Oud 27-05-2010, 09:54
me-nu
me-nu is offline
Iemand met kunstgeschiedenis meldt zich, ik vond het ook redelijk gaan. Alleen inschatten wat ik heb is echt onmogelijk, ik vind het erg lastig wanneer ik nou iets goed moet rekenen en wanneer niet. Ik wens alle leraren dus succes met nakijken.
Advertentie
Oud 27-05-2010, 12:58
Hoekje
Hoekje is offline
Ik heb Duits denk ik verkloot.Hij was heel lang, ik had bijna niet genoeg tijd. En daarnaast bij een aantal vragen een hele rare vraagstelling. Ook moeilijke teksten. Echt waarvan je dacht; wtf moeten we hier nou weer mee. Balen, want ik stond een 7,8 en wou er wel graag een 8 voor.
Oud 27-05-2010, 16:56
Janbos
Janbos is offline
ben ik helemaal met je eens! Vond het examen lastig, ben normaal goed hierin 8/9 maar heb hem nu echt verkloot.

Economie ging wel redelijk.
Oud 27-05-2010, 17:24
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Bij mij ging economie niet zo goed. De eerste helft wel, maar vanaf ongeveer halverwege opgave 5 heb ik bijna alles fout (denk ik) Kwam iig uit tussen een 3,8 en 5,8. en moet een 4,1 halen, dat zal nog wel lukken denk ik.
Oud 27-05-2010, 18:18
-x-Anoniem-x-
-x-Anoniem-x- is offline
Ik ben eindelijk klaar met die rot examens!!!!!!!!!

Nederlands: Goed
Biologie: Redelijk
Wiskunde: Mwah..
Ma2: Niet goed
Engels: Te slecht
Economie: Mwah..

Nou w8 op uitslag
Oud 28-05-2010, 10:52
Verwijderd
Economie had ik nog wel een examencursus voor gedaan, maar nu echt verpest. Heb een 4,6-6,6 dus misschien wel een voldoende alsnog, maar toch... Het oefenen ging zo goed, heb zelfs nog een 7,3 voor de herkansing van vorig jaar gehaald, maar dit was echt te moeilijk en bij sommige vragen was het onduidelijk wat ze wilden.

Vanmiddag nog Engels en maandag Frans en dan... Wachten!!
Oud 28-05-2010, 17:29
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Natuurkunde tussen 3.8 en 4.6
__________________
Haters gonn' hate
Oud 28-05-2010, 18:08
Verwijderd
Engels 3,9-5,9
Volgens Examenklacht 4,6-5,4.
Moet een 4,8 hebben voor een voldoende dus duimen maar.
Oud 28-05-2010, 18:14
RVL
RVL is offline
Het ging wel opzich.
Nederlands: goed
Maatschappijwetenschappen: redelijk
Geschiedenis: redelijk
Wiskunde: redelijk
Duits: Goed
Engels: Goed

En nu nog Frans!
Oud 28-05-2010, 20:26
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Gruwelijk kut. Sorry Micromensje, ik wil niet de nerd uithange die niet tevreden is.. maar ik heb tussen een 7,6 en 9,3 en dat stemt voor mij gewoon niet tevreden bij Engels. Ik heb drie oefenexamens gemaakt en zat daar achtereenvolgens op een 9,5, 9,3 en 9,1 en dit is dan gewoon butt.
Oud 28-05-2010, 20:28
Verwijderd
Ergo: Je wilt een 10?
Oud 28-05-2010, 22:47
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Gruwelijk kut. Sorry Micromensje, ik wil niet de nerd uithange die niet tevreden is.. maar ik heb tussen een 7,6 en 9,3 en dat stemt voor mij gewoon niet tevreden bij Engels. Ik heb drie oefenexamens gemaakt en zat daar achtereenvolgens op een 9,5, 9,3 en 9,1 en dit is dan gewoon butt.
In het verleden behaalde resultaten....

Eigenlijk zou ik ook niet tevreden zijn met een cijfer onder de 8.0
__________________
Haters gonn' hate
Oud 29-05-2010, 11:41
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
In het verleden behaalde resultaten....
...zeggen iets over de moeilijkheidsgraad van Engels examens en vertellen mij dus dat het waarschijnlijk wel een vrij hoge norm zal worden.

