Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2010, 18:49
ExpoRules
ExpoRules is offline
een vriendin van me waarmee het nu uit is wil miss zelfmoord gaan plegen, toen het uitging met mij had ze meteen nieuw vriendje en die was nogal populair, roken alcohol, wiet enzo, maar daarmee heeft ze het nu weer uitgemaakt, ik heb het nu ook weer een soort van met haar, we zoenen gewoon enzo en hebben t gewoon leuk, maar dat vriendje waarmee ze t heeft uitgemaakt, en die is nu ontzettend boos en verspreid leugens over haar, en de hele klas staat aan zijn kant en de halve school is nu gewoon boos op haar en iedereen vind haar een slet, terwijl ze gewoon lief leuk meisje is. ze is pas 13 en wil gewoon egt binnekort zelfmoord gaan plegen, dat kan tog niet? ik doe egt me best om haar over te halen maar ze wil t gewoon ofzo.. ze wil t ook haar ouders niet vertellen, ze zegt niet waarom maar dat wilt ze gewoon niet, en ze durft het de mentor niet te vertellen omdat ze bang is voor nog meer problemen. wat kan ze doen om hieroverheen te komen? bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2010, 19:08
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Dan vertel jij het tegen haar ouders? Zodat ze samen naar een psychiater kunnen gaan, en al die ideeen haar lichaam uit gooien??
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 19:24
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Neem het in elk geval serieus. (Denk dus niet, dat ze het toch niet zal doen.)
Je kunt haar enkele redenen noemen, om te blijven leven. Bijvoobeeld dat haar
leven later nog leuker worden kan, en hoogstwaarschijnlijk ook zal. Verder bestaan
er heel veel boeken hierover. Zelfhulpboeken tegen depressie, die je haar geven
kunt, maar ook boeken voor bekenden van depressievelingen, die je zelf lezen
kunt. Ook is het belangrijk, dat je erover praat. Zoals je nu dus al doet, in dit forum.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 19:39
Verwijderd
Toen ik op de middelbare school eens een vriendin had die een zm-poging had gedaan, heb ik het aan onze mentor verteld. Die is toen met haar naar de schoolmaatschappelijk werkster geweest. Daar heeft ze een paar gesprekken gehad over de moeilijke situatie waar ze in zat en dat heeft prima geholpen. Het heeft onze vriendschap niet beschadigd, maar het had gekund, natuurlijk. Ik vond dat dat het risico wel waard was. Als je een mentor hebt waarmee jij (en zij) op zich prima mee op kunnen schieten, zou ik je dat ook aanraden. Je kunt ook zelf naar de vertrouwenspersoon o.i.d. stappen. Ik zou je in ieder geval aanraden om het aan een volwassene te vertellen, misschien niet haar ouders (ik weet niet hoe goed ze met haar ouders op kan schieten), maar in ieder geval iemand. De meeste mensen die over zelfmoord nadenken, doen het niet daadwerkelijk, maar sommigen WEL en dat gevaar moet je serieus nemen. Een psychiater lijkt mij niet direct noodzakelijk, zij zit gewoon in een lastige situatie momenteel en het kan heel goed helpen om gewoon een vertrouwenspersoon te hebben die je daarbij kan helpen, zodat zij ook het idee krijgt dat er andere oplossingen mogelijk zijn dan zelfmoord. Die persoon kan ook inschatten of er meer aan de hand is en of verdere psychologische of psychiatrische hulp nodig is.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 06:24
Verwijderd
Misschien helpt het als jij die vriendin het gevoel geeft dat ze er niet alleen voor staat.
dus door voor haar op te komen, extra veel leuke dingen met haar te doen, en misschien moet zij zichzelf ook aanmelden op een forum ofzo?
zodat ze weet dat ze niet de enige is met problemen en dat ze anonieme hulp kan krijgen waardoor ze dus niet meteen een hele zooi jeugdzorg over zich heen krijgt
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 10:02
ganralph
ganralph is offline
Ga met een vertrouwenspersoon praten. Kijk even wie dat op jouw school is.

Een vertrouwenspersoon zal zorgvuldig met je verhaal omgaan en het aan niemand doorvertellen als jij dat niet wilt.

Of ze het nou wel of niet serieus meent, die vriendin heeft jou nu opgezadeld met een zware last. Dat is niet eerlijk, en het geeft jou in zekere zin de verantwoordelijkheid om actie te ondernemen. Draag die "verantwoordelijkheid" daarom zo snel mogelijk over aan een volwassene (door het verhaal te vertellen) en je zult merken dat het oplucht dat jij niet zo'n geheim meer met je meedraagt.

