Oud 19-08-2019, 12:58
Nemonia
Nemonia is offline
In een excel-rekenblad wil ik m'n gedane boodschappen bijhouden.

De eerste kolom bevat alle artikelen.
De volgende kolommen bevat per artikel het uitgegeven bedrag. Deze kolommen hebben bovenaan als titel de datum waarin de boodschappen van de betreffende kolom zijn gedaan.

Deze datum wil ik door excel laten invoeren (ik kan deze natuurlijk ook telkens zelf manueel invoeren, maar dit lijkt toch iets wat door een excel-formule gemakkelijk zou moeten kunnen gedaan worden).

Dit doe ik momenteel door in deze titel-rij elke cel te voorzien van de formule "=VANDAAG()".
Probleem: alle reeds ingevoerde datums in deze titel-rij worden telkens herberekend naar 'vandaag'. Ik wil de reeds berekende datums ongewijzigd laten, zodat ik stelselmatig een tabel krijg van boodschappen waarvan de juiste datum boven aan elke kolom staat waarin de boodschappen effectief gebeurd zijn.

Hoe doe ik dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2019, 13:07
Verwijderd
CTRL+; drukken op het moment dat je in een cel staat en de formule vergeten.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2019, 13:12
Verwijderd
Je doet dit niet met een formule. Zou een macrootje kunnen schrijven die automatisch kopieert en plakt als waarde maar dat is echt de moeite niet waard.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2019, 13:19
Nemonia
Nemonia is offline
Bedankt deadlock.
Heb nu een verwijzing gevonden naar alle sneltoetsen in excel: http://www.sneltoetsen.com/sneltoetsen_excel.html
Erg handig!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2019, 19:47
Nemonia
Nemonia is offline
Volgens mij kan de datum ook volledig door de volgende formule ingevoerd worden:

=ALS (EN (datumcel_vorige_kolom < VANDAAG(); datumcel_vorige_kolom <> " "; totaal_vandaag > 0); VANDAAG(); " ")

waarbij de formule in de cel 'totaal_vandaag' de som zit van alle gedane boodschappen in de kolom van vandaag.

Dan moet er wel eerst een gedane boodschap ingevuld worden in de kolom van vandaag, vooraleer de datum van vandaag bovenaan in deze kolom wordt ingevuld. Maar dat is geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2019, 21:43
Verwijderd
Ja, precies. Voordeel is wel dat 'ie als het goed is de datum aanpast als je het bedrag aanpast.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2019, 23:17
Nemonia
Nemonia is offline
Ik zou nu gans het rekenblad willen beschermpen (blokkeren voor invoer), behalve natuurlijk de cellen waar ik de boodschappen ingeef op de dag van vandaag. De reeds ingegeven cellen van de dagen voordien wil ik blokkeren.

Ik dacht eerst dit te doen met:
"Gegevens" --> "Validatie..." --> "Toestaan"='aangepast' --> "Formule"='If datumcel = vandaag()'

Maar dan heb ik twee problemen:
- als je dit doortrekt naar volgende kolommen, trekt Excel het celbereik niet mee door, alsof je in de formule de cel had gepreciseerd dmv '$'. Dat dit niet gebeurt voor de rij komt me goed uit, maar op deze manier zou ik dus van gans het rekenblad alle in te geven boodschappen per kolom moeten aanpassen.
- Het werkt sowieso niet omdat de datumcel pas door voornoemde formule wordt ingegeven als totaal van de huidige dag groter is dan nul. Dus dan zit je met een circulaire formule.

Weet er iemand hier raad mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [excel] twee formules in één cel...
Nick-Name
2 07-01-2006 10:38
Software & Hardware [excel] matrixes
Verwijderd
12 02-10-2004 20:09
Software & Hardware Hulp nodig bij 'n MS Excel formule
Slither
0 11-03-2003 20:41
Software & Hardware [EXCEL] Formule wordt overschreven bij nieuwe invoer
Martin
2 27-11-2002 17:34
Software & Hardware [Windows] Excel formule
Compugreen
8 03-08-2002 21:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.