Oud 15-01-2008, 21:01
Verwijderd
Aangezien iedere auto, motor, brommer en zelfs een 45km/u-wagen verzekerd moet zijn, is er dit topic. Met dit topic proberen we de meest gebruikelijke vormen van verzekering te bespreken op zo’n manier dat in ieder geval de basis duidelijk is. Daarnaast geven we een overzicht van handige links, zoals vergelijkingssites en sites met uitgebreidere informatie.

WA

WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid en is de eenvoudigste vorm van verzekering. Ieder rijdend voertuig is op zijn minst WA verzekerd. WA is naast de eenvoudigste vorm ook de goedkoopste. Dit is makkelijk te verklaren door het feit dat bij WA de verzekering alleen schade dekt ten gevolge van een ongeval of iets soortgelijks. Vandalisme wordt bijvoorbeeld al niet meer gedekt. Met andere woorden, een WA-verzekering dekt schade die jij bij anderen veroorzaakt.

WA + beperkt casco

Deze vorm van verzekering werkt eigenlijk hetzelfde als de WA verzekering, met als enige verandering dat ook schades die veroorzaakt zijn door zaken als brand, storm of een botsing met een dier gedekt zijn. Wel geldt voor dat soort schades vaak een eigen risico.

WA + uitgebreid casco (All Risk)

De naam zegt het al, “All Risk”, betekent uiteraard weer een uitgebreidere dekking dan de voorgaande verzekeringsoort. Bij deze vorm van verzekeren betaal je logischerwijs de meeste premie en geniet je de meeste bescherming tegen schades aan jouw auto. Alleen als de schade het gevolg is van een aantal speciaal beschreven gebeurtenissen, wordt de schade niet vergoed. Voorbeelden van deze uitsluitingen zijn schade door normale slijtage (afschrijving van de auto), opzettelijke schade en schade die ontstaat als de bestuurder onder invloed is van drugs of alcohol.

Eigen Risico

Bij vrijwel iedere verzekeringsvorm is er sprake van een eigen risico. Dit is een bepaald bedrag dat jij zelf moet betalen wanneer je een claim legt bij de verzekeringsmaatschappij. Wat het bedrag is en hoe dit precies werkt, is afhankelijk van de verzekeringsvorm, de verzekeraar en vaak ook het soort schade dat jij claimt.

Handige links

Vergelijkingssites
Bij deze sites kun je de verschillende verzekeringen met elkaar vergelijken om er zo achter te komen welke verzekering voor jou het beste of juist goedkoopste is.
Meer uitleg
Op deze sites kun je meer uitleg vinden mbt verzekeringen. Deze sites zijn tevens als bron gebruikt bij het samenstellen van dit topic.Heb je aanvullingen, suggesties of interessante links? Post het in dit topic of PM een van de forumbazen (KIET of Mutant).


Changelog:
21-01-2010: Forumbazen geüpdate naar de huidige stand van zaken.
22-01-2009: Typohuntin' - verschillende tikfouten verbeterd.
14-02-2008: Premie.nl toegevoegd, bedankt Anton aus Tirol.

Laatst gewijzigd op 30-09-2011 om 11:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2008, 00:23
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Nog een handige site voor het vergelijken van verzekeringen:
http://www.premie.nl
Deze site leverde mij een lagere premie op dan Independer! Vergeet vooral niet de optie Landelijk zoeken aan te klikken om een nog lagere premie te krijgen...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 20:59
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Nog een handige site voor het vergelijken van verzekeringen:
http://www.premie.nl
Deze site leverde mij een lagere premie op dan Independer! Vergeet vooral niet de optie Landelijk zoeken aan te klikken om een nog lagere premie te krijgen...
Volgens die site is voor mij de goedkoopste premie €45,90 per maand, terwijl ik nu €30,40 betaal
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 22:28
Verwijderd
Zo zie je maar weer dat het loont om meer dan 1 site te bekijken!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 15:08
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Volgens die site is voor mij de goedkoopste premie €45,90 per maand, terwijl ik nu €30,40 betaal
Via welke site heb jij je verzekering gevonden dan? Maak je geen gebruik van collectiviteitskorting (bijv. via werkgever)?
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 19:38
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Via welke site heb jij je verzekering gevonden dan? Maak je geen gebruik van collectiviteitskorting (bijv. via werkgever)?
Heb het niet via internet gedaan
Geen collectiviteitskorting, helemaal niks...
Wel krijg je daar standaard al 1 schade vrij jaar.
Ben overigens bij de ZLM verzekerd.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 21:07
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
ZLM neemt alleen aanvragen uit Zeeland en Noord-Brabant in behandeling
Da's wel jammer... Maar dan nog, als ik een willekeurige postcode uit Noord-Brabant invul krijg ik een goedkope premie, maar in mijn geval is premie.nl wel goedkoper. Kennelijk verschilt het nogal per auto/postcode/persoon enzo...