Daarnaast heeft zij natuurlijk ook enige vorm van hulp nodig, en die kun jij haar niet bieden.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 17:07
Sneeuwwitje
Avatar van Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Alles is beter dan een dode vriendin, praat desnoods met haar ouders. Anders zul je het je nooit vergeven.
__________________
The revolution will not be televised.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 20:31
Verwijderd
Ze kan nog altijd naar een anders school gaan. Klinkt wat omslachtig maar altijd beter als Zelfmoord!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 20:37
MeantShape
Avatar van MeantShape
MeantShape is offline
Als mensen praten over een einde aan hun leven maken, is dit vaak een indicatie voor een wens tot verandering. De huidige situatie lijkt zo ondragelijk op dit moment. Meestal vraag ik "wat moet er dan precies dood?" Met andere woorden: wat heb je nodig om niet meer dood te willen?

Dood gaan kun je in principe maar één keer (afhankelijk van wat je gelooft). Blijven leven kun je doen tot aan je dood. Het is niet iets wat we uit kunnen proberen. Iemand die zelfmoord pleegt kan niet weer terug komen zoals die was om te testen of het beter is om te leven of dood te zijn. Dit lijkt heel verwarrend maar ik merk dat cliënten in mijn praktijk, die bezig zijn met de door, niet meer willen leven, hier dieper over na willen denken.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet. Neem mee wat je ervan wilt meenemen.
__________________
Elke seconde van de dag kunnen wij onze houding kiezen... MeantShape: jouw identiteit in de vorm zoals die bedoeld is...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2010, 19:31
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ze moet goede psychische hulp krijgen als ze zelfmoordgedachten heeft, dat sowieso. Ik denk ook dat je het aan haar ouders moet vertellen omdat je zelfmoordgedachten (van jezelf en van anderen) altijd serieus nemen en je realiseren dat je op een erg fout denkspoor zit. Misschien is een andere school ook een goed idee, dan weet niemand iets over haar en kan ze een frisse start maken.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 21:17
Henck
Avatar van Henck
Henck is offline
Er zit een wezenlijk verschil tussen woorden en daden. Het riekt naar een schreeuw om aandacht. Dat ze hulp nodig heeft, staat uiteraard buiten kijf....

MVG,
Henck
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 15:04
Verwijderd
Wth zeg. Toen ik op de middelbare school zat en er gebeurde zoiets dan vermanden we ons en gingen we door. Wat nou zm en alles. Aandachtsschreeuw!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 15:07
Verwijderd
Ik heb niet dit hele topic gelezen dus misschien is het al gezegd. Maar het belangrijkste is dat je haar blijft zien als mens en niet alleen als doodswens.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 17:03
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Wth zeg. Toen ik op de middelbare school zat en er gebeurde zoiets dan vermanden we ons en gingen we door. Wat nou zm en alles. Aandachtsschreeuw!
Zit je niet meer op de middelbare school? Je bent toch 15?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Zit je niet meer op de middelbare school? Je bent toch 15?

Op Onzin is de gemiddelde leeftijd 24 en iedereen die daar ver vanaf zit is verdacht.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 18:27
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ze wil een eind maken aan haar leven en wil tegelijkertijd geen nieuwe problemen in datzelfde leven? Niet heel logisch.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 10:16
Verwijderd
^
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 18:47
Smokeyking
Smokeyking is offline
Vaak als iemand zegt dat diegene zelfmoord wil plegen , doet diegene dat niet. Ik wil niet zeggen dat je t niet serieus moet nemen. Maar ik heb al heel vaak mee gemaakt dat je het niet aan de mensen zelf kon merken, en dan doen ze uiteindelijk toch zo'n poging. Ik denk heel eerlijk dat het wel weer over gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord
MarkMusic
5 18-02-2014 12:08
Psychologie denken aan zelfmoord
Apomes
19 23-01-2003 19:43
Psychologie mun vriendin pleegde zelfmoord, nu haaaaat ik mensen die zelfmoord plege..
Verwijderd
8 17-10-2002 19:06
Psychologie Help/Laat me met rust
Reza
9 21-08-2002 23:06
Psychologie Ik wil geen zelfmoord plegen
Dr_Love
17 21-05-2002 17:21
Psychologie Te veel meegemaakt en nog steeds het stopt niet. ik kom er niet overheen. HELP ME!!!!
*leintje*
20 12-03-2002 20:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.