Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2010, 20:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Balance, een toetje kan wel heel gezond zijn. Je hoort veel mensen vaak zeggen 'een toetje past altijd', en dat is meestal ook zo. Je lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig, dus na een maaltijd die overheersend hartig of zout is, heb je meestal nog zin in iets zoets. Een klein toetje voorkomt dan dat je later op de avond alsnog naar de chocolade grijpt, omdat je dus dat zoete al gehad hebt. Maar als je daar geen last van hebt (van dat grijpen naar die chocolade, dus), kun je je toetje prima overslaan.
Ik ben niet zo'n zoetekauw, ik ben meer van het zoute.
Dus als ik 's avonds al zin heb in wat lekkers, dan helpt een toetje ook niet echt

Maar wat voor gezonde toetjes eten jullie? Voor af en toe is het wel lekker (na een wat saaiere maaltijd) en dan doe ik alvast wat ideeën op.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-08-2010, 20:40
Gyarados
Avatar van Gyarados
Gyarados is offline
Ik heb vandaag iets te veel gegeten. Heb twee kommen kippensoep op, twee zakjes chips, een rol rollo's, en drie stokbroodjes met mayonaise, ketchup met worst erop. Heb nu een overvol gevoel. Is dat erg, en ben ik morgen een stuk dikker of zo? Hoe lang moet ik rustig hardlopen (op mijn plek, Wii Fit ftw) om dat allemaal te verbranden? Is het bovenstaande überhaupt wel gezond?

Ik zat namelijk al op de rand vond ik, en ik wil niet dat ik opeens te dik word of zo. Vind dat zelf helemaal niet leuk.

Ironisch is het misschien om te melden dat ik tot mijn tiende jaar een eetstoornis had. Wilde niks eten, lustte niks. Was veel te mager maar was niet in gevaar. Ik kreeg allerlei pillen en behandelingen op mijn buik, en wat er daarna gebeurde weet ik niet meer.

Ik ben zelf enorm bang om te dik te worden. Ik ben 14 en ik ben rond de 1.65 lang denk ik, maar mijn buik hangt nog niet voorover. Wel wordt het een soort van bol merk ik.

Iemand tips met betrekking tot voeding en gezondheid?

Met een vriendelijke brul,
Gyarados
__________________
VWO3
Oud 04-08-2010, 20:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hoeveel weeg je?

Je hebt niet persé teveel gegeten, maar vooral allemaal ongezonde dingen gegeten.
Logisch dat je dat op hebt, want als je geen boterhammen en normaal avondeten eet, dan krijg je honger en ga je snacken. Ik ga er tenminste vanuit dat je het niet náást je normale eten op hebt, al kan dat ook nog.

Wat je sowieso moet doen is dus een normaal eetpatroon aannemen. Dat betekent dat je netjes ontbijt, lunch eet en 's avonds ook eet. Het liefst met daarbij nog 2 gezonde tussendoortjes, zoals fruit. Juist door heel regelmatig te eten hou je je spijsvertering op gang, waardoor alles goed verbrand wordt. Ook heb je dan minder vaak enorme trek in iets lekkers.

Verder of het nou zo erg is: van 1 dag ongezonde dingen eten kom je heus geen kilo's aan. Je buik zal morgen dus echt niet vele malen dikker zijn. Maar als je vaker allemaal van dit soort dingen eet, dan zal je er wel van aan gaan komen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-08-2010, 20:57
Gyarados
Avatar van Gyarados
Gyarados is offline
Ik geef toe dat ik mijn hele leven al niet zo heel gezond eet. Brood eet ik op school wel. Dan koop ik een broodje met ei. Ontbijten moet ik echt gaan doen inderdaad, dank je voor de tip. Ga ik morgen meteen mee beginnen. Avondeten doen we meestal wel gewoon geregeld, maar vandaag maakte dat plaats voor dat broodje hotdog.

Weegschaal heb ik hier niet, zal eens een keer gaan kijken. Maar ik weet zeker dat ik niet te zwaar ben.

Trouwens, bedankt voor je hulp!
__________________
VWO3
Oud 04-08-2010, 21:36
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Als jij een eetstoornis hebt gehad, moet je toch weten dat die opmerking over je buik geen goede is. Zoiets is subjectief, je BMI is objectief. En als je niet te zwaar bent, och. Zorg ervoor dat je dat ook niet wordt, maar zolang je nog niet aankomt mag je je gewicht best belonen met wat lekkers. Anders heeft op gewicht zijn ook zo weinig voordelen.