Citaat:
Eigenlijk zou ik ook niet tevreden zijn met een cijfer onder de 8.0
Onder de 8 komt het sowieso niet, het wordt even geluk hebben. 1,0 heb ik nodig voor die 8,6, en de afgelopen 8 jaar ofzo is de hoogste norm 1.1 geweest. Desondanks heb ik goede hoop; ik heb best veel examens gemaakt (in de les hebben we het hele jaar niets anders gedaan) en vond dit veruit het moeilijkst.
Oud 29-05-2010, 11:54
Juudt
Juudt is offline
Citaat:
Gruwelijk kut. Sorry Micromensje, ik wil niet de nerd uithange die niet tevreden is.. maar ik heb tussen een 7,6 en 9,3 en dat stemt voor mij gewoon niet tevreden bij Engels. Ik heb drie oefenexamens gemaakt en zat daar achtereenvolgens op een 9,5, 9,3 en 9,1 en dit is dan gewoon butt.
Bij mij precies hetzelfde, de dag ervoor nog 2009-1 gedaan, daar had ik een 9,4 voor, nu heb ik tussen de 7,3 en 9,2, wat natuurlijk niet slecht is! maar toch stiekem wel een beetje balen...
Oud 29-05-2010, 18:20
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
...zeggen iets over de moeilijkheidsgraad van Engels examens en vertellen mij dus dat het waarschijnlijk wel een vrij hoge norm zal worden.



Onder de 8 komt het sowieso niet, het wordt even geluk hebben. 1,0 heb ik nodig voor die 8,6, en de afgelopen 8 jaar ofzo is de hoogste norm 1.1 geweest. Desondanks heb ik goede hoop; ik heb best veel examens gemaakt (in de les hebben we het hele jaar niets anders gedaan) en vond dit veruit het moeilijkst.
Lees de examenbundel(s) er nog eens op na, er staat namelijk in dat de examens zeggen over wat voor soort vragen je kunt verwachten, NIET welke moeilijkheidsgraad ze hebben
__________________
Haters gonn' hate
Oud 29-05-2010, 18:49
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Lees de examenbundel(s) er nog eens op na, er staat namelijk in dat de examens zeggen over wat voor soort vragen je kunt verwachten, NIET welke moeilijkheidsgraad ze hebben
1. Mijn opmerking was met een korreltje zout te nemen. 2. Examenbundels zijn niet zaligmakend. Bovendien heb ik het helemaal niet over examenbundels, maar over oefenexamens, die 3. allemaal op ongeveer hetzelfde niveau behoren te zijn, dat is in ieder geval het uitgangspunt van de makers. Aangezien dat niet altijd haalbaar is wordt dat grotendeels gecompenseerd door de norm.

Ergo, haat aan Engels 2010-I.
Oud 29-05-2010, 18:55
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
1. Mijn opmerking was met een korreltje zout te nemen. 2. Examenbundels zijn niet zaligmakend. Bovendien heb ik het helemaal niet over examenbundels, maar over oefenexamens, die 3. allemaal op ongeveer hetzelfde niveau behoren te zijn, dat is in ieder geval het uitgangspunt van de makers. Aangezien dat niet altijd haalbaar is wordt dat grotendeels gecompenseerd door de norm.

