Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2006, 11:44
deniseborg
deniseborg is offline
Beste allemaal,

Ik kan niet kiezen tussen deze twee opleidingen. Ik doe nu havo 5 en neig erg naar om pedagogiek hbo te gaan doen. Alleen las ik laatst niet zo´n positief bericht over deze opleiding. Ik zou graag ervaring over deze 2 opleidingen willen horen.

Alvast bedankt!

Denise
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2006, 12:00
Barbera
Avatar van Barbera
Barbera is offline
is OPGM (Orienterende propedeuse gedrag en maatschappij) niet wat voor jou (op andere scholen heet t ook wel social work geloof ik)

je krijgt dan de volgende opleidingen:

-pedagogiek
-mwd
-sph
-cmv
-p&a

na een jaar kies je voor 1 van de opleidingen
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:07
light fighter
light fighter is offline
ik doe zelf mwd en ben heel blij dat ik alleen de keuze had uit mwd/sph bij mij op school

Want wat p&a met sph& mwd te maken heeft is ook niet te vinden. met zo'n propedeuse vind ik dat je toch veel mist ik weet niet of dat na je keuze word ingehaald maar ik vind het wel heel heel erg breed.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:13
Verwijderd
OPGM of Social Work is idd een optie als je niet kunt kiezen.

Waar heb je dat 'niet zo positief bericht' over pedagogiek gelezen?
En wat was de inhoud er van?

Zelf heb ik pedagogiek gedaan. Ik ben in de tweede ingestroomd en zat met mensen uit het eerste jaar pedagogiek en met mensen die OPGM hadden gedaan in de klas. Iedereen had dus een andere 'vooropleiding'. In de tweede was dat ook nog wel te merken, maar het één was niet minder dan het andere oid, het was gewoon 'anders' en na het tweede jaar was al het 'missende' ook weer bijgetrokken. Ik denk niet dat OPGM een slecht begin is, zeker niet als je het nog niet weet.

Ben je al naar open dagen geweest en heb je al een dagje mee gelopen met de opleidingen en/of ben je al wezen proefstuderen? Zo nee, ga dat eens doen, dan krijg je al een veel beter beeld van de opleidingen en misschien kun je dan wel een beslissing nemen.

En als je nog vragen hebt over pedagogiek, dan wil ik ze best beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:55
light fighter
light fighter is offline
@ leonoor hadden jullie ook een jaarstage? en merkte je daarbij ook verschil tussen vooropleidingen????
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:59
Verwijderd
Wij hadden geen jaarstage, wij liepen de hele opleiding door (vanaf de tweede helft van het tweede jaar) stage.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 14:20
deniseborg
deniseborg is offline
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Hier had ik de ''negatieve'' informatie vandaan: http://www.studentenforum.net/showthread.php?t=1347

Vragen:
Is de studie echt zo nutteloos?
Heb je wel wat te doen met deze studie? (ik hou van bezig zijn)
Zijn de vakken net zo intressant als de scholen aangeven?

Ik wil inderdaad naar zulke dagen gaan maar ik wou eerst een beetje rondkijken

Groetjes,

Denise
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 14:53
Verwijderd
Is de studie echt zo nutteloos?/Heb je wel wat te doen met deze studie?
Dat ligt er aan wat je onder nutteloos verstaat. Voor wat ik wil heb ik een andere opleiding nodig (die volg ik nu dus ook), maar veel van mijn klasgenoten hebben de baan gevonden die ze graag wilden (bv. in de kinderopvang of in de opvoedondersteuning of in de jeugdzorg).

Qua theorie vond ik de opleiding niet zo boeiend, maar door het vele stage lopen heb je het toch aardig druk. Ik vond het weinige aan theorie wel jammer (doe nu oa daarom dan ook een universitaire studie), maar ook hier geldt weer dat klasgenoten het wel prettig vonden. En van de stages heb ik wel veel geleerd.

Bij de keuze van je stages heb je vaak voor een groot deel zelf de hand in wat je gaat doen. Mijn stages waren dan ook behoorlijk anders dan de stages op de PABO (dat heb ik twee jaar gedaan), terwijl ik wel in het onderwijs stage heb gelopen.

Wij kregen ook gastcolleges uit het werkveld, soms was dat demotiverend (het werkveld heeft liever mensen met pedagogische wetenschappen bv), maar heel vaak was het ook erg interessant. Op het moment dat wij gastcolleges kregen wist ik al zeker dat ik erna nog universiteit ging doen, misschien dat dat het voor mij minder 'erg' maakte oid. De gastsprekers bij ons hadden vrijwel allemaal een pedagogische opleiding en deden alles behalve TJ-biljetten invullen (dat is meer werk voor iemand die MWD of SJD heeft gedaan, volgens mij). Veel werkten er in de kinderopvang of in het (speciaal of speciaal basis)onderwijs.