Een gezond toetje, pff. Bestaat dat? Ik weet dat mijn moeder echt een fan is van aardbeien met zoetstof. Mijn broertje eet cruesli, maar met chocoladestukjes, dus dat wordt 'm niet. Ik ben meer iemand van de smoothies. Vooral nu, de bessen uit de tuin zijn rijp en we hebben altijd banaan en sinaasappels in huis. Zoetstof gebruikt mijn moeder sowieso veel (is het ook echt gezonder dan suiker?) en ik eet 's avonds vaak zo'n knäckebrod-achtig ding met een dun laagje kruidenboter.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Oud 05-08-2010, 09:09
Verwijderd
Ongezoete yoghurt of kwark is een erg gezond toetje, en als je er dan zelf wat siroop of jam doorroert wordt het daar echt niet ineens ongezond van. Fruit is ook gezond natuurlijk. Een smoothie is ook een gezond toetje.

Zoetstof bevat minder caloriën dan suiker, maar of het gezonder is, is nog maar de vraag. Daar is een hoop discussie over gaande die ik niet helemaal zal gaan oprakelen . Ik denk dat je in het algemeen kunt zeggen dat je zoetstof toch ook met mate moet gebruiken. Van een schepje suiker word je heus niet ineens dik, en het is wel een stuk lekkerder dan zoetstof, dus voor bv. over aardbeien zou ik gewoon suiker gebruiken.
Oud 05-08-2010, 09:13
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Toetjes zijn nodig om aan voldoende zuivel te komen (450 ml per dag, komt overeen met ongeveer 3x zuivel), maar er zit natuurlijk nogal verschil tussen het één en het ander. Je zou er voor kunnen kiezen om magere vruchtenyoghurt te nemen oid.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 05-08-2010, 18:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik eet graag yoghurt of vanillevla met aardbeien of rode bessen. In deze tijd ook graag (water)meloen. Rijstepudding vinden veel mensen heel vies maar ik vind het lekker (met een beetje kaneel).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 19-08-2010, 10:02
wup
wup is offline
Ik heb gister bij mijn zus het boek Eet jezelf mooi, slank en gelukkig, door gebladerd en wat stukjes ervan gelezen. Was er wel van onder de indruk en wil ook proberen om een aantal dingen toe te gaan passen Ik heb gelezen over hoeveel moeite je lichaam heeft met het verwerken van sommige dingen ( te veel suiker e.d.) en over combinaties die je niet moet eten.

Ik ga me vooral proberen te houden aan de tips 'eet niets wat je overgrootoma niet als eten zou herkennen' en ' koop geen eten waarvan je de ingredienten niet thuis in de kast kan hebben staan'
Oud 19-08-2010, 14:07
Verwijderd
@Wup: ik probeer dat op te lossen door zoveel mogelijk dingen in mijn kast te hebben staan Maar ik hou daar ook van en probeer het na te leven, geen pakjes gebruiken, geen dingen waarin inderdaad allerlei chemische ingredienten zitten. Sauzen kun je heel gemakkelijk en lekker zelf maken, daar heb je echt geen pakjes voor nodig. Maar aan de andere kant weet ik of mijn overgrootmoeder lasagnebladen als eten zou hebben herkend, en ik denk dat daar toch weinig verkeerds in zit
Oud 19-08-2010, 16:49
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Mijn persoonlijke voedingsregels zijn
-Geen suiker en zout
-Zo min mogelijk geprocesseerd
-Weinig koolhydraten
-En niet te veel rood vlees