Ergo, haat aan Engels 2010-I.
Oh, dan heeft je school (of stel je je oefenexamens zelf op?) de oefenexamens waarschijnlijk easy peasy gemaakt. Volgens mij is het uitgangspunt van de makers leerlingen voor te bereiden op hun eindexamens, niet alle examens op hetzelfde niveau te maken, maar ik kan er naast zitten
__________________
Haters gonn' hate
Oud 29-05-2010, 18:56
Imaginairy
Imaginairy is offline
Inderdaad wat een kutexamen. Ik ga klagen
Oud 29-05-2010, 19:30
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Oh, dan heeft je school (of stel je je oefenexamens zelf op?) de oefenexamens waarschijnlijk easy peasy gemaakt. Volgens mij is het uitgangspunt van de makers leerlingen voor te bereiden op hun eindexamens, niet alle examens op hetzelfde niveau te maken, maar ik kan er naast zitten
Ja, je zit er naast. Zo moeilijk is het niet hoor. Ik heb het gewoon over de CENTRALE, LANDELIJKE examens van de afgelopen jaren, geen oefenexamens die mijn school speciaal gemaakt zou hebben. Het uitgangspunt van de makers van die examens die ik ter voorbereiding op MIJN examen heb gemaakt was dan ook niet mij voorbereiden, maar de eindexamenleerlingen van vorige jaren testen.
Oud 31-05-2010, 09:00
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zit voor Engels tussen de 6.8 en de 8.8, wat ik al een beetje teleurstellend vind want Engels is mijn beste vak en ik doe tweetalig dus zo'n 'normaal' examen zou wel te doen moeten zijn. Nouja, het viel me niet echt mee, ik vond hem niet heel moeilijk maar er zaten wel instinkers in en ik heb altijd wel dat ik een antwoord geef dat het niet eens is met het antwoordmodel. Of ik lees iets niet goed, dat was wel stom van mij, die vraag over oplossingen voor dat aapjesprobleem in india had ik niet goed gelezen, ik had Wel gezet bij oplossingen die volgens de tekst goed zouden werken en niet achter oplossingen die niet effectief waren, in plaats van wel/niet achter oplossingen die volgens de tekst gebruikt werden. Volgens mij heb ik daar 3 punten op misgelopen.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Oud 01-06-2010, 14:47
Verwijderd
Frans is vet goed gegaan, tussen de 6,7 en de 8,7. En nu maar wachten op de uitslag...
Oud 02-06-2010, 01:02
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Scheikunde was echt een KUTexamen!
Heel veel rekenvragen en inzichtvragen, je had het boek nauwelijks hoeven open te slaan. Wat een domper. Die 7.0 zit er niet meer in
__________________
Haters gonn' hate
Oud 04-06-2010, 17:40
Hoekje
Hoekje is offline
Weet wel dat áls ik slaag, ik wel veel heb laten liggen op de CE's, maarja uiteindelijk kijken ze toch niet echt meer naar de cijfers. Laatste (frans) examen ging gelukkig wel goed, dus een fijne afsluiter gehad.
En vanavond lekker gala! Zin in!
Oud 04-06-2010, 20:11
Verwijderd
@Hoekje: Ik ook wel het 1 en ander, maar die cijfers zijn alleen bij een loting of sollicitatie nog van belang. Het gaat erom dat je toegang hebt tot een vervolgstudie, dat is het belangrijkste!
Oud 04-06-2010, 20:54
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Ik ben wat dat betreft heel erg blij dat ik geen lotingstudie heb. Anders zou ik ondanks mijn soepele overgang niet echt tevreden kunnen zijn wat betreft m'n examens.
Oud 05-06-2010, 11:41
me-nu
me-nu is offline
Ja, hier in Nederland heb je eigenlijk heel weinig aan je resultaten. Daardoor is dus ook die 6'jes cultuur ontstaan en dat vind ik zelf een slechte ontwikkeling. Ik vind het best redelijk om hogere toelatingseisen te stellen voor een studie om zo de inzet van leerlingen (dan misschien niet vrijwillig, maar alsnog) te verhogen.
Oud 05-06-2010, 18:33
Verwijderd
Maar misschien in de studie zelf ook hogere eisen. Dus niet meteen alle studiepunten bij een voldoende maar bij bijvoorbeeld pas een 6,5 of een 7.
Oud 05-06-2010, 19:00
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Ja, hier in Nederland heb je eigenlijk heel weinig aan je resultaten. Daardoor is dus ook die 6'jes cultuur ontstaan en dat vind ik zelf een slechte ontwikkeling. Ik vind het best redelijk om hogere toelatingseisen te stellen voor een studie om zo de inzet van leerlingen (dan misschien niet vrijwillig, maar alsnog) te verhogen.
Dat is niet haalbaar. Als álle studies hogere toelatingseisen hebben heeft een VWO-diploma met een gemiddelde van een 6,0 geen waarde meer; daarmee kun je dan immers geen één studie gaan doen. Dientengevolge is een 6,0 een 'onvoldoende'. Daar komt nog eens bij dat toegelaten worden tot een studie niet dé droom is van de doorsnee luie leerling. Dan kun je hem of haar beter op een andere wijze belonen.

Bovendien weet het merendeel in de vierde klas nog niet wat ze willen studeren (waaronder ik) en dan kun je je daar cijfermatig dus ook niet op instellen.

In de studie zelf mensen stimuleren goede cijfers te halen is wel een optie. Ik weet bijvoorbeeld dat bij de (HBO) studie game-design aan de NHTV Breda vier klassen zijn; In klas A zitten de beste studenten, in klas D de minst goede. Uiteraard kun je 'promoveren' of 'degraderen', en zo stimuleer je mensen hard te werken, laat je mensen kennis maken met concurrentie en bovendien gedijen de beste leerlingen beter als ze mensen om zich heen hebben die intellectueel gezien met hen kunnen wedijveren.
Oud 07-06-2010, 21:50
lauraxmusic
lauraxmusic is offline
Dat ben ik wel helemaal met jou eens scoot

