv 18:06 kwamen we aan. Ik gooi hier gelijk alle foto's bij die ik in de loop van die week gemaakt heb;
De stationshal




De trein naar Malmö C. in Zweden die over de Øresundbrug rijdt met 180KM/u en multicourant is (in Zweden is het 15KV 16-2/3Hz):



Wat stoppers. De tweede is de dieselversie van de eerste.



De intercity naar Fredericia st, waar je kan overstappen op de trein naar Padborg (dat ligt 4 kilometer over de grens boven Flensburg):


25KVolt S-Tog/S-Bahn:


De volautomatische metro bij de eerste halte die bovengronds ligt:


Filmpjes in en van de metro:



Alle andere filmpjes van de terugweg tenzij anders aangegeven:
Landschapsimpressies:

vertrek uit Næstved (of was het Ringsted st. ), ja hij vertrekt wel, maar ik kan Quicktime niet bewerken jammer genoeg :

Oversteek van de kleine Belt:

Afgang van de boot in Rødby (heenweg) (dat gaat nog best hard!):

Aankomst in Rødby:

Opgang op de boot in Rødby:

Het waait op de terugweg vrij stevig (heerlijk die harde wind) :

Afgang van de boot in Puttgarden:

Nieuwe bovenleidingmasten tussen Lübeck en Hamburg:

Emplacement bij aanrijden van Bremen Hbf:



Toevoeging: Op de terugweg ben ik een andere route gegaan en was ik vrij kapot (Half 6 opgestaan ). Allereerst bleek dat de prijs van het kaartje Kopenhagen-Hamburg bij de Denen ongeveer 25 euro goedkoper is dan als je hetzelfde kaartje bij de DB koopt.
In Hamburg heb ik een Landesticket gekocht voor 20 euro en ben met de Metro Express van Hamburg naar Bremen gegaan. Vanaf hier met een DB Regional Express naar Leer en vanaf hier 10 minuten later met de meest lawaaiige trein ooit van Arriva naar Groningen (aankomst 17:34).
Hier heb ik gegeten bij een vriend en daarna het laatste stuk terug naar Zwolle, aankomst 21:13 spoor 1, om 21:20 was ik thuis, want na zo'n dag had ik geen zin om 25 minuten op de stadsbus te wachten en heb ik dus een taxi gepakt.
Zeer enerverende reis en héél leuk om te doen.


Zo dat was het dan voor deze keer

Laatst gewijzigd op 14-08-2007 om 14:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2007, 15:34
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Ziet er leuk uit.

Wat betreft die anderhalf uur, en wij maar klagen dat er sinds de ns-drgl 2007 veel rijtijdspeling (bijv. 8800 Ledn - Ut) zit, echter heb je dan niet te maken met veren die twee keer per uur afvaren, maar goed.

Helaas ben ik nog nooit in Hamburg geweest (het doorheen rijden niet meegerekend), staat nog wel op de planning voor *ooit*.

De trein naar Malmo vind ik er eigenlijk nogal standaard en 'regionaal' uitzien. Toevallig hetzelfde concept als wat gebruikt wordt voor Duitse RB en RE treinen?

Edit, crosspost met een ander forum.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"

Laatst gewijzigd op 14-08-2007 om 15:41.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 16:29
Verwijderd
Tis een IC met een geteste top van 250 en een max rijsnelheid van 180. En zo hard gaat hij ook over de brug .
Iedere 20min tot 23:23, daarna ieder uur op xx:03 tot 06:03, dan weer iedere 20 min. Reistijd nog geen 35 min. Best veel stops though.
En dan ook nog X2000's tweeuurlijks direct naar Stockholm.

Ow en niet zeuren. Daar horen geen s.com'ers

behalve jij, quantas, commendatore en ik en mss nog wat anderen
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 17:54
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
deadlock schreef op 14-08-2007 @ 16:29 :
Tis een IC met een geteste top van 250 en een max rijsnelheid van 180. En zo hard gaat hij ook over de brug .
Iedere 20min tot 23:23, daarna ieder uur op xx:03 tot 06:03, dan weer iedere 20 min. Reistijd nog geen 35 min. Best veel stops though.
En dan ook nog X2000's tweeuurlijks direct naar Stockholm.