De opleiding is idd niet echt breed, maar dat lijkt me het hele idee achter de opleiding: specifiek zijn. Als je iets breeds wilt doen moet je SPH gaan doen.

Zijn de vakken net zo intressant als de scholen aangeven?
Ik weet niet wat de scholen aangeven?

Ik vond de vakken erg interessant, alleen had het van mij wel diepgaander en vooral ook meer mogen zijn, maar het is en blijft HBO en dat gaat bij weinig opleidingen echt diep op dingen in.

Waar ik de opleiding gevolgd heb (Rotterdam), is de opleiding vrijwel alleen gericht op ontwikkeling en opvoeding, amper op onderwijs (voorheen was er een richting onderwijskunde, maar die was afgeschaft met het jaar dat ik de opleiding begon ) en ik ben juist vooral geïnteresseerd in het onderwijs. Ondanks dat heb ik niet het idee dat ik de opleiding voor niets gedaan heb, ik zou, denk ik, ook best ergens werk kunnen vinden, maar ik heb er voor gekozen om verder te studeren om daarna, hopelijk, werk te vinden wat ik echt leuk vind (iets mbt het onderwijs dus).
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 15:22
light fighter
light fighter is offline
zal ik dan het mwd verhaal gaan typen?

Ik doe dus MWD in Groningen zit nu in het tweede jaar. In het eerste jaar krijg je vanalles wat, echt de basis van communicatie; psychologie en pedagogiek en van heel veel andere dingen.
Heel heel veel gespreksvoering op een gegeven moment, geloof vanaf de tweede periode had ik vijf uur per week gespreksvoering, of vakken die daar aan gerelateerd zijn; heet bij ons trainingslijn of vaardighedenleerlijn.
Daarnaast hadden we een vrijwilligerspraktijk plek, zeer vrijwillig vrijwilligers werk dus (niet dus), zelf heb ik dit in de zomer gedaan, door een kampleiding te zijn.
In het tweede jaar loop je een dagdeel (middag) per week stage en dat is min of meer de voorbereiding op de jaarstage in het derde jaar.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 15:29
deniseborg
deniseborg is offline
Harstikke bedankt voor deze informatie! Hier heb ik veel aan.

Ik ga 11 november op het fontys kijken en ik ben erg benieuwd.

Mag ik vragen welke opleiding je nu doet?

Heel veel groetjes,

Denise
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 15:44
deniseborg
deniseborg is offline
Light fighter: Ook heel erg bedankt voor jou informatie

Bevalt MWD jou wel goed?
Moet je bij elkaar veel voor doen of heb je veel vrij?

Groetjes,

Denise
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 16:32
Barbera
Avatar van Barbera
Barbera is offline
@ Light fighter

Je hebt gelijk wat P&A betreft, die opleiding past totaal niet bij de andere opleidingen binnen de OPGM.

De opleiding is op zich wel breed ja, maar je maakt na een half jaar al een voorlopige keuze waarna je de opleiding van keuze gaat volgen. Je mist dus eigenlijk maar een half jaartje. (ik weet natuurlijk niet of dit op alle scholen zo is, maar op de hogeschool rotterdam wel)

Wat natuurlijk wel een voordeel is, is dat je de kennis die je opgedaan hebt van de andere opleidingen, kunt gebruiken in jou opleiding.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 17:01
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
deniseborg schreef op 13-10-2006 @ 16:44 :
Light fighter: Ook heel erg bedankt voor jou informatie

Bevalt MWD jou wel goed?
Moet je bij elkaar veel voor doen of heb je veel vrij?

Groetjes,

Denise
Zelf hoef ik erg weinig te doen, vind het vrij makkelijk maar ik vind het heel erg leuk, en wat ik leuk vind leer ik heel makkelijk er zijn ook klasgenoten die het heel erg moeilijk vinden. Op zich heb ik best een relax rooster moet alleen nog wel dingen buiten mijn rooster om doen en daardoor gaat er meer tijd in zitten.

@barbera:
Zelf heb ik na een half jaar moeten kiezen tussen sph en mwd maar het lijkt me dat je dan toch wel bij bijv. cmv gespreksvoering mist als je mwd gaat doen wij zijn hier namelijk veel mee bezig.
Maar idd je doet wel kennis van andere opleidingen op
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 19:13
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 13-10-2006 @ 18:52 :
zal ik dan het mwd verhaal gaan typen?

Ik doe dus MWD in Groningen zit nu in het tweede jaar. In het eerste jaar krijg je vanalles wat, echt de basis van communicatie; psychologie en pedagogiek en van heel veel andere dingen.
Heel heel veel gespreksvoering op een gegeven moment, geloof vanaf de tweede periode had ik vijf uur per week gespreksvoering, of vakken die daar aan gerelateerd zijn; heet bij ons trainingslijn of vaardighedenleerlijn.
Daarnaast hadden we een vrijwilligerspraktijk plek, zeer vrijwillig vrijwilligers werk dus (niet dus), zelf heb ik dit in de zomer gedaan, door een kampleiding te zijn.
In het tweede jaar loop je een dagdeel (middag) per week stage en dat is min of meer de voorbereiding op de jaarstage in het derde jaar.
Ik zit nu in het 4e jaar SPH ook in Groningen en ik vroeg me af hoe je MWD vindt als je het vergelijkt met de SPH?

