Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2006, 17:52
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Aangezien ik een hernieuwde poging doe tot een gezond voedingspatroon, graag even jullie meningen... Wat is gezond, wat is genoeg? Wat is de grens tussen "toelaatbaar" en "ongezond"? Als ik chips eet, wanneer is het dan normaal om me er schuldig over te voelen omdat het écht teveel was, en wanneer is het een gek stemmetje in mijn hoofd dat me wat wijs probeert te maken?

Het liefst eet ik 's morgens magere yoghurt met muesli zonder suiker, omdat ik brood al gauw als "teveel" beschouw (teveel calorieën enzo, terwijl ik die ook eigenlijk niet meer wil tellen.)

Hoeveel boterhammen is normaal 's middags? is het "gezond/normaal?" om eigenlijk alleen maar gezonde dingen op je brood te doen (smeerkaas 20+, komkommerspread), omdat 48+ kaas dan weer als falen voelt?

Als ik fruit eet, is dat dan een tussendoortje, een vervanging van een (bijv.) volkoren/muesli koek, of is dat dan weer "extra"?

En als ik nog steeds wil blijven afvallen, maar dan wel gezond.. wat is dan het beste?

Ik probeer te onderzoeken wat goed is. Wat werkt voor mij. Wanneer iets echt niet gezond of teveel is, of wanneer ik mezelf wat wijsmaak en terugval in echt ongezond gedrag. Hopelijk kunnen jullie me wat dingen aanreiken, zodat ik daar mee aan de slag kan gaan.
Oud 26-08-2006, 17:55
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Nog even een aanvulling...

Ik weet dat ik met behulp van allerlei caloriecheckers wel wat kan uitvogelen, maar aangezien ik heel erg mijn best doe af te komen van het calorieën tellen, lijkt het me niet zo verstandig dat ik nog extra op die site kijk. Het kost me moeite, welliswaar.. ook om niet altijd alleen maar de verpakkingen te bekijken en dingen met "teveel" calorieën meteen weg te leggen in de winkelschappen.. maar daarom vraag ik het dus ook even hier. Zodat ik niet zelf ga rekenen, en als jullie dan "1300 kcal" zeggen, ik toch weer 1200 ga proberen, of 1100..en dan weer langzaam naar nog minder afzak . Daarom liever producten en geen calorieën.
Oud 26-08-2006, 17:58
Verwijderd
@Yana: Alleen het feit dat je er zo mee bezig bent is al niet gezond. Maar om antwoord te geven op je vragen: het is heel lastig om zo via internet maar even antwoord te geven op dergelijke vragen. Genoeg is voor iedereen verschillend, dat is van zoveel dingen afhankelijk... Wat vooral belangrijk is, is variatie. Het is niet ongezond om de dag te beginnen met twee boterhammen (met beleg), dat is niet teveel aan calorieën. Tussen de middag is vier boterhammen normaal (eventueel kun je ze ook wat meer spreiden). Het is niet normaal om heel krampachtig alleen maar gezonde dingen op je brood te doen, zeker niet als het is omdat iets anders als falen voelt. Varieer met je beleg, als jij pindakaas lekker vindt, dan is het niet erg om één of twee boterhammen daarmee te beleggen. Fruit zou ik als extra eten, het bevat amper calorieën en veel vitaminen. Ik weet niet wat je lengte en gewicht is, maar het belangrijkste is, denk ik, dat je voldoende en gevarieerd eet.

Kijk ook eens op de site van het voedingscentrum om te zien wat 'voldoende' is, daar noemen ze geen aantal calorieën (wel 6-8 boterhammen ed).

(En 1300 kcal is iig VEEL te weinig.)
Oud 26-08-2006, 18:08
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-08-2006 @ 18:58 :
@Yana: Alleen het feit dat je er zo mee bezig bent is al niet gezond. Maar om antwoord te geven op je vragen: het is heel lastig om zo via internet maar even antwoord te geven op dergelijke vragen. Genoeg is voor iedereen verschillend, dat is van zoveel dingen afhankelijk... Wat vooral belangrijk is, is variatie. Het is niet ongezond om de dag te beginnen met twee boterhammen (met beleg), dat is niet teveel aan calorieën. Tussen de middag is vier boterhammen normaal (eventueel kun je ze ook wat meer spreiden). Het is niet normaal om heel krampachtig alleen maar gezonde dingen op je brood te doen, zeker niet als het is omdat iets anders als falen voelt. Varieer met je beleg, als jij pindakaas lekker vindt, dan is het niet erg om één of twee boterhammen daarmee te beleggen. Fruit zou ik als extra eten, het bevat amper calorieën en veel vitaminen. Ik weet niet wat je lengte en gewicht is, maar het belangrijkste is, denk ik, dat je voldoende en gevarieerd eet.
Ik weet dat het niet helemaal gezond is, maar ik doe erg mijn best een manier te vinden het wat meer..in balans te krijgen. Momenteel is het zo dat ik het goed vind zolang het gezond en niet teveel is. Het liefst yoghurt 's morgens, wat brood + knäckebröd 's middags (2 boterhammen is dan eigenlijk wel een max.) en dan 's avonds..tja. dat hangt er altijd een beetje vanaf. het liefst eet ik dan ook gewoon brood, terwijl dat in feite vaak nog meer calorieën bevat dan een groente-maaltijd. (maar vlees, zelfs vegetarisch vlees, is dan vaak weer het meest calorierijk aan zo'n maaltijd).

Ik weet niet of ik mijn lengte en gewicht hier neer mag zetten. iig heb ik met mijn 19 jaar een bmi dat (afhankelijk van de site) tussen de 19 en de 20 inzit. Gevoelsmatig ben ik daar niet tevreden over, omdat mijn buik me behoorlijk in de weg zit.. maar uiteindelijk zie ik best in dat acceptatie veel beter helpt dan ongelukkig proberen iets te bereiken dat eigenlijk, stiekem, nooit goed genoeg is of zal zijn.

