Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2006, 13:44
Vito
Vito is offline
Ik heb plannen om naar het tweetalig onderwijs te gaan, waarschijnlijk naar het Stedelijk College in Eindhoven. Heeft iemand daar iets over te vertellen, goed of slecht?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2006, 14:21
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ken alleen mensen die op die school VWO doen en die bevalt het volgens mij heel goed, ze leren heel snel vloeiend Engels te spreken. Wat wel een groot nadeel is, is dat je in de onderbouw dus (bijna?) alles in het Engels krijgt, maar dat je eindexamen wel gewoon in het Nederlands is, dus dat is dan weer een hele omschakeling, beetje vaag.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:01
Vito
Vito is offline
Hoi Vogelvrij.

Klopt, Tweetalig Havo start pas dit jaar dus daar kun je nog niks van weten. Hoe hebben die mensen die jij kent het 1e jaar gehad, vonden ze het moeilijk? Wat voor advies hadden zij, echt Vwo of Vwo/Havo?
De helft van de lessen is in het Engels heb ik gelezen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:37
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Vito schreef op 10-04-2006 @ 18:01 :
Hoi Vogelvrij.

Klopt, Tweetalig Havo start pas dit jaar dus daar kun je nog niks van weten. Hoe hebben die mensen die jij kent het 1e jaar gehad, vonden ze het moeilijk? Wat voor advies hadden zij, echt Vwo of Vwo/Havo?
De helft van de lessen is in het Engels heb ik gelezen.
Ik heb één jaar tweetalig vwo gedaan. Ik vond het best moeilijk, omdat ik niet goed genoeg in engels was om alle belangrijke informatie op te pikken uit de stof. Daarom waren mijn cijfers over het algemeen best 'slecht'. Als test mocht ik op een gegeven moment al m'n toetsen in het nederlands beantwoorden en kreeg ik ook stencils met nederlandse uitleg. Plots schoten m'n cijfers omhoog en toen wisten ze dat het echt aan m'n engels lag.

Ik had op de basisschool echt een vwo/gymnasium afvies, en ik alles ging me heel goed af. Min of meer heb ik daarom tweetalig geprobeerd als een soort uitdaging, maar het engels was een net iets te grote uitdaging voor mij. Nu zit ik in 5 vwo en nog steeds is mijn engels niet echt geweldig. Wel ben ik heel secuur geworden en heb ik wel een bepaald 'gevoel' gekregen door alleen dat eerste jaar. Ook kan ik flink lullen in het engels, omdat dat verplicht was in elke les.

Veel mensen die ik ken die tweetalig doen (en hebben gedaan) vonden vooral de eerste twee jaar moeilijk, omdat je dat het engels niet volledig beheerst. Maar als je daar eenmaal doorheen was ging het opzich best oke. Er is wel een nadeel dat de bovenbouw niet meer tweetalig is. In de 4e volg je nog geschiedenis, anw, maatschappijleer, engels en wiskunde in het engels, maar vanaf de 5e valt dat geheel weg. Je moet dus weer omschakelen naar nederlandse termen en dat is opzich best lastig voor ze en vraagt om enige uitleg. Je kan kiezen voor IB, speciaal engels voor mensen die tweetalig hebben gevolgd. (Het bestaat ook voor mensen die tweetalig havo hebben gedaan.)

Bij mij op school is ook tweetalig havo, dus misschien kan ik eens iemand vinden die mij wat kan vertellen over zijn ervaringen tot nu.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 18:37
mcflem
Avatar van mcflem
mcflem is offline
Ik doe tweetalig vwo. Bij ons op school kan je ook tweetalig havo doen trouwens.
Tot en met de derde klas kregen wij de helft van de vakken in het Engels, de rest kregen we in het Nederlands. Ik zit nu in 5vwo en alleen mijn Engels is nu nog "English language" en de rest van mijn vakken is nu gewoon in het Nederlands. Dat vind ik soms wel irritant trouwens, vooral voor geschiedenis en aardijkskunde heb ik heel veel werkstukken in het Engels geschreven dus tijdens die vakken wil ik nog weleens in het Engels gaan denken over wat het ook al weer in het Nederlands was.

