Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2011, 11:29
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Waarom zou je je in godsnaam niet superieur mogen voelen?
Omdat dit mijns inziens alleen maar leidt tot afgunst, onbegrip en een gebrek aan respect. Bovendien vind ik het getuigen van een misplaatste arrogantie wanneer jij jouw levenswijze superieur vindt ten opzichte van een andere. Enkel en alleen om het feit dat dit niet jouw levenswijze is.

Onderbouwde kritiek hebben mag zeker en, als je daardoor een geloof/religie op een bepaald punt afwijst, dan mag dit ook, maar dit betekent nog niet dat jij beter bent dan een ander. Mensen moeten de ruimte krijgen om hun religie te belijden.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2011, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Mensen moeten de ruimte krijgen om hun religie te belijden.
En met die 'ruimte' wordt altijd nogal gesjoemeld.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 11:36
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
En met die 'ruimte' wordt altijd nogal gesjoemeld.
Dat ben ik met je eens, maar wat is de oplossing? De oplossing ligt zeker niet in mensen minder ruimte geven.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 11:40
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Mensen hebben in Nederland alle ruimte om hun religie te bedrijven. Waar de grens moet liggen, is op het moment dat je er anderen mee in hun vrijheid beperkt. En daar ligt hij op dit moment nog niet.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 11:43
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Mensen hebben in Nederland alle ruimte om hun religie te bedrijven. Waar de grens moet liggen, is op het moment dat je er anderen mee in hun vrijheid beperkt. En daar ligt hij op dit moment nog niet.
Ja, maar dan komen een paar grondrechten met elkaar in de knoei. Dus wat gaan we doen? Het ene grondrecht belangrijker maken dan het andere?
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 12:07
Verwijderd
'Vrijheid van godsdienst' vind ik sowieso een vreemde regel die discriminatie naar 2 kanten toe uitlokt. Ik denk dat de oplossing wel ligt in mensen minder ruimte geven, al is het alleen maar door die overdreven christen/moslim-betutteling te minderen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 12:09
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
'Vrijheid van godsdienst' vind ik sowieso een vreemde regel die discriminatie naar 2 kanten toe uitlokt. Ik denk dat de oplossing wel ligt in mensen minder ruimte geven, al is het alleen maar door die overdreven christen/moslim-betutteling te minderen.
Dat zal in Nederland nooit gebeuren, bovendien denk ik dat het alleen maar zorgt voor nog meer spanningen.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 12:14
Verwijderd
En dat is ook meteen het probleem, niet? Het zal in nederland inderdaad niet snel gebeuren en het zal ook voor meer spanningen zorgen. Dat krijg je als je metafysica bij de realiteit betrekt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 12:17
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
En dat is ook meteen het probleem, niet? Het zal in nederland inderdaad niet snel gebeuren en het zal ook voor meer spanningen zorgen. Dat krijg je als je metafysica bij de realiteit betrekt.
Ja, ik denk wel dat je zojuist de kern van het probleem bloot hebt gelegd.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 17:42
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ja, maar dan komen een paar grondrechten met elkaar in de knoei.
Nee. Je hebt de vrijheid om te geloven wat je wilt, maar daarbij komt niet de vrijheid om te doen wat je wilt. Als je gelooft dat God wil dat je banken berooft, is dat prima, zolang je het maar niet gaat doen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 18:20
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Nee. Je hebt de vrijheid om te geloven wat je wilt, maar daarbij komt niet de vrijheid om te doen wat je wilt. Als je gelooft dat God wil dat je banken berooft, is dat prima, zolang je het maar niet gaat doen.
Dat is heel iets anders dan de grondrechten die ik bedoelde, namelijk: het verbod op discriminatie (artikel 1) de vrijheid van meningsuiting (artikel 7) en de vrijheid van godsdienst (artikel 6).

Deze grondrechten zullen beperkingen niet toestaan. Sowieso zal men bedongen ruimte niet willen inleveren. Dat ligt niet in de aard van de mens.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)

Laatst gewijzigd op 02-08-2011 om 18:28.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 18:28
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat is heel iets anders dan de grondrechten die ik bedoelde, namelijk: het verbod op discriminatie (artikel 1) de vrijheid van meningsuiting (artikel 7) en de vrijheid van godsdienst (artikel 6).

Deze grondrechten zullen beperkingen niet toestaan.
Dat hoeft toch ook niet? Ze kunnen prima naast elkaar bestaan.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 18:32
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Dat hoeft toch ook niet? Ze kunnen prima naast elkaar bestaan.
Ja, dat zou naar mijn mening moeten kunnen, maar niet als men zich constant aangevallen voelt en in het huidige (politieke) klimaat is dit wel het geval.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 20:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ja, dat zou naar mijn mening moeten kunnen, maar niet als men zich constant aangevallen voelt en in het huidige (politieke) klimaat is dit wel het geval.
Wat is er mis mee dat men zich aangevallen voelt?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 21:39
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Wat is er mis mee dat men zich aangevallen voelt?
Een situatie waarin men zich aangevallen voelt, creëert een onprettige situatie in de samenleving. Zo´n situatie is onwenselijk.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Omdat dit mijns inziens alleen maar leidt tot afgunst, onbegrip en een gebrek aan respect. Bovendien vind ik het getuigen van een misplaatste arrogantie wanneer jij jouw levenswijze superieur vindt ten opzichte van een andere. Enkel en alleen om het feit dat dit niet jouw levenswijze is.