Hoe erg is iets als vlokken/hagelslag op je brood? Hoe snel kom je daar van aan? En, echt belangrijk: Hoe kan ik gezond afvallen?
Oud 26-08-2006, 18:36
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Yana schreef op 26-08-2006 @ 19:08 :
Ik weet dat het niet helemaal gezond is, maar ik doe erg mijn best een manier te vinden het wat meer..in balans te krijgen. Momenteel is het zo dat ik het goed vind zolang het gezond en niet teveel is. Het liefst yoghurt 's morgens, wat brood + knäckebröd 's middags (2 boterhammen is dan eigenlijk wel een max.) en dan 's avonds..tja. dat hangt er altijd een beetje vanaf. het liefst eet ik dan ook gewoon brood, terwijl dat in feite vaak nog meer calorieën bevat dan een groente-maaltijd. (maar vlees, zelfs vegetarisch vlees, is dan vaak weer het meest calorierijk aan zo'n maaltijd).

Ik weet niet of ik mijn lengte en gewicht hier neer mag zetten. iig heb ik met mijn 19 jaar een bmi dat (afhankelijk van de site) tussen de 19 en de 20 inzit. Gevoelsmatig ben ik daar niet tevreden over, omdat mijn buik me behoorlijk in de weg zit.. maar uiteindelijk zie ik best in dat acceptatie veel beter helpt dan ongelukkig proberen iets te bereiken dat eigenlijk, stiekem, nooit goed genoeg is of zal zijn.

Hoe erg is iets als vlokken/hagelslag op je brood? Hoe snel kom je daar van aan? En, echt belangrijk: Hoe kan ik gezond afvallen?
Ten eerste...waarom zou je af willen vallen? Meestsal word BMI 20 als minimum gezond gewicht gehandhaafd!!! En jij zit daaronder...Dus dan moet je echt niet af gaan vallen!!
En misschien kan je een eetlijst gaan eten? Zodat je weer weet wat normaal is?
Verder is vlokken/hagelslag echt heel normaal op brood!!
Oud 26-08-2006, 19:04
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 26-08-2006 @ 19:36 :
Ten eerste...waarom zou je af willen vallen? Meestsal word BMI 20 als minimum gezond gewicht gehandhaafd!!! En jij zit daaronder...Dus dan moet je echt niet af gaan vallen!!
En misschien kan je een eetlijst gaan eten? Zodat je weer weet wat normaal is?
Verder is vlokken/hagelslag echt heel normaal op brood!!
Ik wil heel graag van mijn buik af, En mijn dikke bovenbenen. En het gaat niet om kilo's ofzo.. gewoon een paar.

Ik heb wel eens wat eetlijsten bekeken..ik schrok er van toen, omdat ik een "aankomlijst" bekeek, en ik me realiseerde dat ik wel eens net zoveel at als zo'n lijst.. en dat ik dan ook wel moest gaan aankomen, en ik dat niet wilde Ik wil opzich wel een "gewone" lijst proberen, maar ik weet niet zo goed hoe dat precies werkt. Moet je dan álles op zo'n lijst eten? Of heb je variatie? En kan je met zo'n lijst eten, zonder dat de mensen in je omgeving het weten?
Oud 26-08-2006, 19:09
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Yana schreef op 26-08-2006 @ 20:04 :
Ik wil heel graag van mijn buik af, En mijn dikke bovenbenen. En het gaat niet om kilo's ofzo.. gewoon een paar.

Ik heb wel eens wat eetlijsten bekeken..ik schrok er van toen, omdat ik een "aankomlijst" bekeek, en ik me realiseerde dat ik wel eens net zoveel at als zo'n lijst.. en dat ik dan ook wel moest gaan aankomen, en ik dat niet wilde Ik wil opzich wel een "gewone" lijst proberen, maar ik weet niet zo goed hoe dat precies werkt. Moet je dan álles op zo'n lijst eten? Of heb je variatie? En kan je met zo'n lijst eten, zonder dat de mensen in je omgeving het weten?
Je moet idd alles op de lijst eten, anders is het geen eetlijst volgen meer
Je hebt zeker wel variatie! Het gaat meer om de basis... Dus anderen hoeven het ook niet door te hebben!
Ik volg nu deze lijst:
O: glas melk en 2 boterhammen met boter en beleg
T: stuk fruit
M: glas melk en 3 boterhammen met boter en beleg en een stuk fruit
T: pakje sultana
A: 200 gram aardappel, 200 gram groente (evt. een gedeelte rauwkost), 100 gram vlees, 1 lepel jus/saus
1 schaaltje yoghurt/vla
T: cracker met boter en beleg
En hier is ook gewoon variatie mogelijk hoor...je mag best eens 2 broodjes ipv 3 boterhammen, of een ijsje ipv sultana's enz enz...
Oud 26-08-2006, 19:13
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 26-08-2006 @ 20:09 :
Je moet idd alles op de lijst eten, anders is het geen eetlijst volgen meer
Je hebt zeker wel variatie! Het gaat meer om de basis... Dus anderen hoeven het ook niet door te hebben!
Ik volg nu deze lijst:
O: glas melk en 2 boterhammen met boter en beleg
T: stuk fruit
M: glas melk en 3 boterhammen met boter en beleg en een stuk fruit
T: pakje sultana
A: 200 gram aardappel, 200 gram groente (evt. een gedeelte rauwkost), 100 gram vlees, 1 lepel jus/saus
1 schaaltje yoghurt/vla
T: cracker met boter en beleg
En hier is ook gewoon variatie mogelijk hoor...je mag best eens 2 broodjes ipv 3 boterhammen, of een ijsje ipv sultana's enz enz...
Is het met zo'n lijst ook goed om gewoon yoghurt met muesli te eten i.p.v. boterhammen (iig smorgens)? En kom jij van deze lijst aan, of stabiliseer je? (Of val je nog iets af..wat ik dus eigenlijk nog wel wil, maar dan op een gezonde manier).
Oud 26-08-2006, 19:57
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Yana schreef op 26-08-2006 @ 20:13 :
Is het met zo'n lijst ook goed om gewoon yoghurt met muesli te eten i.p.v. boterhammen (iig smorgens)? En kom jij van deze lijst aan, of stabiliseer je? (Of val je nog iets af..wat ik dus eigenlijk nog wel wil, maar dan op een gezonde manier).
Het is een lijst om te stabiliseren...
Je mag s'ochtends ook yoghurt met muesli, maar dit moet dan natuurlijk wel ongeveer gelijk zijn aan 2 boterhammen met beleg! Dus niet een minischaaltje met heel klein beetje muesli
Oud 26-08-2006, 20:10
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 26-08-2006 @ 20:57 :
Het is een lijst om te stabiliseren...
Je mag s'ochtends ook yoghurt met muesli, maar dit moet dan natuurlijk wel ongeveer gelijk zijn aan 2 boterhammen met beleg! Dus niet een minischaaltje met heel klein beetje muesli
Voor zover ik weet is 1 bakje yoghurt met muesli 150 calorieën.. Dat is iets minder als 1 goed belegde boterham (boterham 80 /boter 20 /48+ kaas 75)

