Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2011, 14:50
Duchess!
Duchess! is offline
Hi daar,

Nu woon ik nog in Rotterdam bij moeder en zus, maar in het nieuwe schooljaar zou ik graag in Eindhoven verder studeren aan mijn studie.

Aanstaande zondag is er open dag, en ben ik van plan om me direct in te schrijven op school. Ik wil dan een BBL opleiding gaan volgen, dus 4 dagen werken, en 1 dag leren.

Nu heb ik ook gehoord dat ik geen studiefinanciering en OV zou krijgen. Omdat ik een BBL opleiding zou doen, of omdat ik MBO niveau doe. Is dit waar?

Natuurlijk heb ik dan ook een woonruimte nodig.
Op verschillende sites heb ik al gekeken, en de gemiddelde studio/appartement is al gauw €700 (inclusief G/W/E). Dat is dan wel een 2 kamer appartement, en rond de 40/50 M².

Nu wil ik samen met m'n vriend een studio/appartementje huren, omdat ik niet in een studenten huis wil. Ik hou er niet van om mijn badkamer en keuken te delen.

Maar wat is het handigste om te doen? Ik ben een noob met deze nieuwe start, en denk alleen maar aan de huur, maar er komen volgens mij nog zoveel meer kosten bij.

In juni word ik ook 18, en mag ik natuurlijk nog meer zelf gaan betalen.


Dus; waar moet ik allemaal aan denken, voor als ik 'op mezelf wil gaan wonen'?
Alle tips zijn welkom.

Duchess!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2011, 15:47
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
huurstijging v 4%(?) per jaar.

200 pm aan eten.
gemeente belastingen, tocho ok al weer snel zo'n 10 - 20 euro per maand.
ook weer es net zo'n soort bedrag voor afwasmiddelen ed
afschrijvingskosten op je keuken(servies), fiets, tv, computer, bed, kast, bank, tafels, stoelen, kleding, lampen, eventueel alarminstallatie, stofzuiger, enzovoorts (succes daarmee ;D)

verzekeringen voor inbraak ed.
eventuele schade als dakpannen, bevroren waterleidingen ed. komt niet vaak voor, maar kan wel ineens in de honderden euro's gaan lopen wanneer het wel gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 16:58
brands
Avatar van brands
brands is offline
- Zorgverzekering

Bekijk ook eens dit topic. Daar staat ook wel redelijk veel in!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 17:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je komt niet overal zomaar aan een huurwoning. Allereerst moet je je inschrijven als woningzoekend. Vervolgens kun je op de sociale huurwoningen (die zijn goedkoper) reageren, maar waarschijnlijk maak je dan geen kans ivm wachtlijsten.
In de particuliere sector heb je meer kans, maar dat is dan ook een stuk duurder. Omdat jullie met zijn tweeën zijn, is dat misschien nog wel te doen zoals in het voorbeeld dat je zelf al geeft.

Ik heb in een ander topic al eens heel wat kostenposten opgesomd. Zie hier
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 17:35
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
- Huur heb je dus zelf al, eventueel kan je vanaf je 18e wel huurtoeslag krijgen (maar niet bij een huis van 700 euro, dat is te duur)
- Eten, drinken, toiletartikelen, wasmiddel, schoonmaakspullen: ongeveer 150 euro per maand
- Kleding: 50 euro per maand
- Zorgverzekering: 100 euro per maand
- Andere verzekeringen (inboedel, WA): 10 euro per maand
- Internet, telefoon, televisie: 40 euro per maand
- Gemeentebelastingen, waterschap: ongeveer 500 euro per jaar
- Reiskosten: heel erg persoonlijk, ik reken zelf altijd iets van 50 euro per maand, misschien minder als je een OV-kaart hebt
- Overig (kapper, fietsenmaker, kadootjes, etc): 50 euro per maand
- Collegegeld en boeken (studiekosten): 200 euro per maand
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 21:48
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Je hebt inderdaad geen recht op de studiefinanciering, maar je verdient natuurlijk wel inkomen met de 4 dagen dat je werkt. Zorg dat je dan ook je belastingaangifte invult in het jaar er op, dan krijg je waarschijnlijk geld terug. Als je in juni begint met de opleiding en met werken, doe je voor 1 april van 2012 belastingaangifte. Dan kun je de kosten van de studie aftrekken als speciale aftrekpost 'studiekosten'. Daardoor betaal je minder belasting.

Voor de huur kun je inderdaad huurtoeslag krijgen als de huur lager is dan 650 euro, zie: http://www.nibud.nl/inkomsten/tegemo...urtoeslag.html. Als je 700 euro inclusief gas/water/elektra moet betalen, kun je mogelijk nog wel recht op huurtoeslag krijgen, omdat je moet kijken naar de kale huur, dus exclusief gas, water, elektra.