Ow en niet zeuren. Daar horen geen s.com'ers

behalve jij, quantas, commendatore en ik en mss nog wat anderen
Ah, ok, zo ziet 'ie er eerlijk gezegd niet uit. Maar leuk dat 'ie dat dan toch haalt als stoptreinfungerend iets. Als 'ie op een reistijd van 35 minuten nog een aantal stops heeft.

Daantje_0705 is daar moderator en er zitten nog wel meer s.com'mers. Kan nu m'n topic over aanbestedingen wel vergeten natuurlijk, daar reageren toch enkel de mensen op die daar ook zitten.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 02:02
Verwijderd
Beter aanbesteding ook hier posten. insight van scholieren erg belangrijk

Ze zijn de toekomst toch
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 05:51
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Cool hor.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 11:21
Verwijderd
Trouwens TRA, je zou ook niet verwachten dat Plan V prima in de intercitydienst in te zetten is met 180km/h zónder dat dat moeite kost .
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 13:08
MH
Avatar van MH
MH is offline
Nadeel is wel dat je zo schommelt dat je enig schrijfwerk onderweg uit je hoofd kunt zetten en dat het remmen zo veel lawaai oplevert, dat horen en zien je langs het spoor (en 's zomers in de trein met de ramen open evengoed) vergaat.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 13:18
Verwijderd
Als de ramen open zouden kunnen klopt dat inderdaad....
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 18:13
MH
Avatar van MH
MH is offline
In bijna alle treinen kan nog steeds het raam open, muv IRM en Spurt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 18:13
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
deadlock schreef op 15-08-2007 @ 11:21 :
Trouwens TRA, je zou ook niet verwachten dat Plan V prima in de intercitydienst in te zetten is met 180km/h zónder dat dat moeite kost .
In Nederland 180 km/h ansich.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 18:14
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
MH schreef op 15-08-2007 @ 18:13 :
In bijna alle treinen kan nog steeds het raam open, muv IRM en Spurt.
En DD AR, DDM (boven ), ICRm, ICE en Thalys.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 21:37
MH
Avatar van MH
MH is offline
Ik kom niet zo vaak in de Randstad, merk ik...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 21:44
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
DD AR rijdt ook nog wel eens - niet planmatig - naar Gn hoor!
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 21:57
Verwijderd
Grappig
Ik ben toevallig 2 weken geleden naar kopenhagen gevlogen, maar ben daarna verder gegaan met de trein. Heb hier alleen geen foto's van. Behalve 1 foto in de nachttrein van Oslo S-Stavanger.
Maar het complete traject was Kopenhagen C (3 dagen)- Goteborg (stad bekeken) - Oslo - Stavanger (2 dagen geweest) Vervolgens met de bus. En op het einde van Bergen naar Oslo terug.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 01:18
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 15-08-2007 @ 18:13 :
In bijna alle treinen kan nog steeds het raam open, muv IRM en Spurt.
En verbouwde IC-R's Maar het ging over het buitenland toch?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 08:07
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Stiekem ook op OHIH posten he.

Ik ga zondag een reisje maken naar het Noorden denk ik. Een beetje op tijd weg, zodat ik alle nevenlijnen kan pakken.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 10:24
Verwijderd
Dan moet je het zo plannen dat je eerst naar Leer vv kan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-08-2007, 22:12
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
deadlock schreef op 16-08-2007 @ 01:18 :
En verbouwde IC-R's Maar het ging over het buitenland toch?
Citaat:
TRA schreef op 15-08-2007 @ 18:14 :
En DD AR, DDM (boven ), ICRm, ICE en Thalys.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 23:22
Verwijderd
leuk
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 11:01
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Leuke trip, de foto's van Kopenhagen centraal halen ook weer echt mooie herinneringen bij me op.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 13:45
Verwijderd
Aankomend weekend ga ik weer. Dit keer nachttreinen. Ik probeer weer een fotoverslag te maken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.