Als je met name de eerste 2 regels gebruikt als je in de supermarkt bent zul je erachter komen dat er vrijwel alleen maar gezonde dingen overblijven. Veel mensen vinden het moeilijk om zout af te zweren, maar je went er snel aan vind ik.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 20-08-2010, 08:52
wup
wup is offline
Hm.. Zonder zout kan ik ( nu in ieder geval nog) niet. Eerst maar eens suiker afleren. Ik eet nu voor het eerst een dikke kom yoghurt met fruit en zonder suiker, best lekker! De fruitschaal is meer gevuld dan ooit..
Gister helemaal los gegaan in de supermarkt met gezonde dingen haha. Hoop niet zo zeer er erg van af te vallen, maar om me wat lekkerder te voelen, mooiere huid ( is weinig mis mee, maar na een dagje snoepen zie ik het wel) etc.
Meestal begin ik te snoepen door emoties en gister was ik even erg boos, maar kon me inhouden en heb me op nootjes en rozijnen gestort. Hoop erg dat ik het vol ga houden, maar mag van mezelf wel af en toe eens wat snoepen en chips oid
Oud 20-08-2010, 19:53
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Fruit moet je ook niet óverdrijven. In feite zit het ook boordevol suiker, niet in de geraffineerde vorm, maar in de vorm van fructose. De insulinerespons is aanzienlijk kleiner dan bij andere suikers omdat het wordt opgeslagen in de lever. Maar een sinaasappel bevat bijvoorbeeld evenveel suiker als een glas cola.
Ik eet het overigens wel 2 per dag, maar dan op momenten dat je lichaam de suikers ook echt kan gebruiken zoals bijvoorbeeld voor/na het trainen of bij het ontbijt.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 27-08-2010, 12:39
wup
wup is offline
Heb nu al een week geen koekjes gehad en me aan veel andere goede voornemens gehouden. Af en toe iets of een maaltijd waarvan ik weet dat het niet echt goed is, maar het gaat best goed.
Heb het gevoel dat ik meer energie heb. Ik kon altijd moeilijk wakker worden en sliep zo 10 uur, maar de laatste dagen word ik na 7 a 8 uur zelf wakker en ben dan ook echt wakker en energiek. Geen idee of het 'beter eten' nu al effect kan hebben, maar ik hoop dat het daardoor komt, want daar doe ik het voor
Oud 15-09-2010, 18:53
Bright Blue
Bright Blue is offline
Hoi lieve forummers!