Volgens het voedingscentrum (de caloriechecker) in ieder geval.

En stiekem baal ik zo dat ik dit weet.. want als ik de keuze heb en een slechte dag, zal ik dit áltijd laten meespelen in waar ik voor kies
Oud 26-08-2006, 20:20
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Yana schreef op 26-08-2006 @ 21:10 :
Voor zover ik weet is 1 bakje yoghurt met muesli 150 calorieën.. Dat is iets minder als 1 goed belegde boterham (boterham 80 /boter 20 /48+ kaas 75)

Volgens het voedingscentrum (de caloriechecker) in ieder geval.

En stiekem baal ik zo dat ik dit weet.. want als ik de keuze heb en een slechte dag, zal ik dit áltijd laten meespelen in waar ik voor kies
dan zou je dus iig 1 schaaltje yoghurt met muesli EN een boterham moeten eten!
En dat dan 150 kcal heeft ipv 175, dat maakt echt niks uit. Jam is ook broodbeleg en dat heeft ook minder kcal dan kaas...
En die 25 kcal op een dag, dat is echt niks!
Oud 26-08-2006, 20:21
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Yana schreef op 26-08-2006 @ 21:10 :
Voor zover ik weet is 1 bakje yoghurt met muesli 150 calorieën.. Dat is iets minder als 1 goed belegde boterham (boterham 80 /boter 20 /48+ kaas 75)

Volgens het voedingscentrum (de caloriechecker) in ieder geval.

En stiekem baal ik zo dat ik dit weet.. want als ik de keuze heb en een slechte dag, zal ik dit áltijd laten meespelen in waar ik voor kies
als je yoghurt met muesli eet, gooi je eerst je bakje vol met muesli en dan doe je er yoghurt overheen. Dan eet je genoeg. Anders moet je gewoon 2 boterhammen nemen wil je een goed ontbijt hebben. Desnoods met mager beleg, dat moet je zelf weten.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 27-08-2006, 18:18
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Kan het kwaad, dat je naast iets meer eten, ook meer ongezonde dingen gaat eten? Ik heb een week introductie achter de rug en daarbij aten we iedere dag in een restaurant en daarnaast ook nog een heleboel ongezonde dingen zoals chocolade en iedere dag ijs... Nu ben ik weer thuis en eet die ongezonde dingen nog steeds iedere dag (al is mijn avondeten thuis beter/gezonder als dat in een restaurant). Het is een soort van automatisme geworden om iedere dag wel wat te pakken... Daar ben ik niet zo zeker van of dat wel goed is...
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!
Oud 27-08-2006, 19:27
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 27-08-2006 @ 19:18 :
Kan het kwaad, dat je naast iets meer eten, ook meer ongezonde dingen gaat eten? Ik heb een week introductie achter de rug en daarbij aten we iedere dag in een restaurant en daarnaast ook nog een heleboel ongezonde dingen zoals chocolade en iedere dag ijs... Nu ben ik weer thuis en eet die ongezonde dingen nog steeds iedere dag (al is mijn avondeten thuis beter/gezonder als dat in een restaurant). Het is een soort van automatisme geworden om iedere dag wel wat te pakken... Daar ben ik niet zo zeker van of dat wel goed is...
In jouw geval kan dat niet zoveel kwaad, omdat jij een ontzettend laag BMI hebt en het juist goed zou zijn als je wat aankwam...

En wat betreft mij (even als reactie op de bovenstaande posts):
Ik vind het heel moeilijk om te relativeren en na één zware dag (wat betreft eten, which means: veeeeeeel eten) niet meteen de dag erop zwaar te gaan compenseren. Heb al op meerdere manieren wat oplossingen bedacht, maar het valt me nog steeds vrij zwaar. Misschien dat ik morgen (als ik durf , in feite stel ik al zolang uit) toch maar de huisarts bel. En dan zien we wel.
Oud 27-08-2006, 19:31
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Yana schreef op 27-08-2006 @ 20:27 :
In jouw geval kan dat niet zoveel kwaad, omdat jij een ontzettend laag BMI hebt en het juist goed zou zijn als je wat aankwam...

