Oud 05-07-2010, 13:35
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
's avonds als ik in bed lig, hoe laat dat dan ook is, kan ik niet in slaap komen.
dat komt omdat ik echt óveral aan ga denken. onbewust. daardoor blijf ik wakker.
ikga nadenken over dingen wat er die dag gebeurt is, over of ik niet beter anders had kunnen reageren op een vraag van iemand enzovoort..
ik weet niet waar alles vandaan komt.

's ochtends ben ik dus heel moe als ik eruit móét. zoniet slaap ik door tot min. 10 uur.

het maakt niet uit of ik die dag de hele dag op de bank tv heb gekeken of dat ik de hele dag bezig ben geweest, heb gesport enz.

heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verminderen zodat ik sneller in slaap kom en dus smorgens er weer eerder uit kom?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 15:25
Verwijderd
--> Dit is iets meer voor Lichaam&Gezondheid
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 17:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Allereerst is het van belang dat je probeert jezelf een goed slaappatroon te geven. Dat betekent dat je op tijd naar bed moet gaan en op tijd weer op staat. Oók als je nog niet moe bent, of juist moe wakker wordt. Regelmaat is belangrijk als je slaapproblemen hebt. Gebruik ook algemene slaaptips, zoals voordat je gaat slapen niet tv kijken / computeren, en dim een uurtje voordat je naar bed gaat alvast je licht een beetje.

Verder moet je een manier vinden om die gedachten opzij te zetten. Wat voor jou werkt moet je zelf uitvinden. Hier wat tips:
- Leg een kladblok / dagboek naast je bed en ga voordat je gaat slapen nog even wat schrijven. Op die manier schrijf je het als het ware van je af. Dingen die je echt niet mag vergeten kan je zo ook een plek geven, want je weet dat je er morgen in terug kan lezen.
- Geef jezelf voordat je gaat slapen een half uur echte denktijd. Dus een half uur waarin het goed is om even te piekeren, of na te denken over dingen van die dag of de volgende dag. Het geeft helemaal niet om bezig te zijn met je beslommeringen, maar maak er dan ook bewust ruimte voor zodat het nadien niet je nachtrust verstoort. Na dat half uur moet je ook streng zijn voor jezelf zijn en het aan de kant schuiven. Je kan bijvoorbeeld hardop in jezef 'stop!' zeggen om jezelf te remmen. En zoek dan heel bewust naar iets fijn om over te dromen.
- Luister voor je gaat slapen nog even rustgevende muziek. Dus niet je favoriete rockband, maar van het soort muziek waar je een beetje bij weg droomt. Het is dan ook lastiger om na te denken.
- Doe ontspanningsoefeningen. Een daarvan is dat je in je bed ligt en van boven naar beneden bij elk lichaamsdeel stil staat en hem heel bewust ontspant. Je móet dan wel aan je lichaam denken en kan daardoor niet bezig zijn met al je zorgen. Bovendien val je daardoor makkelijker in slaap.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 19:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook perioden (gehad) dat ik heel erg lag te piekeren en daardoor paniekerig werd en niet in slaap kon vallen, wat me weer heel erg uitputte. Wat mij toen heel goed heeft geholpen is om een cd'tje met relaxte muziek in m'n discman te doen en daarmee in bed te gaan liggen en dan naar de muziek te luisteren. Dat leidt af van je gedachten en als je een beetje relaxte muziek hebt val je dan wel lekker in slaap. Ik gebruikte expres m'n discman en niet m'n mp3-speler omdat m'n discman na een cd (maximaal ongeveer een uurtje) vanzelf uitging en m'n mp3-speler pas als de batterij leeg is niet zo handig als je in slaap valt halverwege.