Ben benieuwd of ik ga slagen, ben er bang voor, denk dat ik moet herkansen,
economie/engels/nederlands ging echt slecht.. maar nederlands willen ze wat aan gaan doen toch??
en heb geschiedenis niet nagekeken, dat was niet handig vond ik.
ben volgende week wel lekker op vakantie. als ze maar niet gaan bellen hihi
Oud 09-06-2010, 00:14
Pyro Power
Pyro Power is offline
Is er ook iemand die z'n minimale cijfers niet uitrekent, zoals ik? Ik wacht het wel gewoon af.
Oud 09-06-2010, 21:27
me-nu
me-nu is offline
@scoot, je hebt natuurlijk ook een punt en zoiets met verschillende klassen met andere niveaus vind ik ook een geweldig initiatief. Ik was verder niet helemaal duidelijk, ik heb het niet echt over gemiddelden die je moet halen, het minimum blijft voor de meeste vakken gewoon een 5,5. Maar ik vind het meer dan redelijk om van iemand te vragen dat hij een 7,5 moet staan voor natuurkunde als hij natuurkunde gaat studeren.
Oud 09-06-2010, 23:53
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
@scoot, je hebt natuurlijk ook een punt en zoiets met verschillende klassen met andere niveaus vind ik ook een geweldig initiatief. Ik was verder niet helemaal duidelijk, ik heb het niet echt over gemiddelden die je moet halen, het minimum blijft voor de meeste vakken gewoon een 5,5. Maar ik vind het meer dan redelijk om van iemand te vragen dat hij een 7,5 moet staan voor natuurkunde als hij natuurkunde gaat studeren.
Kan ik me beter in vinden, maar een 7,5 vind ik een te hoge grens. 5,5 heet niet voor niets 'voldoende'; daarmee mag je dus het hoger onderwijs in. Anders zouden mensen die met 6-jes het maximale eruit halen soms gedwongen zijn hun beste vak te gaan studeren, ook al vinden ze er geen bal aan. (En hoewel een dergelijke situatie niet vaak voor zal komen is het toch het overpeinzen waard)
Mensen met een onvoldoende op het desbetreffende vak niet toelaten zou ik wel verstandig vinden.

En als iemand rechten wil gaan doen? Welke vakken moet hij of zij dan voldoende (of 7,5) afsluiten? Of voor bestuurskunde, of bedrijfskunde, kortom, studies waar geen concrete middelbare equivalent van is?
Oud 10-06-2010, 14:00
Verwijderd
5,5 vind ik erg laag. Bij studies als Rechten zou ik zeggen een gemiddelde van minimaal 6,5. Je kan wel iedereen met gemiddelde 5,5 en hoger erin laten, maar dat lijkt me slecht voor de kwaliteit vande opleiding. Met gemiddeld lager dan een 6,5 kom je nu in de laagste lotingsklasse en dat lijkt me terecht.
Oud 10-06-2010, 14:44
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
5,5 vind ik erg laag. Bij studies als Rechten zou ik zeggen een gemiddelde van minimaal 6,5.
Tenzij het een lotingsstudie betreft is een minimaal gemiddelde niet wenselijk, zoals ik, naar ik meen, duidelijk uiteen heb gezet.

Citaat:
Je kan wel iedereen met gemiddelde 5,5 en hoger erin laten, maar dat lijkt me slecht voor de kwaliteit vande opleiding.
Waarom is dat slecht voor de kwaliteit van de opleiding? De leraren worden er niet slechter door en de toetsen wroden er niet makkelijker van. Een systeem met klassen op basis van prestige zoals ik eerder beschreef biedt hier een perfecte uitkomst.

Citaat:
Met gemiddeld lager dan een 6,5 kom je nu in de laagste lotingsklasse en dat lijkt me terecht.
Uiteraard is dat terecht. Mensen die zakken komen in geen enkele lotingsklasse en lager dan een 6,5 is dan automatisch het laagst.
Oud 10-06-2010, 15:14
Verwijderd
Dat is slecht omdat die mensen geen goede cijfers haalden en dus het niveau niet aankunnen of te lui zijn om er iets voor te doen. Als je iedereen met een diploma er ongeacht het gemiddelde in laat, dan heb je enerzijds mensen met hoge cijfers die het goed doen en anderzijds mensen met een laag gemiddelde die niks uitvoeren of moeilijk meekomen, wat de rest vertraagt.

Bovendien, als je zoveel mensen toelaat dan krijg je hele grote klassen/groepen, wat weer slecht is voor de kwaliteit van de lessen.
Oud 10-06-2010, 15:36
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Dat is slecht omdat die mensen geen goede cijfers haalden en dus het niveau niet aankunnen of te lui zijn om er iets voor te doen. Als je iedereen met een diploma er ongeacht het gemiddelde in laat, dan heb je enerzijds mensen met hoge cijfers die het goed doen en anderzijds mensen met een laag gemiddelde die niks uitvoeren of moeilijk meekomen, wat de rest vertraagt.