Ik maak mij wat zorgen over mijn eetgewoontes. En ik ben niet dik, en ik vind dat daar helemaal niks mis mee is, behalve dat ik de laatste tijd toch wel wat last krijg van het ideaal beeld van een meisje. Het lijkt wel alsof iedereen het er over heeft. Ik merk aan mezelf dat wanneer het slecht met me gaat ik ga eten. En dan bedoel ik ook veel ga eten. Daarna voel ik me dus harstikke schuldig, ik weet niet meer hoe ik mezelf moet zien in de spiegel. Ik maak me zorgen. Ik ben op het moment 1.73 en ik weeg 65 kilo, opzich zit ik dus gewoon op gezond gewicht. Maar ik kom steeds meer aan, en ik ben bang dat het uit de hand gaat lopen. En dan kan het op twee manieren uit de hand lopen. Of ik doe het gedrag van mijn moeder na (die boulimia had) of ik ga erbij overgeven (wat toch als een hele makkelijke oplossing klinkt). Het is verder ook helemaal niet mijn bedoeling om zielig over te komen, want ik haat meisjes die zitten te zeuren over hun gewicht. Maar ik zit hier mee, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb me al vaak genoeg voorgenomen om gezonder te gaan eten, maar het werkt gewoon niet. De verleiding is te groot.
__________________
mijn handtekening
Oud 15-09-2010, 18:56
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Zorg dat de verleiding er dan niet is. Neem geen geld mee naar school voor tussen de middag, overleg met je ouders zodat er minder snoep/chips in huis is, of dat het door hen wordt bewaard. Dan hoef je echt de hagelslag 's ochtends niet over te slaan, tussendoortjes skippen werkt in de meeste gevallen al heel goed.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Oud 15-09-2010, 19:00
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Zorg dat de verleiding er dan niet is. Neem geen geld mee naar school voor tussen de middag, overleg met je ouders zodat er minder snoep/chips in huis is, of dat het door hen wordt bewaard. Dan hoef je echt de hagelslag 's ochtends niet over te slaan, tussendoortjes skippen werkt in de meeste gevallen al heel goed.
Het probleem is dat ik ouders heb die ontzettend van chips en koekjes en al dat soort zooi hebben. Ik heb het ze al meerdere keren gevraagt om het me te verboden, maar dat kunnen ze niet. En dat begrijp ik aan de ene kant ook wel. Geld moet ik altijd wel bij me hebben, omdat ik ook wel eens met de bus moet. Maar de tussendoortjes op school overslaan (de snoepautomaten) is wel een goede tip! Dat ik bijv. alleen maar briefgeld meeneem ofzo.
__________________
mijn handtekening
Oud 15-09-2010, 19:03
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Of precies genoeg voor de bus, waardoor je niet kúnt kopen. Maak dan voor jezelf afspraken voor thuis. Bijvoorbeeld in plaats van een zak chips pakken, een beetje chips in een bakje doen. En op is op. Dat voorkomt het hersenloos-een-zak-leegeten, dus ook de zak weer terugleggen in de kast, niet op tafel leggen. Zorg dat er ook voldoende fruit en kauwgom is (fruit is gezond), ergens op kauwen helpt meestal de drang naar een snack te verminderen.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Oud 15-09-2010, 19:23
Catch
Catch is offline
Begrijp ik nu dat je moeder een verleden met Boulimia heeft? Misschien kun je als je neigingen aanhouden er toch mee naar de huisarts gaan. Daar kun je niet alleen voor lichamelijke problemen terecht, maar ook dingen die gerelateerd zijn aan je gedrag of bijvoorbeeld je eetgewoonten. Misschien kan dat voorkomen dat je later meer problemen met eten hebt. Succes!
Oud 15-09-2010, 19:40
lllauratjuh
lllauratjuh is offline
hoi bright blue,
zorgen maken is een groot woord ..
je hebt als ik je bericht lees voor je lengte een goed gewicht waardoor je bmi op 21.8 uitkomt en die mag niet naar de 25 dat gaat hij als je 75 kilo weegt
ik snap dat je het heel vervelend vind ik zou even een afspraak maken bij de huisarts en dit voorleggen en neit zelf wat gaan doen want als het mis gaat ben je te laat en het kost veel moeite om het eraf te krijgen maar als je boulimia heb is het ook moeilijk om het er weer aan te krijgen en ik neem aan dat je nog best jong bent en een kinderwens heb ..?
door boulimia kan je ook van binnen van alles beschadigen waardoor zwanger worden heel moeilijk word
dit had mijn nicht
heel veel sterkte
groetjes laura
Oud 15-09-2010, 20:13
Verwijderd
Als je de discipline ervoor hebt: verban al het snoep (uitgezonderd 1x iets per dag) en alle frisdrank/alcohol uit je leven en ga op een sport.
Oud 16-09-2010, 21:11
Verwijderd
Lieveschat, je bent 15, en nog volop in de groei
je MOET voedingsstoffen hebben anders komt je lijf te kort.
Het gaat er niet om Wat je eet maar Hoe je eet (bruin brood ipv wit brood verse jus ipv pakjes rotzooi, etc)
Je moet je lichaam gunnnen wat het nodig heeft.
Oud 22-09-2010, 11:11
Verwijderd
Hier mijn vraag dan maar.
De laatste tijd val ik steeds meer af. In het begin vond ik dit niet erg, en zelfs wel fijn.
Ik begin nu alleen ongezond af te vallen. Onbewust. Ondanks dat ik gewoon snack.
Ik eet redelijk alleen het avondeten krijg ik slecht naar binnen. Ik wil echter niet afvallen, maar aankomen.
Heeft iemand tips om wat aan te komen?
Oud 22-09-2010, 14:42
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Hier mijn vraag dan maar.
De laatste tijd val ik steeds meer af. In het begin vond ik dit niet erg, en zelfs wel fijn.
Ik begin nu alleen ongezond af te vallen. Onbewust. Ondanks dat ik gewoon snack.
Ik eet redelijk alleen het avondeten krijg ik slecht naar binnen. Ik wil echter niet afvallen, maar aankomen.
Heeft iemand tips om wat aan te komen?
Ik zat in dezelfde situatie en mijn ervaring is dat 't tussen m'n oren zat, zeg maar. Ik maakte mezelf wijs dat ik 't avondeten maar gedeeltelijk op kon krijgen, dat ik misselijk werd van vlees, etc. Ook wist ik dat 't beter was om weer 'n beetje aan te komen, maar daar bleef ik stiekem bang voor .

Maar goed, mijn tips om aan te komen zijn vrij voor de hand liggend: noten zijn erg calorierijk (dus pindakaas als broodbeleg gebruiken en tussendoortjes eten waar nootjes in verwerkt zitten), je avondeten in twee keer opeten, vaker aardappelen vervangen met pasta en rijst (zijn ook weer calorierijker en.. verandering van spijs doet eten ).
__________________
En dat meen ik!
Oud 22-09-2010, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Ik zat in dezelfde situatie en mijn ervaring is dat 't tussen m'n oren zat, zeg maar. Ik maakte mezelf wijs dat ik 't avondeten maar gedeeltelijk op kon krijgen, dat ik misselijk werd van vlees, etc. Ook wist ik dat 't beter was om weer 'n beetje aan te komen, maar daar bleef ik stiekem bang voor .