Er schiet me nog een site te binnen:
http://www.oriondirect.nl
Zij bieden ook een zeer scherpe premie. De service is geloof ik niet al te best, maar daar is de prijs dan ook naar...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 21:22
Verwijderd
Mja, dat principe is hetzelfde als bij de wegenbelasting. Het maakt dus uit waar je woont aangezien in bijv. de Randstad meer kans op ongelukken e.d. is dan in Friesland, dus betaal je meer.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 16:51
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ZLM neemt alleen aanvragen uit Zeeland en Noord-Brabant in behandeling
Da's wel jammer... Maar dan nog, als ik een willekeurige postcode uit Noord-Brabant invul krijg ik een goedkope premie, maar in mijn geval is premie.nl wel goedkoper. Kennelijk verschilt het nogal per auto/postcode/persoon enzo...
En daar is die standaard korting van 5% al af?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 11:36
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Wow, ik kan nu via m'n pa een collectieve verzekering afsluiten. Dan kost het me nog geen 15 euro per maand
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 12:15
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Verzekeraars zoals Univé en Interpolis bieden meer kortingen aan naarmate je meer verzekeringen bij hen onderbrengt. Ik weet niet hoe dit voor andere verzekeraars geldt, maar misschien loont het om dit in jouw situatie na te gaan? Vergelijkingssites kunnen dit niet meenemen in de berekeningen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2009, 18:16
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Verzekeraars zoals Univé en Interpolis bieden meer kortingen aan naarmate je meer verzekeringen bij hen onderbrengt. Ik weet niet hoe dit voor andere verzekeraars geldt, maar misschien loont het om dit in jouw situatie na te gaan? Vergelijkingssites kunnen dit niet meenemen in de berekeningen.
Klopt, zijn er meer die dit doen. ZLM doet dit sowieso, verder heb ik er geen ervaring mee
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 12:19
Ivo
Ivo is offline
Reaal doet dit ook. Nu ik op mezelf woon, 'verdien' ik m'n inboedel en aansprakelijkheidsverzekering bijna volledig terug met de extra korting op m'n autoverzekeringen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 22:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Er zijn ook verzekeraars die zeggen dat ze altijd 10% onder de goedkoopste zitten.
Zorg dus dat je de allergoedkoopste verzekering vindt, ook al zou je je daarbij nooit laten verzekeren. Vraag een offerte aan en ga naar de verzekering die zegt altijd goedkoper te zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 23:26
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Heel veel werkgevers bieden ook collectieve autoverzekeringen (bijna alle grotere bedrijven wel), kan je ook erg veel geld schelen.
Ik betaal nu voor mijn Calibra 30 euro per maand voor WA, elders moest ik iets over de 100 euro per maand betalen voor WA en weer ergens anders wilden ze me niet eens verzekeren
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 22:33
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij Interpolis krijg je ook korting als je een betaalrekening hebt bij de Rabobank, scheelt ook weer een paar procent
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2010, 00:29
Verwijderd
Misschien is het even handig te weten over de ZLM, maar als je ouders hebt wonen in zeeland of brabant en je woont op kamer in euh..nijmegen en je hebt een auto, dan kan je zeggen dat je tijdelijk op je zelf woon op kamers en terug ga naar zeeland of brabant
Met citaat reageren
Oud 31-12-2012, 09:14
Verwijderd
Citaat:
Misschien is het even handig te weten over de ZLM, maar als je ouders hebt wonen in zeeland of brabant en je woont op kamer in euh..nijmegen en je hebt een auto, dan kan je zeggen dat je tijdelijk op je zelf woon op kamers en terug ga naar zeeland of brabant
