Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 22:01
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Russische roulette

wat wilde ik

graag meedoen misschien
nergens anders heengaan dan de rails
want al het andere was onmogelijk
niet op gleuven lopen omdat ik dacht
dat er nóg iemand was die dat deed
of dat alle anekdotes de mijne waren
simpelweg citeren zodat niemand mij vergeet

wat wilde ik
niet

fatale losse flodders laden
alleen spelen dat ik speel
in mijn kansen blijven bijgeloven
totdat ik overloop en de loop wijs
genoeg laat om mij aan te wijzen

ik haal de trekker…
en het spel is over.

kan ik eindelijk
voor de echt gaan leven.

Groningen, 8 juni 2005

Laatst gewijzigd op 09-06-2005 om 13:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2005, 09:45
Verwijderd
Bij de eerste strofe kreeg ik een beetje een proza-gevoel, zo erg dat ik me afvroeg of het nog wel een gedicht was, maar de tweede strofe (na het 'wat wilde ik niet') maakt dat weer goed.
Leuk, origineel, de tegenstelling tussen wat wilde ik en wat wilde ik niet.

totdat ik overloop en de loop wijs
genoeg laat om mij aan te wijzen

vind ik verreweg het leukste <3 Die hele strofe vind ik wel mooi, leuk woordenspel, maar dit stukje vond ik echt geweldig.

Al met al vind ik het een leuk gedicht, al verraadt de titel misschien al te veel. Je zou dat ook uit het gedicht zelf kunnen halen.

Ik houd meer van andere gedichten van jou, denk ik, maar ik kan niet zeggen dat ik dit gedicht niet goed vind.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 10:13
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
"fatale losse flodders laden
alleen spelen dat ik speel
in mijn kansen blijven bijgeloven
totdat ik overloop en de loop wijs
genoeg laat om mij aan te wijzen
"
Dit is het beste stuk van het gedicht, echt mooi .
De eerste strofe (of eigenlijk de tweede, dat lange stuk iig ^^) vind ik netzoals Thoughtful als zegt niet echt goed, ik stoor me echt aan de afbrekingen daar terwijl het in dat in het stuk wat ik citeerde helemaal niet erg is, daar staat het juist erg goed. De 'wat wilde ik ~ niet' is erg leuk en een hele omdraai vergeleken met de strofe daarvoor.

"ik haal de trekker…
en het spel is over.

kan ik eindelijk
voor de echt gaan leven.
"
Vind ik ook erg leuk, vooral dat je in de eerste zin geen 'over' heb gebruikt. De laatste zin klopt volgens mij niet helemaal grammaticaal gezien, 'de' moet zijn 'het' ?
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 12:36
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Ik vind hem mooi

Maar op de een of andere manier stoor ik mij, net zoals de personen boven mij, aan de afbrekingen van het eerste stuk. Het is inderdaad nogal proza-achtig geschreven en daar stoor ik me ook absoluut niet aan, veel van jou gedichten vind ik daardoor erg mooi. Ik zou het alleen dan ook gewoon echt proza-achtig maken en niet zoveel afbreken. Ik denk dat daardoor een mooi contrast tussen het eerste gedeelte en het tweede gedeelte mee ontstaat.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 13:55
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik dacht eerst dat ik die afbrekeningen nodig had, maar met een paar backspaces zag het er toch wel goed uit. Eerst wilde ik het contrast tussen die twee stukken benadrukken door het eerste stuk vaak af te breken en het ander wat minder, maar zoals het er nu staat is het eigenlijk andersom. Maar ik denk in ieder geval dat dit de leesbaarheid ten goede komt (en jullie voornaamste punt van kritiek hiermee vervalt).

Thoughtful, ik denk niet dat de titel veel verraadt, of je bent heel slim of je hebt het nog niet vaak genoeg gelezen.

Diary of Dreams, "voor de echt" is een uitdrukking die ik placht te gebruiken tijdens mijn prille jeugd, en met mij vele anderen.

Tsasil, zoals u wenst.

En ook bedankt voor jullie commentaar trouwens.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 14:32
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 09-06-2005 @ 14:55 :
Thoughtful, ik denk niet dat de titel veel verraadt, of je bent heel slim of je hebt het nog niet vaak genoeg gelezen.

