Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2011, 11:57
ruben1992
ruben1992 is offline
Hallo,

Wat is nou precies het verschil tussen ruimtelijke polatisatie en ruimtelijke segregatie?

- Ruben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2011, 12:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Polarisatie bedoel je? Dat is het proces (wegtrekken kansrijken, concentreren van kansarmen) waardoor uiteindelijke segregatie ontstaat.

Polarisatie is dus het proces, dat leidt tot de staat/situatie van segregatie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:20
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Wat is nou precies het verschil tussen ruimtelijke polarisatie en ruimtelijke segregatie?
Uit Samengevat:

'Er is sprake van ruimtelijke segregatie bij scheiding van groepen mensen in verschillende woongebieden zoals concentratie van allochtonen in 19e-eeuwse arbeiderswijken of van rijken in elitewijken (goudkust).'

'Polarisatie is de situatie waarin verschillen tussen groepen zo groot zijn geworden dat er spanningen ontstaan. Bij ruimtelijke polarisatie zijn dit spanningen tussen gebieden zoals wijken of buurten.'

Lat er wel mee op dat er ook nog sociale polarisatie en sociale segregatie bestaat . Bij ruimtelijk moet je altijd denken aan dingen die je daadwerkelijk kunt zien. Bij sociaal zijn er dingen die je niet zozeer kunt zien, maar wel kunt voelen ( spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen ).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:44
ruben1992
ruben1992 is offline
Dus polarisatie ontstaat door segregatie als ik het goed begrijp. Want verschillende groepen komen in verschillende wijken en tussen deze wijken ontstaan dan spanningen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:57
Kesa
Kesa is offline
Zo mag je dat inderdaad stellen. Doordat een bevolkingsgroep in één bepaalde wijk terecht komt ( = segregatie ) en zich daardoor niet vermengt met de andere bevolkingsgroepen, kunnen er spanningen ( = polarisatie ) ontstaan.

Maar nogmaals, blijf alert op het verschil tussen ruimtelijke en sociale polarisatie/segregatie!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 00:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Apart dat ze het zo definiëren. Dat is iets totaal anders van hoe ik het ken in een paar wetenschappelijke publicaties die ik erover las. Voor de TS zal die definitie uit samengevat eerder het juiste antwoord zijn dan mijn verklaring.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 09:55
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Apart dat ze het zo definiëren. Dat is iets totaal anders van hoe ik het ken in een paar wetenschappelijke publicaties die ik erover las.
An sich klopt het wel hoe jij het verteld met het proces van het wegtrekken van kansrijken ( in Samengevat wordt ook volgmigratie etc. genoemd ). Echter doet TS eindexamen VWO ( heb ik zo m'n vermoedens ) en geef ik hem graag de definitie uit Samengevat, hoe het echt geleerd moet worden.

Overigens, in Samengevat staat nog wel een iets uitgebreidere uitleg van beide begrippen. Ik heb alleen het belangrijkste eruit gehaald. Wanneer er behoefte is aan de gehele definitie zoals in Samengevat is weergegeven, hoor ik het wel .
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 13:33
ruben1992
ruben1992 is offline
Citaat:
An sich klopt het wel hoe jij het verteld met het proces van het wegtrekken van kansrijken ( in Samengevat wordt ook volgmigratie etc. genoemd ). Echter doet TS eindexamen VWO ( heb ik zo m'n vermoedens ) en geef ik hem graag de definitie uit Samengevat, hoe het echt geleerd moet worden.

Overigens, in Samengevat staat nog wel een iets uitgebreidere uitleg van beide begrippen. Ik heb alleen het belangrijkste eruit gehaald. Wanneer er behoefte is aan de gehele definitie zoals in Samengevat is weergegeven, hoor ik het wel .
Bedankt! Ik doe inderdaad eindexamen VWO. Heb je misschien voor mij ook nog de definities van sociale segregatie en polarisatie?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 13:50
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Bedankt! Ik doe inderdaad eindexamen VWO. Heb je misschien voor mij ook nog de definities van sociale segregatie en polarisatie?
Zoiets dacht ik al, het was herkenbaar toen je vorige week met je vragen over M&O kwam .

Ik zet voor je alles hieronder op een rijtje, zowel sociale polarisatie als segregatie en ruimtelijke polarisatie en segregatie, zoals ze ook in Samengevat staan ( m.u.v. verwijzingen naar atlaskaarten ).

Citaat:
Samengevat, blz. 131 schreef:
Segregatie is letterlijk afzondering, afscheiding.
Het gaar hier om scheiding tussen groepen zoals allochtoon-autochtoon, arm-rijk of jong-oud. Segregatie kan o.a. ontstaan door selectieve migratie, volgmigratie, verschil in huizenprijzen en het huisvestingsbeleid.

Er is sprake van ruimtelijke segregatie bij scheiding van groepen mensen in verschillende woongebieden zoals concentratie van allochtonen in 19e-eeuwse arbeiderswijken of van rijken in elitewijken (goudkust).

Als groepen wel door elkaar wonen maar onderling weinig contact hebben, noemen we dit sociale segregatie.
Citaat:
Samengevat, blz. 131 schreef:
Polarisatie is de situatie waarin verschillen tussen groepen zo groot zijn geworden dat er spanningen ontstaan.

Bij ruimtelijke polarisatie zijn dit spanningen tussen gebieden zoals wijken of buurten.

Bij sociale polarisatie staan bepaalde groepen steeds meer op gespannen voet met elkaar.

De discussie over polarisatie/segregatie gaat vaak over laagopgeleide etnische groepen in 'zwarte buurten'.
Hieruit kun je dus ook concluderen dat polarisatie ontstaat als gevolg van segregatie.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 13:55
the economist
the economist is offline
Segregatie is scheiding. Komt ook voor in de scheikunde (scheiden van stoffen) of in de geneeskunde, (af)scheiden van patienten om besmetting te voorkomen. In de geografie hebben we het dan over scheiden van bevolkingsgroepen, op basis van bijv etniciteit.

Polarisatie (polen, twee uitersten) is het verscherpen van de tegenstellingen tussen twee groepen. (ook bij 2 mensen trouwens). Dus het tegengestelde van geintegreerd, harmonieus samenleven.

Ik kan me (vwo-achtig) ook voorstellen dat segregatie juist leidt tot meer onbegrip en minder begrip voor elkaar. Zeker op de langere termijn, 20-40 jaar, als een samenlevende bevolking onderlinge vriendschappen sluit, en er gemengde huwelijken komen, kan juist integratie leiden tot meer harmonie. Een beetje wat Stalin en Tito voorhadden, al is dat er nooit zo van gekomen....

Uiteraard is ook de volgorde polarisatie-> segregatie een logische. je krijgt een hekel aan elkaar en gaat dan vertrekken. Overigens heeft segregatie wat betreft woonwijken m.i. meer economische redenen.

(NB: Kesa was me net voor met definities - ik laat t maar staan)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.