Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2005, 17:03
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Het grootste probleem is hardware, misschien als gevolg van iets met software, dus zet ik em maar hier neer.

Toen ik vanochtend mijn computer aandeed, viel het me op datie lang in et Windows XP laadscherm bleef, en datie tikkende geluiden maakt.
Nu tikt het nog steeds een beetje, 1 à 3 tikjes achter elkaar, om de zoveel tijd (kdenk wanneer ik een iets zwaarder proces op gang zet).
Ik heb de bron van het getik nog nie gevonden.

Een weekje geleden probeerde ik Windows XP opnieuw te installeren zonder te formatteren, en toen ging et een beetje fout: ik was veel machtigingen over de mappen in C:\Documents and Settings\Eigenaar kwijt, en toen ik eindelijk alles zo trug een beetje had, moest ik weer alle programma's opnieuw installeren, omda ze nie meer in et register stonden.
Maar ik heb nog wel een probleem met Norton Firewall, omdatie indringersdetectie aan kan zetten, omdat ik volgens Norton nie de juiste machtigingen heb...

Laatst gewijzigd op 19-11-2005 om 17:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2005, 11:30
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Een backup maken van je bestanden en dan toch formateren en windows er weer opnieuw opzetten.

Ik weet dat je dat niet leuk zal vinden maar als het probleem na de instalatie van windows is ontstaan denk ik dat dit de oplossing is.
__________________
ofzoiets

Laatst gewijzigd op 20-11-2005 om 11:33.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 12:04
Verwijderd
Merk harde schijf opzoeken, op site van fabrikant controlesoftware downloaden, schijf checken en bevestigen of die nog in orde is, daarna eventueel Windows opnieuw installeren of schijf retourneren.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 22:35
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Hmz, blijkbaar was et tikken toch een tijdelijk probleempje, tis nu al opgelost...

En ja, kwas al van plan eind deze week, na de proefwerken, mn comp weer te formatteren.
Alleen moek weer 22 gig aan ruimte vrij maken op mn 2de hdd, voor mn backups...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 11:53
Maradinus
Avatar van Maradinus
Maradinus is offline
Offtopic: Tik terug

sorry ben flauw
__________________
Het is toch ons bier !?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 15:08
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Cha schreef op 20-11-2005 @ 23:35 :
Hmz, blijkbaar was et tikken toch een tijdelijk probleempje, tis nu al opgelost...

En ja, kwas al van plan eind deze week, na de proefwerken, mn comp weer te formatteren.
Alleen moek weer 22 gig aan ruimte vrij maken op mn 2de hdd, voor mn backups...
das euhm , erg veel voor een back-up...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 15:13
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 22-11-2005 @ 16:08 :
das euhm , erg veel voor een back-up...
3 - 5 Films en je bent er al
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:10
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Oke, dat tikkend geluid heeft geleid tot nog iets ergers...

Vanochtend probeerde ik mn comp op te starten, wat begon met een hele boel getik en zo, en heel lang een zwart scherm.
Ik dus opnieuw opstarten, komtie nie verder dan et WinXP laadscherm.
Ff alles loshalen, ff kijken waar het geluid vandaankwam enzo, of er iets stuk was...
Het lijkt wel of het tikkend geluid vanuit mn harde schijf kwam O_O
Je weet wel, als je je comp opstart, dan hoor je eerst zo'n " zoemend" geluid, en dan een piepje ofzo. Na dat zoemend geluid begint et tikken.

Nu krijg ik telkens een blauw schermpje alsk et normaal op probeer te startenb, en alsk welke vorm dan ook van veilige modus probeer, startie gewoon opnieuw op...

Ik heb onlangs nog gedefragmenteerd...
Ik ga waarschijnlijk toch ff naar de reperateur, maar weet iemand hier wat het misschien kan zijn?

PS: Op die harde schijf staan bestanden die ik al heel lang heb (altijd een back up van gemaakt bij et formatteren), en ik kan die nu dus nie back uppen, dus ik wil liever niet proberen te formatteren en dan te kijken oftie et doet...

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 16:12.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:22
Verwijderd
Ik zei het in november al, vreemde geluiden uit harde schijven duiden vrijwel altijd op naderend overlijden. Dat kan meteen zijn, dat kan ook na een paar maanden zijn, maar het gaat onvermijdelijk fout.

