Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2012, 16:37
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Hallo allemaal,

Ik ben scheikunde aan het leren en we hebben het over de eerste en de tweede orde bij reactievergelijkingen, dus dat bij de eerste orde de concentratie van 1 stof er alleen toe doet en bij de 2e orde doen beide concentraties mee, je krijgt dus bij de 2e orde s=K* [A]*[B].

Nou had ik de volgende vraag:
Hoe kan je zien of een proces behoord tot de eerste of de 2e orde?
Ik heb de volgende vraag:

Voor de vorming van 2-propanol uit natronloog en 2-broompropaan zijn twee verschillende mechanismen op te stellen.

Mechanisme 1: Het hydroxide ion hecht zich aan het koolstofatoom van het 2-broompropaanmolecuul waaraan het broomatoom is gekoppeld. Tegelijkertijd wordt een bromide ion afgesplitst. De reactie verloopt dus in 1 enkele stap.

Mechanisme 2: De reactie verloopt in 2 stappen, eerst splitst van een molecuul 2-broompropaan een bromide-ion af. Er ontstaat een deeltje met een positief geladen koolstofatoom. In de tweede stap hecht het OH- ion zich aan het postief geladen koolstofatoom. In dit mechanisme is de eerste stap de snelheids bepalende stap.


Vraag: Leg uit dat de reactie volgens mechanisme 1 tot de tweede orde en volgens mechanisme 2 tot de eerste orde behoort?

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? bij beide mechanismen boeien de beide concentraties van de stoffen toch?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2012, 18:57
wiskunde37
wiskunde37 is offline
En bestaat 3e orde ook?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 19:13
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Edit, poging 2.

Hoe lang iets duurt, hangt af van hoe snel de eerste stap plaats vindt.

In mechanisme één moeten er twee dingen gebeuren om de eerste stap plaats te laten vinden, dus daardoor hangt de snelheid van 2 dingen af. En bij de tweede reactie hangt de snelheid alleen van stap 1 af en stap 1 gaat maar om één stof. Zoiets, lijkt me, dan.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen

Laatst gewijzigd op 12-06-2012 om 20:21.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 20:00
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Ooh dus je moet ook kijken wat de tijdsbepalende factor is?
Helemaal top, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 20:02
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Trouwens, je zegt dus dat bij mechanisme 2 beide concentraties er toe doen? Dus dat zal 2e orde zijn? Maar ik moet uitleggen waarom mechanisme 2 1e orde is..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 20:08
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Trouwens, je zegt dus dat bij mechanisme 2 beide concentraties er toe doen? Dus dat zal 2e orde zijn? Maar ik moet uitleggen waarom mechanisme 2 1e orde is..
Oh verdorie, helemaal fout gelezen. In dat geval klopt mijn uitleg ook niet. Ik pas 'm wel aan!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 21:40
wiskunde37
wiskunde37 is offline
oke snap het nu deels, best een rotvraag..
Dus je moet kijken wat de tijdsbepalende stap is?
bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Toetsing aan de Grondwet onverwacht iets dichterbij
Gatara
12 07-12-2008 06:53
De Kantine Topique de ctrl-c et ctrl-v!
hasseltboy
500 31-12-2005 13:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] orde reactie
lottelien
5 15-02-2005 17:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (voor mijn betoog heb ik jullie meningen nodig!)stelling:sociale armoede...
sasje GuRl
16 26-04-2003 13:41
Algemene schoolzaken wanneer ben je student?
matrix21
104 11-04-2003 08:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Massamedia
sportbabe
25 10-03-2003 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.