Maar goed, mijn tips om aan te komen zijn vrij voor de hand liggend: noten zijn erg calorierijk (dus pindakaas als broodbeleg gebruiken en tussendoortjes eten waar nootjes in verwerkt zitten), je avondeten in twee keer opeten, vaker aardappelen vervangen met pasta en rijst (zijn ook weer calorierijker en.. verandering van spijs doet eten ).
Ik ben stiekem ook wel bang dat dat zo is
Maar het is lastig dat patroon te doorbreken, omdat ik gewoon ga kokhalzen.

Noten is een goede daar heb ik nog niet aangedacht. Pindakaas sla ik over hoor brrrr
Bedankt iig
Oud 23-09-2010, 07:48
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik vraag me nou af wat je als goede vervanger van zuivel kunt eten of drinken. Ik zeg altijd dat melk voor baby's is (Geen enkel dier in het dierenrijk drinkt nog melk als hij volwassen is). Ook heb ik snel last van mijn darmen als ik melk drink of bepaalde melkproducten gebruik.
Maar wat zit er nu in zuivel dat zo belangrijk is? En in welke andere producten kan ik dat terugvinden?

Ik gebruik trouwens wel biogarde en dat gaat prima.
__________________
<):o)
Oud 23-09-2010, 10:51
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik vraag me nou af wat je als goede vervanger van zuivel kunt eten of drinken. Ik zeg altijd dat melk voor baby's is (Geen enkel dier in het dierenrijk drinkt nog melk als hij volwassen is). Ook heb ik snel last van mijn darmen als ik melk drink of bepaalde melkproducten gebruik.
Maar wat zit er nu in zuivel dat zo belangrijk is? En in welke andere producten kan ik dat terugvinden?

Ik gebruik trouwens wel biogarde en dat gaat prima.
Melk is voornamelijk een goede bron van calcium, verder is het niet zo belangrijk

Rijke calciumbronnen met een zeer goede opname zijn: boerenkool, spitskool, Chinese kool, abrikozen, raapstelen, hazelnoten en zeegroenten

welke zeegroenten bedoeld worden weet ik ook niet
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 25-09-2010, 10:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zeekraal bijvoorbeeld Wordt in Zeeland nog wel veel gegeten, daar buiten heb ik er eigenlijk nog nooit iemand over gehoord maar bij mij in Rotterdam is het bij de Albert Heijn wel te krijgen (bij de vis).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 27-09-2010, 13:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb het juist een keer in Drenthe gegeten, was lekker
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 30-09-2010, 15:00
Verwijderd
uuuuhm ik eet vegetarisch, maar van mijn moeder moet ik minstens een paar keer per week vlees eten omdat daar bepaalde stoffen inzitten die ik nodig zou hebben omdat ik in de groei ben.
weet iemand hoe vaak ik dan vlees zou moeten eten?
ik eet btw nog wel minstens 2x per week vis.
Oud 30-09-2010, 15:41
Verwijderd
Je hoeft nooit vlees te eten. Zeker als je wel vis eet heb je echt niets om je zorgen over te maken. Zolang je vleesvervangers/zuivel/eieren eet krijg je elke dag genoeg van alle voedingsstoffen binnen (en verder natuurlijk gewoon gevarieerd eten etc.). Zelfs als veganist zou je nog wel alle voedingsstoffen binnen kunnen krijgen (behalve vitamine B12), maar dan zou je er misschien wel wat meer moeite voor moeten doen.

Wat belangrijke voedingsstoffen die in vlees zitten betreft:
Eiwitten - zitten ook in vleesvervangers/zuivel/eieren/vis, maar ook bijvoorbeeld in granen, bonen, linzen & noten
Vitamine B12 - alle dierlijke producten, dus ook in zuivel & eieren & vis
IJzer - granen (brood!), bonen & linzen, sommige gedroogde vruchten