En wat zoiets kan zijn...dat hangt ervanaf hoe diep je in wilt gaan op de techniek van een harde schijf over het algemeen is het de zgn. actuator-arm, dat is de arm waar de leeskoppen van de harde schijf aanhangen, die niet goed meer werkt, zodat de koppen geen positie kunnen bepalen op de schijf. Het tikkende geluid dat je hoort is de actuator-arm die terugschiet in zijn standaardpositie en van daaraf opnieuw de zoekactie probeert uit te voeren.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:37
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2006 @ 17:22 :
Ik zei het in november al, vreemde geluiden uit harde schijven duiden vrijwel altijd op naderend overlijden. Dat kan meteen zijn, dat kan ook na een paar maanden zijn, maar het gaat onvermijdelijk fout.

En wat zoiets kan zijn...dat hangt ervanaf hoe diep je in wilt gaan op de techniek van een harde schijf over het algemeen is het de zgn. actuator-arm, dat is de arm waar de leeskoppen van de harde schijf aanhangen, die niet goed meer werkt, zodat de koppen geen positie kunnen bepalen op de schijf. Het tikkende geluid dat je hoort is de actuator-arm die terugschiet in zijn standaardpositie en van daaraf opnieuw de zoekactie probeert uit te voeren.
Kheb informatica, en dat heb ik vorige periode geleerd enzo, dus ik snap et

Maar beschadigt dat de schijf?

Maar ja, 4 jaar, das een redelijk mooie leeftijd voor een computer tegenwoordig (met al die virussen enzo) te overlijden, toch?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:44
J-roenn
J-roenn is offline
virussen zijn softwarematig, dus een computer kan hier qua hardware niet van stuk gaan ( of je moet een biosvirus hebben ofzow ).

of het de schijf beschadigt, ja, iig in zoverre dat je hem niet meer kan lezen, of hij ook echt fysiek beschadigd raakt zal ik niet weten maar zonder die arm kunnen koppen niet bewegen dus kan je niet bij je data,
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:45
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 10-01-2006 @ 17:44 :
virussen zijn softwarematig, dus een computer kan hier qua hardware niet van stuk gaan ( of je moet een biosvirus hebben ofzow ).

of het de schijf beschadigt, ja, iig in zoverre dat je hem niet meer kan lezen, of hij ook echt fysiek beschadigd raakt zal ik niet weten maar zonder die arm kunnen koppen niet bewegen dus kan je niet bij je data,
Maar er komen dus geen krassen op de tere schijven van de harde schijf?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 17:20
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Lijkt me niet, maar als die schijf echt een mechanisch defect heeft, zoals bijvoorbeeld die actuator-arm, dan zul je nooit van zijn leven je data er nog af kunnen krijgen.

Ik heb het een tijdje terug nog gehad, en dat was ook nog eens mijn eigen domme schuld (printplaat beschadigd met een schroef, gevolg: tik-tik-tik, "boot disk failure", oeps ). Als een schijf eenmaal niet meer werkt dan kun je hem hoogstens nog als presse-papier gebruiken.

Misschien kun je nog wel proberen om te booten van een Linux-CD oid, en dan kijken of je je bestanden van daaruit nog kunt benaderen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Stofzuigerslang schreef op 10-01-2006 @ 17:37 :
Kheb informatica, en dat heb ik vorige periode geleerd enzo, dus ik snap et

Maar beschadigt dat de schijf?
'De schijf' als integraal component wel natuurlijk. 'De schijf' in de zin van de platters met magnetisch geladen partikels erop waarschijnlijk niet. Veruit de meeste defecten treden op in het actuatorsysteem, hetzij de arm (kop kapot > sector read/write errors), hetzij in de actuatormagneet zelf (ongeveer dezelfde problemen).

Maar natuurlijk kunnen ook andere dingen kapot gaan. Door schokken en stoten bijv. kunnen de koppen contact maken met het oppervlak (alhoewel je hem dan wel echt uit alle macht op de grond moet smijten denk ik). Daar kan vervolgens een onregelmatigheidje ontstaat waardoor de kop de schijf blijft raken zodat er wel degelijk een slijtspoor op de platter komt, maar voor die tijd is je kop allang naar de klote.

Ook warmte kan een grote rol spelen, en door warmte kan werkelijk alles kapot gaan: bij topmodellen uit een serie, die meestal drie volledige schijven hebben (of soms zelfs nog meer, zie de Hitachi Deskstar 7K400 die vijf schijven van 80 GB heeft). De asbelasting van de spindelmotor is daar veel hoger en warmte wreekt zich dan sneller: de lagers in de schijf lopen dan vast. Ook dat is tegenwoordig een stuk minder dan vroeger omdat tegenwoordig de meeste schijven FDB-'gelagerd' zijn (fluid dynamic bearings, er zitten dus geen (kogel)lagers meer in, maar een dunne film van een zeer viscose olie vult de as-schacht waardoor de motor soepel en koel draait).

