Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2005, 09:10
SuperS
SuperS is offline
Ik ben daarnet aangehouden door oom agent, wegens bumperkleven, maar hij heeft me geen boete gegeven, het wordt via de officier van justitie geregeld ofzo omdat de snelheid boven de 80km per uur was.

Weet iemand hoe dat nou verder in zijn werk gaat? krijg ik gewoon een acceptgiro of moet ik voor de rechter komen??
__________________
ik heb lekkere avatar :D :P
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2005, 09:14
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
dit hoort helemaal niet volgens de officier te gaan volgens mij... of reed je ook veel te hard ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 09:16
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Meestal komen ze gewoon met een schikkingsvoorstel, dus een acceptgiro. Denk dat dit hier ook het geval is, rechter kom je volgens mij echt niet zo snel voor. Tis alleen dat de hoogte nog moet worden vastgesteld en niet standaard uit een boekje gehaald wordt.

Is bumperkleven niet een punt op je rijbewijs? Dat zou wel vervelend zijn. (Maar goed, ik snap niet zo goed wat er moeilijk is aan afstand houden en waarom je uberhaupt zou bumperkleven)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:33
SuperS
SuperS is offline
ik reed niet te hard, 100 of 110 ofzo waar je 120 mag.

maar ik zat wel fout met dat bumperkleven, hoewel het op zich nog wel meeviel, kon nog anderhalve auto tussen ofzo. maarja, je hebt een beetje haast, dan laat je je wat sneller verleiden tot dit soort dingen
__________________
ik heb lekkere avatar :D :P
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:40
Verwijderd
De meeste boetes die je in het verkeer krijgt zijn geen echte strafrechtelijke boetes, maar zgn. administratieve beschikkingen (op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, ook wel Lex Mulder genoemd). Die worden inderdaad meestal via een acceptgiro afgehandeld door een incassobureau. Betaal je die niet, dan moet je voor de rechter komen, maar niet vanwege de overtreding, maar vanwege het feit dat je niet betaald hebt. Technisch verschil, kun je verder vergeten.

Je hebt ook strafrechtelijke boetes. Eigenlijk zijn dat geen boetes, maar zgn. transacties, ook wel schikkingen genoemd. In feite koop je dan je strafvervolging af: je betaalt aan de officier van justitie (de agent is door hem gemachtigd) en in ruil daarvoor brengt de officier jouw zaak niet voor de rechter.

Agenten mogen zelf beslissen of ze je een boete geven zodat de zaak is afgedaan. Ik denk dat de agent hier niet meteen heeft willen besluiten tot zo'n transactie, maar het even heeft willen bespreken. Het kan zijn dat je achteraf alsnog een acceptgiro met een schikkingsvoorstel ('boete') op de deurmat krijgt, of dat men toch besluit om de zaak voor de politierechter te brengen. Dat zou wel overdreven zijn, maar het is technisch heel goed mogelijk. Ik zou gewoon even afwachten.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 17:15
Verwijderd
Je krijgt een acceptgiro thuis, met daarop de boete. Deze is afhankelijk van het aantal keer dat je al eerder bent gepakt. Mocht je binnen korte tijd (2 jaar oid) meerderemale zijn gepakt, dan kan de officier besluiten tot het ontzeggen van de rijbevoegheid.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 17:29
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-12-2005 @ 18:15 :
Je krijgt een acceptgiro thuis, met daarop de boete. Deze is afhankelijk van het aantal keer dat je al eerder bent gepakt. Mocht je binnen korte tijd (2 jaar oid) meerderemale zijn gepakt, dan kan de officier besluiten tot het ontzeggen van de rijbevoegheid.
5 jaar blijft zo'n aantekening staan
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 17:52
Ivo
Ivo is offline
En het kost inderdaad een punt op je rijbewijs. (TS is vlogens z'n profiel 19 jaar en heeft dus een puntenrijbewijs)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 19:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
@ivo : je redenering klopt overigens, maar je weet toch hopelijk wel dat het puntenrijbewijs niet voorbehouden is aan jongeren, maar dat iedereen die sinds pas (3 jaar of zo) zn rijbewijs gehaald heeft, een puntenrijbewijs heeft ? dus ook iemand van 50 die t net een maand heeft, bijvoorbeeld.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 19:35
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ja duh, maar hij kan niet voor z'n 18e z'n rijbewijs gehaald hebben, en moet dus wel een puntenrijbewijs hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 13:04
Ivo
Ivo is offline
Inderdaad, iemand van 50 kan wel een puntenrijbewijs hebben, maar heeft dat meestal niet omdat die het rijbwijs al langer heeft dan het puntenrijbewijs bestaat, maar bij iemand van 19 met rijbewijs staat dat gewoon vast.
Als ik het goed heb is het puntenrijbewijs op 1 april 2002 ingevoerd.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 14:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Bumperkleven is apart geregeld, wanneer een bumperklever wordt gepakt doen ze het niet af met zomaar een boete, maar moet de zaak per definitie voor komen.