Ik heb het trouwens nooit moeilijk gevonden, in tegenstelling tot anderen bij mij op school. Ik weet ook niet hoe het precies zit, ik heb wel taalgevoel maar ik heb voor Frans echt rotcijfers. Nu vind ik Engels nog steeds een gaaf vak en we leren ook geen woordjes en grammatica (af en toe nog wel hoor) maar gewoon echt hele leuke dingen.

Maar ja, ik vind het echt heel erg leuk en ik denk dat je er zeker wel wat aan hebt! Tenzij je uiteindelijk helemaal niets met Engels wil doen. Maar ik wil Engels studeren en in Ierland of Groot Britannië wonen dus voor mij is het heel erg handig.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 12:19
Vito
Vito is offline
Hoi.

Duivelaartje, zou je dat eens willen vragen aan mensen die bij jou op school Tweetalig Havo doen, ben ik benieuwd naar?
Ik zie wel in je berichtje dat ik dus beter nooit Tweetalig Vwo kan gaan doen als ik direkt Havo/Vwo advies krijg. Dat is een nadeel, zonder tweetalig kun je dus wel voor Havo/Vwo kiezen maar met tweetalig moet het of Havo zijn of Vwo. Als jij met je gymnasium advies tweetalig Vwo al moeilijk vond is dat voor een Havo/Vwo advies zeker te moeilijk denk ik. Hoe was jij verder in taal in groep 8, wel goed?
Veel mensen die jij kent vonden de 1e 1 jaar moeilijk, maar je begint wel helemaal onderaan hebben ze op het Stedelijk gezegt, dus je hoef nog geen Engels te kunnen. Vonden die mensen dan talen vooral moeilijk of lag het echt aan het vertalen van de lessen naar het Engels toe? Vind jij de tweetalige opleiding wel aan te raden of zou je het zeker NIET aanraden?

Mcflem, vind je het omschakelen naar Nederlands wel te doen nu of eigenlijk niet. Ik vraag het ook aan jou, vind jij het aan te raden of net niet. Is het wat je had verwacht of net niet?
Ik vind Engels gewoon heel leuk om te doen maar weet nog niet of ik er wel iets mee wil gaan doen als ik van school af ben maar het lijkt me ook wel handig. Wist jij dat toen wel al? Anderen vonden het tweetalig dus wel moeilijk, omdat je dat schrijft, want daar ben ik ook een beetje bang voor?

Ben nu weg, moet om half 2 op school zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 13:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Vito schreef op 10-04-2006 @ 18:01 :
Hoi Vogelvrij.

Klopt, Tweetalig Havo start pas dit jaar dus daar kun je nog niks van weten. Hoe hebben die mensen die jij kent het 1e jaar gehad, vonden ze het moeilijk? Wat voor advies hadden zij, echt Vwo of Vwo/Havo?
De helft van de lessen is in het Engels heb ik gelezen.
Ow ja, dat wist ik trouwens! Mijn oppaskindje vertelde dat, want zij wilde dat ook misschien gaan doen, maar nu toch maar niet.

Ik ken maar één meisje echt goed die sinds vorig jaar tweetalig VWO deed op het Stedelijk, zij had gewoon VWO-advies en haar gaat het heel goed af. Maar volgens mij kon zij ook al redelijk goed Engels, ik denk dat dat wel scheelt.

Ik persoonlijk zou met havo-vwo advies niet zomaar vwo gaan doen, ik denk dat het fijner is om dan eerst een jaar havo te gaan doen, als dat kei goed gaat, kun je altijd nog naar het vwo. Andersom is minder leuk, want dan haal je dus steeds slechte cijfers

Je kan natuurlijk ook gewoon naar het Lorentz gaan
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 13:59
mcflem
Avatar van mcflem
mcflem is offline
Citaat:
Vito schreef op 11-04-2006 @ 13:19 :
Hoi.

Mcflem, vind je het omschakelen naar Nederlands wel te doen nu of eigenlijk niet. Ik vraag het ook aan jou, vind jij het aan te raden of net niet. Is het wat je had verwacht of net niet?
Ik vind Engels gewoon heel leuk om te doen maar weet nog niet of ik er wel iets mee wil gaan doen als ik van school af ben maar het lijkt me ook wel handig. Wist jij dat toen wel al? Anderen vonden het tweetalig dus wel moeilijk, omdat je dat schrijft, want daar ben ik ook een beetje bang voor?