Verder heb je mogelijk recht op zorgtoeslag, zie: http://www.nibud.nl/inkomsten/tegemo...rgtoeslag.html.

Hierboven heeft Daantje al een mooi overzicht gegeven van verschillende uitgavenposten. Houd ook rekening met al je verhuiskosten en kluskosten en het feit dat je misschien nog wat spullen moet kopen. Plus dat er ook wel eens wat kapot gaat. Dan is het handig als je elke maand al wat opzij hebt gezet door te sparen, zodat je meteen iets nieuws kan kopen als iets kapot gaat dat niet fijn is om te missen (bijv. kapotte koelkast) of als er iets in huis gerepareerd moet worden.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 22:13
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
700 euro? Als je particulier huurt misschien. Als je je nu nog moet gaan inschrijven in Eindhoven is dat behoorlijk jammer, want dan móet je wel, tenzij je via via ergens een mooi appartementje/huisje kan betrekken. Ik heb daar destijds in een mooi ruim appartementje gewoond voor 375 euro per maand, glw inclusief.

Houd daarna rekening met internet (bundel van UPC ofzo, inclusief tv), telefoonkosten, zorgverzekering etc. Ik betaal 90 euro zorgverzekering, 45 euro telefoon en 45 euro internet/tv. Dat is behoorlijk duur en je kan het goedkoper krijgen. Maar jij zal waarschijnlijk huur -en zorgtoeslag krijgen dus dat drukt de kosten dan weer een beetje. Daarnaast kan gemeentebelasting ook wel een bitch zijn, vorig jaar was mijn rekening 580 euro. Bij sommige huurwoningen (particulier) wordt dat echter betaald door de huisbaas.

Alle overige kosten zijn variabel en daar kan dus mee gesjoemeld geschoven worden.

Wat doet je vriend? Heeft hij een goed inkomen?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 10:12
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Voor de huur kun je inderdaad huurtoeslag krijgen als de huur lager is dan 650 euro, zie: http://www.nibud.nl/inkomsten/tegemo...urtoeslag.html. Als je 700 euro inclusief gas/water/elektra moet betalen, kun je mogelijk nog wel recht op huurtoeslag krijgen, omdat je moet kijken naar de kale huur, dus exclusief gas, water, elektra.
Dit klopt niet. Ja, het klopt wel maar voor mensen vanaf 23 jaar. Op haar leeftijd kun je alleen huurtoeslag krijgen als je huur lager is dan 357 kaal.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 12:08
Duchess!
Duchess! is offline
Dank je wel allemaal.

Waarschijnlijk ga ik toch maar op kamers, omdat een studio/appartementje particulier huren zo ongelofelijk duur is. Zelfs als je het met zijn tweeën wilt doen.

Ik heb mijzelf gister ingeschreven op school, en heb binnenkort een gesprek om te kijken of ik aangenomen kan worden.

Ik ga vandaag dus opzoek naar een kamer in een studentenhuis. Het liefst niet duurder dan €200 p.m. Alles inclusief. Het is te vinden, maar het is dan niet super groot. Jammer dan, maar als arme studente kan je natuurlijk niet zoveel besteden.

Ik heb vorige week een sollicitatie de deur uitgegooid, maar daar heb ik nog niets van gehoord, dus ik ben van plan om vandaag even te bellen.

Het is beter toch dat ik alles al ver van te voren regel? Voordat ik straks naar school kan, en ik heb nog geen werk en onderdak.

Bedankt voor alle tips in ieder geval. Ik heb er veel aan.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 17:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Van veel dingen is het fijn om het van te voren geregeld hebt maar veel dingen kan je ook pas regelen als je een kamer hebt en officieel ingeschreven bent bij je studie. Wat een kamer betreft moet je je afvragen wat je wilt: vroeg een kamer zoeken en meer zekerheid dat je er een hebt maar extra kosten in de tijd voor je studie begint of wat later gaan zoeken en minder zekerheid maar minder lang vooraf huur betalen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 23:36
YumYum
YumYum is offline
Over een kleine kamer, ik heb nu een kamer van 7m2, klinkt méga klein, maar doordat ik het best wel slim heb ingericht heb ik wel echt álles wat je nodig kunt hebben. Dus gewoon goed zoeken en beetje goed nadenken wat je er wel en niet in zet. Succes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken spiektips en smoesjes! handig
Couscousje
4 30-10-2017 06:59
Studeren Hbo gekozen terwijl VWO de beste keus was...
PimP88z
21 01-07-2010 18:57
Werk, Geld & Recht advies gevraagd: alleen wonen op je 16e
Velvet Green
1 01-03-2010 23:31
Werk, Geld & Recht Kosten op jezelf wonen
DG
28 08-01-2007 21:13
Werk, Geld & Recht Op jezelf wonen?
Verwijderd
19 07-02-2005 18:38
De Kantine smoesjes en spiektips! erg handig!
Couscousje
36 08-09-2003 18:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.