Onderbouwde kritiek hebben mag zeker en, als je daardoor een geloof/religie op een bepaald punt afwijst, dan mag dit ook, maar dit betekent nog niet dat jij beter bent dan een ander. Mensen moeten de ruimte krijgen om hun religie te belijden.
Dus jij gaat er vanuit dat ik dat superioriteitsgevoel ook direct irl projecteer op iedereen?

Vanwaar trouwens die obsessie met respect?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 22:11
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Dus jij gaat er vanuit dat ik dat superioriteitsgevoel ook direct irl projecteer op iedereen?

Vanwaar trouwens die obsessie met respect?
Ik ben allereerst niet geobsedeerd door respect, maar ik vind dit wel een belangrijke waarde voor een samenleving. Iedereen is immers anders en verdient een veilig heenkomen in welke samenleving dan ook. Dit vind ik tenminste.

Daarnaast sprak ik niet over jou, maar meer over de samenleving in het algemeen, dus nee, daar ging ik niet vanuit. Deze uitspraak impliceert wel dat ik het gevoel heb dat anderen dit wel doen en dat is het geval.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Ik ben allereerst niet geobsedeerd door respect, maar ik vind dit wel een belangrijke waarde voor een samenleving. Iedereen is immers anders en verdient een veilig heenkomen in welke samenleving dan ook. Dit vind ik tenminste.

Daarnaast sprak ik niet over jou, maar meer over de samenleving in het algemeen, dus nee, daar ging ik niet vanuit. Deze uitspraak impliceert wel dat ik het gevoel heb dat anderen dit wel doen en dat is het geval.
Wat een onzin. Niet iedereen verdient respect en het is geenszins nodig om iedereen te respecteren. Ook is het nogal nutteloos om je er druk om te maken. Wat maakt het nou uit of mensen je respecteren zolang ze je maar normaal behandelen?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 23:22
Verwijderd
Oh, maar Syori, je moet ook wel respect hebben voor TBS'ers enzo want ze zijn heel zielug en kunnen er niks aan doen dat ze knettergek en gevaarlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 10:55
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Een situatie waarin men zich aangevallen voelt, creëert een onprettige situatie in de samenleving. Zo´n situatie is onwenselijk.
Ik heb geen zin om vrijheden op te geven omdat een minderheid zich aangevallen voelt. Of een meerderheid, trouwens. Je-niet-aangevallen-voelen is geen recht.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 11:20
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Wat een onzin. Niet iedereen verdient respect en het is geenszins nodig om iedereen te respecteren. Ook is het nogal nutteloos om je er druk om te maken. Wat maakt het nou uit of mensen je respecteren zolang ze je maar normaal behandelen?
Normaal behandelen is een belangrijk aspect van respect.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 11:22
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Ik heb geen zin om vrijheden op te geven omdat een minderheid zich aangevallen voelt. Of een meerderheid, trouwens. Je-niet-aangevallen-voelen is geen recht.
Je hebt gelijk, maar ik snap niet waarom allebei niet mogelijk zou zijn. Dit zou wel moeten kunnen.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Normaal behandelen is een belangrijk aspect van respect.
Normaal behandelen heeft niets te maken met respect.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 13:55
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Normaal behandelen heeft niets te maken met respect.
Jazeker wel.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 10:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je hebt gelijk, maar ik snap niet waarom allebei niet mogelijk zou zijn. Dit zou wel moeten kunnen.
Omdat zulke mensen zich aangevallen voelen over bijkans alles. Elke kritiek op hun religie, gebruiken, of hen zelf, moet niet kunnen. Zoiets kan nooit bestaan zonder vergaande censuur in te voeren.

En om het nog onmogelijker te maken zijn ze meestal hypocriet, en willen zij wel allerlei grove dingen dingen over anderen kunnen zeggen.

Om een voorbeeld te geven: ik ben hier geband geweest vanwege het citeren van de koran. Bepaalde forummoslims vonden kennelijk dat letterlijke citaten uit hun eigen heilige boek door een ongelovige, niet zou kunnen.
Precies diezelfde klagers maakten daarna dan weer wel topics met een ronduit racistische boodschap, als 'de westerse samenleving is verdorven', en daarma kwamen ze op aanstootgevende wijze met de barbaarse sharia wetgeving als 'alternatief' dat wel okay zou zijn.

Zoiets kan nooit werken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Atheïsten
Verwijderd
500 12-07-2012 16:48
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe sta jij in je geloof als christen?
Miekje*
285 25-11-2008 19:22
Levensbeschouwing & Filosofie Dat zijn een hoop beestjes...
akumabito
498 23-12-2006 23:08
Levensbeschouwing & Filosofie Enquête moraal, fatsoen en godslastering
Pineapple
12 23-06-2006 23:26
Levensbeschouwing & Filosofie God is achterbaks, Noach de dupe
frankzinnig
27 24-08-2003 15:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.