Dus zeg maar tegen je moeder dat je geen vlees hoeft te eten
Oud 30-09-2010, 15:46
LW
Avatar van LW
LW is offline
Ik snap het niet, ik kom er met de kop niet bij.
Altijd was ik een mager meisje van 60 kilo, maar het laatste jaar ben ik 30 kilo aangekomen terwijl ik niets meer eet of drink als anders.
Ik ben radeloos ik weet het niet meer, ik sport veel ik eet weinig ik honger me compleet uit, en ik blijf maar aankomen.
Ik denk dat ik maar een afspraak maak bij de dokter, want ik voel me echt heel erg vervelend.
Sorry ik moest het even van mij aftypen, nadat ik boos bij het eten ben weggelopen.
Oud 30-09-2010, 15:53
Verwijderd
Dertig kilo aankomen in een jaar tijd terwijl je naar eigen zeggen niet meer eet dan normaal is zorgwekkend. Het zou kunnen dat je metabolisme omlaag is gegaan door een streng dieet of zoiets, maar alsnog vind ik het zorgelijk. Ik zou je aanraden om een afspraak bij de huisarts te maken, want het zou kunnen dat er iets lichamelijks aan de hand is. Dat hoeft niet per se iets ernstigs te zijn, maar een vertraagde schildklier kan bijvoorbeeld ook tot aankomen leiden. Ik zou het in ieder geval na laten kijken!
Oud 30-09-2010, 16:04
Verwijderd
Inderdaad, als je zonder duidelijke reden veel aankomt, is het tijd voor een bezoekje aan de huisarts. En dertig kilo in 1 jaar is erg veel.
Oud 30-09-2010, 16:34
Verwijderd
Naast je afspraak met je huisarts is het vast ook handig, een afspraak met je diëtist te maken. Jezelf uithongeren is namelijk geen goed idee. Hij zal je vast tips geven kunnen, hoe je alle benodigde stoffen binnenkrijgt en niet teveel aankomt.
Oud 30-09-2010, 19:01
goeieboeie
goeieboeie is offline
Uithongeren moet je nooooit doen.
Vaak wordt je dikker als je te weinig eet, maar je lichaam nog wel kan opslaan. Want dan krijg je zo weinig energie dat je lichaam energie wil opslaan voor nog slechtere tijden.
Maar de dokter weet het vast wel Iig ga je niet nog minder eten;P
__________________
Wiepwapwoep!
Oud 30-09-2010, 20:46
Verwijderd
Elluk pondje gaat door het mondje Eet je misschien in je slaap? Het schijnt voor te komen. Misschien is er fysiek iets aan de hand waardoor je veel meer aanzet dan eerder, maar zelfs dan zou je met een normaal gezond dieet (rond de 2000 kcal op een dag) écht niet zoveel moeten kunnen aankomen. Hoe dan ook werkt uithongeren inderdaad nooit, dan loop je vanzelf tegen een eetstoornis aan of ga je juist alles wat je binnenkrijgt meteen opslaan als vet, omdat je lichaam in paniekmodus gaat. Naar de dokter én de dietist, denk ik inderdaad.
Oud 30-09-2010, 20:47
Verwijderd
Oh of ben je zwanger? Ben je eigenlijk wel aangekomen in vet?
Oud 30-09-2010, 20:50
Verwijderd
Let wel op, vitamine b12 zit er bijvoorbeeld heel weinig in kaas. Je moet dus wel gevarieerd eten om alle stoffen binnen te krijgen!
Oud 30-09-2010, 20:58
Verwijderd
Oh ja, een zwangerschapstest kan ook geen kwaad als je seks hebt gehad, inderdaad...
Oud 30-09-2010, 21:02
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ik denk dat het verschil tussen vet en een zwangerschap redelijk duidelijk is als je binnen het jaar 30 kg aankomt.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Oud 30-09-2010, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat het verschil tussen vet en een zwangerschap redelijk duidelijk is als je binnen het jaar 30 kg aankomt.
Mja, sommige mensen komen echt duidelijk aan van een zwangerschap, zonder dat ze het zelf weten. Het is in ieder geval wel het uitzoeken waard, maar de dokter kan daar natuurlijk ook op laten testen als hij bloed laat controleren.
Oud 01-10-2010, 09:38
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar een jaar duurt toch langer dan negen maanden, dan zou ze toch inmiddels wel een baby moeten hebben

Nou ja, naar de dokter dus, veel succes hoor!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 01-10-2010, 10:08
Verwijderd
Citaat:
uuuuhm ik eet vegetarisch, maar van mijn moeder moet ik minstens een paar keer per week vlees eten omdat daar bepaalde stoffen inzitten die ik nodig zou hebben omdat ik in de groei ben.
weet iemand hoe vaak ik dan vlees zou moeten eten?
ik eet btw nog wel minstens 2x per week vis.
Zeker als je kant-en-klare vleesvervangers (vegetarische burgers en vegetarisch gehakt enzo) eet krijg je genoeg stoffen binnen. Daar zit de ijzer en de b-vitamines gewoon aan toegevoegd in dezelfde hoeveelheid als in vlees!