Bovendien, als je zoveel mensen toelaat dan krijg je hele grote klassen/groepen, wat weer slecht is voor de kwaliteit van de lessen.
Heb je m'n post wel gelezen? Als 5,5 'niet goed genoeg' is, dan moet de definitie van 'voldoende' worden aangepast. Maatregelen zoals jij ze voorstelt slaan daarom dus nergens op.

En het vertragen van de rest wordt prima opgelost met klassen op basis van prestige, zoals ik nu al tot twee keer toe heb voorgesteld.

Minder mensen toelaten is inderdaad een oplossing tegen te grote klassen. De studies waar dat nodig is zijn de zogenaamde LOTING-studies. Dáár zijn gemiddelden inderdaad van belang. Bij rechten is dat niet zo omdat er meer klassen zijn omdat er massale aandacht voor is. Het is een heel toegankelijke studie, ook voor de mindere goden op het VWO en dat moet zo blijven.
Oud 10-06-2010, 19:47
Verwijderd
Ik denk dat 'voldoende' op de middelbare school wel even een andere uitleg behoeft dan hetzelfde begrip op een universiteit of hogeschool. Nee je hoeft niet te loten, maar je wilt geen zootje ongemotiveerde studenten en een hoge uitval. Een minimum van 6,5 als toelatingseis zal de uitval doen beperken, want mensen doen hun best om dat te staan (meestal dan). Zo haal je de mensen die een te lage motivatie hebben er ongeveer automatisch uit.

Klassen op basis van prestige vind ik niet slecht, maar dan moet er wel een minimum van 6,5 als gemiddeld eindcijfer aan zitten.
Oud 10-06-2010, 20:05
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Wat een kortzichtige visies op een onderwerp zeg

Als je dus geen streber bent moet je automatisch uitgesloten worden van een opleiding? Als je weet dat je met de zesjes ook een diploma haalt, waarom zou je dan in hemelsnaam harder/meer leren voor die 8.0?

Wat een loser-gedrag zeg
__________________
Haters gonn' hate
Oud 10-06-2010, 22:13
Verwijderd
Ik vind het eerder loser-gedrag als je zesjes haalt terwijl er duidelijk meer in zit. We moeten van de zesjescultuur af en dat kan alleen door strengere eisen te stellen.
Oud 11-06-2010, 09:18
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Het gesprek dwaalt een beetje af van het onderwerp! Natuurlijk kunnen jullie een apart topic over dit onderwerp maken.
__________________
Zeg maar Jan.

Laatst gewijzigd op 11-06-2010 om 12:29.
Oud 11-06-2010, 20:08
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik vind het eerder loser-gedrag als je zesjes haalt terwijl er duidelijk meer in zit. We moeten van de zesjescultuur af en dat kan alleen door strengere eisen te stellen.
Wat is jouw gemiddelde?
Oud 11-06-2010, 23:09
Verwijderd
Ik weet het nog niet, met mijn SE's stond ik een 6,5 (met 2 vijven en 3 achten). En ja ik ga een lotingsstudie doen. Wel een waarbij ik er in de praktijk al zeker in zit, maar toch. Neem studies als Geneeskunde, daar wil je naast de 8+ gemiddeld ook hoge gemiddeldes hebben.

Maar buiten dit lijkt het me geen goed teken als je een 6,0 gemiddeld staat bijvoorbeeld. Ik weet ook wel dat ik dan net aan het minimum zit (over een week weet ik meer), maar ik ga niet voor de 6 en dat is ook belangrijk. Anders krijg je dus mensen die denken 'ik zorg dat ik een 6 haal want die studiepunten heb ik dan toch wel'. Dat is niet mijn instelling.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [ALG] En? Hoe ging het?
AardbeiKers
16 24-05-2014 13:34
Eindexamens 2014 [HAVO] Duits en Economie, Hoe ging het?
JVV079
5 17-05-2014 19:11
Lichaam & Gezondheid Steunzolen welke hebben jullie en hoe aangemeten?
Annemarie99
16 29-04-2011 17:09
VWO Wiskunde B, hoe ging het?
Herfstvlieg
9 27-05-2010 22:35
Algemene schoolzaken Van mavo naar havo, hoe ging dat??
een dichter
10 24-08-2004 15:41
Liefde & Relatie waar kennen jullie je geliefde van en hoe ging het bij jullie?
Verwijderd
61 01-06-2004 09:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.