En wat betreft mij (even als reactie op de bovenstaande posts):
Ik vind het heel moeilijk om te relativeren en na één zware dag (wat betreft eten, which means: veeeeeeel eten) niet meteen de dag erop zwaar te gaan compenseren. Heb al op meerdere manieren wat oplossingen bedacht, maar het valt me nog steeds vrij zwaar. Misschien dat ik morgen (als ik durf , in feite stel ik al zolang uit) toch maar de huisarts bel. En dan zien we wel.
wat jij veel vindt, vind ik ontzettend weinig. Als ik zie wat jij normaal eet... Ik zou zeker even de huisarts bellen, want je bent echt slecht bezig zo en je kunt het duidelijk niet alleen.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 27-08-2006, 19:39
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Gothic schreef op 27-08-2006 @ 20:31 :
wat jij veel vindt, vind ik ontzettend weinig. Als ik zie wat jij normaal eet... Ik zou zeker even de huisarts bellen, want je bent echt slecht bezig zo en je kunt het duidelijk niet alleen.
Nou ja, ik eet niet altijd hetzelfde.. mijn voedingspatroon is zo verstoord dat iedere dag er anders uitziet. Om even een beeld te geven: vandaag om 11 uur ontbeten met twee boterhammen (smeerkaas en komkommerspread), 1 beschuitje met appelstroop (!) en een plakje peperkoek. Dit was eigenlijk zowel ochtend als middageten, omdat ik dacht dat we verder niets aan middageten zouden doen (omdat ik een uitje had vandaag) en ik niet ter plekke van de honger wilde neervallen . Helaas was ik wat verkeerd voorgelicht, en hebben we 's middags om drie uur al warm gegeten. Vooraf salade, groentespiezen als hoofdgerecht, een coupe met ijs (vanille+chocolade) achteraf. Tussendoor heb ik ook nog twee mini stroopwafelkoekjes en een dun plakje peperkoek gehad, en ook nog een aantal chocolaatjes en een pakje fruitbiscuits (sultana-achtig). Dit is in mijn ogen echt extreem veel en het voelt ook echt ontzettend stom en dik en schuldgevoel-achtig. Als ik nu naar de huisarts ga, heb ik ook het idee dat ik heel erg idioot ben als ik aankom met "ik heb misschien eventueel een kleine kans dat ik een eetprobleem heb " omdat ik nog zoveel eet, soms. Dus dit is niet extreem weinig, dit is écht veel. Echt. Ok, het is geen normale dag. Maar het is wel heel veel.
Oud 27-08-2006, 19:44
Verwijderd
@Yana: Geloof je mij als ik zeg dat het alles behalve veel is? Jouw beeld van veel/weinig eten is verstoord. Wat je vandaag gegeten hebt is niet te veel en niet goed verdeelt over de dag. Je ontbijt is laat en te weinig om als ontbijt en lunch te gelden (sowieso vraag ik me af waarom je dat tegelijk eet). Je warme maaltijd is ook niet echt veel en de tussendoortjes zijn ook niet om van te schrikken oid, zeker niet als het een dag met een uitje is. Bel de dokter morgen op, dat lijkt me verstandig.
Oud 27-08-2006, 19:55
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-08-2006 @ 20:44 :
@Yana: Geloof je mij als ik zeg dat het alles behalve veel is? Jouw beeld van veel/weinig eten is verstoord. Wat je vandaag gegeten hebt is niet te veel en niet goed verdeelt over de dag. Je ontbijt is laat en te weinig om als ontbijt en lunch te gelden (sowieso vraag ik me af waarom je dat tegelijk eet). Je warme maaltijd is ook niet echt veel en de tussendoortjes zijn ook niet om van te schrikken oid, zeker niet als het een dag met een uitje is. Bel de dokter morgen op, dat lijkt me verstandig.
Ik stond pas om half 11 op en ik moest meteen daarna weg, vandaar dat mijn ontbijt en lunch samen vallen. Eigenlijk hou ik er sowieso wel van om ontbijt en lunch samen te nemen, omdat ik dan één maaltijd eigenlijk al een beetje "skip". Als ik niets te doen heb en om negen uur opsta, kan ik best pas tegen elf uur gaan eten, om het "eetmoment" zo lang mogelijk uit te stellen. Aan de andere kant weet ik ook dat het ontbijt het belangrijkste van de dag is, en als ik wel wat te doen heb smorgens, ontbijt ik wel gewoon. De lunch wil ik nog wel eens overslaan...maar ik doe nu echt wel mijn best om iedere keer wat te nemen.

Ik heb geen ernstige eetstoornis oid, en ik ben best bang dat de dokter me als een grote aansteller zal zien. Dat ik dat misschien ook wel ben en dat ik gewoon niet zo moet zeuren. Aan de andere kant word ik ook gek van dat ongelukkige gevoel en wil ik daar ook wel weer vanaf.

Nou ja. Ik heb in ieder geval geen calorieën geteld vandaag. Ik durf het niet eens, omdat het zo hoog zal uitvallen . Dus om je vraag te beantwoorden.. Nee, ik geloof eigenlijk niet dat dit niet veel is. Voor mijn gevoel is het echt heel erg veel. Maar ik wil wel van je aannemen dat het misschien allemaal wat dwangmatig is en het voor mijn gevoel erger is dan het echt is. En ik zal er zeker niet van afvallen.
Oud 27-08-2006, 20:11
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Ik vraag me alleen af of dit de juiste manier is om het te doen. Ik heb geen idee hoe dat zit met het aantal calorieën die ik binnen krijg, maar om het juiste aantal nou te halen door al die ongezonde dingen...
Wat zou je normaal op een dag mogen hebben aan ongezonde dingen? Want ik heb liever niet dat ik weer doorsla en net als in examentijd meer ongezonde dingen als gezonde dingen ga eten...

@ Yana
Ik snap dat je soms maaltijden probeert te skippen, heb ik ook een hele tijd gedaan, maar dat haalt echt niks uit. Je denkt misschien wel, maaltijden overslaan eten, daar val je van af, maar dat is uiteindelijk niet het geval. Ik heb het idee dat je van een maaltijd minder eten juist aankomt, omdat je je hele stofwisseling naar de haaien helpt. Ik probeer nu zeker drie keer op een dag te eten en daar voel ik me een stuk beter bij. Ook voel ik me overdag daardoor veel fitter.
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!

Laatst gewijzigd op 27-08-2006 om 20:15.
Oud 27-08-2006, 20:13
Verwijderd
@Yana: Tuurlijk houd je daarvan, maar het is niet gezond. Als je graag gezonder wilt gaan eten zou het goed zijn om 's ochtends als je op staat (normaal wat eerder neem ik aan) te eten, dan rond een uur of half 1 (of in je pauze ofzo) lunchen en rond 18.00/19.00 avondeten. En dan tussen ontbijt en lunch en tussen lunch en avondeten een tussendoortje en liefst 's avonds na het avondeten ook nog een 'tussendoortje'. Het ontbijt is belangrijk, daardoor komt je stofwisseling op gang. Ook als je niets te doen hebt is ontbijten belangrijk, je lichaam moet altijd iets doen.

