Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2011, 17:09
stefano12
stefano12 is offline
Hallo iedereen,

Ik heb de toetsweek en herkansing net achter de rug, dus voor mij is het jaar voorbij. Met één minpunt en heel veel 5,7's en 5,8-en ben ik over naar VWO 5. Allemaal leuk en aardig, maar ik heb het nu niet het gevoel dat ik de vwo4-stof goed beheers. Natuurlijk zullen de leraren zeggen dat ik niet blijf zitten, omdat ik maar 1 minpunt sta(5,0).

Dat is ook begrijpelijk. Maar ik heb voor de makkelijke SO'tjes goede cijfers gehaald en voor lees- en luistertoetsen en dergelijke weer slechte cijfers. Dat resulteert in plus minus een 6, dus voldoende.

Mijn punt is dus: Ik denk dat het beter is als ik blijf zitten, ookal ben ik er nu wel erg laat mee.

Wat vinden jullie?

Groetjes,

Stef
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2011, 17:35
Verwijderd
Als jij dat gevoel hebt is het zeker iets om te bespreken met je ouders of met je mentor. Als jij je er niet goed bij voelt om naar vwo 5 dan kun misschien beter in vwo 4 blijven zitten. Misschien geeft je mentor juist wel aan dat zij vertrouwen hebben dat het beter gaat volgend jaar oid.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 17:42
stefano12
stefano12 is offline
Ja, dat is een idee. Alleen ben ik nu wel erg laat er mee. Zal ik het als nog doen?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 17:43
Kesa
Kesa is offline
Cijfers tussen de 5,5 en de 6,0 zijn nou niet echt stevige cijfers waarmee je overgaat, maar het is wel voldoende. Toch moet je er wel rekening mee houden dat het de komende jaren betreft de eindexamenregels allemaal wat strenger wordt en je dus wel moet proberen de cijfers die je nu hebt in ieder geval aan te houden of te verbeteren.

Er zijn twee dingen die je kunt doen. Je kunt ervoor kiezen om toch naar VWO5 te gaan en dan er hard tegenaan gaan. Middels extra oefeningen of bijles zou je eventuele gebrekkige VWO4-kennis kunnen opkrikken. Er is alleen geen garantie dat het jaar zonder slag of stoot zal gaan. Je kunt er ook voor kiezen om het jaar opnieuw te doen zodat je opnieuw je basis gaat leggen voor VWO bovenbouw zodat je het jaar daarop in VWO5 makkelijker met de rest mee kan gaan.

Het is een afweging die je zelf zult moeten maken en je zult daarbij af moeten gaan op datgene waarvan je denkt dat het goed voor je is. Als je het niet erg vindt om een jaar over te doen en het er graag voor over hebt om met een stevigere basis verder de bovenbouw in te gaan, is het wel verstandig om het jaar opnieuw te doen.

Toch moet je in het achterhoofd houden dat er leerlingen zijn die met meerdere onvoldoendes ( niet diepe, ook rond de 5,0 ) over mogen gaan en uiteindelijk ook het eindexamen halen. Door de strengere examennormen die eraan komen is het natuurlijk wel een risico om dat nu aan te gaan, maar je de stap naar VWO5 wel proberen.

Nogmaals, het is je eigen keuze. Als je je eigen cijfers/resultaten en basis belangrijk vindt is het verstandig om het jaar over te doen. Maar bedenk ook; in VWO5 is er ook ruimte om nog veel aan je basis bij te spijkeren en in de zomervakantie kun je ook nog VWO4-stof herhalen en bijspijkeren middels zelfstudie.

Edit:

Citaat:
Ja, dat is een idee. Alleen ben ik nu wel erg laat er mee. Zal ik het als nog doen?
Alle stappen die je nu nog wil ondernemen, doen! Je kunt beter nu verstandige beslissingen nemen dan volgend jaar een grote last op je schouders te moeten hebben door een niet-genomen beslissing .
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat is een idee. Alleen ben ik nu wel erg laat er mee. Zal ik het als nog doen?
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp maar waarom zou je daar nu te laat mee zijn? De school weet van sommige leerlingen toch nu ook pas dat ze blijven zitten. Ik denk dat je het nu nog prima aan kan geven hoor!
Als je denkt dat je de stof nog niet goed kan dan zou ik ervoor kiezen om 4 VWO nog een keer over te doen. Vooral omdat het me fijner lijkt om je examen met goede cijfers in te gaan, in plaats van net voldoendes.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 18:36
Verwijderd
Het is nooit te laat. Bij ons ging aan het begin van de zesde iemand volgens mij alsnog terug naar de vijfde. Voor de zekerheid, omdat hij gewoonweg niet echt vertrouwen had in het examen. Zo lang je het maar zelf aangeeft!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 18:48
stefano12
stefano12 is offline
Ja, het is misschien ook verstandiger om dit jaar nog een keer te doen, maar ja. Als je zakt in de zesde, kan je naar een andere school. Daar heb je denk ik ook niet veel zin in.. Of zit ik nu helemaal verkeerd? Het is trouwens echt een moeilijke beslissing!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 18:50
stefano12
stefano12 is offline
Misschien ook wel een belangrijke vraag. Is V4-stof echt examenstof? Of krijg je in V5 hele andere dingen?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 19:24
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Misschien ook wel een belangrijke vraag. Is V4-stof echt examenstof? Of krijg je in V5 hele andere dingen?
Volgens mij is het echt wel een basis. Er komt denk ik in VWO 5 veel uitbreideing, maar in VWO 4 zitten die basisdingentjes waarvan je denk ik op je examen zal denken, owjah, zo zat dat ook al weer. En dat maakt het maken van opgaven denk ik wel makkelijker. Dus je zult VWO 4 zowieso goed moeten kunnen beheersen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 19:28
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Misschien ook wel een belangrijke vraag. Is V4-stof echt examenstof? Of krijg je in V5 hele andere dingen?
Voor Nederlands, Engels, Duits en Frans is het gewoon tekstverklaren. De examenstof voor Wiskunde A leer je met name pas in VWO6 en gedeeltelijk in VWO5 ( met name de vaardigheden ). Voor geschiedenis behandel je de examenonderwerpen meestal pas in VWO6 en voor aardrijkskunde ben je daar wel in de bovenbouw in stappen daarmee bezig. Voor economie krijg je de meeste examenstof pas in VWO5 en 6. M&O is wel alles examenstof in de bovenbouw, m.u.v. marketing en personeelsbeleid. Ik weet verder niet wat je vakkenpakket is, maar voor de opgenoemde vakken geldt bovenstaande .

In VWO4 krijg je enkele SE's - tenminste, bij mij op school - die wel meetellen voor het cijfer dat uiteindelijk op je diploma staat. Afhankelijk van welke stof het is kan het terugkomen in je eindexamen, soms ook niet. De meeste stof voor je examen krijg je pas echt in VWO5 en 6, zo mijn ervaring van de afgelopen bovenbouwjaren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 19:34
Studeren Ik kan niet kiezen!!!
Yab-Yum
17 24-01-2007 21:24
Liefde & Relatie Zal ik verder gaan of niet??
Some
4 23-09-2003 09:09
Verhalen & Gedichten misschien wil ik wel niet weten
xineof
1 31-07-2003 22:23
Liefde & Relatie Wil ik graag ruzie, ben ik stom??
Some
14 29-06-2003 13:21
Verhalen & Gedichten Daar wil ik zijn
~Black~Angel~
4 02-10-2001 06:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.