Diary of Dreams, "voor de echt" is een uitdrukking die ik placht te gebruiken tijdens mijn prille jeugd, en met mij vele anderen.
Russische roulette is toch gewoon wat er ongeveer in de twee grote strofe wordt beschreven? Je heb een pistool met 1 of 2 echte kogels erin en voorderest helemaal leeg, dan draai je het magezijn hard rond zodat je niet weet waar de kogels zitten en dan schiet je op je eigen hoofd. Als je nog leeft win je heel veel geld en als je niet wint... tja.
Het verraadt dus wel waar het over gaat?

"voor de echt" heb ik nooit gehoord, dat zal wel voor mij tijd zijn dan ^^
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 14:57
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 09-06-2005 @ 15:32 :
Russische roulette is toch gewoon wat er ongeveer in de twee grote strofe wordt beschreven? Je heb een pistool met 1 of 2 echte kogels erin en voorderest helemaal leeg, dan draai je het magezijn hard rond zodat je niet weet waar de kogels zitten en dan schiet je op je eigen hoofd. Als je nog leeft win je heel veel geld en als je niet wint... tja.
Het verraadt dus wel waar het over gaat?

"voor de echt" heb ik nooit gehoord, dat zal wel voor mij tijd zijn dan ^^
Russisch roulette staat vaak ook symbool voor de hybris en het blind storten in iets waarvan je eigenlijk wel zeker weet dat de kans op een dodelijke afloop uiterst groot is.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 15:30
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 09-06-2005 @ 15:32 :
Russische roulette is toch gewoon wat er ongeveer in de twee grote strofe wordt beschreven? Je heb een pistool met 1 of 2 echte kogels erin en voorderest helemaal leeg, dan draai je het magezijn hard rond zodat je niet weet waar de kogels zitten en dan schiet je op je eigen hoofd. Als je nog leeft win je heel veel geld en als je niet wint... tja.
Het verraadt dus wel waar het over gaat?

"voor de echt" heb ik nooit gehoord, dat zal wel voor mij tijd zijn dan ^^
De vraag is natuurlijk of het daar dan ook *letterlijk* over gaat

@ Reynaert:
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 09-06-2005 @ 14:55 :
Thoughtful, ik denk niet dat de titel veel verraadt, of je bent heel slim of je hebt het nog niet vaak genoeg gelezen.
Ik ben benieuwd waar jij dan denkt dat ik overheen lees - heel slim ben ik vast niet -, ga je het nog uitleggen? (desnoods per PM als je het niet in dit topic wilt).

Ik vind hem zoals hij nu staat al weer en stuk mooier. En 'voor de echt' heb ik vaak genoeg gehoord. Een beetje zoiets als 'met zonder jas'.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:24
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik zeg niet dat je eroverheen leest, ik zeg dat je het misschien nog niet vaak genoeg hebt gelezen. En het is eigenlijk niet mijn taak om me te wagen aan de interpretatie van dit eigen gedicht, dat zouden jullie moeten doen. Maar voor de lapzwansen en geïnteresseerden zal ik een tipje van de sluier oplichten:

Spoiler

Laatst gewijzigd op 10-06-2005 om 00:46.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 08:42
Verwijderd
Ik wil ook best onder de lapzwanzen vallen.

Ik vind het wel interessant om zo'n gedicht eens uitgelegd te zien
Maar, ik heb natuurlijk lang niet álles eruit gehaald. En ook allerlei dingen wél eruit gehaald, die jij niet genoemd hebt, en misschien ook niet eens zo bedoeld hebt. Wat dat betreft is je poging wel geslaagd.

Je verwijst op zoveel manieren naar Russisch(e) roulette, dat je dat haast in de titel niet hoeft te noemen, lijkt me.
Door bijvoorbeeld:
- wat wilde ik vs. wat wilde ik niet
- totdat ik overloop en de loop wijs
genoeg laat om mij aan te wijzen

- ik haal de trekker…
en het spel is over.

Maar misschien is Russische Roulette dan ook juist wel de enige juiste titel voor dit gedicht
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 15:28
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
wat wilde ik
IK wil in ieder geval meer van ditsoort gedichten.

Ik had het kritiek nog niet gelezen toen ik schreef: 'wat minder afbrekingen in de eerste strofe zou fijn zijn en mooier staan'. Maar dat is dus afgezaagd kritiek.
Ohhh wat maak je het me moeilijk met die spoiler, ik wil mezelf minstens een week ervan af houden zodat ik er zelf een compleet beeld van heb maar ik ben zo slecht in mezelf beheersen. Anyway:

niet op gleuven lopen omdat ik dacht
dat er nóg iemand was die dat deed

Já.. dat is nou echt een zin die me aanspreekt. Ik kan eigenlijk niet zeggen waarom.
Herinneringen van kinderstemmetjes komen inderdaad op bij:

kan ik eindelijk
voor de echt gaan leven.