Misschien heb je idd geen ernstige eetstoornis (dat kan ik niet beoordelen), hoe je met eten omgaat is iig niet gezond. En je kunt er beter vroeg bij zijn, dan is het 'makkelijker' er wat aan te veranderen. Alleen het ongelukkige gevoel zou al genoeg moeten zijn voor je huisarts om je door te verwijzen voor hulp.

Voor jouw gevoel is het veel, maar jouw gevoel klopt niet. Je zei eerder van anderen hier te willen horen wat 'gezond'/'normaal' is ed, daarom zeg ik dat je gevoel niet klopt en dat het niet veel is. Je zal er misschien idd niet van af vallen, maar van aankomen ook zeker niet (sowieso niet omdat het maar één dagje is). Je hoeft btw ook niet af te vallen. En ook daarom lijkt het me verstandig om hulp te zoeken. Hoe lichter je wordt, hoe meer lichamelijke klachten je zult krijgen, zeker in combinatie met het weinig eten. Probeer dat te voorkomen (dan ben je nl nog veel verder van huis).

Laatst gewijzigd op 27-08-2006 om 20:35.
Oud 28-08-2006, 09:08
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-08-2006 @ 21:13 :
@Yana: Tuurlijk houd je daarvan, maar het is niet gezond. Als je graag gezonder wilt gaan eten zou het goed zijn om 's ochtends als je op staat (normaal wat eerder neem ik aan) te eten, dan rond een uur of half 1 (of in je pauze ofzo) lunchen en rond 18.00/19.00 avondeten. En dan tussen ontbijt en lunch en tussen lunch en avondeten een tussendoortje en liefst 's avonds na het avondeten ook nog een 'tussendoortje'. Het ontbijt is belangrijk, daardoor komt je stofwisseling op gang. Ook als je niets te doen hebt is ontbijten belangrijk, je lichaam moet altijd iets doen.
Misschien moet ik dan inderdaad zo maar even gaan ontbijten. Ben alweer een uur wakker, maar ik heb eigenlijk nog geen puf om naar beneden te gaan. Of ik ga wel eerst even boodschappen doen, heb ik tenminste weer yoghurt in huis.

Citaat:
Misschien heb je idd geen ernstige eetstoornis (dat kan ik niet beoordelen), hoe je met eten omgaat is iig niet gezond. En je kunt er beter vroeg bij zijn, dan is het 'makkelijker' er wat aan te veranderen. Alleen het ongelukkige gevoel zou al genoeg moeten zijn voor je huisarts om je door te verwijzen voor hulp.
Probleem is ook een beetje dat ik hopelijk vanaf zeer korte termijn in een andere stad woon en zeker studeer, dus dan vraag ik me ook af wat een huisarts hier voor me kan betekenen. Ik zou liever straks gewoon in mijn nieuwe stad gaan, zonder de huisarts eerst te moeten raadplegen (maar ivm vergoedingen e.d. is dat ook weer lastig ) Daarbij ben ik ook gewoon laf en durf ik niet . Maar ik ga morgen misschien wel. Eerst nog even één dag bedenktijd.

Citaat:
Voor jouw gevoel is het veel, maar jouw gevoel klopt niet. Je zei eerder van anderen hier te willen horen wat 'gezond'/'normaal' is ed, daarom zeg ik dat je gevoel niet klopt en dat het niet veel is. Je zal er misschien idd niet van af vallen, maar van aankomen ook zeker niet (sowieso niet omdat het maar één dagje is). Je hoeft btw ook niet af te vallen. En ook daarom lijkt het me verstandig om hulp te zoeken. Hoe lichter je wordt, hoe meer lichamelijke klachten je zult krijgen, zeker in combinatie met het weinig eten. Probeer dat te voorkomen (dan ben je nl nog veel verder van huis).
Veel van wat je zegt is verstandelijk gezien wel te begrijpen, maar gaat lijnrecht in tegen mijn gevoel..
Oud 28-08-2006, 09:19
Verwijderd
@ Yana: Probeer je verstand het te laten winnen van je gevoel. Voor mij geld dat nu omgekeerd omdat ik wat te zwaar ben. Mijn gevoel zegt 's avonds dat ik zin heb in wat hartigs (chips oid) met frisdrank, omdat ik dat redelijk gewend was. M'n verstand zegt dat ik dat beter niet kan doen omdat ik een paar kilo kwijt moet.
En dan moet je proberen je verstand het te laten winnen van je gevoel, omdat je verstand het over het algemeen toch beter weet dan je gevoel.


Ik vul nu ruim 1,5 week de caloriechecker in, maar kom erachter dat de hoeveelheid cal die ik er per dag binnenkrijg best wel wisselt.
Eet qua maaltijden gewoon mee maar probeer gewoon de wat gezondere dingen te eten. Vooral qua tussendoortjes. Dus fruit ipv wat hartigs enzo.
Maar de hoeveelheid cal die ik per dag binnenkrijg varieert echt van 1400 tot 1900 cal. Zit over het algemeen wel rond de 1600 en 1700, maar kan dus ook opeens een stuk minder of meer zijn.
Kan dit kwaad? Dus in de zin van dat je stofwisseling ervan in de war raakt waardoor ik dus minder afval? Of is dit eigenlijk gewoon vrij normaal.
Het is dus niet zo dat ik op een dag dingen extra pak om aan een goede hoeveelheid te komen of juist niet eet ook al heb ik trek omdat ik al aan m'n cal zit.

Ben trouwens gelukkig al wel een kilo kwijt
Oud 28-08-2006, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Yana schreef op 28-08-2006 @ 10:08 :
Probleem is ook een beetje dat ik hopelijk vanaf zeer korte termijn in een andere stad woon en zeker studeer, dus dan vraag ik me ook af wat een huisarts hier voor me kan betekenen.
Je huisarts kan je een verwijzing geven, waar je dan hulp zoekt is aan jou, dat kan dus ook in die andere stad. Algemeen Maatschappelijk Werk kan in veel steden zonder verwijzing, maar ik denk dat je meer dan dat nodig hebt dan AMW...iig meer gespecialiseerd.