Je kunt ook alle voedingsstoffen binnenkrijgen door te variëren met ei, kaas, peulvruchten, tofu en noten, maar dan moet je wel goed opletten en je kunt ook niet echt van je moeder verlangen dat zij zich er zoveel in gaat verdiepen. Dus zo lang je nog thuis woont en niet zelf kookt, is het een goed idee om gewoon elke dag een kant-en-klare vleesvervanger te eten. Daar is intussen zo veel variatie in dat het ook niet snel saai wordt.

Laatst gewijzigd op 01-10-2010 om 10:17.
Oud 01-10-2010, 10:14
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
ik heb het topic van kirstenR even samengevoegd met deze, aangezien het hier beter past.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 01-10-2010, 10:18
Verwijderd
Citaat:
Ik snap het niet, ik kom er met de kop niet bij.
Altijd was ik een mager meisje van 60 kilo, maar het laatste jaar ben ik 30 kilo aangekomen terwijl ik niets meer eet of drink als anders.
Ik ben radeloos ik weet het niet meer, ik sport veel ik eet weinig ik honger me compleet uit, en ik blijf maar aankomen.
Ik denk dat ik maar een afspraak maak bij de dokter, want ik voel me echt heel erg vervelend.
Sorry ik moest het even van mij aftypen, nadat ik boos bij het eten ben weggelopen.
Dat is wel erg snel! Het doet mij denken aan een hormonaal probleem. Heb je ook andere klachten?

Als je schildklier bijvoorbeeld te langzaam werkt, kom je aan, voel je je lusteloos en heb je het vaak koud. Als je bijnieren te snel werken, kom je vooral in je gezicht en op je buik en schouders aan, krijg je puistjes en kan je lichaamsbeharing veranderen.

Naar de dokter gaan lijkt me sowieso een goed idee!
Oud 02-10-2010, 11:16
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Nog steeds bezig met op gewicht blijven
Ik ben nu al een jaar bezig (niet zo zeer met afvallen, maar ook op gewicht blijven) en ben eigenlijk best trots dat ik bezig blijf met gezond eten. Natuurlijk heb ik perioden dat het helemaal niet goed gaat en ik weer een paar kilo aankom, maar die kan ik er dan in de perioden er na weer netjes af trainen.
Ik ben sinds oktober vorig jaar heeel veel kilo's afgevallen (en aangekomen ), maar ik zit nu netto op -7,5kg. En daar ben ik heel blij mee
__________________
<):o)
Oud 02-10-2010, 12:34
Verwijderd
@ Friday en Sarah,
okee sppr thanx!!

mijn moeder heeft gezegd dat ze vaker vis voor me zal bakken ipv vlees, en bij de friet eet ik btw nog wel gewoon een viandel want ik lust echt geen kaassoufles
vegetarische burgers zijn idd lekker!!
heb er ns n paar geproefd, en 1 ervan leek wel pizza!!
Oud 07-10-2010, 19:59
floortje613
floortje613 is offline
Citaat:
Jeetje, wat zullen joden het moeilijk hebben tegenwoordig dan, want echt nergens staat op dat het kosjer is ofzo. En slagers slachten ook alleen nog maar halal en ik weet niet of dat hetzelfde is.
gelukkig is er in nederland een lijst gemaakt met producten waar dan niet op staat dat het kosher is maar waar niets verkeerds in zit zoals koekjes of mayonaise. en er is in amsterdam nog een koshere slager waar heel joods nederland zijn vlees vandaan haalt. overigens van erg goede kwaliteit. ze hebben een aantal prijzen al gewonnen. (maar welerrug duur)
Oud 29-10-2010, 10:45
Verwijderd
Weet iemand broodbeleg zonder melkproducten? Ik eet/at erg veel smeerkaas/kaas maar daar zitten dus melkproducten in. De komende weken wil ik even geen melkproducten binnen krijgen.
Zelf weet ik ook al een aantal dingen, zoals jam, vleeswaren etc. maar ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben zodat ik dat kan proberen!
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.