En terecht, want welke achterlijke idioot gaat er dan ook op iemands bumper zitten jagen terwijl een kind van 3 kan begrijpen dat het gevaarlijk is..

'veroordeeld' worden voor bumperkleven is trouwens idd een punt op het rijbewijs. Daarna een keer gepakt worden met drank op of meer dan 30 te hard en byebye rijbewijs.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 14:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-12-2005 @ 15:16 :

En terecht, want welke achterlijke idioot gaat er dan ook op iemands bumper zitten jagen terwijl een kind van 3 kan begrijpen dat het gevaarlijk is..

'veroordeeld' worden voor bumperkleven is trouwens idd een punt op het rijbewijs. Daarna een keer gepakt worden met drank op of meer dan 30 te hard en byebye rijbewijs.
je mag 3 punten hebben, geloof ik. Dus na bumperkleven moet je zowel te hard rijden en dronken rijden, in je voorbeeld, om je rijbewijs kwijt te raken. Niet of/of. Dan zou je 'nog maar' 2 punten hebben.

bij de 3e overtreding wordt inderdaad het rijbewijs geschorst en een onderzoek ingesteld naar de rijvaardigheid van de bestuurder. Als daar uit naar voren komt dat de bestuurder over onvoldoende rijvaardigheid beschikt, moet hij/zij opnieuw examen doen. Anders krijg je het alsnog terug.

laatste opmerking : het veroorzaken van ongevallen waarbij doden en/of gewonden zijn gevallen, kosten je altijd een punt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 14:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Rijden onder invloed is direct twee punten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 14:52
SuperS
SuperS is offline
hm, okee dan wacht ik het af, 'k ga sowieso in beroep, heb nog wel een paar puntjes die ik kan aanvechten, maar die niet rechtvaardigen dat ik aan het bumperkleven was
__________________
ik heb lekkere avatar :D :P
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 16:28
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-12-2005 @ 15:31 :
Rijden onder invloed is direct twee punten.
Nee hoor, het is zelfs zo dat je er puntloos vanaf kan komen als je een klein beetje (.5/1000) te veel hebt gedronken.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 17:35
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Leuk
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-12-2005 @ 17:28 :
Nee hoor, het is zelfs zo dat je er puntloos vanaf kan komen als je een klein beetje (.5/1000) te veel hebt gedronken.
Tsja, het is inderdaad wachten op het moment dat de wetgever eindelijk verstandig wordt en het toegestane promillage gewoon op nul stelt, waarbij elke overtreding meteen leidt tot inbeslagname van auto en rijbewijs.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-12-2005, 19:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-12-2005 @ 17:28 :
Nee hoor, het is zelfs zo dat je er puntloos vanaf kan komen als je een klein beetje (.5/1000) te veel hebt gedronken.
Hmm, de grens voor beginnend bestuurder is 0,3 promille, jij stelt dus dat je met 0,8 promille weg kan komen zonder punt..

Naah. De grens lag ergens anders meende ik. Verder vind ik ook dat drankrijden snoeihard aangepakt mag worden. De rijverboden mogen met dezelfde getallen, maar dan in weken in plaats van uren worden gegeven, dan kijken of mensen blij worden. Tweede keer auto in beslag nemen voor twee weken, derde keer dat je met drank gepakt wordt zie je zowel auto als rijbewijs niet meer terug. Lijkt me een deal.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 19:27
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-12-2005 @ 20:24 :
Hmm, de grens voor beginnend bestuurder is 0,3 promille, jij stelt dus dat je met 0,8 promille weg kan komen zonder punt..