Ik neem aan dat je je eerste jaar gecombineerd SPH/MWD hebt gedaan.. Ik heb soms les met MWD'ers en naar mijn gevoel hebben zij veel meer kennis van bepaalde zaken.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 20:02
light fighter
light fighter is offline
het was het eerste half jaar gecombineerd, en wanneer ik klasgenoten sprak die sph deden/doen, moesten zij veel meer doen dan ik op mwd. Zij liepen stage wij niet echt, daarnaast moesten zij meer verslagen schrijven voor mijn gevoel.
Nu denk ik wel dat wij op mwd meer theorie krijg ipv stage die de sph heeft. Maar daar kan ik niet meer echt over oordelen
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 22:16
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 13-10-2006 @ 23:32 :
het was het eerste half jaar gecombineerd, en wanneer ik klasgenoten sprak die sph deden/doen, moesten zij veel meer doen dan ik op mwd. Zij liepen stage wij niet echt, daarnaast moesten zij meer verslagen schrijven voor mijn gevoel.
Nu denk ik wel dat wij op mwd meer theorie krijg ipv stage die de sph heeft. Maar daar kan ik niet meer echt over oordelen
Ja precies, op de SPH heb je veel meer stage (MWD is vrijwilligerswerk, toch wel heel wat anders natuurlijk) Qua theorie denk ik dat de MWD beter is, maar praktijk ervaring is ook heel wat waard.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:30
Verwijderd
Citaat:
deniseborg schreef op 13-10-2006 @ 16:29 :
Mag ik vragen welke opleiding je nu doet?
Onderwijskunde.
(Sinds dit studiejaar, afgelopen jaar mijn diploma HBO pedagogiek behaald.)
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 16:34
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 13-10-2006 @ 23:16 :
Ja precies, op de SPH heb je veel meer stage (MWD is vrijwilligerswerk, toch wel heel wat anders natuurlijk) Qua theorie denk ik dat de MWD beter is, maar praktijk ervaring is ook heel wat waard.
absoluut met je eens. Maar ik denk dat het verschil ligt dat SPH een breder werkveld heeft als basis zeg maar meer doelgroepen. Terwijl bij MWD er min of meer vanuit word gegaan van werken bij een algemeen maatschappelijkwerk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-10-2006, 21:38
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik doe Social Work in Breda en het eerste jaar zat alles gewoon door elkaar. Ik had zelf in eerste instantie de voorkeur voor SPH, maar ik ben nu toch erachter gekomen dat MWD meer iets voor mij is. Persoonlijk vind ik dat wel erg fijn, dat ik aan alle kanten "kon ruiken" en een goede keuze kon maken.

Nu is bij ons nog alles gelijk, iedereen loopt gewoon tegelijk (en evenveel) stage, dus het is niet zo dat de één meer voor loopt of niet. Natuurlijk is het zo dat wij meer theorie krijgen dan de CMV'ers (die zijn meer bezig met de praktijk of naja, met projecten - binnen school), maar dat is ook wel logisch eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 16:59
deniseborg
deniseborg is offline
Lijkt me interessant onderwijskunde

Rachel: Ik wil misschien ook naar Breda Avans. Is het een leuke school?

Groetjes Denise
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 18:16
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
hoii ik doe mwd en vind het leuk.
wel word ik helemaal simpel van de gespreksvoeringslessen, en ook van het competentie onderwijs, maar verder: mwd is leuk.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 22:14
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 16-10-2006 @ 19:16 :
hoii ik doe mwd en vind het leuk.
wel word ik helemaal simpel van de gespreksvoeringslessen, en ook van het competentie onderwijs, maar verder: mwd is leuk.
gespreksvoeringslessen vind ik juist de meeste leuke lessen alleen vrijdag om half twaalf beginnen en dan tot vier uur vond ik wel klote.
Gespreksvoering is wel de basis van mw samen met theorie en ja door oefening leer je
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren pedagogiek, SPH of nog iets anders....?
xXmathXx
10 18-11-2010 15:39
Studeren Hbo na Mbo --> MWD of Pedagogiek
Verwijderd
1 17-08-2008 15:13
Studeren hbo pedagogiek -vragen- + welke hogeschool?
Sannefloor
1 15-05-2007 16:42
Algemene schoolzaken kan het of niet
lil_me
56 24-01-2006 11:38
Algemene schoolzaken Pabo, SPH of MWD?
LoeLoe
19 20-05-2004 09:17
Algemene schoolzaken HBO SPH en dan psychologie
nlblue-eyes
31 10-02-2004 08:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.