Oud 01-09-2009, 08:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Opvallend onderzoek wel. Ik zou de weglating van de -n niet echt als dialect beschouwen, dat is hier blijkbaar wel gedaan, het lijkt me dat je anders ook nooit aan zulke hoge percentages kan komen? 'Woordenschat met dialect uitspreken' zou ik eerder een Brabants accent of Brabantse tongval noemen, maar goed.

Wat is stobber?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2009, 15:40
Verwijderd
Ik heb geen idee hoe dat onderzoek is gedaan, maar ik weet wel dat ik onderweg (van Maastricht naar Nijmegen) altijd héél veel dialect hoor (en dan niet accent, echt dialect) gesproken door allerlei mensen (scholieren, studenten, werkenden, ouderen, mannen, vrouwen, etc etc). (Ik vermoed echter wel dat ze het begrip 'dialect' in dat onderzoek erg ruim hebben genomen of dat het op z'n minst erg ruim geinterpreteerd is; veel mensen noemen bv. een zachte g al als het om dialect gaat, terwijl dat eerder een accent is, het gebruik van andere woorden of andere grammatica vind ik eerder typerend voor een dialect.)
(Oh en als ik in Twente ben, hoor ik heel veel mensen praten met een Twents accent, als je het begrip dialect heel ruim neemt, dan praten die waarschijnlijk ook allemaal dialect ipv Nederlands met een (sterk) accent; ik hoor maar zelden echt andere woorden of grammaticale constructies, het is meestal puur tongval.)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 15:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik hoor in de trein ook redelijk vaak dialect (Eindhoven-Utrecht), maar dat is dan toch voornamelijk door Limburgers. Al is dat misschien ook eerder de tongval, maar omdat ik het vaak nauwelijks kan verstaan, vind ik dat dan toch weer naar dialect neigen, misschien ook omdat sommigen het Limburgs als een aparte taal beschouwen? Of misschien ben ik hypocriet en vind ik het wel dialect als je vriedag in plaats van vrijdag zegt en accent als je moandag zegt in plaats van maandag
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 16:12
Verwijderd
Het Limburgs (maar ook zeker Brabants) dat ik dagelijks hoor zou ik zeker als dialect bestempelen; andere zinsbouw, andere grammatica, andere woorden. Natuurlijk lijken sommige woorden heel erg op de AN-variant, maar genoeg ook echt niet.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 17:10
Carss
Avatar van Carss
Carss is offline
Ze hebben het onderzoek zo gedaan dat ieder een spraaktest en een ''soort van'' toetsje moest maken.. Dat ging dan bijvoorbeeld zo:

Je loopt over een zandpad met los zand, je broertje is irritant aan het doen door zand omhoog te schoppen.. Wat doet hij?

A. Stoffen
B. Stobberen
C. Strompen

en dat noemde heel veel mensen Stobberen. Stobber is dus dat zand wat omhoog komt. Ook als het ergens heel stoffig is of vervuild zeg je: Wat hangt hier een stobber(walm).

Maar op vakantie heb ik dus heel vaak dat mensen mij raar aan kijken als ik iets zeg tegen een andere brabander. Wanneer rijden jullie aan? Is bijvoorbeeld iets waarvan ze op kijken. Of als ik zeg dat ik drèèk aan m'n schoen heb (Of Slèèk, hoe je het noemen wilt) en dat ik naar de mert geweest ben in een of ander dorpje bij de camping.. En vaak als ik wat sneller praat moet ik het nog 'ns langzaam herhalen XD

Dah wee'k ok niej bijvoorbeeld of: Wè zèdde? Wat toch vaak gebruikt wordt
__________________
Acceptatie voorkomt discriminatie! ;)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 17:22
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het Limburgs (maar ook zeker Brabants) dat ik dagelijks hoor zou ik zeker als dialect bestempelen; andere zinsbouw, andere grammatica, andere woorden. Natuurlijk lijken sommige woorden heel erg op de AN-variant, maar genoeg ook echt niet.
Hm, ik weet niet, eigenlijk. Ja, in de trein hoor ik dus ook wel Limburgs dialect, maar Brabants dialect, zoals Carss beschrijft, hoor ik eigenlijk nauwelijks. Op mijn middelbare school (in Eindhoven) sprak niemand dialect, hooguit af en toe wat andere woorden en dingen als 'aanrijden', blijkbaar is dat in Tilburg nog veel meer. Natuurlijk zeggen er wel mensen 'da wee'k (o)ok nie', maar dat vind ik dan wel weer accent omdat je voornamelijk -t's weglaat, terwijl ik 'wè zedde' eigenlijk alleen van oudere dorpelingen en scouting ken en dat vind ik dan ook wel weer dialect, vanwege die -de-uitgang.