Hoi!
Ik vind het zeker wel te doen hoor, die omschakeling! Alleen soms raak ik dus even in de war, maar dat is geen heel groot probleem.
Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, maar ik was op de basisschool al goed in Engels en ik vroeg ook aan mijn vader om me Engels te leren.
Als je het leuk vindt moet je het zeker doen! Ook als je niet heel erg goed bent of nog niet weet of je er wel wat mee wil doen. Zeker omdat alles toch steeds internationaler wordt, veel tertiare opleidingen zijn (deels) in het Engels.
Anderen vonden het best moeilijk ja, maar dat waren vooral de leerlingen die later ook stopten met tweetalig onderwijs en de gewone havo nauwelijks of niet haalden. En er komt misschien ook bij dat ik lezen erg leuk vind en dus meteen in mijn eerste jaar veel Engelse boeken ging lezen en Engelse tv ging kijken, dat hielp echt enorm, vooral dat eerste.

En in het begin is het echt wel even wennen, maar als je je ervoor inzet en het echt leuk vindt lukt het wel!
Ik weet niet wat je nu doet/wat je schooladvies was?
Als je leraren bijvoorbeeld hebben gezegd dat je met veel hard werk net de havo kan doen moet je misschien wel oppassen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 14:03
Verwijderd
Ik zit zelf op het Stedelijk College op de Henegouwenlaan en ik hoop dat ik je kan behoeden voor de fout want de mensen die op het tweetalige havo les geven spreken geen 'English' maar 'Englies'. De vwo variant kan ik je dan wel aanraden omdat je dan op een internationale school zit met native speakers maar daar kom je dan niet voor in aanmerking neem ik aan.

Als je toch een certificaat wilt voor Engels kun je beter 'advanced English certificates' behalen in 4 en 5 havo naast het reguliere onderwijs. Ik heb dit persoonlijk niet gedaan omdat ik een soort van native speaker ben (half engels blablabla) en het geen eis was voor mijn vervolgopleiding.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 15:22
Vito
Vito is offline
Hoi!

White Trash, ik snap niet zo goed wat je bedoeld met het verschil in leraren, zou je dat nog eens uit willen leggen? De Tweetalige Havo is nog niet gestart op het Stedelijk dus we hebben het wel over hetzelfde? Dit jaar 2006-2007 beginnen ze met de THavo opleiding. Ik weet het ook nog niet zeker allemaal, daarom wil ik veel lezen van jullie. Ik weet ook nog niet wat mijn schooladvies is, maar het zal denk ik wel Havo/Vwo worden, daarom twijfel ik ook. Havo is dan denk ik te laag maar omdat het tweetalig is wel weer iets extra's en Vwo is dan weer net te hoog, zeker met tweetalig.
Is het wel een leuke school verder, vertel er eens wat over?

Vogelvrij; waarom wil dat kind wat je kent de opleiding achteraf niet gaan doen?
Op het Lorentz geven ze toch geen tweetalig onderwijs en daar gaat het me net om. Maar wie weet, is wel dichterbij.
Als je eerst Havo doet heb je toch teveel gemist van het Vwo, dat werkt toch niet zegt iedereen? Is het niet beter andersom, dan heb tenminste alles gehad wat je moet hebben?

Mcflem, dus jij kende al goed Engels toen je eraan begon? En hoe was dat met de rest van de klas? Wat is tertiare ?
Zaten er bij jou in de klas dus mensen die (maar net) Havo advies hadden en toch aan de TVWO begonnen? Ik zit nog op de basisschool maar ben vast een beetje aan het rondkijken wat ik hierna zal gaan doen. Weet dus ook nog niet mijn advies helaas. Ben wel aardig bij met alles, overal wel een 8-9 1/2 voor dus dat zit denk ik wel goed. Ik vind lezen ook super, lees iedere dag heeeeel veel dus als dat een voordeel is Wat denk jij, zou het tweetalig echt heel veel moeilijker zijn dan gewoon?

Vinden jullie het niet vervelend dat ik zoveel vraag?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 15:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Vito schreef op 11-04-2006 @ 13:19 :
Hoi.