Verder kan wat M@rco zegt, een kapotte printplaat, ook komen door warmte of door uitschieten met een schroevendraaier. Als je geluk hebt kun je dan, door een printplaat van exact dezelfde schijf erop te schroeven, je gegevens nog redden.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 07:50
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
wie trouwens zo'n Deskstar heeft, kan soms met een nieuwe initialisatie (low-level format IMHO) behoorlijk vooruitgang boeken. Als-ie begint te tikken maar nog wel wordt herkend door de BIOS, zou je dat kunnen proberen. Tooltje heb ik eventueel voor de geinteresseerden. Ik heb nog zo'n ouwe met mechanische lagers en die doet het gek genoeg al weer een half jaar als nieuw als systeemschijf.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 07:55
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2006 @ 18:57 :
Ook dat is tegenwoordig een stuk minder dan vroeger omdat tegenwoordig de meeste schijven FDB-'gelagerd' zijn (fluid dynamic bearings, er zitten dus geen (kogel)lagers meer in, maar een dunne film van een zeer viscose olie vult de as-schacht waardoor de motor soepel en koel draait).
gek genoeg hebben twee vloeistof-deskstars van de 6 die ik heb het totaal begeven (starten niet meer, blijft tikken), terwijl mijn eerste (een mechanische) het na een nieuwe initialisatie weer perfect werkt.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:25
Verwijderd
Dat FDB-motoren betrouwbaarder zouden zijn hoor je inderdaad vaak maar ik geloof niet dat dat echt waar is. Een defect ligt in 99% van de gevallen aan iets anders dan de spindelmotor.

En grappig dat je sommige Deskstars weer aan de praat kunt krijgen. Bij mij was dat niet echt de moeite; ik had er nog twee maanden garantie op, dus voor een paar gulden verzendkosten had ik een mooie nieuwe Deskstar 7K250, geen slechte ruil voor een bijna afgeschreven Deathstar 60GXP :+)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 19:07
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Ik heb hem naar een reperateur gebracht, en nu zit ik er weer op
Het bleek dat een paar clusters beschadigd waren...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2006, 10:59
J-roenn
J-roenn is offline
mwah als ik jou was zal ik toch maar alvast een back-upje draaien
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 14:26
Verwijderd
Beschadigde sectoren zijn altijd een teken van een slechte schijf. Fabrikanten accepteren beschadigde sectoren gewoon als geldige reden om hem terug te sturen, dus dat zou ik dan maar doen. Met 'n beetje mazzel krijg je nog een nieuwer model terug ook.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:17
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2006 @ 15:26 :
Beschadigde sectoren zijn altijd een teken van een slechte schijf. Fabrikanten accepteren beschadigde sectoren gewoon als geldige reden om hem terug te sturen, dus dat zou ik dan maar doen. Met 'n beetje mazzel krijg je nog een nieuwer model terug ook.
en met een beetje pech krijg je dezelfde weer terug
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:22
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
twain4me schreef op 18-01-2006 @ 23:17 :
en met een beetje pech krijg je dezelfde weer terug
Had je er ervaring mee?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:24
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 23:22 :
Had je er ervaring mee?
Jups , en bij mijn weten phoxetis ook
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 23:35
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
lol
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 07:50
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Maar de garantie is al een jaar geleden afgelopen. Kan ik em dan nog steeds terugsturen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2006, 23:51
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Stofzuigerslang schreef op 19-01-2006 @ 08:50 :
Maar de garantie is al een jaar geleden afgelopen. Kan ik em dan nog steeds terugsturen?
even een mailtje sturen en je weet meer waarschijnlijk als ze hem fixen zal je moeten betalen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 11:58
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
twain4me schreef op 21-01-2006 @ 00:51 :
even een mailtje sturen en je weet meer waarschijnlijk als ze hem fixen zal je moeten betalen
En dat wil je écht niet
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 13:10
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 18-01-2006 @ 23:17 :
en met een beetje pech krijg je dezelfde weer terug
Geen ervaring mee. Ik heb een dooie Deathstar 60 GXP opgestuurd en een Deskstar 7K250 teruggekregen en een kapotte Diamondmax Plus 60 opgestuurd en een Diamondmax Plus 9 teruggekregen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Algemeen tripreport topic
Verwijderd
413 09-02-2017 23:04
De Kantine Ranking the Scholieren #3
Geel
500 16-10-2010 14:57
Films, TV & Radio ER Forum-versie
Keyser Saus
500 29-12-2003 11:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.