Naah. De grens lag ergens anders meende ik. Verder vind ik ook dat drankrijden snoeihard aangepakt mag worden. De rijverboden mogen met dezelfde getallen, maar dan in weken in plaats van uren worden gegeven, dan kijken of mensen blij worden. Tweede keer auto in beslag nemen voor twee weken, derde keer dat je met drank gepakt wordt zie je zowel auto als rijbewijs niet meer terug. Lijkt me een deal.
Volgens mij was het idd zo dat je tussen de 0.3 en 0.8 promille geen punt krijgt.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 19:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ff nagekeken bij het CBR, die regelgeving moet zijn veranderd sinds ik afreed, er word onder de 0,8 idd geen puntern uitgedeeld. Wat een bezopen rotzooi, met zo'n regeling gaat geen beginnende bestuurder dat serieus nemen.

Terwijl het verder wel degelijk een zinnige maatregel is, zelf moet ik nog ongeveer 2 jaar eer ik van die proefperiode (5 jaar totaal) af ben, maar ik hoe er standaard rekening mee om bijvoorbeeld nooit meer dan 30 te hard te rijden, zelfs als ik er een verschrikkelijk goede reden voor heb (uitgestorven weg en veel haast bijvoorbeeld) omdat je daarmee niet alleen een forse boete vangt, maar ook direct 1/3e van je rijbewijs kwijt bent.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 22:29
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
@T_ID : die regelgeving is helemaal niet veranderd. die 0.8 promille is niet de grens waarbij je strafbaar bent, maar de grens waarbij het als 'zwaar misdrijf' wordt gezien als je nog gaat rijden. Net zoiets als te hard rijden : bij 10km ben je al strafbaar, maar pas als t echt erg wordt - vanaf 30km/u te hard in dit geval - kost het je een punt.

overigens, zonder beginnersrijbewijs is het nog verstandig om je aan de snelheid te houden. Bij >30 km te hard wordt t sowieso allemaal nogal duur, en die overtredingen worden bijgehouden, ook als je geen beginnersrijbewijs hebt. (dat is eigenlijk ook gewoon de oorzaak dat daar de grens voor een punt ligt; op die manier is er niet extreem veel meer administratieve rompslomp.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 23:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
I know, maar ik keek even puur naar wat je moet vreten om je rijbewijs kwijt te raken.

Theoretisch kan je zoveel je wilt gepakt worden met minder dan 0,8 promille of minder dan 50 kilometer te hard, telkens de boetes betalen en gewoon rond blijven rijden.

En dat vind ik het kromme aan het beleid, straffen moet veel 'tastbaarder' worden, dat bumperkleven per definitie voor moet komen is een goed initiatief in die richting, maar we want more.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 09:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2005 @ 00:04 :
I know, maar ik keek even puur naar wat je moet vreten om je rijbewijs kwijt te raken.

Theoretisch kan je zoveel je wilt gepakt worden met minder dan 0,8 promille of minder dan 50 kilometer te hard, telkens de boetes betalen en gewoon rond blijven rijden.

En dat vind ik het kromme aan het beleid, straffen moet veel 'tastbaarder' worden, dat bumperkleven per definitie voor moet komen is een goed initiatief in die richting, maar we want more.
boven de 0,5 promille kost het je de eerste 5 jaar een punt net als het te hard rijden tussen de 30 en 50 kilometer (wat ik dus ook nooit doe )
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 13:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 08-12-2005 @ 10:47 :
boven de 0,5 promille kost het je de eerste 5 jaar een punt net als het te hard rijden tussen de 30 en 50 kilometer (wat ik dus ook nooit doe )
boven de 0.8 promille.. Zie rest van topic, site cbr, willekeurige betrouwbare bron over verkeersregels.

(en je bedoelt : harder dan 30 km te hard. Zoals jij t brengt zou t je geen punt kosten als je 55 te hard rijdt, maar dat kost het je wel, ook als je je rijbewijs tijdelijk kwijt zou raken.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2005, 16:34
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-12-2005 @ 18:42 :
Tsja, het is inderdaad wachten op het moment dat de wetgever eindelijk verstandig wordt en het toegestane promillage gewoon op nul stelt, waarbij elke overtreding meteen leidt tot inbeslagname van auto en rijbewijs.
Nul is onzin, dat zou je als je gaat eten ergens niet eens sausjes mogen hebben met wijn o.i.d. erin verwerkt... dat gaat gewoon te ver. 0.2 of 0.3 hooguit is een mooi getal
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 17:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-12-2005 @ 14:06 :
boven de 0.8 promille.. Zie rest van topic, site cbr, willekeurige betrouwbare bron over verkeersregels.