Duivelaartje, zou je dat eens willen vragen aan mensen die bij jou op school Tweetalig Havo doen, ben ik benieuwd naar?
Ik zie wel in je berichtje dat ik dus beter nooit Tweetalig Vwo kan gaan doen als ik direkt Havo/Vwo advies krijg. Dat is een nadeel, zonder tweetalig kun je dus wel voor Havo/Vwo kiezen maar met tweetalig moet het of Havo zijn of Vwo. Als jij met je gymnasium advies tweetalig Vwo al moeilijk vond is dat voor een Havo/Vwo advies zeker te moeilijk denk ik. Hoe was jij verder in taal in groep 8, wel goed?
Veel mensen die jij kent vonden de 1e 1 jaar moeilijk, maar je begint wel helemaal onderaan hebben ze op het Stedelijk gezegt, dus je hoef nog geen Engels te kunnen. Vonden die mensen dan talen vooral moeilijk of lag het echt aan het vertalen van de lessen naar het Engels toe? Vind jij de tweetalige opleiding wel aan te raden of zou je het zeker NIET aanraden?
Ik zal eens rondvragen.

Nee, je hebt echt wel vwo-advies nodig. Ik ken veel mensen die echt moesten stoppen met het tweetalig en dus bleven zitten of naar de havo gingen. Ik ben vrijwillig gestopt en kon gewoon over naar de 2e, maar dan zonder engels.
Ik was juist heel erg goed in taal in groep 8. Nog steeds is taal (dan hebben we het over Nederlands) mijn sterkte vak. Ook dat kleine beetje engels wat we ooit kregen op de basisschool vond ik een eitje, maar ik merkte dat ik eigenlijk te weinig basis had. De rest van de kinderen bij mij in de klas in de 1e hadden wel engels gehad op de basisschool. Ik kon amper het werkwoord to be vervoegen. De andere mensen die stopten vonden talen moeilijk, maar had ook last met de omschakeling tijdens de vakken. Duits en frans zijn trouwens ook niet mijn sterkste kant. Latijn lukte trouwens wel beter (dat nam ik als 'keuzevak' in de onderbouw, ik deed niet echt gymnasium), maar goed in engels betekent niet meteen goed in andere vakken hoor.

Ik wil het tweetalig iemand aanraden als je engels echt leuk vindt en er ook een bepaald doel mee hebt. Want uiteindelijk stopt het na 4 jaar en als je geen IB doet, heb je alleen een voorsprong op gebied van engels en sta je waarschijnlijk wel een 8 of 9 op je eindexamen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Vito schreef op 11-04-2006 @ 16:22 :
Hoi!

White Trash, ik snap niet zo goed wat je bedoeld met het verschil in leraren, zou je dat nog eens uit willen leggen? De Tweetalige Havo is nog niet gestart op het Stedelijk dus we hebben het wel over hetzelfde? Dit jaar 2006-2007 beginnen ze met de THavo opleiding. Ik weet het ook nog niet zeker allemaal, daarom wil ik veel lezen van jullie. Ik weet ook nog niet wat mijn schooladvies is, maar het zal denk ik wel Havo/Vwo worden, daarom twijfel ik ook. Havo is dan denk ik te laag maar omdat het tweetalig is wel weer iets extra's en Vwo is dan weer net te hoog, zeker met tweetalig.
Is het wel een leuke school verder, vertel er eens wat over?

Vinden jullie het niet vervelend dat ik zoveel vraag?
Hi,

Ik weet dat het project nog niet is begonnen maar bij ons op school zijn er wel duidelijke plannen over het concept en de uitvoering daarvan. Veel leraren die in het regulier havo onderbouw (tweede graads) les geven hebben een cursusje gevolgd zodat ze tijdelijk bevoegd zijn om les te geven in het Engels. Ik kan je verzekeren dat bevoegde leraren of leraren waarvan de moedertaal Engels is je natuurlijk beter kunnen opleiden. Die school heet het ISSE en werkt samen met het SCE. Het tweetalige vwo is een groot succes maar heel veel mensen staan sceptisch ten opzichte van de invoering van het tweetalige havo.

De school is verder heel erg gewoon, je bent vlakbij het winkelcentrum en dat is wel zo handig

edit: Oohja ik lees nu dat je je schooladvies nog niet weet. Als het toch vwo zou worden dan zou ik zeker de tweetalige variant volgen, bij havo zou ik er goed over nadenken. Daar komt het eigenlijk op neer.