Dat 'nog even één dag bedenktijd' werkt niet, morgen plak je er waarschijnlijk weer een dag aan vast, overmorgen weer, enz.

Citaat:
Veel van wat je zegt is verstandelijk gezien wel te begrijpen, maar gaat lijnrecht in tegen mijn gevoel..
Dat is logisch, als dat niet zo was, dan was het hele probleem er niet. Maar je gaf zelf aan beter te willen weten wat 'normaal' was ed, en dan heb je meer aan wat je verstand zegt dan aan je gevoel, je gevoel mbt 'veel'/'normaal' is op dit moment niet bepaald te vertrouwen.
Oud 28-08-2006, 09:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-08-2006 @ 10:23 :
Je huisarts kan je een verwijzing geven, waar je dan hulp zoekt is aan jou, dat kan dus ook in die andere stad. Algemeen Maatschappelijk Werk kan in veel steden zonder verwijzing, maar ik denk dat je meer dan dat nodig hebt dan AMW...iig meer gespecialiseerd.
Klopt, ik heb ook van mijn huisarts in Goes een verwijsbrief gekregen voor het Riagg in Rotterdam, was geen enkel probleem

Als je niet durft langs te gaan kan je ook proberen of bellen genoeg is. Ik durfde ook niet langs te gaan en heb mijn moeder laten bellen om te vragen voor een verwijsbrief en dat was ook goed. Ze zijn echt niet zo moeilijk. Bij het Riagg zeiden ze ook dat het puur een formaliteit was voor de verzekering.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 28-08-2006, 14:12
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Als bv smorgens/smiddags je lichaam niet gewend is aan eten wat kan je dan het beste nemen zodat je niet aan komt maar mischien wel afvalt doordat je stofwisseling weer beter gaat werken? of is dat onzin en kom je er altijd door aan?

En kom je van alles aan wat je savonds eet voordat je gaat slapen ook fruit ( appel)?
Oud 28-08-2006, 14:57
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Alizée! schreef op 28-08-2006 @ 15:12 :
Als bv smorgens/smiddags je lichaam niet gewend is aan eten wat kan je dan het beste nemen zodat je niet aan komt maar mischien wel afvalt doordat je stofwisseling weer beter gaat werken? of is dat onzin en kom je er altijd door aan?

En kom je van alles aan wat je savonds eet voordat je gaat slapen ook fruit ( appel)?
ik weet niet hoeveel jij weegt, maar ik heb het idee dat jij veel te weinig eet en waarschijnlijk juist zou moeten aankomen...

je kunt 's avonds na het avondeten prima nog een boterham of 2 eten... verder kun je in principe 10 boterhammen per dag eten, zonder aan te komen. Of je moet zo weinig eten dat je lichaam op de hongerstand staat...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 28-08-2006, 17:18
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Wat eten jullie smorgens dan? ik eet niet zo graag brood dus dat eet ik eerlijk gezegt weinig.
Ik dacht meer aan bv yoghurt of fruit. Wat is het gezondste op brood zonder vetten?
Oud 28-08-2006, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Alizée! schreef op 28-08-2006 @ 18:18 :
Wat eten jullie smorgens dan? ik eet niet zo graag brood dus dat eet ik eerlijk gezegt weinig.
Ik dacht meer aan bv yoghurt of fruit. Wat is het gezondste op brood zonder vetten?
Alleen yoghurt of alleen fruit is te weinig, yoghurt met muesli of cruesli is al wat beter, al moet je wel aardig wat daarvan eten wil het genoeg zijn.

Probeer iets vervangends voor brood te vinden, als je dat niet graag eet. Bv. muesli, cruesli, brinta, havermout of wat dan ook.

Je lichaam heeft ook vetten nodig, alles zonder vet is niet gezond. Er is zat beleg dat mager is, 30+ kaas, appelstroop, sandwichspread, enz. er is al zoveel genoemd in bv. dit topic. Maar ik denk dat je al te weinig vetten binnenkrijgt en dan kan je beter een boterham met gewone kaas eten, denk ik.
Oud 28-08-2006, 18:34
-(L)-
@ Alizée!; misschien kun je hier eens posten wat je per dag eet, dan kunnen we je waarschijnlijk beter adviseren wat je wel, en wat je niet genoeg binnenkrijgt.
Oud 28-08-2006, 21:54
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Alizée! schreef op 28-08-2006 @ 18:18 :
Wat eten jullie smorgens dan? ik eet niet zo graag brood dus dat eet ik eerlijk gezegt weinig.
Ik dacht meer aan bv yoghurt of fruit. Wat is het gezondste op brood zonder vetten?
50 gram cornflakes of muesli met yoghurt... brinta weet ik niet hoeveel gram normaal is

je hebt vetten nodig voor een heleboel dingen, goede vetten wel te verstaan, zoals in vis, noten, (pinda)kaas, boter/margarine. Dus als je panisch alles waar vet in zit gaat vermijden, krijg je nog meer lichamelijk klachten zoals van je darmen. Ook als je vetten wil verbranden, zul je eerst nieuwe vetten moeten aanvoeren...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 29-08-2006, 02:18
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Ik ben nu al een paar maanden niet meer ongesteld geworden, gebruik nu 1 maand de pil en nog niks...( had maar gezegt dat ik gewoon regelmatig was...)
Brinta vind ik echt heel goor maar ik wil ga morgen yoghurt kopen die heb je ook 0% toch...
Vetten krijg ik soms wel binnen okal zou ik het liever niet willen.
@ Happyyy ik eet echt heel onregelmatig dus is lastig om op te schrijven.
Maar van welke vitamines komt 'het' weer op gang? Ik geef eerlijk toe dat ik het soms compenseer maar mischien niet als ik er niet van aan kom.
Oud 29-08-2006, 06:25
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Alizée! schreef op 29-08-2006 @ 03:18 :
Ik ben nu al een paar maanden niet meer ongesteld geworden, gebruik nu 1 maand de pil en nog niks...( had maar gezegt dat ik gewoon regelmatig was...)
Brinta vind ik echt heel goor maar ik wil ga morgen yoghurt kopen die heb je ook 0% toch...
Vetten krijg ik soms wel binnen okal zou ik het liever niet willen.
@ Happyyy ik eet echt heel onregelmatig dus is lastig om op te schrijven.
Maar van welke vitamines komt 'het' weer op gang? Ik geef eerlijk toe dat ik het soms compenseer maar mischien niet als ik er niet van aan kom.
van genoeg eten komt het weer op gang. Het feit dat je menstruatie ophoudt laat zien dat je serieus een probleem hebt en je lichaam kapot aan het maken bent. Ga hulp zoeken voro je problemen. Ga naar de huisarts, ga meer en genoeg eten.