(en je bedoelt : harder dan 30 km te hard. Zoals jij t brengt zou t je geen punt kosten als je 55 te hard rijdt, maar dat kost het je wel, ook als je je rijbewijs tijdelijk kwijt zou raken.)
sorry jah ik ging er vanuit dat je je rijbewijs boven de 50 helemaal kwijt raakt met punten
Raar want 0,5 is maar toegestaan dus dan zou je ook bij meer dan 0,5 punten moeten inleveren lijkt me
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 23:44
LB06
LB06 is offline
Ik heb wel ergens op de radio gehoord de de alcoholwetgeving wordt veranderd. Je mag (miv 2006?) 2 promille alocohol hebben ipv 3.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 09:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 13-12-2005 @ 18:47 :
sorry jah ik ging er vanuit dat je je rijbewijs boven de 50 helemaal kwijt raakt met punten
Raar want 0,5 is maar toegestaan dus dan zou je ook bij meer dan 0,5 punten moeten inleveren lijkt me
onder de 0,5 promille is niet strafbaar. tussen de 0,5 promille en 0,8 is een overtreding. boven de 0,8 is pas een zware overtreding, en je krijgt alleen punten voor zware overtredingen.

@LB06 : 2 promille is bijkans een dodelijk alcoholgehalte, laat staan 3... je bedoel 0,2 en 0,3. Om even duidelijk te maken wat je bedoelt : vanaf 1 januari 2006 is de grens voor beginnende bestuurders (<5 jaar rijbewijs) van 0,5 naar 0,2 verlaagd. Meer niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 10:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 13-12-2005 @ 18:47 :
sorry jah ik ging er vanuit dat je je rijbewijs boven de 50 helemaal kwijt raakt met punten
Raar want 0,5 is maar toegestaan dus dan zou je ook bij meer dan 0,5 punten moeten inleveren lijkt me
Meer dan 50 te hard betekent direct twee punten dacht ik.


Hoewel je rijbewijs uberhaupt ingenomen wordt als je met meer dan 50 te hard wordt aangehouden, en bij herhaling is er een goede kans dat je het ook niet meer terug krijgt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 13:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-12-2005 @ 11:36 :
Meer dan 50 te hard betekent direct twee punten dacht ik.


Hoewel je rijbewijs uberhaupt ingenomen wordt als je met meer dan 50 te hard wordt aangehouden, en bij herhaling is er een goede kans dat je het ook niet meer terug krijgt.
1 punt. >50 km te hard is tenslotte 'maar' 1 ernstige overtreding. Wel rijden die figuren vaak zo aso dat ze wel meer dingen doen die punten kosten.

bij herhaling is de kans idd vrij groot dat je een rijvaardigheidsonderzoek krijgt, of in het uiterste geval opnieuw examen zou moeten doen. Overigens is dat wel een extreem geval. Nog extremer kan ook : iemands rijbewijs innemen, en verbieden opnieuw examen te doen behoort tot de mogelijkheden. Dan doe je wel echt iets verkeerd hoor, maar het _kan_ wel.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:15
LB06
LB06 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-12-2005 @ 10:31 :
@LB06 : 2 promille is bijkans een dodelijk alcoholgehalte, laat staan 3... je bedoel 0,2 en 0,3. Om even duidelijk te maken wat je bedoelt : vanaf 1 januari 2006 is de grens voor beginnende bestuurders (<5 jaar rijbewijs) van 0,5 naar 0,2 verlaagd. Meer niet.
Mi scuzi. Ik ben niet zo thuis in dat promillage gedoe. Ik drink überhaupt geen alcohol als ik moet gaan rijden. Ik bedoel, wat heb je nu één (of een half) biertje?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 15:33
starslayer
starslayer is offline
Volgens de OM Boetebase moet je uitgaan van het volgende:

Bumperkleven
Het niet tot stilstand kunnen brengen van zijn/haar voertuig binnen een veilige afstand
Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter
Boete: €320

Dus een lekker bedragje! Maar helemaal terecht haat bumperklevers !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat is het raarste wat je ooit voor elkaar gekregen hebt?
tuincentrum
105 31-05-2008 17:29
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie doe mee aan een onderzoek naar de politie!
crimstudente
14 19-06-2006 00:40
De Kantine Ben jij weleens in aanraking geweest met de politie?
ook hallo
154 08-03-2006 20:12
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Werk, Geld & Recht Bij aanhouding geen boete gekregen
Icemancool
19 31-08-2004 11:12
Werk, Geld & Recht boete voor rijden zonder licht
matrix21
17 02-09-2003 10:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.