Wat ook goed kan helpen is valeriaan slikken maar dat is meer een tijdelijke oplossing. Op zich is het ook wel begrijpelijk dat je nu minder makkelijk in slaapt. Het is lang licht buiten en veel mensen hebben ook last van het warme weer.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 19:37
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Een paar shotjes Goldstrike doet ook wonderen. Wat ook goed helpt is een oersaai (bijv: GTST / ONM etc) programma op je tv aanzetten en hem op de sleeptimer zetten.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 21:01
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
Citaat:
heb je toevallig add of adhd?
adhd sowieso niet, add geen idee. wat houd dat in??
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 10:04
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
uhm zou best kunnen. weet ik niet. overdag denk ik vaak niet zo veel aan verschillende dingen. tis vooral 's avonds als het stil is enzoo.
verder kan ik me dan weer wel concentreren.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 09:35
Verwijderd
heb ik ook een tijd gehad, nu nog steeds trouwens, ik weet niet of je van lezen houd maar dat helpt ook, van lezen worden je ogen moe en dus vallen ze dicht en ga je slapen, zorg er ook vooral voor dat er niet teveel herrie is om je heen en dat het niet te warm/koud is,ik heb zelf ook een ventilator die maakt niet zo heel veel herrie en de mijne kun je zo instellen dat hij na een bepaald aantal uren vanzelf uitgaat.
mss iets om te proberen.
je moet er ook voor zorgen dat het niet te licht is enzo op je kamer
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 13:26
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
Citaat:
heb ik ook een tijd gehad, nu nog steeds trouwens, ik weet niet of je van lezen houd maar dat helpt ook, van lezen worden je ogen moe en dus vallen ze dicht en ga je slapen, zorg er ook vooral voor dat er niet teveel herrie is om je heen en dat het niet te warm/koud is,ik heb zelf ook een ventilator die maakt niet zo heel veel herrie en de mijne kun je zo instellen dat hij na een bepaald aantal uren vanzelf uitgaat.
mss iets om te proberen.
je moet er ook voor zorgen dat het niet te licht is enzo op je kamer
jammer genoeg kan ik door de warmte buiten (ruim 30 graden) op mijn kamer de warmte niet buitenhouden.
verder maakt het niet erg veel uit of ik het warm, koud of geen van beide heb.
naja lezen werkt wel. jammer dat m'n ouders altijd zien dat ik me lamp nog aan heb.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 13:15
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Je hebt niet meteen ADD als je veel nadenkt, of aan meerdere dingen tegelijk. Lijkt me onzin dat je het hebt, want het is een zware stoornis waar je echt veel last van hebt en je omgeving ook. Dan zou je waarschijnlijk allang een psych bezocht hebben.

Ik heb er ook wel last van met periodes. Het heeft veel te maken met hoe 'geprikkeld' ik ben. Ik kan teveel hooi op mijn vork nemen waardoor ik te chaotisch in mijn hoofd wordt, of dat er zorgen zijn waar ik over na blijf denken. Het helpt bij mij wel om het in ieder geval te accepteren. Niet je er tegen verzetten.

Een slaappatroon aanhouden is idd ook erg belangrijk, ga niet uitslapen en doe ook geen middagdutje. Vaak laat ik nog een klein lampje branden, ik kan dan beter ontspannen. Verder kan het fijn zijn om in een kamer te liggen waar het niet te warm is zoals de afgelopen weken . Een rustige kamer met niet teveel foto's of voorwerpen die je doen denken aan dingen kan helpen. En ga alleen in je bed liggen als je gaat slapen. Je psyche neemt dan automatisch de signalen op van 'o ik lig in mijn bed, nu moet ik gaan slapen'. Dat is anders dan wanneer je bed een multifunctioneel ding is. Lezen in bed wordt dan ook afgeraden. Kun je beter op de bank, voor het slapen doen.

Wees overdag actief, 's avonds moet je een uur voordat je gaat slapen eigenlijk niets meer doen. Afbouwen dus eigenlijk.

Succes
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 21:39
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Wat mij heel erg helpt, omdat jij zegt dat je steeds loopt na te denken als je gaat slapen, is alles opschrijven wat er die dag is gebeurd, waar ik mee zit, of wat ik de volgende dag niet moet vergeten. Ik deed dit eerst altijd alleen als ik de volgende dag dingen moest doen die ik niet mocht vergeten, waardoor ik dus de hele nacht "Niet vergeten, niet vergeten, niet vergeten" dacht, en dat verdween door het op te schrijven. Nu ik een heftige stage heb gelopen en niet zo goed wist wat ik met bepaalde emoties aan moest, ben ik iedere dag gaan opschrijven wat ik had gedaan en wat dat met mij deed. Dat maakte dat ik het van me af kon zetten.