Hoe krijg jij goede vetten binnen dan? Eet je netjes margarine op al je brood? Eet je pindakaas of noten? Eet je vis? Wat eet je dat zorgt voor genoeg vetten?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 29-08-2006, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Alizée! schreef op 29-08-2006 @ 03:18 :

Maar van welke vitamines komt 'het' weer op gang? Ik geef eerlijk toe dat ik het soms compenseer maar mischien niet als ik er niet van aan kom.
Het komt niet op gang door vitamines en ook niet door de pil te gaan slikken, het komt op gang als je voldoende weegt en voldoende eet. Je lichaam heeft nu niet genoeg brandstof en heeft alles wat het krijgt nodig om te (over)leven, alles wat 'niet noodzakelijk' is wordt dan uitgeschakeld.

Ga idd naar je huisarts, als je zelfs je menstruatie al gestopt is is dat echt nodig.
Oud 29-08-2006, 14:03
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik vind het nogal vervelend dat ik de enige ben in huis die bruin brood lust en wilt eten. Omdat ik de enige ben kopen ze dus altijd wit brood. Maakt dit érg veel verschil?
Oud 29-08-2006, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Fayelinde. schreef op 29-08-2006 @ 15:03 :
Ik vind het nogal vervelend dat ik de enige ben in huis die bruin brood lust en wilt eten. Omdat ik de enige ben kopen ze dus altijd wit brood. Maakt dit érg veel verschil?
Witbrood is ook wel redelijk gezond hoor, bruin is gewoon nog gezonder
Als je geen last van je stoelgang hebt en je denkt dat je genoeg b-vitamines en ijzer binnenkrijgt, dan zit het verder wel goed.
Eventueel kun je natuurlijk vragen of je ouders bruinbrood voor je mee nemen en dat dan in porties invriezen. Een brood is 24 sneetjes en dat krijg je in je eentje natuurlijk nooit op voordat het oud is, maar je kunt het bijvoorbeeld in 4 zakjes doen met elk 6 sneetjes en dan 3 zakjes in de diepvries doen.
Oud 29-08-2006, 14:57
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Ik weet wel dat dat een probleem is.. maar durf niet naar de huisarts .Het rare is dat ik niet heel veel te weinig weeg werd het al niet meer met bmi 20 ongeveer.
Goede vetten dan niet.. tenminste niet die dingen eigenlijk wel soms de ongezonde( vreetbui..).
Heb vandaag 0% magere yoghurt en cruelsy light gekocht alleen daar zitten best veel suikers en calorien in dus of dat gezond is om te eten? Een appel durf ik opzich wel te eten zonder schil maar ook weer niet .pfff.
Oud 29-08-2006, 15:11
-(L)-
@ Alizée!;

Zoek hulp. Hoe sneller hoe beter. Als je al geen appel meer durft te eten gaat het echt de verkeerde kant op met je. Wil je dat? Ga dan vooral op deze manier door en voor je het weet heb je nog meer klachten.

En verder, 0% magere yoghurt, een appel en cruelsy light vind je ongezond en je denkt ervan aan te komen. Wat is er volgens jou dan wel nog gezond?
Oud 29-08-2006, 15:16
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
even een vraagje...
48+ kaas zitten daar 'overbodige' vetten in? (wel veel verzadigde vetten toch? ) of is dit niet erg om hier 1 beleg van te eten op een dag als je voeding verder heel gezond en gevarieerd is en kan dit geen kwaad?
Oud 29-08-2006, 15:21
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
liek88 schreef op 29-08-2006 @ 16:16 :
even een vraagje...
48+ kaas zitten daar 'overbodige' vetten in? (wel veel verzadigde vetten toch? ) of is dit niet erg om hier 1 beleg van te eten op een dag als je voeding verder heel gezond en gevarieerd is en kan dit geen kwaad?
inderdaad veel verzadigde vetten. er wordt meestal aangeraden om 1 x beleg per dag aan te houden, dat kan geen kwaad.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 29-08-2006, 15:51
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 29-08-2006 @ 16:21 :
inderdaad veel verzadigde vetten. er wordt meestal aangeraden om 1 x beleg per dag aan te houden, dat kan geen kwaad.
hmm nouja op de eetlijst van de eetstoorniskliniek zag ik van de 6sneetjes brood die je moet eten 2x een plakje 48+ kaas als beleg staan dus daar keek ik wel een beetje tegen op, kan je beter pindakaas nemen lijkt me dan als je dan toch die vetten binnen moet krijgen
maargoed als 1x beleg geen kwaad kan
Oud 29-08-2006, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Alizée! schreef op 29-08-2006 @ 15:57 :
Ik weet wel dat dat een probleem is.. maar durf niet naar de huisarts .Het rare is dat ik niet heel veel te weinig weeg werd het al niet meer met bmi 20 ongeveer.
Goede vetten dan niet.. tenminste niet die dingen eigenlijk wel soms de ongezonde( vreetbui..).
Heb vandaag 0% magere yoghurt en cruelsy light gekocht alleen daar zitten best veel suikers en calorien in dus of dat gezond is om te eten? Een appel durf ik opzich wel te eten zonder schil maar ook weer niet .pfff.
Ik begrijp dat je niet naar de huisarts durft, dat is ook eng met iets dat voor jou zo persoonlijk is. Maar het is eigenlijk wel nodig en het zou heel goed van je zijn als je het toch zou doen. Wat je ook kan doen is meteen zelf het riagg bellen, maar daar gaan ze misschien wel moeilijk doen als je geen doorverwijzing hebt.
Oud 29-08-2006, 15:57
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
liek88 schreef op 29-08-2006 @ 16:51 :
hmm nouja op de eetlijst van de eetstoorniskliniek zag ik van de 6sneetjes brood die je moet eten 2x een plakje 48+ kaas als beleg staan dus daar keek ik wel een beetje tegen op, kan je beter pindakaas nemen lijkt me dan als je dan toch die vetten binnen moet krijgen
maargoed als 1x beleg geen kwaad kan
je kan wel bijv 2 boterhammen kaas doen, maar met 1 keer beleg erop (dus op elkaar leggen gewoon)
of 2/3 keer per week wel 2 x kaas en de rest 1 keer? dat lijkt me ook niet echt erg.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 29-08-2006, 16:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 29-08-2006 @ 16:51 :
Ik begrijp dat je niet naar de huisarts durft, dat is ook eng met iets dat voor jou zo persoonlijk is. Maar het is eigenlijk wel nodig en het zou heel goed van je zijn als je het toch zou doen. Wat je ook kan doen is meteen zelf het riagg bellen, maar daar gaan ze misschien wel moeilijk doen als je geen doorverwijzing hebt.
Voor het Riagg moet je echt perse een verwijsbrief hebben, voor de verzekering.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 29-08-2006, 16:37
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Ik durf wel een appel te eten maar dan denk ik aan die cal en dat het zonde is omdat het eigenlijk helemaal nog niet nodig was en meer weeg.
Gezond zijn genoeg dingen maar niet voor mezelf wortels enzo.