Excuus voor de up, maar mocht iemand dit ooit nog lezen: het bewust opgeven van een verkeerd adres is uiteraard niet de bedoeling en zou je in het meest extreme geval onverzekerd kunnen laten. Ik vind dit dus niet echt een handige tip.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-12-2013, 20:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het raar dat een verzekeraar maar één iemand als bestuurder van een auto kan registreren? Mijn vriend en ik hebben samen een auto. Die staat op mijn naam en de verzekering ook maar mijn vriend staat geregistreerd als bestuurder omdat ik mijn rijbewijs niet had toen we de auto kochten. Inmiddels heb ik wel mijn rijbewijs en wilde ik me ook registreren als bestuurder zodat ik ook schadevrijejaren opbouw. Vrijdag gebeld maar dat kan niet, er kan maar één iemand bestuurder zijn maar we rijden ongeveer even veel erin. Uiteindelijk besloten om het maar even zo te laten maar ik vind het wel raar.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2014, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Is het raar dat een verzekeraar maar één iemand als bestuurder van een auto kan registreren? Mijn vriend en ik hebben samen een auto. Die staat op mijn naam en de verzekering ook maar mijn vriend staat geregistreerd als bestuurder omdat ik mijn rijbewijs niet had toen we de auto kochten. Inmiddels heb ik wel mijn rijbewijs en wilde ik me ook registreren als bestuurder zodat ik ook schadevrijejaren opbouw. Vrijdag gebeld maar dat kan niet, er kan maar één iemand bestuurder zijn maar we rijden ongeveer even veel erin. Uiteindelijk besloten om het maar even zo te laten maar ik vind het wel raar.
Ik vind het ook raar, maar het is bij ons ook zo idd. Vriend bouwt schadevrije jaren op (omdat we de 1e auto van zijn vader overnamen), ik rijd veel meer.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2014, 11:26
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik vind het ook raar, maar het is bij ons ook zo idd. Vriend bouwt schadevrije jaren op (omdat we de 1e auto van zijn vader overnamen), ik rijd veel meer.
Je moet de meest regelmatige bestuurder laten registreren bij de verzekeraar, anders kun je in het ergste geval problemen krijgen met de dekking bij een ongeval. Wijzigen van zijn naam in jouw naam is geen probleem, twee namen opgeven wel.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2014, 14:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat de premie wel omhoog gaat als je een risicovollere hoofdbestuurder hebt dan de verzekeringsnemer, maar dat die hoofdbestuurder geen schadevrije jaren opbouwt (dat doet alleen de verzekeringsnemer).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2014, 15:08
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar ik rijd qua tijd het meest maar mijn vriend rijdt meestal langere afstanden. Overigens ben ik nu hoofdbestuurder want het kon blijkbaar toch niet zoals we het hadden
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2014, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Je moet de meest regelmatige bestuurder laten registreren bij de verzekeraar, anders kun je in het ergste geval problemen krijgen met de dekking bij een ongeval. Wijzigen van zijn naam in jouw naam is geen probleem, twee namen opgeven wel.
Oh toen we begonnen bij de verzekering reed hij meer. Maar dat zal ik laten veranderen dan, bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-02-2015, 20:50
Henk Vergelijk
Henk Vergelijk is offline
Citaat:
Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat de premie wel omhoog gaat als je een risicovollere hoofdbestuurder hebt dan de verzekeringsnemer, maar dat die hoofdbestuurder geen schadevrije jaren opbouwt (dat doet alleen de verzekeringsnemer).

Hallo,

De hoofdbestuurder zet je op de polis als regelmatige bestuurder. Vervolgens bij het beëindigen van de autoverzekering kan de verzekeringsnemer afstand doen van de schadevrije jaren aan de regelmatige bestuurder. Let op! Hij moet echt op de polis vermeld staat als regelmatige bestuurder. Deze constructie wordt vaker gebruikt bij ouders en kinderen. KNIP, DAG RECLAME.

Met vriendelijke groet,

Henk Vergelijk

Laatst gewijzigd op 10-02-2015 om 21:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Verzekering 2012!
hulpje
70 11-09-2012 23:21
Lichaam & Gezondheid De juiste verzekering
hulpje
4 12-11-2010 09:35
Werk, Geld & Recht Laptop verzekeren
Acres
12 09-07-2006 21:13
Werk, Geld & Recht Verzekeren van gsm
Verwijderd
22 14-02-2006 17:44
Werk, Geld & Recht [verzekering aangesmeerd]
*** Sido ***
12 08-02-2006 00:57
Werk, Geld & Recht Verzekering bromfiets/scooter
WillKillForSex
1 23-04-2005 00:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.