De tweede strofe vind ik fantastisch. Woordspeling en alliteratie mooi.
Ik kon de titel niet linken aan het gedicht (dat me ook nog niet helemaal duidelijk was) want ik had geen idee wat een Russische Roulette zou zijn. Na even zoeken op internet heb ik nu een idee, en nu is het me veel duidelijker.

Lekker onsamenhangend allemaal, maar ik moest snel zijn
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 22:25
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Thoughtful, het kan heel tof zijn om een lapzwans te zijn, alleen liever niet 24/7. En je mag het dan interessant vinden dat ik het uitleg, ik denk eigenlijk dat ik het gedicht hiermee tekort doe omdat ik ook lang niet álles uitleg, ik geef alleen een paar suggesties m.b.t. de interpretatie. Dus die uitleg was een uitzondering, volgende keer mogen jullie weer lekker alleen aan de slag.

Porcelain, onsamenhangend of niet, fijne reactie. Zolang je in het achterhoofd houdt dat die spoiler slechts een indicatie is van wat alles zou kunnen betekenen verpest hij niet alles zodra je hem leest, hoop ik.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 22:34
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 11-06-2005 @ 23:25 :
Thoughtful, het kan heel tof zijn om een lapzwans te zijn, alleen liever niet 24/7. En je mag het dan interessant vinden dat ik het uitleg, ik denk eigenlijk dat ik het gedicht hiermee tekort doe omdat ik ook lang niet álles uitleg, ik geef alleen een paar suggesties m.b.t. de interpretatie. Dus die uitleg was een uitzondering, volgende keer mogen jullie weer lekker alleen aan de slag.
Soms (of waarschijnlijk bijna altijd) zit er zo veel meer achter een gedicht, ja, dat vind ik interessant. Maar inderdaad moet je dat soort dingen niet te vaak doen.
En ik begin te twijfelen aan de definitie van het woord lapzwans.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 22:37
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
baliekluiver, dagdief, lanterfant, lapzwans, leegloper, niksnut, non-valeur, slampamper, voddenvent

Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 11-06-2005 @ 23:37 :
baliekluiver, dagdief, lanterfant, lapzwans, leegloper, niksnut, non-valeur, slampamper, voddenvent

Ik wil je topic niet volspammen, dus ik zal er hier over ophouden, maar anders...
Hoewel, een dagdief <3
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 18:57
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Hee, deze had ik gemist.

Het is .. anders dan je andere gedichten, zoals hier boven ook al gezegd geloof ik. Ik vind het wat moeilijk te volgen (ga zometeen je spoiler lezen), maar het heeft toch echt wel wat. Meestal vind ik dat gedichten leestekens/hoofdletters moeten hebben, maar hier voegt het ontbreken daarvan wel wat toe. 'Voor de echt' vind ik grappig, het klinkt fijn kinderlijk.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 23:05
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Ik had het mooier gevonden als je het gedicht 'Russisch Roulette' had genoemd. Daar ben ik normaal niet zo voor, maar in dit geval past dat beter imo. Maar het gaat er niet om wat ik mooier vind wat betreft hoofdletters ^^.

Het is een gedicht vol tegenstrijdigheden en paradoxen, dat spreekt me erg aan. Ik heb het langst nagedacht over de laatste drie regels van de eerste strofe.

Citaat:
dat er nóg iemand was die dat deed
of dat alle anekdotes de mijne waren
simpelweg citeren zodat niemand mij vergeet
Op zich is de inhoud niet moeilijk te begrijpen, maar door de manier zoals je het schrijft wordt het tegenstrijdig. Je verklaart iets door het tegenstelde te noemen. De twee eerste strofes die beide kanten van het spel verklaren, en daarna de beslissingen, die constructie spreekt me erg aan. Wel vind ik 'voor de echt' echt heel lelijk .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Hoe speel jij 'Boerenbridge'?
geen punt.
64 02-02-2018 17:17
Games [Discussie] B.I.G, wat vinden jullie ervan?
Jolt
122 25-02-2005 22:05
De Kantine zelfmoord of vermoord?
0o-meijsje-o0
54 10-04-2004 11:56
Werk, Geld & Recht Strijkerpistool.
TECHNique
72 23-10-2003 20:36
Films, TV & Radio Russische Roulette
lucy48
60 12-10-2003 13:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.