Ik durf er ook niet heen te bellen , weet dan niks meer te zeggen en.............
Oud 29-08-2006, 16:41
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
liek88 schreef op 29-08-2006 @ 16:51 :
hmm nouja op de eetlijst van de eetstoorniskliniek zag ik van de 6sneetjes brood die je moet eten 2x een plakje 48+ kaas als beleg staan dus daar keek ik wel een beetje tegen op, kan je beter pindakaas nemen lijkt me dan als je dan toch die vetten binnen moet krijgen
maargoed als 1x beleg geen kwaad kan
Als het op een eetlijst van een eetstoorniskliniek staat zal het wel goed zijn toch? Zij zullen er wel verstand van hebben.
of is dit nou een rare gedachtegang?
__________________
dracula is sexy
Oud 29-08-2006, 17:12
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 29-08-2006 @ 17:41 :
Als het op een eetlijst van een eetstoorniskliniek staat zal het wel goed zijn toch? Zij zullen er wel verstand van hebben.
of is dit nou een rare gedachtegang?
ze zullen er idd wel verstand van hebben, ze zeiden erbij dat wat er allemaal op die lijst stond, gewoon dingen zijn die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren... maargoed dan nog dan kan je beter pindakaas eten ipv volvette kaas toch lijkt me? (betere vetten) maja misschien valt daar nog over te onderhandelen
Oud 29-08-2006, 17:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 29-08-2006 @ 18:12 :
ze zullen er idd wel verstand van hebben, ze zeiden erbij dat wat er allemaal op die lijst stond, gewoon dingen zijn die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren... maargoed dan nog dan kan je beter pindakaas eten ipv volvette kaas toch lijkt me? (betere vetten) maja misschien valt daar nog over te onderhandelen
Niet meer onderhandelen. Gewoon die lijst volgen, klaar. Ik eet vaak meer kaas per dag, ben ik ongezond? Nee, ik weeg genoeg, ik eet genoeg, en ik functioneer zoals het hoort. Je hebt echt een raar idee van wat wel en niet gezond is. Die mensen willen je heus niet ongezond maken hoor. Net als ijsjes en chips, die zijn met mate ook prima.

Geef jij mij eens een definitie van gezond? Wat vind jij nou gezond eten?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 29-08-2006, 17:37
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 29-08-2006 @ 18:27 :
Niet meer onderhandelen. Gewoon die lijst volgen, klaar. Ik eet vaak meer kaas per dag, ben ik ongezond? Nee, ik weeg genoeg, ik eet genoeg, en ik functioneer zoals het hoort. Je hebt echt een raar idee van wat wel en niet gezond is. Die mensen willen je heus niet ongezond maken hoor. Net als ijsjes en chips, die zijn met mate ook prima.

Geef jij mij eens een definitie van gezond? Wat vind jij nou gezond eten?
relaxt joh het lijkt me gewoon moeilijk om die 48+ kaas te gaan eten ook al is 1plak per dag oke en niet meteen ongezond. Dát weet ik in principe ook wel alleen de stap van 20/30+ kaas naar 48+ kaas is gwn ff moeilijk denk k.

Wat ik gezond eten vind? Gevarieerd, regelmatig en geen producten met té veel suikers/vetten waar je in principe niks aan hebt (koek,gebak,chips,snoep)

dus oke 1beleg 48+ kaas op een dag is niet ongezond
Oud 29-08-2006, 17:48
Larry Flint
Larry Flint is offline
het is de eetlijst van een eetstoorniskliniek, volgens het voedingscentrum is 1 plak per dag goed, als je zwaar ondergewicht hebt kan het natuurlijk geen kwaad om er 2 te eten, maar je kan nog beter pindakaas eten aangezien je kaas niet echt nodig hebt en er in pindakaas ook vet zit maar dan meer goede vetten, zo bedoel ik het.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 29-08-2006, 17:57
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Net of volvette kaas alleen maar uit vetten bestaat. In kaas zitten weer andere dingen dan in pindakaas en gezond eten betekent gevarieerd eten, dus niet alleen maar pindakaas omdat dat betere vetten heeft maar bijvoorbeeld ook gewone kaas omdat daar eiwitten en calcium inzitten, om maar iets te noemen.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding- en Gezondheidstopic #15
Mara
500 07-12-2006 11:17
Lichaam & Gezondheid Hoeveel eten op een dag is gezond?
Verwijderd
6 14-06-2006 14:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.