Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2011, 12:09
lena3
lena3 is offline
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen de NIO test en de Cito intelligentietest?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2011, 19:17
Verwijderd
Voornamelijk zit het verschil in testen: CITO is 3 dagen lang achter elkaar, terwijl de NIO maar één ochtendje is. Verder heb ik gemerkt dat er bij de NIO véél meer persoonlijke vragen krijgt (ben je voor een toets zenuwachtig etc) en dat dat bij de CITO vrijwel niet het geval is.

Ik heb overigens de NIO én de CITO gemaakt. De NIO kwam gemakkelijk VWO uit, terwijl ik een CITO scoren had van van 539 en dat dus netaan havo/vwo is. Verder zeiden de NIO en de CITO beiden dat ik op wiskunde niet zo goed was
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 09:36
lena3
lena3 is offline
Mijn dochter had een Cito score van 546, ze kan dus naar het VWO. En daarbij heeft ze ook nog een CITO intelligentietest gedaan, die kwam uit op 125. Beide uitslagen zijn geschikt voor VWO. We hebben gekozen voor kansklas Havo/VWO omdat er twijfels bi de leerkracht van groep 8 waren, of ze het VWO wel zou kunnen.Nu moet ze ook nog een NIO test doen op haar a.s. school om te kijken wat haar intellectuele capaciteiten zijn, aldus de brief die we kregen.
Daarom is mijn vraag eigenlijk wat het verschil tussen de NIO test is en de intelligentietest van de CITO?
Het zijn toch beide intelligentietesten denk ik dan.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 09:45
Verwijderd
Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Als zij al twee toetsen op VWO niveau heeft gemaakt, dan zal de volgende (waarschijnlijk) ook wel op VWO niveau gemaakt worden. Er is nu toch wel genoeg bewijs dat ze het VWO niveau aan kan lijkt mij.
Ik heb in de eerste ook een NIO toets moeten doen. Ik zat op het VWO, en maar 5 mensen uit de klas hadden die toets ook écht op VWO niveau gemaakt. Dat betekende niet dat de rest af moest zakken. Het is gewoon om te kijken hoe de leerling is denk ik. En als het uiteindelijk een grensgeval wordt van wel of geen havo, dan zullen ze wel naar de NIO kijken. Maar dan alsnog, speelt de inzet het meeste mee denk ik.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 09:09
lena3
lena3 is offline
Bedankt voor de reacties. ben benieuw wat er uit komt.
Ik zou het voor haar vervelend vinden als ze op een verkeerd niveau zit. Dan heb je geen leuk schooljaar denk ik.En een illusie minder, want ze wil zoooo graag dierenarts worden.......
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 18:56
Verwijderd
Als ze nu al gewoon goede cijfers haalt zonder er teveel voor te doen - dan zal ze waarschijnlijk wel naar het VWO kunnen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 19:12
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mijn dochter had een Cito score van 546, ze kan dus naar het VWO. En daarbij heeft ze ook nog een CITO intelligentietest gedaan, die kwam uit op 125. Beide uitslagen zijn geschikt voor VWO. We hebben gekozen voor kansklas Havo/VWO omdat er twijfels bi de leerkracht van groep 8 waren, of ze het VWO wel zou kunnen.Nu moet ze ook nog een NIO test doen op haar a.s. school om te kijken wat haar intellectuele capaciteiten zijn, aldus de brief die we kregen.
Daarom is mijn vraag eigenlijk wat het verschil tussen de NIO test is en de intelligentietest van de CITO?
Het zijn toch beide intelligentietesten denk ik dan.
Wel raar dat ze ondanks de positieve uitslag van zowel een iq test als de cito toets nog een test moet maken. Mijn advies (dat enigszins anders is dan doorgaans), laat haar het hoogste niveau proberen. Zet alles op alles om haar op tenminste havo/vwo niveau te krijgen ondanks de uitslag van de NIO. Ze heeft al aangetoond dat het in haar zit en ze heeft de motivatie (ze wilt dierenarts worden).

Let er ook op dat verschillende testen erg anders uit kunnen vallen. Tussen mijn 8ste en 12de is mij zowel verteld dat ik hoogbegaafd (iq > 130) was als wel dat ik met begeleiding hooguit havo aan kon (beide gebaseerd op testen) en dat ik VWO zeker niet moest proberen (ik heb ondertussen VWO gehaald, 17de naar universiteit en op mijn 21ste mijn bachelor, nu bezig met mijn master).

Verder als ze uiteindelijk Havo/VWO gaat doen wees niet tevreden met 6jes terwijl ze niet veel huiswerk doet, dat is namelijk havo niveau. Zolang ze niet op haar tenen loopt, tijd heeft voor andere dingen eis zevens of hoger en vertel haar dat ze anders haar droom tot dierenarts kan vergeten (uiteraard als ze op haar tenen gaat lopen dan is havo of zelfs vmbo ook ok!). Onderpresteren en te weinig doen voor een begaafd kind (125 is begaafd!) is erg makkelijk. Daarbij afstromen is makkelijker dan opstromen.

-Iemand die erg blij is dat ze lekker eigenwijs toch VWO heeft gedaan!
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.