Laatst gewijzigd op 11-04-2006 om 16:52.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 17:19
Vito
Vito is offline
Citaat:
In het jaar 2006-2007 start het SCE met de opleiding tweetalig havo. Hoewel er inmiddels circa 80 tto-scholen in Nederland zijn, is de opleiding voor deze regio uniek. De aanwezigheid van de International School als afdeling van het Stedelijk heeft natuurlijk bijgedragen aan de ontwikkeling van ons tvwo / thavo. Hierdoor beschikt de school over docenten die Engels als moedertaal spreken, de ‘ native speakers’ en een breed scala van Engelstalige leermiddelen. Andere docenten die op de tweetalige afdeling lesgeven, hebben de cursus ‘Camebridge proficiency’ gevolgd van het Universitair talencentrum in Nijmegen, of zij hebben een ruime ervaring in het lesgeven op internationale scholen in het buitenland
Dit is dus eigenlijk iets te mooi voorgespiegeld als je tenminste over de leraren praat, White Trash?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 17:53
Verwijderd
Indeed
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 18:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Vogelvrij; waarom wil dat kind wat je kent de opleiding achteraf niet gaan doen?
Op het Lorentz geven ze toch geen tweetalig onderwijs en daar gaat het me net om. Maar wie weet, is wel dichterbij.
Als je eerst Havo doet heb je toch teveel gemist van het Vwo, dat werkt toch niet zegt iedereen? Is het niet beter andersom, dan heb tenminste alles gehad wat je moet hebben?
Ik heb zelf op het Lorentz gezeten, eerste jaar havo gedaan (ik had havo-advies) en daarna naar VWO. Ik weet niet of dat ook zo is op het Stedelijk, maar bij ons kon dat gewoon, ik had niets gemist of zo! En hierdoor kreeg ik wel wat meer zelfvertrouwen. Volgens mij kreeg havo zelfs dezelfde proefwerken als VWO, alleen hadden zij strengere normering.

Mijn oppaskindje vond het Stedelijk net iets te ver weg (ze woont in Nuenen), bovendien vond haar moeder die weg te gevaarlijk, maar dat vind ik zelf een beetje een onzinargument. Verder is ze niet echt goed in Engels en heeft ze dus Havo-advies, maar die moeder denkt dat ze op zich wel VWO aan zou kunnen, maar als je dan tweetalig gaat doen, is dat wel lastiger.
En haar zus zit al op het Aug., dus gaat ze daar nu ook maar heen.

Ik vind het juist slim van je, dat je wat vragen hier stelt, ervaringen zijn altijd handig om te horen, toch?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 21:02
Vito
Vito is offline
Hoi.

Ik begin wel een beetje te twijfelen door White Trash berichten, maar misschien moet ik het nog maar eens even afwachten.
Ik wil wel graag blijven horen wat er verder afgesproken wordt en wat jij hoort White Trash, dan wordt het voor mij misschien alleen maar makkelijker kiezen.
Maar denk je niet dat een cursus voldoende is om op het THavo les te kunnen geven?

Vogelvrij: jammer dat dat kind zich daardoor tegen laat houden ze kan toch ook met de bus als ze niet zo ver mag van haar ouders?
Ik denk dat het inderdaad niet slim is om met Havo advies TVWO te gaan volgen, gewoon Vwo lijkt me dan al te moeilijk zelfs.
Had jij niet een combinatie Havo-Vwo en dat pas na de 1e gekozen werd voor Havo OF Vwo? Ik dacht echt dat dat bijna niet mogelijk was, van Havo overstappen naar Vwo.
Ik vind het net heel fijn van jullie ervaringen te horen, kan het aan niemand anders vragen.

Maar ik ben weg, het is al veel te laat.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 13:42
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Misschien had dat meisje wel havo/vwo-advies, dat weet ik eigenlijk niet. Ik had in ieder geval gewoon havo-advies, maar bij ons op school had je dat jaar ook geen havo/vwo-klassen en was het heus niet raar of moeilijk om van havo naar het vwo te gaan. Ik was in ieder geval niet de enige die dat deed.

Maarre, je had je toch allang moeten inschrijven voor een middelbare school, of niet?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 14:31
Verwijderd
Als je het wilt doen dan zou ik zeggen: ga ervoor. Ik zeg alleen mijn mening en observaties.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.