Naast wat iedereen hier adviseert, is dat misschien iets om te proberen.
Wat ik zelf altijd doe, is dus die dingen opschrijven, alles regelen voor de volgende dag (boterhammen smeren, kleren klaarleggen bijvoorbeeld), dan nog even rustig een kopje thee drinken en dan rustig aan naar bed. Wie weet kun jij zoiets ook proberen!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 22:46
spokenziejeniet
spokenziejeniet is offline
Citaat:
add is geen zware stoornis hoor alleen problemen met concentreren en het komt vaak voor dat niemand het merk als je het hebt
add is een stoornis. hoe het uitpakt hangt af van heel veel factoren. "alleen problemen met concentreren" kan ervoor zorgen dat je een opleiding doet die eigenlijk te laag voor jou intelligentieniveau is, wat grote invloed op je toekomst heeft. "het komt vaak voor dat niemand het merk als je het hebt" is het geval wanner de omgevingsfactoren gunstig zijn. structuur, is daarbij een belangrijk aspect.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 23:22
Catch
Catch is offline
Ik denk dat je piekert, ADHD is nou niet een term waar meteen mee gegooid moet worden. Piekeren houdt in dat je veel en lang nadenkt over gebeurtenissen (uit het dagelijks leven bijv.) die je negatief ervaren hebt. Je gaat vaak je gedachte over en over opnieuw 'bedenken'. Zo'n kladblok naast je bed kan echt heel goed helpen, probeer dat eens als eerste stap.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 14:16
Verwijderd
Als ik niet in slaap kan vallen door mijn gedachten, probeer ik iets te nemen waarbij de gedachtenstromen zich steeds herhalen en ik langzaam weg kan zakken. Zo concentreer ik me vaak op ademhalen en bedenk ik hoe de luchtstroom steeds in en uit mijn longen gaat.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 16:57
anne11112
Avatar van anne11112
anne11112 is offline
Ik slaap ook erg slecht, hoe vroeg ik ook naar bed ga. sommigen denken dat ik adhd heb, maar dat is nog niet gevonden bij me. ik ga vaak gwn idd muziek luisteren, maja dan wel via mp. maja da booeit. vaak lees ik dan 2 boeken, maja, komt omdat ik ze ook ken he. en dan slaap ik nog niet. ik wacht vaak nog gewoon, tot de slaap maar komt, ik kan er niks aan doen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 15:32
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
Citaat:
add is een stoornis. hoe het uitpakt hangt af van heel veel factoren. "alleen problemen met concentreren" kan ervoor zorgen dat je een opleiding doet die eigenlijk te laag voor jou intelligentieniveau is, wat grote invloed op je toekomst heeft. "het komt vaak voor dat niemand het merk als je het hebt" is het geval wanner de omgevingsfactoren gunstig zijn. structuur, is daarbij een belangrijk aspect.
ik heb geen problemen met concentreren of ik zit niet op een te laag niveau. zit nu in de derde van gymnasium. ben echt niet hoogbegaafd. sta (maar) een 7.2 dus dat is niet waar. wat nu wel helpt is dat we voor engels een engels boek moeten lezen, dus ik heb een boek dat ik weliswaar al kende in het nederlands gepakt, hij is redelijk dik, en van het engelse lezen wordt ik moe. (eigenlijk worden mijn hersens moe)

dat was het zelfde als toen ik met duitsland uitwisseling had en ik de hele dag duits moest praten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 00:12
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
1, autisme heeft niets te maken met een laag niveau...
2.als je nu 15 bent, had je vast add al gemerkt als dat er was...

probeer eens homeopatische slaapmiddelen (melatonine)...
Die kunnen je helpen met het opbouwen van een goed slaapritme...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 17:31
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
ik ben 14
ik zal kijken
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 01:11
Miss<3
Avatar van Miss<3
Miss<3 is offline
Citaat:
's avonds als ik in bed lig, hoe laat dat dan ook is, kan ik niet in slaap komen.
dat komt omdat ik echt óveral aan ga denken. onbewust. daardoor blijf ik wakker.
ikga nadenken over dingen wat er die dag gebeurt is, over of ik niet beter anders had kunnen reageren op een vraag van iemand enzovoort..
ik weet niet waar alles vandaan komt.

's ochtends ben ik dus heel moe als ik eruit móét. zoniet slaap ik door tot min. 10 uur.

het maakt niet uit of ik die dag de hele dag op de bank tv heb gekeken of dat ik de hele dag bezig ben geweest, heb gesport enz.

heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verminderen zodat ik sneller in slaap kom en dus smorgens er weer eerder uit kom?
ik heb precies het zelfde (maar ik zit dan vaak ook nog tot half 2 op me laptop en ik heb nu toetsweek)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 18:50
nienke123
nienke123 is offline
Ik slaap ook echt heeeeeel slecht lig er bijna elke avond dezelfde tijd in maar ik kan gewoon niet slapen!
Ook s'ochtens dezelfde tijd eruit maar het lukt gewoon echt niet!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 22:36
Verwijderd
Een ballendeken zou mss wel helpen...die zorgen er volgens mij voor dat je sneller in slaap valt... jammer dat die zo belachelijk duur is
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 00:24
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Een ballendeken zou mss wel helpen...die zorgen er volgens mij voor dat je sneller in slaap valt... jammer dat die zo belachelijk duur is
een watte??
__________________
Mooie woorden zijn niet altijd waar. Ware woorden zijn niet altijd mooi.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 11:28
Verwijderd
@Mr. Banana,
dat is een deken die eigenlijk is uitgevonden speciaal voor mensen met autisme/adhd etc. daar zitten allemaal ballen gevuld met lucht in waardoor je blijkbaar niet meer zoveel kunt bewegen in je slaap en je schijnt er ook 40%sneller door in slaap te vallen. maar die dingen zijn f***ing 600 euro
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 12:22
Verwijderd
Maar het is toch slecht als je niet veel beweegt in je slaap?
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Laat slapen, niet kunnen ontbijten.
JustInHere97
7 21-09-2016 12:18
Onzin Ik kan niet slapen!
Vlerkje
121 26-11-2015 08:29
Verhalen & Gedichten Ellie's friend
lunatheawesome
2 25-02-2012 20:31
Lichaam & Gezondheid Slecht slapen
Stefanie
15 13-06-2006 15:43
Liefde & Relatie 'vooruitgaan'... hij wil het niet
Anaïs
65 09-05-2005 12:16
Lichaam & Gezondheid 's Avonds heel moeilijk in slaap komen.
knights
36 15-02-2004 15:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.