Carss, heb jij het idee dat je gemiddeld praat ten opzichte van je leeftijdsgenoten uit je omgeving, of spreek jij wel wat meer dialect dan zij?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2009, 15:30
Carss
Avatar van Carss
Carss is offline
Ik spreek zéker niet méér dialect, in mijn dorp spreek ik zelfs nog minder dialect dan de meeste mensen....
__________________
Acceptatie voorkomt discriminatie! ;)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2009, 17:21
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik spreek zéker niet méér dialect, in mijn dorp spreek ik zelfs nog minder dialect dan de meeste mensen....
Dan wordt er daar dus over het algemeen nog best wat dialect gesproken, goed nieuws!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2009, 19:57
Verwijderd
Ik zei laatst in het bijzijn van mijn echtgenoot 'verwende sik' en hij had daar nog nooit van gehoord, terwijl ik me meen te herinneren dat ik dat op school heb geleerd Iemand die weet of 't dialect is ofzo?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 11:51
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Drenthe kent het ook. Dus het zou wel kunnen, jij kwam oorspronkelijk uit Twente toch? Dan is het niet zo raar.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 14:32
Verwijderd
Wat betekent het dan?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Wat betekent het dan?
Als iemand heel verwend is noem je hem/haar een verwende sik.

Via google krijg ik net geen 300 hits, waaronder ook iemand die zegt dat het volgens haar een Brabantse uitdrukkig is. En wat voorbeelden:

- 'Ik ben mij ondertussen wel bewust dat ik een vreselijk verwende sik ben die kostbaar kraanwater gebruikt om haar planten nog enigzins in leven te houden.'

- 'Ik ben gewoon een verwende sik die niet nat wil worden en aan zweten al een hekel heeft.'
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 23:31
Verwijderd
Nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 15:16
Verwijderd
Ik begrijp zo wat ermee bedoeld wordt, maar ik heb het ook nooit eerder gehoord.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 00:03
Verwijderd
Wij zeggen dat ook (grens Twente/Salland dus) Verwende sik ja, haha, nooit geweten dat dat dialect was?

Overigens kenden mensen in Zwolle ook al de uitdrukking "Ga zo door mijn zoon, en gij zult spinazie eten (Spinoza heten)" niet? Dat roepen mijn ouders altijd, maar waar die dat vandaan hebben...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 11:37
Verwijderd
Dat ken ik ook niet

En die 'sik' in verwende sik kwam ik nog in een ander twents gezegde tegen en daar betekende het 'boer', dus misschien is een 'verwende sik' een verwende boer ofzo, maar ja, dan nog snap ik 'm niet Ik vind het alleen heel logisch
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 17:04
Nouk-san
Avatar van Nouk-san
Nouk-san is offline
Kennen jullie 'beurs' dan ook? ^^
__________________
Laugh as much as you breathe (:
Love as long as you live <3
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 15:45
HybridTheory
HybridTheory is offline
In Zeeland zegt men tegen 'de tafel dekken' 'de tafel aanzetten'. Pas toen ik er niet meer woonde kwam ik erachter dat dat geen normaal ABN is. Oja en 'laat maar doen' in plaats van 'laat maar zitten'. Dan denken mensen dat je bedoelt 'laten we het maar doen', terwijl je natuurlijk het tegenovergestelde bedoelt. Heel verwarrend soms.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Kennen jullie 'beurs' dan ook? ^^
Voor portemonnee? Dat kende ik wel, maar gebruikte ik niet, hier in Zuid-Limburg hoor ik het overal.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 21:12
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Kennen jullie 'beurs' dan ook? ^^
De koopgoot is bij beurs.

we hebben geen verwende sik, wel een oude sik.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 17:39
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
In Zeeland zegt men tegen 'de tafel dekken' 'de tafel aanzetten'. Pas toen ik er niet meer woonde kwam ik erachter dat dat geen normaal ABN is. Oja en 'laat maar doen' in plaats van 'laat maar zitten'. Dan denken mensen dat je bedoelt 'laten we het maar doen', terwijl je natuurlijk het tegenovergestelde bedoelt. Heel verwarrend soms.
In de buurt van Eindhoven zeggen ze: de tafel opdekken en afhalen. Grappig dat daar overal variatie in zit
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 19:11
Verwijderd
Inderdaad wat een leuk topic!

Beurs zeggen wij ook altijd (limburg)

Enkele uitdrukkingen die we nog meer gebruiken:
- Deur toe maken
- Leknaas
- Aanrijden
- we zijn naar huis "gefahren" (bij mijn vriend in zuid-limburg veel gebruikt)
- drek/sleik

Verder kan ik even niet op woorden komen die misschien AN kunnen zijn en zeker geen limburgs.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 19:44
Verwijderd
Dat 'gefahren' hoor ik alleen als mensen ook echt plat praten.

Verder is het hier ook heel normaal dat de sleutel op de deur steekt, dat vinden mijn ouders dan weer heel gek (want bij hun steekt de sleutel ín de deur/het slot, niet erop).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.